رفتن به مطلب

همه چیز درباره گیربکس Gearbox


spow

ارسال های توصیه شده

سلام:icon_gol:

دراین تاپیک سعی میشه درمورد گیربکس ومطالب مرتبط با اون بحث بشه

از همکاری دوستان دراین زمینه استقبال میشود!

volkswagen-group-sold-over-35-million-dsg-gearboxes-33307_1.jpg

 

 

gearbox.jpg

 

 

گیربکس مکانیکی

 

گیربکس یا جعبه دنده

 

گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد وظیفه گیربکس تبدیل دور و گشتاور بوده ،گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور موتور را تغییر داده و دور را کم قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند.

لینک به دیدگاه

چارچوب بحث درزمینه گیربکس را به این شکلی که درزیر میاید پی خواهم گرفت ولی هرکدام از دوستان که مشتاق بودند میتونند مطالب ونکات اموزشی رو به بحث اضافه کنن

سوالات و انتقادات خودرا درهمین تاپیک مطرح فرمایید تا جایی که مقدور باشد درخدمت دوستان خواهم بود.

 

مقدمه ای از تاریخچه ی گیربکس ها

انواع گیربکس ها

شمای کلی گیربکس ها

بررسی اجزای تشکیل دهنده گیربکس و توضیحات مربوط به آن

نحوه ی طراحی مکانیکی

نحوه ی طراحی سینماتیکی و روابط ریاضی حاکم بر گیربکس ها

طراحی گیربکس مورد اشاره در CATIA

 

طراحی گیربکس توسط یکی از دوستان درانتها انجام خواهد گرفت وبه عنوان نمونه پروژه عملی قرار داده خواهد شد

 

موفق باشیم:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

Gearbox ها ساختمان و نحوه کارآنها:

 

مقدمه:

گشتاور توليدی توسط موتور پس از انتقال توسط کلاچ به جعبه دنده می رسد. وظيفه جعبه دنده انتقال دور موتور با نسبتهای گوناگون و رساندن آن به خطوط انتقال و ميل گاردان در خودروهای ديفرانسيل عقب يا مستقيماً به ديفرانسيل در خودروهای ديفرانسيل جلو است.

سيستم جعبه دنده ای انتقال قدرت را مي توان به دو گروه جعبه دنده ای دستی و جعبه دنده ای اتوماتيک تقسيم بندی کرد. سيستم انتقال قدرت دستی در حالت انتقال مستقيم بازدهی در حدود 98% ولی در دنده های با نسبت انتقال پايين تر بازده به حدود 90% می رسد. چون بيشترين زمان استفاده از اتومبيل، جعبه دنده در حالت انتقال مستقيم قدرت است، بنابراين با توجه به اين مورد و هزينه اوليه به نسبت کمتر اين سيستم جعبه دنده ای ، هنوز استفاده از آنها در اکثر اتومبيلها مورد توجه است. از سيستم انتقال اتوماتيک بيشتر در اتومبيلهای گرانقيمت تر و کلاسهای بالاتر استفاده مي شود چرا که با توجه به عملکرد ساده تر آن براي راننده، هزينه ساخت آن نيز بيشتر است. علاوه بر دو نوع فوق، امروزه استفاده از نسل جديدي از سيستم انتقال قدرت بنام سيستم انتقال قدرت پيوسته متغير (CVT) نيز مورد توجه طراحان خودروها قرار گرفته است.

سيستم انتقال قدرت دستی

در دسته بندي کلي از لحاظ نحوه کارکرد، جعبه دنده هاي دستي به سه گروه کلي تقسيم مي شوند:

- Sliding mesh type Gearbox

- Constant mesh type Gearbox

- Synchromesh type Gearbox

 

Sliding Mesh Type Gearbox

 

اين جعبه دنده ها از قديميترين و ساده ترين انواع جعبه دنده ها هستند که درگيري دنده ها در آنها توسط جابجا کردن دنده ها ايجاد مي شود. اين جعبه دنده ها در واقع شامل دو رديف شفت مي باشند : شفتي که از طرف کلاچ مي آيد و خود شامل دو قسمت است؛ يکي که کاملاً ثابت مي باشد و در واقع محور ورودي است بنام محور اصلي ( primary shaft ) و شفت ديگري که در امتداد آن اما بصورت جداگانه و متحرک قرار دارد و بنام splined mainshaft خوانده مي شود و عمل تعويض دنده نيز با جابجايي اين شفت صورت مي گيرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شفتي پاييني که بنام محور ثانويه ( lay shaft ) خوانده مي شود و بسته به نوع جعبه دنده، تعدادي دنده بر روي آن قرار مي گيرد. اين شفت توسط درگيري بين دو دنده به طور دائم در ارتباط با محور اصلي است. (شکل1)

هنگامي که گشتاور از طريق درگيري يک جفت دنده از محور اصلي به محور ثانويه منتقل مي شود، با توجه به نسبت تعداد دنده ها يک کاهش دور در آن ايجاد مي شود. حاصلضرب اين کاهش دور در کاهش دور ناشي از درگيري دو چرخ دنده نهايي، نسبت کاهش دور اصلي ناشي از يک دنده خاص را به ما مي دهد.

