spow 44197 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 فروردین، ۱۳۹۱ سلام دراین تاپیک سعی میشه درمورد گیربکس ومطالب مرتبط با اون بحث بشه از همکاری دوستان دراین زمینه استقبال میشود! گیربکس مکانیکی گیربکس یا جعبه دنده گیربکس یکی از اعضای سیستم انتقال قدرت می باشد وظیفه گیربکس تبدیل دور و گشتاور بوده ،گیربکس وظیفه دارد که گشتاور (قدرت) و دور موتور را تغییر داده و دور را کم قدرت را زیاد یا بلعکس دور را زیاد و قدرت را کم کند. 14 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 فروردین، ۱۳۹۱ چارچوب بحث درزمینه گیربکس را به این شکلی که درزیر میاید پی خواهم گرفت ولی هرکدام از دوستان که مشتاق بودند میتونند مطالب ونکات اموزشی رو به بحث اضافه کنن سوالات و انتقادات خودرا درهمین تاپیک مطرح فرمایید تا جایی که مقدور باشد درخدمت دوستان خواهم بود. مقدمه ای از تاریخچه ی گیربکس ها انواع گیربکس ها شمای کلی گیربکس ها بررسی اجزای تشکیل دهنده گیربکس و توضیحات مربوط به آن نحوه ی طراحی مکانیکی نحوه ی طراحی سینماتیکی و روابط ریاضی حاکم بر گیربکس ها طراحی گیربکس مورد اشاره در CATIA طراحی گیربکس توسط یکی از دوستان درانتها انجام خواهد گرفت وبه عنوان نمونه پروژه عملی قرار داده خواهد شد موفق باشیم 12 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 فروردین، ۱۳۹۱ Gearbox ها ساختمان و نحوه کارآنها: مقدمه: گشتاور توليدی توسط موتور پس از انتقال توسط کلاچ به جعبه دنده می رسد. وظيفه جعبه دنده انتقال دور موتور با نسبتهای گوناگون و رساندن آن به خطوط انتقال و ميل گاردان در خودروهای ديفرانسيل عقب يا مستقيماً به ديفرانسيل در خودروهای ديفرانسيل جلو است. سيستم جعبه دنده ای انتقال قدرت را مي توان به دو گروه جعبه دنده ای دستی و جعبه دنده ای اتوماتيک تقسيم بندی کرد. سيستم انتقال قدرت دستی در حالت انتقال مستقيم بازدهی در حدود 98% ولی در دنده های با نسبت انتقال پايين تر بازده به حدود 90% می رسد. چون بيشترين زمان استفاده از اتومبيل، جعبه دنده در حالت انتقال مستقيم قدرت است، بنابراين با توجه به اين مورد و هزينه اوليه به نسبت کمتر اين سيستم جعبه دنده ای ، هنوز استفاده از آنها در اکثر اتومبيلها مورد توجه است. از سيستم انتقال اتوماتيک بيشتر در اتومبيلهای گرانقيمت تر و کلاسهای بالاتر استفاده مي شود چرا که با توجه به عملکرد ساده تر آن براي راننده، هزينه ساخت آن نيز بيشتر است. علاوه بر دو نوع فوق، امروزه استفاده از نسل جديدي از سيستم انتقال قدرت بنام سيستم انتقال قدرت پيوسته متغير (CVT) نيز مورد توجه طراحان خودروها قرار گرفته است. سيستم انتقال قدرت دستی در دسته بندي کلي از لحاظ نحوه کارکرد، جعبه دنده هاي دستي به سه گروه کلي تقسيم مي شوند: - Sliding mesh type Gearbox - Constant mesh type Gearbox - Synchromesh type Gearbox Sliding Mesh Type Gearbox اين جعبه دنده ها از قديميترين و ساده ترين انواع جعبه دنده ها هستند که درگيري دنده ها در آنها توسط جابجا کردن دنده ها ايجاد مي شود. اين جعبه دنده ها در واقع شامل دو رديف شفت مي باشند : شفتي که از طرف کلاچ مي آيد و خود شامل دو قسمت است؛ يکي که کاملاً ثابت مي باشد و در واقع محور ورودي است بنام محور اصلي ( primary shaft ) و شفت ديگري که در امتداد آن اما بصورت جداگانه و متحرک قرار دارد و بنام splined mainshaft خوانده مي شود و عمل تعويض دنده نيز با جابجايي اين شفت صورت مي گيرد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شفتي پاييني که بنام محور ثانويه ( lay shaft ) خوانده مي شود و بسته به نوع جعبه دنده، تعدادي دنده بر روي آن قرار مي گيرد. اين شفت توسط