رفتن به مطلب

تخریب بافت تاریخی یزد در نوروز!!!


* v e n o o s * مهمان

ارسال های توصیه شده

* v e n o o s * مهمان

این فاجعه است که وقتی گردشگران داخلی و خارجی فرسنگ‌ها راه را برای دیدن بافت تاریخی یزد می‌پیمایند، شاهد تخریب بخشی از این بافت باشند.

 

به گزارش کرمانشاه پست رییس انجمن صنفی هتل‌داران استان یزد گفت: این فاجعه است که وقتی گردشگران داخلی و خارجی فرسنگ‌ها راه را برای دیدن بافت تاریخی یزد می‌پیمایند، شاهد تخریب بخشی از این بافت باشند.

 

محمدحسین محتاج‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: حدود ۷۴۰ هکتار از بافت تاریخی یزد در فهرست آثار ملی ثبت شده است، ولی اکنون با تخریب‌هایی که انجام می‌شود، اجازه می‌دهند ۸۰ هکتار از این بافت کاهش یابد.

 

او با اشاره به تخریب بخشی از بافت تاریخی یزد که پنجم فروردین‌ماه رخ داد، ادامه داد: این مسأله تکان‌دهنده است که وقتی گردشگران برای دیدن بافت تاریخی به یزد می‌آیند به‌راحتی تخریب در آن صورت می‌گیرد و هیچ واکنشی هم از مسؤولان سازمان میراث فرهنگی دیده نمی‌شود.

 

تخریب در محله‌ی خلف باغ یزد

در این‌باره، امیر ترقی‌نژاد ـ دوست‌دار میراث فرهنگی ـ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: صبح روز شنبه (پنجم فروردین‌ماه) تعدادی بلدوزر بخشی از محله‌ی «خلف باغ» را که یکی از محله‌های بافت تاریخی یزد است تخریب کردند.

 

او گفت: این بخش از بافت یزد در کنار حسینیه‌ی تاریخی «نقشین» قرار دارد و از آنجا که این حسینیه‌ی متعلق به دوره‌ی زندیه در فهرست آثار ملی ثبت شده، با این تخریب، به بخشی از حریم آن تعرض شده است.

 

وی با اشاره به کاشی‌کاری‌های نفیسی که در این حسینیه وجود دارد، بیان کرد: البته حسینیه‌ی «نقشین» حال و روز خوشی ندارد و باید هرچه سریع‌تر راه‌کاری برای آن اندیشیده شود تا اقدامات مرمتی در آن انجام شود.

 

ترقی‌نژاد ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به مصوبه‌ی سال گذشته‌ی شورای شهر، این تخریب برای ساخت پارکینگ انجام شده باشد. البته شاید نظر سازمان میراث فرهنگی این باشد که این بخش از بافت، فرسوده است و نه تاریخی، ولی وجود حسینیه، یک حمام و تعدادی خانه‌ی تاریخی نشان می‌دهد که این منطقه تاریخی است.

 

این دوست‌دار میراث فرهنگی تأکید کرد: با توجه به این‌که پرونده‌ی ثبت جهانی یزد در حال تهیه است، بروز چنین اتفاق‌ها و تخریب‌هایی خوشایند نیست.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

تخریب در محله‌ی خلف باغ یزد

همچنین محتاج‌الله در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: جای تعجب است که مشخص نیست فلسفه‌ی وجودی سازمان میراث فرهنگی در چنین موضوع‌هایی چیست، کسی که باید از این‌گونه اتفاق‌ها جلوگیری کند، متولی حفظ میراث فرهنگی است؛ ولی متأسفانه این موضوع را در یزد نمی‌بینیم.

 

او با تأکید بر این‌که هر مترمربع از بناهای تاریخی حکم یک معدن طلا را دارد، افزود: یکی از دلایل بروز چنین تخریب‌هایی، ضعف مدیریتی در میراث فرهنگی است که یکی از دلایل آن، بومی نبودن مدیران کل میراث فرهنگی و گردشگری در استان‌هاست، چنین مسأله‌ای را به‌طور عینی در یزد شاهد هستیم. اگر مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری یزد، بومی این استان بود تعصب بیشتری نسبت به حفظ آثار تاریخی شهر داشت.

 

 

mxuhggghb39mi6iv5r7m.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...