 

جزوه اموزشی گیربکس Gearbox را ازلینک زیر دریافت نمایید:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

من سعی میکنم مطالب مورد نیاز دوستان درزمینه یک پروژه طراحی گیربکس رو به مرور اینجا تکمیل کنم(با توجه به گرفتاریهای شخصیم بیشتر از این برام مقدور نیست!)ولی دوستان هم سعی کنن تو بحث شرکت کنن وبا طرح سوال وپاسخ دادن به سوالات واشتراک مطالب به بحث مورد نظرمون رونق بدن

به هرحال کماکان هستیم خدمت دوستان:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

مکانیزم های مکانیکی

 

به مجموعه ای از اجزای مکانیکی که به یکدیگر متصل و یا در تماسند و می توانند نسبت به هم حرکت کنند، مکانیزم می گوییم. از مکانیزم ها برای تبدیل حرکت چرخشی الکتروموتورها به حرکات مورد نظر خود استفاده می کنیم. در این مقاله چند مکانیزم پرکاربردبه طور مختصر معرفی شده است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

انواع مکانیزم ها:

مکانيزم چهار ميله ای

 

مکانيزم چرخ و شانه

 

مکانيزم لنگ و لغزنده

 

مکانيزم اسکات راسل

 

مکانيزم های بادامکی

 

پيچ و مهره

 

چرخ ژنوا

 

چرخ دنده و گيربکس

 

چرخ دنده های مارپيچ و مخروطی

 

گيربکس

 

گيربکس سياره ای

 

پولی و تسمه

 

زنجير و چرخ زنجير

فایل اموزشی مکانیزم هارا ازلینک زیر دریافت نمایید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

گیربکس CVT

تاریخچه

 

در واقع داوینچی در سال 1490 طرح آن را در ذهن داشت و از اولین CVT که در١٨٨٦ ثبت شده تاکنون تکنولوژی آن بهبود پیدا کرده است،امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال موتورز،آیودی،هوندا و نیسان در حال طراحی CVT های خود هستند.

گیریکس های CVT (ثابت) برای اولین بار در ماشین های اولیه به کار رفت.به این صورت که دو دایره دوار یکی دایره ای که نیرو رو از موتور میگیره ودیگری نیرو رو به چرخ ها منتقل می کنه روي همديگه مماس ميشن.برای افزایش سرعت دایره چرخنده به سمت محیط دایره دیگر حرکت میکنه و باعث میشه تا سرعت خودرو زیاد و برعکس اگه به سمت داخل و مرکز حرکت کنه سرعت کم شده و گشتاور زیاد بشه.البته این کار بصورت دستی انجام میشده.

یکی از اشکالاتی که سر راه این طرح به وجود می اومد خوردگی صفحات دوار بود ودیگری هم داغ شدن زیاد و ترکیدگی صفحات در اثر این دما بود .یکی دیگر از علت های ترک خوردگی و شکستن وجود نا خالصی حتی به مقدار کم بود که برای ساختن صفحات بی نقص و بدون آخال و مک حدود 25 سال وقت صرف شد تا برطرف بشه .برای روغن کاری بین صفحات نیاز بود تا روغن ویژه ای تولید بشه تا هم نیرو بین دو صفحه منتقل بشه و هم عمل خنک کاری و روغن کاری به بهترین وجه صورت بگیره.

اولین بار هم یکی از مدل های نیسان به این گیربکس مجهز شد و پس از آزمایش های زیاد تولید سری اون آغاز شد.

مزيت اين گيربكس ها هم اينه كه ميشه هميشه موتور رو در دور ماكزيمم نگه داشت و در بهينه ترين حالت ممكن كار كرد.

 

 

حدود 30 سال قبل ژاپنی ها طرح تکمیل شده گیربکس های CVT رو با شكلي نسبتا جديد دوباره شروع کردن.