درگيري بين دو دنده به طور دائم در ارتباط با محور اصلي است. (شکل1) هنگامي که گشتاور از طريق درگيري يک جفت دنده از محور اصلي به محور ثانويه منتقل مي شود، با توجه به نسبت تعداد دنده ها يک کاهش دور در آن ايجاد مي شود. حاصلضرب اين کاهش دور در کاهش دور ناشي از درگيري دو چرخ دنده نهايي، نسبت کاهش دور اصلي ناشي از يک دنده خاص را به ما مي دهد. جزوه اموزشی گیربکس Gearbox را ازلینک زیر دریافت نمایید: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام پسورد : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 6 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 20 فروردین، ۱۳۹۱ من سعی میکنم مطالب مورد نیاز دوستان درزمینه یک پروژه طراحی گیربکس رو به مرور اینجا تکمیل کنم(با توجه به گرفتاریهای شخصیم بیشتر از این برام مقدور نیست!)ولی دوستان هم سعی کنن تو بحث شرکت کنن وبا طرح سوال وپاسخ دادن به سوالات واشتراک مطالب به بحث مورد نظرمون رونق بدن به هرحال کماکان هستیم خدمت دوستان 7 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 اردیبهشت، ۱۳۹۱ مکانیزم های مکانیکی به مجموعه ای از اجزای مکانیکی که به یکدیگر متصل و یا در تماسند و می توانند نسبت به هم حرکت کنند، مکانیزم می گوییم. از مکانیزم ها برای تبدیل حرکت چرخشی الکتروموتورها به حرکات مورد نظر خود استفاده می کنیم. در این مقاله چند مکانیزم پرکاربردبه طور مختصر معرفی شده است برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام انواع مکانیزم ها: مکانيزم چهار ميله ای مکانيزم چرخ و شانه مکانيزم لنگ و لغزنده مکانيزم اسکات راسل مکانيزم های بادامکی پيچ و مهره چرخ ژنوا چرخ دنده و گيربکس چرخ دنده های مارپيچ و مخروطی گيربکس گيربکس سياره ای پولی و تسمه زنجير و چرخ زنجير فایل اموزشی مکانیزم هارا ازلینک زیر دریافت نمایید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۱ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام گیربکس CVT تاریخچه در واقع داوینچی در سال 1490 طرح آن را در ذهن داشت و از اولین CVT که در١٨٨٦ ثبت شده تاکنون تکنولوژی آن بهبود پیدا کرده است،امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال موتورز،آیودی،هوندا و نیسان در حال طراحی CVT های خود هستند. گیریکس های CVT (ثابت) برای اولین بار در ماشین های اولیه به کار رفت.به این صورت که دو دایره دوار یکی دایره ای که نیرو رو از موتور میگیره ودیگری نیرو رو به چرخ ها منتقل می کنه روي همديگه مماس ميشن.برای افزایش سرعت دایره چرخنده به سمت محیط دایره دیگر حرکت میکنه و باعث میشه تا سرعت خودرو زیاد و برعکس اگه به سمت داخل و مرکز حرکت کنه سرعت کم شده و گشتاور زیاد بشه.البته این کار بصورت دستی انجام میشده. یکی از اشکالاتی که سر راه این طرح به وجود می اومد خوردگی صفحات دوار بود ودیگری هم داغ شدن زیاد و ترکیدگی صفحات در اثر این دما بود .یکی دیگر از علت های ترک خوردگی و شکستن وجود نا خالصی حتی به مقدار کم بود که برای ساختن صفحات بی نقص و بدون آخال و مک حدود 25 سال وقت صرف شد تا برطرف بشه .برای روغن کاری بین صفحات نیاز بود تا روغن ویژه ای تولید بشه تا هم نیرو بین دو صفحه منتقل بشه و هم عمل خنک کاری و روغن کاری به بهترین وجه صورت بگیره. اولین بار هم یکی از مدل های نیسان به این گیربکس مجهز شد و پس از آزمایش های زیاد تولید سری اون آغاز شد. مزيت اين گيربكس ها هم اينه كه ميشه هميشه موتور رو در دور ماكزيمم نگه داشت و در بهينه ترين حالت ممكن كار كرد. حدود 30 سال قبل ژاپنی ها طرح تکمیل شده گیربکس های CVT رو با شكلي نسبتا جديد دوباره شروع کردن. یک فرد ژاپنی در تکمیل این طرح زحمت فراوانی کشید و 21 سال از عمر خویش را برای بهبود این طرح صرف کرد. او حتی 500 نوع روغن مختلف را برای کشف بهترین کارایی دراین گیربکس ها امتحان کرد و در نهایت طرح خود را به شرکت نیسان ژاپن فروخت. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام گیربکس CVT(Continuously Variable Transmission) : گیربکسهای تغییر دور پیوسته ، که دارای تعداد بی نهایت نسبت تبدیل دور در یک بازه معین می باشند ، در حال حاضر به عنوان یکی از راه کارهای امید بخش در راستای کاهش مصرف سوخت در خودروهای سواری مد نظر می باشد. پیشرفت تکنولوژی در ساختار متالوژی قطعات و روشهای تولید ، راندمان مکانیکی این نوع گیربکس ها را از نظر طرح و مکانیزم افزایش داده است . اصلی ترین شاخصه این نوع گیربکس ها در بین گیربکس های اتوماتیک دیگر این است که موتور و گیربکس اجازه می دهد ، راندمان بهینه را ECU به در شرایط مختلف رانندگی خودرو اعما ل نماید . بدلیل این بطور میانگین باعث بهبود CVT مشخصه عمده ، گیربکسهای 10-20 درصد در مصرف سوخت خودرو و در نتیجه کاهش سطح آلاینده های حاصله می شوند برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام داشتن عکس العمل سریع نسبت به شرایط حاکم از طرف جاده و تغییر بسیار نرم نسبت دنده در مکانیزم تعویض دنده در این نوع گیربکسها باعث شده بسیاری از پدیده های ارتعاش و تکان موجود در مکانیزمهای چرخ دنده ای حذف گردد. تا سال 2010 به CVT در اروپا تولید و بکارگیری گیربکسهای %5 افزایش خواهد یافت و همچنین رشد استفاده از گیربکس در خودروهای سواری ژاپنی نیز تا سال 2010 به مرز CVT %14 کل تولید خواهد رسید . البته در این بین کشورهایی چون کره نیز به دنبال استفاده گسترده از این نوع سیستم انتقال قدرت در خودروهای خود می باشند. متن کامل مقاله را ازلینک زیر دانلود کنید: دانلود کنید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 5 لینک به دیدگاه
ehsan1200 13 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 تیر، ۱۳۹۲ با سلام و خسته نباشی میشه فایل Word این مقاله رو واسم ایمیل کنید یا توی سایت قرار بدین اخه میخواستم مقداریش رو تو مقالم اضافه کنم با تشکر از شما به امید موفقیت تمامی دوستان لینک به دیدگاه
ehsan1200 13 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 تیر، ۱۳۹۲ گیربکس چند دنده بهتر است؟ امروزه پیشرفت در زمینه گیربکس به حدی رسیده که دیگرتعداد ضرایب دنده در گیربکس نامحدود است. اغلب اتومبیل های دهه پنجاه مانند «فوردکنسول» دارای گیربکس سه سرعته یا سه دنده بودند که دنده یک آنها نیز غیر سنکرونیزهبود یعنی برای اینکه بتوان اتومبیل را در دنده یک قرار داد می بایست آن را کاملاًمتوقف می کردند. سیر تکاملی در طراحی و سا خت اتومبیل ها منجر به تولید گیربکس هایچهارسرعته یا چهار دنده در دهه به تولید گیربکس های چهار سرعته یا چهار دنده دردهه شصت میلادی شد که از جمله آنها می توان به اتومبیل «مورگان» اشاره داشت کهمتأسفانه باز هم دنده یک آنها غیر سنکرونیزه بود. امروزه پیشرفت در زمینه گیربکسبه حدی رسیده که مثلاً در اتومبیلی مانند «نیسان مورانو» ۲۰۰۴ گیربکس آن از نوع دو متغیر بوده و به عبارت دیگر تعداد ضرایبدنده در گیربکس نامحدود است.پیشرفتهای انجام شده در زمینه گیربکس به همین موردخاتمه پیدا نکرده و نمونه های دیگری نیز وجود دارند که از جمله آنها گیربکس اتوماتیکهفت سرعته در «مرسدس بنز ۵۰۰ SL» و گیربکس۶ دنده اتوماتیک در «ب ام و ۳۳۰i» را می توان نامبرد. در کنار مواردی که ذکر آنها آمد می توان به گیربکس شش دنده دستی در «مینیکوپه اس» و «مزدای میاتا» نیز اشاره نمود. حال این سؤال پیش می آید که واقعاً مابه عنوان راننده چند دنده در گیربکس را می خواهیم؟ برای پاسخ به پرسش فوق ابتدا بهگیربکس های اتوماتیک خواهیم پرداخت. چنین گیربکس های کمتر مورد توجه علاقمنداناتومبیل بوده و امروزه نیز از نظر فنی توجه کمتری به آنها می شود. بخش اصلی گیربکساتوماتیک از یک مبدل تورک و یک مجموعه چرخ دنده سیاره ای تشکیل شده و طرح کلی آنسه ضریب دنده را (بسته به اینکه دنده خورشیدی، کرانویل (دنده بزرگ مخروطی) و یادنده سیاره ای مورد استفاده قرار گیرد) عرضه می کند. امروزه گیربکس های ،۵ ۶ و ۷ سرعتهاتوماتیک با ادغام کردن چند مجموعه چرخ دنده سیاره ای بیش از سه ضریب را عرضه میکنند. در این گیربکس ها مبدل تورک از یک کوپلینگ مایع تشکیل شده و چند کار راانجام می دهد که عبارتند از ایجاد شرایط برای کار کردن در دور آرام و شرایط لازمبرای آغاز حرکت، افزایش نیروی تورک از طریق حرکت مجدد جریان مایع و بالاخره جذبلرزشهای یکنواخت خط انتقال نیرو. برای بازیافت راندمان از دست رفته در دینامیک سیالات،مبدلهای تورک امروزی دارای قفل های مخصوص هستند. ● گیربکسهای اتوماتیک هوشمند برای سالیان متمادی گیربکسهای اتوماتیک با استفاده ازپنج حالت PRNDL اتومبیل ها را به حرکت درمی آورند. اما گیربکسهای اتوماتیک هوشمندامروزه قابلیتهای متعددی دارند که از جمله آنها امکان تعویض دستی دنده بدوناستفاده از کلاچ، یا تغییر استراتژی انتخاب دنده و یا حافظه قابل انطباقاست.امروزه تفاوتهای بین گیربکس اتوماتیک هوشمند و نوع غیر اتوماتیک هوشمند واقعاًگیج کننده است به خصوص اگر از نوعی باشد که پدالهای تعویض دنده روی فرمان قراردارند. بعضی از افراد تصور می کنند که در نظر گرفتن بیش از چهار دنده روی فرمانقرار دارند. بعضی از افراد تصور می کنند که در نظر گرفتن بیش از چهار دنده در یک گیربکساتوماتیک بیشتر جنبه بازاریابی و جلب مشتری دارد و استدلال اینگونه افراد این استکه وجود چهار دنده در گیربکس قابلیت های لازم را ایجاد می کند. اما گروه دیگری کهبر این باورند که وجود دنده های بیشتر در گیربکس منافع زیادی را در زمینه های شتاببهتر، میزان مواد آلاینده خروجی کمتر و مصرف سوخت پایین تر برای اتومبیل و دارندهآن به ارمغان می آورد. وجود ضرایب بیشتر در گیربکس باعث تقسیم یکنواخت تر آنها درحد فاصل بین بالاترین و پایین ترین دنده می گردد و در چنین شرایطی این امکان بهوجود می آید که مبدل تورک را تغییر داده و به جای آن کلاچی قرار داده که در محفظهروغن کار می کند و بنابراین راندمان گیربکس و کلاچ بالا می رود. حافظه قابل انطباقنیز محاسن و معایب خاص خود را دارد که هم در گیربکسهای اتوماتیک هوشمند کاربرددارد و هم انواع غیراتوماتیک هوشمند. در چنین گیربکسهایی چندین برنامه تعویض دندهوجود دارد که هرکدام برای یک سبک رانندگی است. این سیستم تمامی حرکات راننده را درخصوص شیوه هدایت اتومبیل تحت کنترل دارد که از جمله آنها شیوه استفاده از پدال گازو ترمز و فرمان بوده و براساس اطلاعات دریافتی بهترین ضریب دنده را انتخاب می کند.البته چنانچه راننده شیوه و نوع رانندگی خود را تغییر دهد باتوجه به اینکه سیستمهوشمندتر از راننده نیست بنابراین اندکی طول می کشد تا گیربکس با وضعیت جدید خودرا هماهنگ کند. 1 لینک به دیدگاه