یک فرد ژاپنی در تکمیل این طرح زحمت فراوانی کشید و 21 سال از عمر خویش را برای بهبود این طرح صرف کرد. او حتی 500 نوع روغن مختلف را برای کشف بهترین کارایی دراین گیربکس ها امتحان کرد و در نهایت طرح خود را به شرکت نیسان ژاپن فروخت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

گیربکس CVT(Continuously Variable Transmission) :

 

گیربکسهای تغییر دور پیوسته ، که دارای تعداد بی نهایت نسبت تبدیل دور در یک بازه معین می باشند ، در حال حاضر به عنوان یکی از راه کارهای امید بخش در راستای کاهش مصرف سوخت در خودروهای سواری مد نظر می باشد.

 

پیشرفت تکنولوژی در ساختار متالوژی قطعات و روشهای تولید ، راندمان مکانیکی این نوع گیربکس ها را از نظر طرح و مکانیزم افزایش داده است .

اصلی ترین شاخصه این نوع گیربکس ها در بین گیربکس های اتوماتیک دیگر این است که موتور و گیربکس اجازه می دهد ، راندمان بهینه را ECU به در شرایط مختلف رانندگی خودرو اعما ل نماید . بدلیل این بطور میانگین باعث بهبود CVT مشخصه عمده ، گیربکسهای 10-20 درصد در مصرف سوخت خودرو و در نتیجه کاهش سطح آلاینده های حاصله می شوند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

داشتن عکس العمل سریع نسبت به شرایط حاکم از طرف جاده و تغییر بسیار نرم نسبت دنده در مکانیزم تعویض دنده در این نوع گیربکسها باعث شده بسیاری از پدیده های ارتعاش و تکان موجود در مکانیزمهای چرخ دنده ای حذف گردد.

تا سال 2010 به CVT در اروپا تولید و بکارگیری گیربکسهای %5 افزایش خواهد یافت و همچنین رشد استفاده از گیربکس در خودروهای سواری ژاپنی نیز تا سال 2010 به مرز CVT %14 کل تولید خواهد رسید . البته در این بین کشورهایی چون کره نیز به دنبال استفاده گسترده از این نوع سیستم انتقال قدرت در خودروهای خود می باشند.

 

متن کامل مقاله را ازلینک زیر دانلود کنید:

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...
  • 2 ماه بعد...

با سلام و خسته نباشی میشه فایل Word این مقاله رو واسم ایمیل کنید یا توی سایت قرار بدین اخه میخواستم مقداریش رو تو مقالم اضافه کنم با تشکر از شما

 

به امید موفقیت تمامی دوستان

لینک به دیدگاه

گیربکس چند دنده بهتر است؟

امروزه پیشرفت در زمینه گیربکس به حدی رسیده که دیگرتعداد ضرایب دنده در گیربکس نامحدود است. اغلب اتومبیل های دهه پنجاه مانند «فوردکنسول» دارای گیربکس سه سرعته یا سه دنده بودند که دنده یک آنها نیز غیر سنکرونیزهبود یعنی برای اینکه بتوان اتومبیل را در دنده یک قرار داد می بایست آن را کاملاًمتوقف می کردند. سیر تکاملی در طراحی و سا خت اتومبیل ها منجر به تولید گیربکس هایچهارسرعته یا چهار دنده در دهه به تولید گیربکس های چهار سرعته یا چهار دنده دردهه شصت میلادی شد که از جمله آنها می توان به اتومبیل «مورگان» اشاره داشت کهمتأسفانه باز هم دنده یک آنها غیر سنکرونیزه بود. امروزه پیشرفت در زمینه گیربکسبه حدی رسیده که مثلاً در اتومبیلی مانند «نیسان مورانو» ۲۰۰۴ گیربکس آن از نوع دو متغیر بوده و به عبارت دیگر تعداد ضرایبدنده در گیربکس نامحدود است.پیشرفتهای انجام شده در زمینه گیربکس به همین موردخاتمه پیدا نکرده و نمونه های دیگری نیز وجود دارند که از جمله آنها گیربکس اتوماتیکهفت سرعته در «مرسدس بنز ۵۰۰ SL» و گیربکس۶ دنده اتوماتیک در «ب ام و ۳۳۰i» را می توان نامبرد. در کنار مواردی که ذکر آنها آمد می توان به گیربکس شش دنده دستی در «مینیکوپه اس» و «مزدای میاتا» نیز اشاره نمود. حال این سؤال پیش می آید که واقعاً مابه عنوان راننده چند دنده در گیربکس را می خواهیم؟ برای پاسخ به پرسش فوق ابتدا بهگیربکس های اتوماتیک خواهیم پرداخت. چنین گیربکس های کمتر مورد توجه علاقمنداناتومبیل بوده و امروزه نیز از نظر فنی توجه کمتری به آنها می شود. بخش اصلی گیربکساتوماتیک از یک مبدل تورک و یک مجموعه چرخ دنده سیاره ای تشکیل شده و طرح کلی آنسه ضریب دنده را (بسته به اینکه دنده خورشیدی، کرانویل (دنده بزرگ مخروطی) و یادنده سیاره ای مورد استفاده قرار گیرد) عرضه می کند. امروزه گیربکس های ،۵ ۶ و ۷ سرعتهاتوماتیک با ادغام کردن چند مجموعه چرخ دنده سیاره ای بیش از سه ضریب را عرضه میکنند. در این گیربکس ها مبدل تورک از یک کوپلینگ مایع تشکیل شده و چند کار راانجام می دهد که عبارتند از ایجاد شرایط برای کار کردن در دور آرام و شرایط لازمبرای آغاز حرکت، افزایش نیروی تورک از طریق حرکت مجدد جریان مایع و بالاخره جذبلرزشهای یکنواخت خط انتقال نیرو. برای بازیافت راندمان از دست رفته در دینامیک سیالات،مبدلهای تورک امروزی دارای قفل های مخصوص هستند.

گیربکسهای اتوماتیک هوشمند

برای سالیان متمادی گیربکسهای اتوماتیک با استفاده ازپنج حالت PRNDL اتومبیل ها را به حرکت درمی آورند. اما گیربکسهای اتوماتیک هوشمندامروزه قابلیتهای متعددی دارند که از جمله آنها امکان تعویض دستی دنده بدوناستفاده از کلاچ، یا تغییر استراتژی انتخاب دنده و یا حافظه قابل انطباقاست.امروزه تفاوتهای بین گیربکس اتوماتیک هوشمند و نوع غیر اتوماتیک هوشمند واقعاًگیج کننده است به خصوص اگر از نوعی باشد که پدالهای تعویض دنده روی فرمان قراردارند. بعضی از افراد تصور می کنند که در نظر گرفتن بیش از چهار دنده روی فرمانقرار دارند. بعضی از افراد تصور می کنند که در نظر گرفتن بیش از چهار دنده در یک گیربکساتوماتیک بیشتر جنبه بازاریابی و جلب مشتری دارد و استدلال اینگونه افراد این استکه وجود چهار دنده در گیربکس قابلیت های لازم را ایجاد می کند. اما گروه دیگری کهبر این باورند که وجود دنده های بیشتر در گیربکس منافع زیادی را در زمینه های شتاببهتر، میزان مواد آلاینده خروجی کمتر و مصرف سوخت پایین تر برای اتومبیل و دارندهآن به ارمغان می آورد. وجود ضرایب بیشتر در گیربکس باعث تقسیم یکنواخت تر آنها درحد فاصل بین بالاترین و پایین ترین دنده می گردد و در چنین شرایطی این امکان بهوجود می آید که مبدل تورک را تغییر داده و به جای آن کلاچی قرار داده که در محفظهروغن کار می کند و بنابراین راندمان گیربکس و کلاچ بالا می رود. حافظه قابل انطباقنیز محاسن و معایب خاص خود را دارد که هم در گیربکسهای اتوماتیک هوشمند کاربرددارد و هم انواع غیراتوماتیک هوشمند. در چنین گیربکسهایی چندین برنامه تعویض دندهوجود دارد که هرکدام برای یک سبک رانندگی است. این سیستم تمامی حرکات راننده را درخصوص شیوه هدایت اتومبیل تحت کنترل دارد که از جمله آنها شیوه استفاده از پدال گازو ترمز و فرمان بوده و براساس اطلاعات دریافتی بهترین ضریب دنده را انتخاب می کند.البته چنانچه راننده شیوه و نوع رانندگی خود را تغییر دهد باتوجه به اینکه سیستمهوشمندتر از راننده نیست بنابراین اندکی طول می کشد تا گیربکس با وضعیت جدید خودرا هماهنگ کند.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گیربکس (Transmission) یکی از اجزای اصلی خودرو می‎باشد و اهمیت آن کم‎تر از موتور نیست. دلیل اهمیت بالای آن نیز این است که: (الف) هر موتوری حداکثر دور محدودی دارد و نمی‎تواند بالاتر از این دور کار کند و (ب) این‎که هر موتوری با حداکثر دور خود، نیرو و گشتاور معینی را می‎تواند تولید کند.