ehsan1200 13 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 تیر، ۱۳۹۲ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام گیربکس (Transmission) یکی از اجزای اصلی خودرو میباشد و اهمیت آن کمتر از موتور نیست. دلیل اهمیت بالای آن نیز این است که: (الف) هر موتوری حداکثر دور محدودی دارد و نمیتواند بالاتر از این دور کار کند و (ب) اینکه هر موتوری با حداکثر دور خود، نیرو و گشتاور معینی را میتواند تولید کند. گیربکس یا سیستم انتقال قدرت به موتور، در واقع مکانیسمی دارد که طی آن، میزان معینی از دور موتور، با استفاده از چرخدندههای مختلف و با سرعتها و قدرتهای متفاوت، به چهار چرخ خودرو منتقل میشود. در نتیجه این عمل، نیرو و سرعت خودرو قابل کنترل خواهد بود. وجود گیربکس در خودرو این امکان را برای راننده فراهم میسازد که بدون نیاز به بالا بردن بیش از حد دور موتور، بتواند موتور را در بهترین حالت عملکرد نگه دارد. تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه میباشد. بدین صورت که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است. همانطورکه ملاحظه شد، وجود سیستمی برای انتقال قدرت موتور به چهار چرخ خودرو، ضروری است. حال باید دید که چنین سیستمی چگونه عمل میکند و چگونه نیروی موتور با دورهای مختلف، به چهار چرخ خودرو منتقل میشود. بهطور مثال، در یک گیربکس عادی پنج دنده، یکی از پنج چرخدنده به میله خروجی از گیربکس قفل شده و سپس نیروی حاصل از موتور، با سرعت موردنظر به چرخها منتقل میشود. اما در ادامه، قبل از اینکه به بررسی مکانیسم عملکرد گیربکسهای پیچیده بپردازیم، بهتر است با استفاده از یک طرح کلی، مروری بر اصول اولیه عملکرد سیستم انتقال قدرت موتور داشته باشیم. شکل زیر در واقع یک طرح کلی از سیستم گیربکس است که به وسیله کلاچ به موتور متصل میشود. کلاچ ابزاری است که امکان قطع و وصل گیربکس و موتور را به یکدیگر امکانپذیر میسازد. همانطورکه در شکل زیر میبینید، وقتی پدال کلاچ را فشار میدهید، اتصال موتور و گیربکس قطع میشود و سپس زمانیکه خودرو در دنده بوده و موتور، روشن و درحال کار کردن است، اتومبیل میتواند پس از طی مسافت معینی متوقف شود. وقتی کلاچ را رها میکنید، دوباره اتصال گیربکس با موتور برقرار میشود و میله ورودی به موتور (یعنی همان میله و چرخدنده سبز رنگ در تصویر بالا) با سرعت برابر با سرعت موتور، شروع به چرخیدن میکند. میله و چرخدندههای قرمز رنگ نیز یک واحد مستقل میباشند و بهطور مستقیم به چرخدنده سبز رنگ متصل هستند و همانند میله سبز رنگ، زمانیکه با کلاچ درگیر هستند، همواره در حال چرخیدن میباشند و نیروی خود را از موتور میگیرند. چنانکه در تصویر بالا دیده میشود، میله زرد رنگ بهطور مستقیم به دیفرانسیل متصل است و چرخها را به حرکت در میآورد. بنابراین هرگاه چرخها در حال حرکت باشند، این میله نیز در حال حرکت خواهد بود. ولی باید دقت داشت که چرخدندههای آبی رنگ به میله زرد رنگ قفل نیستند و آزادانه حول آن میچرخند. گفتنی است، هنگامیکه موتور خاموش است و خودرو نیز در حال حرکت است، میله زرد رنگ، درون چرخ دندههای آبی رنگ، هرز میچرخد. همانطورکه میبینید، قطعه بنفش رنگ نیز به میله زرد رنگ قفل است. نقش این قطعه این است که یکی از چرخدندههای آبی رنگ را به میله زرد رنگ قفل کند. بدینترتیبکه با حرکت میله به سمت چپ یا راست، دندانههای آن وارد سوراخهای موجود در چرخ دندههای آبی شده و به آنها قفل میشود. فیلم زیر به خوبی گویای این واقعیت است که وقتی خودرو را در دنده یک میگذارید، چه اتفاقی میافتد. همانطورکه در تصویر زیر مشاهده میشود، وقتی خودرو وارد دنده یک میشود، قطعه بنفش رنگ به چرخدنده آبی رنگ سمت راست، قفل میشود. با چرخش میله سبز رنگ توسط موتور، چرخدندههای قرمز رنگ و در نتیجه چرخدندههای آبی رنگ شروع به چرخیدن میکنند. میله زرد رنگ نیز که الان در دنده یک، به چرخدنده سمت راست قفل شده است، شروع به گردش میکند. گفتنی است، چرخدنده آبی رنگ سمت چپ نیز در حال حرکت است، اما حرکت آن تأثیری بر چرخش میله زرد رنگ ندارد. وقتی خودرو وارد دنده دو میشود، میله زرد رنگ به سمت چپ حرکت میکند و به چرخدنده آبی رنگ سمت چپ قفل