%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A8%DB%8C%D9%84.JPG

گیربکس یا سیستم انتقال قدرت به موتور، در واقع مکانیسمی دارد که طی آن، میزان معینی از دور موتور، با استفاده از چرخ‎دنده‎های مختلف و با سرعت‎ها و قدرت‎های متفاوت، به چهار چرخ خودرو منتقل می‎شود. در نتیجه این عمل، نیرو و سرعت خودرو قابل کنترل خواهد بود. وجود گیربکس در خودرو این امکان را برای راننده فراهم می‎سازد که بدون نیاز به بالا بردن بیش از حد دور موتور، بتواند موتور را در بهترین حالت عملکرد نگه دارد. تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه می‎باشد. بدین صورت که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همان‎طورکه ملاحظه شد، وجود سیستمی برای انتقال قدرت موتور به چهار چرخ خودرو، ضروری است. حال باید دید که چنین سیستمی چگونه عمل می‎کند و چگونه نیروی موتور با دورهای مختلف، به چهار چرخ خودرو منتقل می‎شود. به‎طور مثال، در یک گیربکس عادی پنج دنده، یکی از پنج چرخ‎دنده به میله خروجی از گیربکس قفل شده و سپس نیروی حاصل از موتور، با سرعت موردنظر به چرخ‎ها منتقل می‎شود. اما در ادامه، قبل از این‎که به بررسی مکانیسم عملکرد گیربکس‎های پیچیده بپردازیم، بهتر است با استفاده از یک طرح کلی، مروری بر اصول اولیه عملکرد سیستم انتقال قدرت موتور داشته باشیم. شکل زیر در واقع یک طرح کلی از سیستم گیربکس است که به وسیله کلاچ به موتور متصل می‎شود. کلاچ ابزاری است که امکان قطع و وصل گیربکس و موتور را به یکدیگر امکان‎پذیر می‎سازد. همان‎طورکه در شکل زیر می‎بینید، وقتی پدال کلاچ را فشار می‎دهید، اتصال موتور و گیربکس قطع می‎شود و سپس زمانی‎که خودرو در دنده بوده و موتور، روشن و درحال کار کردن است، اتومبیل می‎تواند پس از طی مسافت معینی متوقف شود. وقتی کلاچ را رها می‎کنید، دوباره اتصال گیربکس با موتور برقرار می‎شود و میله ورودی به موتور (یعنی همان میله و چرخ‎دنده سبز رنگ در تصویر بالا) با سرعت برابر با سرعت موتور، شروع به چرخیدن می‎کند. میله و چرخ‎دنده‎های قرمز رنگ نیز یک واحد مستقل می‎باشند و به‎طور مستقیم به چرخ‎دنده سبز رنگ متصل هستند و همانند میله سبز رنگ، زمانی‎که با کلاچ درگیر هستند، همواره در حال چرخیدن می‎باشند و نیروی خود را از موتور می‎گیرند.

1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AF%D9%88-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5.JPG

چنان‎که در تصویر بالا دیده می‎شود، میله زرد رنگ به‎طور مستقیم به دیفرانسیل متصل است و چرخ‎ها را به حرکت در می‎آورد. بنابراین هرگاه چرخ‎ها در حال حرکت باشند، این میله نیز در حال حرکت خواهد بود. ولی باید دقت داشت که چرخ‎دنده‎های آبی رنگ به میله زرد رنگ قفل نیستند و آزادانه حول آن می‎چرخند. گفتنی است، هنگامی‎که موتور خاموش است و خودرو نیز در حال حرکت است، میله زرد رنگ، درون چرخ دنده‎های آبی رنگ، هرز می‎چرخد. همان‎طورکه می‎بینید، قطعه بنفش رنگ نیز به میله زرد رنگ قفل است. نقش این قطعه این است که یکی از چرخ‎دنده‎های آبی رنگ را به میله زرد رنگ قفل کند. بدین‎ترتیب‎که با حرکت میله به سمت چپ یا راست، دندانه‎های آن وارد سوراخ‎های موجود در چرخ دنده‎های آبی شده و به آن‎ها قفل می‎شود. فیلم زیر به خوبی گویای این واقعیت است که وقتی خودرو را در دنده یک می‎گذارید، چه اتفاقی می‎افتد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همان‎طورکه در تصویر زیر مشاهده می‎شود، وقتی خودرو وارد دنده یک می‎شود، قطعه بنفش رنگ به چرخ‎دنده آبی رنگ سمت راست، قفل می‎شود. با چرخش میله سبز رنگ توسط موتور، چرخ‎دنده‎های قرمز رنگ و در نتیجه چرخ‎دنده‎های آبی رنگ شروع به چرخیدن می‎کنند. میله زرد رنگ نیز که الان در دنده یک، به چرخ‎دنده سمت راست قفل شده است، شروع به گردش می‎کند. گفتنی است، چرخ‎دنده آبی رنگ سمت چپ نیز در حال حرکت است، اما حرکت آن تأثیری بر چرخش میله زرد رنگ ندارد. وقتی خودرو وارد دنده دو می‎شود، میله زرد رنگ به سمت چپ حرکت می‎کند و به چرخ‎دنده آبی رنگ سمت چپ قفل می‎شود. ازآن‎جاکه این چرخ‎دنده کوچک‎تر است، سرعت چرخش میله زرد رنگ و در نتیجه سرعت خودرو نسبت به دنده یک، بیش‎تر می‎شود. همین‎طور هرچه دنده بالاتر می‎رود، چرخ‎دنده کوچکتری از چرخ‎دنده‎های آبی رنگ، درگیر می‎شود و سرعت افزایش می‎یابد. زمانی‎که دنده روی خلاص است، میله زرد رنگ به هیچ کدام از چرخ‎دنده‎های آبی رنگ قفل نیست؛ بنابراین خودرو نیز حرکت نخواهد کرد.

0%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AF%D9%88-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%DB%8C%DA%A9.JPG

اکنون که اصول اساسی عملکرد گیربکس را می‎دانیم، باید ببینیم که گیربکس‎های واقعی در اتومبیل‎ها چگونه پنج یا شش دنده را تعویض می‎کنند. عملکرد گیربکس‎های شش دنده، دقیقاً مشابه مواردی است که در بالا اشاره شد. با این تقاوت که چون تعداد دنده‎ها بیش‎تر است، تعداد قطعات بنفش رنگی که هریک از این دنده‎ها را به میله اصلی قفل می‎کند نیز بیش‎تر خواهد بود. لازم به ذکر است که هر یک از این قطعه‎های بنفش رنگ می‎توانند دو دنده را انتخاب کنند. شکل زیر طرح کلی یک گیربکس شش دنده را نشان می‎دهد. همان‎طورکه ملاحظه می‎کنید، انتخاب هر کدام از این قطعات از داخل خودرو و به‎وسیله دسته‎دنده صورت می‎گیرد که به‎طور خلاصه، مراحل آن را بررسی می‎کنیم.

1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B4%D8%B4-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5.JPG

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=align: justify]حالت‏‎های دسته‏‎دنده: در این تصویر، دسته‏‎دنده یک خودرو با گیربکس شش دنده همراه با حالت‏‎های مختلف قرارگیری آن نشان داده شده است.[/TD]

[TD=align: left]2%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده خلاص: در این تصویر، گیربکس در حالت خلاص قرار دارد و هیچ کدام از دنده‏‎ها درگیر نیستند.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده یک: وقتی دسته‏‎دنده را به سمت چپ حرکت می‏‎دهیم، قطعه بنفش رنگ بین دنده یک و دو انتخاب می‏‎شود و با فشار دادن آن به جلو، دنده یک درگیر می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%DB%8C%DA%A9.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده دو: با حرکت دسته‏‎دنده به طرف چپ، دوباره وارد فضای بین دنده یک و دو می‏‎شویم و با فشار به سمت عقب، دنده دو درگیر می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D9%88.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده سه: در این حالت وقتی دسته‏‎دنده در وسط قرار می‏‎گیرد، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار انتخاب می‏‎شود و با فشار آن به جلو، دنده سه انتخاب می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D9%87.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده چهار: در این حالت نیز همانند حالت قبل، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار قرار می‏‎گیرد و با کشیدن آن به سمت عقب، دنده چهار انتخاب می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده پنج: با حرکت دسته‏‎دنده به طرف راست، قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب قرار می‏‎گیرد و مجدداً با فشار دسته‏‎دنده به سمت جلو، دنده پنج درگیر می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%BE%D9%86%D8%AC.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده عقب: با قرار گرفتن قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب و سپس با فشار دسته‏‎دنده به سمت عقب، خودرو وارد دنده عقب می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D9%82%D8%A8.JPG[/TD]

[/TR]

[/TABLE]


[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][h=2]منابع[/h][/TD]

[TD=align: left]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 2 سال بعد...
  • 2 سال بعد...
در در 18 تیر 1392 در 10:45، ehsan1200 گفته است :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گیربکس (Transmission) یکی از اجزای اصلی خودرو می‎باشد و اهمیت آن کم‎تر از موتور نیست. دلیل اهمیت بالای آن نیز این است که: (الف) هر موتوری حداکثر دور محدودی دارد و نمی‎تواند بالاتر از این دور کار کند و (ب) این‎که هر موتوری با حداکثر دور خود، نیرو و گشتاور معینی را می‎تواند تولید کند.