میشود. ازآنجاکه این چرخدنده کوچکتر است، سرعت چرخش میله زرد رنگ و در نتیجه سرعت خودرو نسبت به دنده یک، بیشتر میشود. همینطور هرچه دنده بالاتر میرود، چرخدنده کوچکتری از چرخدندههای آبی رنگ، درگیر میشود و سرعت افزایش مییابد. زمانیکه دنده روی خلاص است، میله زرد رنگ به هیچ کدام از چرخدندههای آبی رنگ قفل نیست؛ بنابراین خودرو نیز حرکت نخواهد کرد. اکنون که اصول اساسی عملکرد گیربکس را میدانیم، باید ببینیم که گیربکسهای واقعی در اتومبیلها چگونه پنج یا شش دنده را تعویض میکنند. عملکرد گیربکسهای شش دنده، دقیقاً مشابه مواردی است که در بالا اشاره شد. با این تقاوت که چون تعداد دندهها بیشتر است، تعداد قطعات بنفش رنگی که هریک از این دندهها را به میله اصلی قفل میکند نیز بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است که هر یک از این قطعههای بنفش رنگ میتوانند دو دنده را انتخاب کنند. شکل زیر طرح کلی یک گیربکس شش دنده را نشان میدهد. همانطورکه ملاحظه میکنید، انتخاب هر کدام از این قطعات از داخل خودرو و بهوسیله دستهدنده صورت میگیرد که بهطور خلاصه، مراحل آن را بررسی میکنیم. [TABLE=width: 100%] [TR] [TD=align: justify]حالتهای دستهدنده: در این تصویر، دستهدنده یک خودرو با گیربکس شش دنده همراه با حالتهای مختلف قرارگیری آن نشان داده شده است.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده خلاص: در این تصویر، گیربکس در حالت خلاص قرار دارد و هیچ کدام از دندهها درگیر نیستند.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده یک: وقتی دستهدنده را به سمت چپ حرکت میدهیم، قطعه بنفش رنگ بین دنده یک و دو انتخاب میشود و با فشار دادن آن به جلو، دنده یک درگیر میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده دو: با حرکت دستهدنده به طرف چپ، دوباره وارد فضای بین دنده یک و دو میشویم و با فشار به سمت عقب، دنده دو درگیر میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده سه: در این حالت وقتی دستهدنده در وسط قرار میگیرد، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار انتخاب میشود و با فشار آن به جلو، دنده سه انتخاب میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده چهار: در این حالت نیز همانند حالت قبل، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار قرار میگیرد و با کشیدن آن به سمت عقب، دنده چهار انتخاب میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده پنج: با حرکت دستهدنده به طرف راست، قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب قرار میگیرد و مجدداً با فشار دستهدنده به سمت جلو، دنده پنج درگیر میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده عقب: با قرار گرفتن قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب و سپس با فشار دستهدنده به سمت عقب، خودرو وارد دنده عقب میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [/TABLE] [TABLE=width: 100%] [TR] [TD][h=2]منابع[/h][/TD] [TD=align: left] برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [/TD] [/TR] [/TABLE] 2 لینک به دیدگاه
saeedvel 10 اشتراک گذاری ارسال شده در 3 آذر، ۱۳۹۶ سلام من یه پاورپوینت درباره گیربکس معمولی ، اتوماتیک و cvt می خوام تقریبا در 15 اسلاید لینک به دیدگاه