%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A8%DB%8C%D9%84.JPG

 

گیربکس یا سیستم انتقال قدرت به موتور، در واقع مکانیسمی دارد که طی آن، میزان معینی از دور موتور، با استفاده از چرخ‎دنده‎های مختلف و با سرعت‎ها و قدرت‎های متفاوت، به چهار چرخ خودرو منتقل می‎شود. در نتیجه این عمل، نیرو و سرعت خودرو قابل کنترل خواهد بود. وجود گیربکس در خودرو این امکان را برای راننده فراهم می‎سازد که بدون نیاز به بالا بردن بیش از حد دور موتور، بتواند موتور را در بهترین حالت عملکرد نگه دارد. تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه می‎باشد. بدین صورت که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است.

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همان‎طورکه ملاحظه شد، وجود سیستمی برای انتقال قدرت موتور به چهار چرخ خودرو، ضروری است. حال باید دید که چنین سیستمی چگونه عمل می‎کند و چگونه نیروی موتور با دورهای مختلف، به چهار چرخ خودرو منتقل می‎شود. به‎طور مثال، در یک گیربکس عادی پنج دنده، یکی از پنج چرخ‎دنده به میله خروجی از گیربکس قفل شده و سپس نیروی حاصل از موتور، با سرعت موردنظر به چرخ‎ها منتقل می‎شود. اما در ادامه، قبل از این‎که به بررسی مکانیسم عملکرد گیربکس‎های پیچیده بپردازیم، بهتر است با استفاده از یک طرح کلی، مروری بر اصول اولیه عملکرد سیستم انتقال قدرت موتور داشته باشیم. شکل زیر در واقع یک طرح کلی از سیستم گیربکس است که به وسیله کلاچ به موتور متصل می‎شود. کلاچ ابزاری است که امکان قطع و وصل گیربکس و موتور را به یکدیگر امکان‎پذیر می‎سازد. همان‎طورکه در شکل زیر می‎بینید، وقتی پدال کلاچ را فشار می‎دهید، اتصال موتور و گیربکس قطع می‎شود و سپس زمانی‎که خودرو در دنده بوده و موتور، روشن و درحال کار کردن است، اتومبیل می‎تواند پس از طی مسافت معینی متوقف شود. وقتی کلاچ را رها می‎کنید، دوباره اتصال گیربکس با موتور برقرار می‎شود و میله ورودی به موتور (یعنی همان میله و چرخ‎دنده سبز رنگ در تصویر بالا) با سرعت برابر با سرعت موتور، شروع به چرخیدن می‎کند. میله و چرخ‎دنده‎های قرمز رنگ نیز یک واحد مستقل می‎باشند و به‎طور مستقیم به چرخ‎دنده سبز رنگ متصل هستند و همانند میله سبز رنگ، زمانی‎که با کلاچ درگیر هستند، همواره در حال چرخیدن می‎باشند و نیروی خود را از موتور می‎گیرند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

چنان‎که در تصویر بالا دیده می‎شود، میله زرد رنگ به‎طور مستقیم به دیفرانسیل متصل است و چرخ‎ها را به حرکت در می‎آورد. بنابراین هرگاه چرخ‎ها در حال حرکت باشند، این میله نیز در حال حرکت خواهد بود. ولی باید دقت داشت که چرخ‎دنده‎های آبی رنگ به میله زرد رنگ قفل نیستند و آزادانه حول آن می‎چرخند. گفتنی است، هنگامی‎که موتور خاموش است و خودرو نیز در حال حرکت است، میله زرد رنگ، درون چرخ دنده‎های آبی رنگ، هرز می‎چرخد. همان‎طورکه می‎بینید، قطعه بنفش رنگ نیز به میله زرد رنگ قفل است. نقش این قطعه این است که یکی از چرخ‎دنده‎های آبی رنگ را به میله زرد رنگ قفل کند. بدین‎ترتیب‎که با حرکت میله به سمت چپ یا راست، دندانه‎های آن وارد سوراخ‎های موجود در چرخ دنده‎های آبی شده و به آن‎ها قفل می‎شود. فیلم زیر به خوبی گویای این واقعیت است که وقتی خودرو را در دنده یک می‎گذارید، چه اتفاقی می‎افتد.

 

 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همان‎طورکه در تصویر زیر مشاهده می‎شود، وقتی خودرو وارد دنده یک می‎شود، قطعه بنفش رنگ به چرخ‎دنده آبی رنگ سمت راست، قفل می‎شود. با چرخش میله سبز رنگ توسط موتور، چرخ‎دنده‎های قرمز رنگ و در نتیجه چرخ‎دنده‎های آبی رنگ شروع به چرخیدن می‎کنند. میله زرد رنگ نیز که الان در دنده یک، به چرخ‎دنده سمت راست قفل شده است، شروع به گردش می‎کند. گفتنی است، چرخ‎دنده آبی رنگ سمت چپ نیز در حال حرکت است، اما حرکت آن تأثیری بر چرخش میله زرد رنگ ندارد. وقتی خودرو وارد دنده دو می‎شود، میله زرد رنگ به سمت چپ حرکت می‎کند و به چرخ‎دنده آبی رنگ سمت چپ قفل می‎شود. ازآن‎جاکه این چرخ‎دنده کوچک‎تر است، سرعت چرخش میله زرد رنگ و در نتیجه سرعت خودرو نسبت به دنده یک، بیش‎تر می‎شود. همین‎طور هرچه دنده بالاتر می‎رود، چرخ‎دنده کوچکتری از چرخ‎دنده‎های آبی رنگ، درگیر می‎شود و سرعت افزایش می‎یابد. زمانی‎که دنده روی خلاص است، میله زرد رنگ به هیچ کدام از چرخ‎دنده‎های آبی رنگ قفل نیست؛ بنابراین خودرو نیز حرکت نخواهد کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اکنون که اصول اساسی عملکرد گیربکس را می‎دانیم، باید ببینیم که گیربکس‎های واقعی در اتومبیل‎ها چگونه پنج یا شش دنده را تعویض می‎کنند. عملکرد گیربکس‎های شش دنده، دقیقاً مشابه مواردی است که در بالا اشاره شد. با این تقاوت که چون تعداد دنده‎ها بیش‎تر است، تعداد قطعات بنفش رنگی که هریک از این دنده‎ها را به میله اصلی قفل می‎کند نیز بیش‎تر خواهد بود. لازم به ذکر است که هر یک از این قطعه‎های بنفش رنگ می‎توانند دو دنده را انتخاب کنند. شکل زیر طرح کلی یک گیربکس شش دنده را نشان می‎دهد. همان‎طورکه ملاحظه می‎کنید، انتخاب هر کدام از این قطعات از داخل خودرو و به‎وسیله دسته‎دنده صورت می‎گیرد که به‎طور خلاصه، مراحل آن را بررسی می‎کنیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=align: justify]حالت‏‎های دسته‏‎دنده: در این تصویر، دسته‏‎دنده یک خودرو با گیربکس شش دنده همراه با حالت‏‎های مختلف قرارگیری آن نشان داده شده است.[/TD]

[TD=align: left]2%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده خلاص: در این تصویر، گیربکس در حالت خلاص قرار دارد و هیچ کدام از دنده‏‎ها درگیر نیستند.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده یک: وقتی دسته‏‎دنده را به سمت چپ حرکت می‏‎دهیم، قطعه بنفش رنگ بین دنده یک و دو انتخاب می‏‎شود و با فشار دادن آن به جلو، دنده یک درگیر می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%DB%8C%DA%A9.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده دو: با حرکت دسته‏‎دنده به طرف چپ، دوباره وارد فضای بین دنده یک و دو می‏‎شویم و با فشار به سمت عقب، دنده دو درگیر می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D9%88.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده سه: در این حالت وقتی دسته‏‎دنده در وسط قرار می‏‎گیرد، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار انتخاب می‏‎شود و با فشار آن به جلو، دنده سه انتخاب می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D9%87.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده چهار: در این حالت نیز همانند حالت قبل، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار قرار می‏‎گیرد و با کشیدن آن به سمت عقب، دنده چهار انتخاب می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده پنج: با حرکت دسته‏‎دنده به طرف راست، قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب قرار می‏‎گیرد و مجدداً با فشار دسته‏‎دنده به سمت جلو، دنده پنج درگیر می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%BE%D9%86%D8%AC.JPG[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: justify]دنده عقب: با قرار گرفتن قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب و سپس با فشار دسته‏‎دنده به سمت عقب، خودرو وارد دنده عقب می‏‎شود.[/TD]

[TD=align: left]0%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B9%D9%82%D8%A8.JPG[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 


[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD][h=2]منابع[/h][/TD]

[TD=align: left]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

سلام

عزیز pdf این رو میزارین

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...