6543216874 1 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 بهمن، ۱۳۹۸ در در 18 تیر 1392 در 10:45، ehsan1200 گفته است : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام گیربکس (Transmission) یکی از اجزای اصلی خودرو میباشد و اهمیت آن کمتر از موتور نیست. دلیل اهمیت بالای آن نیز این است که: (الف) هر موتوری حداکثر دور محدودی دارد و نمیتواند بالاتر از این دور کار کند و (ب) اینکه هر موتوری با حداکثر دور خود، نیرو و گشتاور معینی را میتواند تولید کند. گیربکس یا سیستم انتقال قدرت به موتور، در واقع مکانیسمی دارد که طی آن، میزان معینی از دور موتور، با استفاده از چرخدندههای مختلف و با سرعتها و قدرتهای متفاوت، به چهار چرخ خودرو منتقل میشود. در نتیجه این عمل، نیرو و سرعت خودرو قابل کنترل خواهد بود. وجود گیربکس در خودرو این امکان را برای راننده فراهم میسازد که بدون نیاز به بالا بردن بیش از حد دور موتور، بتواند موتور را در بهترین حالت عملکرد نگه دارد. تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه میباشد. بدین صورت که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است. Your browser does not support the HTML5 video tag. همانطورکه ملاحظه شد، وجود سیستمی برای انتقال قدرت موتور به چهار چرخ خودرو، ضروری است. حال باید دید که چنین سیستمی چگونه عمل میکند و چگونه نیروی موتور با دورهای مختلف، به چهار چرخ خودرو منتقل میشود. بهطور مثال، در یک گیربکس عادی پنج دنده، یکی از پنج چرخدنده به میله خروجی از گیربکس قفل شده و سپس نیروی حاصل از موتور، با سرعت موردنظر به چرخها منتقل میشود. اما در ادامه، قبل از اینکه به بررسی مکانیسم عملکرد گیربکسهای پیچیده بپردازیم، بهتر است با استفاده از یک طرح کلی، مروری بر اصول اولیه عملکرد سیستم انتقال قدرت موتور داشته باشیم. شکل زیر در واقع یک طرح کلی از سیستم گیربکس است که به وسیله کلاچ به موتور متصل میشود. کلاچ ابزاری است که امکان قطع و وصل گیربکس و موتور را به یکدیگر امکانپذیر میسازد. همانطورکه در شکل زیر میبینید، وقتی پدال کلاچ را فشار میدهید، اتصال موتور و گیربکس قطع میشود و سپس زمانیکه خودرو در دنده بوده و موتور، روشن و درحال کار کردن است، اتومبیل میتواند پس از طی مسافت معینی متوقف شود. وقتی کلاچ را رها میکنید، دوباره اتصال گیربکس با موتور برقرار میشود و میله ورودی به موتور (یعنی همان میله و چرخدنده سبز رنگ در تصویر بالا) با سرعت برابر با سرعت موتور، شروع به چرخیدن میکند. میله و چرخدندههای قرمز رنگ نیز یک واحد مستقل میباشند و بهطور مستقیم به چرخدنده سبز رنگ متصل هستند و همانند میله سبز رنگ، زمانیکه با کلاچ درگیر هستند، همواره در حال چرخیدن میباشند و نیروی خود را از موتور میگیرند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام چنانکه در تصویر بالا دیده میشود، میله زرد رنگ بهطور مستقیم به دیفرانسیل متصل است و چرخها را به حرکت در میآورد. بنابراین هرگاه چرخها در حال حرکت باشند، این میله نیز در حال حرکت خواهد بود. ولی باید دقت داشت که چرخدندههای آبی رنگ به میله زرد رنگ قفل نیستند و آزادانه حول آن میچرخند. گفتنی است، هنگامیکه موتور خاموش است و خودرو نیز در حال حرکت است، میله زرد رنگ، درون چرخ دندههای آبی رنگ، هرز میچرخد. همانطورکه میبینید، قطعه بنفش رنگ نیز به میله زرد رنگ قفل است. نقش این قطعه این است که یکی از چرخدندههای آبی رنگ را به میله زرد رنگ قفل کند. بدینترتیبکه با حرکت میله به سمت چپ یا راست، دندانههای آن وارد سوراخهای موجود در چرخ دندههای آبی شده و به آنها قفل میشود. فیلم زیر به خوبی گویای این واقعیت است که وقتی خودرو را در دنده یک میگذارید، چه اتفاقی میافتد. Your browser does not support the HTML5 video tag. همانطورکه در تصویر زیر مشاهده میشود، وقتی خودرو وارد دنده یک میشود، قطعه بنفش رنگ به چرخدنده آبی رنگ سمت راست، قفل میشود. با چرخش میله سبز رنگ توسط موتور، چرخدندههای قرمز رنگ و در نتیجه چرخدندههای آبی رنگ شروع به چرخیدن میکنند. میله زرد رنگ نیز که الان در دنده یک، به چرخدنده سمت راست قفل شده است، شروع به گردش میکند. گفتنی است، چرخدنده آبی رنگ سمت چپ نیز در حال حرکت است، اما حرکت آن تأثیری بر چرخش میله زرد رنگ ندارد. وقتی خودرو وارد دنده دو میشود، میله زرد رنگ به سمت چپ حرکت میکند و به چرخدنده آبی رنگ سمت چپ قفل میشود. ازآنجاکه این چرخدنده کوچکتر است، سرعت چرخش میله زرد رنگ و در نتیجه سرعت خودرو نسبت به دنده یک، بیشتر میشود. همینطور هرچه دنده بالاتر میرود، چرخدنده کوچکتری از چرخدندههای آبی رنگ، درگیر میشود و سرعت افزایش مییابد. زمانیکه دنده روی خلاص است، میله زرد رنگ به هیچ کدام از چرخدندههای آبی رنگ قفل نیست؛ بنابراین خودرو نیز حرکت نخواهد کرد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اکنون که اصول اساسی عملکرد گیربکس را میدانیم، باید ببینیم که گیربکسهای واقعی در اتومبیلها چگونه پنج یا شش دنده را تعویض میکنند. عملکرد گیربکسهای شش دنده، دقیقاً مشابه مواردی است که در بالا اشاره شد. با این تقاوت که چون تعداد دندهها بیشتر است، تعداد قطعات بنفش رنگی که هریک از این دندهها را به میله اصلی قفل میکند نیز بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است که هر یک از این قطعههای بنفش رنگ میتوانند دو دنده را انتخاب کنند. شکل زیر طرح کلی یک گیربکس شش دنده را نشان میدهد. همانطورکه ملاحظه میکنید، انتخاب هر کدام از این قطعات از داخل خودرو و بهوسیله دستهدنده صورت میگیرد که بهطور خلاصه، مراحل آن را بررسی میکنیم. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [TABLE=width: 100%] [TR] [TD=align: justify]حالتهای دستهدنده: در این تصویر، دستهدنده یک خودرو با گیربکس شش دنده همراه با حالتهای مختلف قرارگیری آن نشان داده شده است.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده خلاص: در این تصویر، گیربکس در حالت خلاص قرار دارد و هیچ کدام از دندهها درگیر نیستند.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده یک: وقتی دستهدنده را به سمت چپ حرکت میدهیم، قطعه بنفش رنگ بین دنده یک و دو انتخاب میشود و با فشار دادن آن به جلو، دنده یک درگیر میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده دو: با حرکت دستهدنده به طرف چپ، دوباره وارد فضای بین دنده یک و دو میشویم و با فشار به سمت عقب، دنده دو درگیر میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده سه: در این حالت وقتی دستهدنده در وسط قرار میگیرد، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار انتخاب میشود و با فشار آن به جلو، دنده سه انتخاب میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده چهار: در این حالت نیز همانند حالت قبل، قطعه بنفش رنگ بین دنده سه و چهار قرار میگیرد و با کشیدن آن به سمت عقب، دنده چهار انتخاب میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده پنج: با حرکت دستهدنده به طرف راست، قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب قرار میگیرد و مجدداً با فشار دستهدنده به سمت جلو، دنده پنج درگیر میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: justify]دنده عقب: با قرار گرفتن قطعه بنفش رنگ بین دنده پنج و دنده عقب و سپس با فشار دستهدنده به سمت عقب، خودرو وارد دنده عقب میشود.[/TD] [TD=align: left][/TD] [/TR] [/TABLE] [TABLE=width: 100%] [TR] [TD][h=2]منابع[/h][/TD] [TD=align: left] برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [/TD] [/TR] [/TABLE] سلام عزیز pdf این رو میزارین لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده