رفتن به مطلب

مقامات بهداشتی ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده‏‏ ی امریکا رسما مصرف کوکاکولا را سرنطانزا اعلام کردند


just work

ارسال های توصیه شده

هفته‏ ی گذشته اقدام مقامات بهداشتی ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده‏‏ ی امریکا، در محافل پژوهشی و پزشکی و هم‏چنین صنعت نوشابه ‏سازی، سروصدای بسیاری به ‏پا کرد.

 

 

بدین ترتیب، پس از سال‏ها شایعات و تحقیقات ضد و نقیض پیرامون خطر احتمالی سرطان‏زا بودن یکی از عوامل مورد استفاده در تولید برخی از نوشابه ‏های گازدار در سراسر جهان، ایالت کالیفرنیا برای نخستین بار به ‏طور رسمی اعلام کرد که مولکول 4-Methylimidazol، ملقب به 4-MEI ، می‏تواند سرطان‏زا باشد.

 

این مولکول در صنایع غذایی بسیار رایج است، ولی عمدتاً در ترکیبات کارامل مورد استفاده در تولید دو نوشابه‏ ی کوکاکولا و پپسی‏ کولا استفاده می‏شود. مولکول 4-MEI در واقع، رنگ قهوه ‏ای یا کاراملی این دو نوع نوشابه ‏ی گازدار را سبب می‏شود.

 

حال شایان یاد‏‏آوری است که در ماه فوریه‏ ی سال ۲۰۱۱، یعنی یک سال و یک ماه پیش، یک انجمن امریکایی دفاع از حقوق مصرف‏ کنندگان، در این زمینه زنگ خطر را به صدا درآورده بود و با استناد به نتایج چند تحقیق مختلف که در ارتباط با سرطان‏زا بودن مولکول 4-Methylimidazol ، توسط پژوهش‏گران مستقل انجام گرفته بود، رسماً از مقامات دولتی و خصوصاً سازمان اف‏ دی‏ ای (FDA)، یعنی مرجع ناظر بر تولیدات دارویی و فرآورده ‏های غذایی در امریکا، خواسته بود تا استفاده از مولکول 4-MEI را ممنوع سازند و آن رادر میان لیست اسامی مواد سرطان‏زای خود جای دهند.

 

ولی مقامات بهداشتی امریکا و مسئولان نهاد نظارت بر دارو و تغذیه‏ی امریکا یا همان اف ‏دی‏ ای، به درخواست این انجمن جواب رد دادند؛ با استناد به نتایج بسیاری از تحقیقات دیگر که حاکی از آن بودند که مولکول 4-MEI برای سلامت جامعه بی‏ خطر است.

 

اما در هفته‏ ی گذشته، نتایج تحقیقات گروهی محقق امریکایی مبنی بر این‏که مولکول 4-Methylimidazol سبب بروز سرطان در موش‏های آزمایشگاهی شده است، سبب شد ایالت کالیفرنیا رسماً این مولکول را جزو مواد سرطان‏زای خود جای دهد.

 

البته بنا به اظهارات رسمی مقامات بهداشتی بزرگ‏ترین ایالت امریکا، میزان خطر استفاده از 4-MEI برای انسان، روزانه ۲۹ میکروگرم تعیین شده است.

 

حال برای درک بهتر این رقم، باید متذکر شد که هر قوطی ۳۳ سانتی‏ لیتری کوکاکولای عادی، یعنی همان قوطی‏ های قرمزرنگ، حاوی ۱۴۵ میکروگرم مولکول 4-MEI می‏باشد. یعنی به عبارتی، پنج برابر میزان خطر سرطان‏زایی هشدار داده شده توسط مقامات بهداشتی ایالت کالیفرونیا.

 

هم‏چنین هر قوطی ۳۳ سانتی‏لیتری کوکالایت یا کوکاکولای بدون شکر، ۱۱۰ میکروگرم مولکول 4-MEI دارد که این رقم در قوطی‏های رقیب دیرینه ‏ی کوکاکولا، یعنی پپسی نیز به ۱۵۰ میکروگرم افزایش می‏یابد.

 

البته شایان یادآوری است که در اروپا، مقامات بهداشتی مرز میزان خطرساز بودن مولکول 4-MEI را روزانه ۸۰هزار میکروگرم معین کرده ‏اند؛ یعنی میزانی بالغ بر سه‏ هزار برابر رقم ذکر شده توسط مقامات ایالت کالیفرونیا.

 

هم‏چنین مسئولان سازمان اف‏ دی‏ ای امریکا نیز در ارتباط با آخرین تحقیقات انجام گرفته، تاکید کرده ‏اند که میزان مولکول 4-MEI مورد استفاده نزد موش‏های آزمایشگاهی که در آن‏ها ایجاد سرطان کرده، به حدی بوده که اگر بخواهیم همان میزان را وارد بدن انسان کنیم، باید فردی بتواند روزانه نزدیک به هزار قوطی ۳۳ سانتی ‏‏لیتری کوکاکولا را بنوشد. در نتیجه لزومی به هراساندن مردم و نگران کردن افکار عمومی و جامعه نیست.

 

حال مقامات بهداشتی ایالت کالیفرونیا متذکر شده ‏اند که تمامی تولید کنندگان مواد غذایی که می‏خواهند از مولکول 4-MEI در فراورده‏ های خود استفاده کنند، یا باید میزان آن را به حد نصاب اعلام شده برسانند و یا این‏که بر روی جلد تولیدات خود هشدار دهند که به ‏طور مثال، مصرف این نوشابه می‏تواند برای سلامتی افراد خطرساز باشد. درست مانند صنعت تنباکو و کارخانه ‏های تولید سیگار که مجبورند روی جلد فراورده ‏های خود بنویسند: «مصرف سیگار کشنده است».

 

مسئولان دو شرکت کوکاکولا و پپسی‏ کولا که بیش از ۹۰درصد نوشابه‏ های گازدار جهان را تولید و عرضه می‏کنند، برای جلوگیری از بروز چنین جنجالی و در نتیجه احتمال اُفت شدید میزان فروش آن‏ها در سراسر جهان، اعلام کرده‏ اند که برای رسیدگی به این مسئله، تدابیری را اتخاذ کرده ‏اند تا سازندگان عنصر کارامل مورد استفاده در فراورده ‏های‏شان، دیگر از مولکول 4-MEI استفاده نکنند.

 

بدین ترتیب، شرکت کوکاکولا مجبور است برای نخستین بار ترکیب بسیار مخفی خود را که گفته می‏شود ۱۲۵ سال است که لیست محتویات آن در یک گاوصندوق نگهداری می‏شود، تغییر دهد. البته مسئولین کوکا و پپسی به تمامی مصرف‏ کنندگان خود اطمینان داده‏اند که به هیچ‏وجه تغییری در طعم نوشابه‏ ی مورد علاقه‏ ی آن‏ها به ‏وجود نخواهد آمد.

 

مقامات شرکت کوکاکولا هنوز هیاهو و جنجال سال ۱۹۸۵ را به یاد دارند؛ زمانی که مدیر وقت شرکت تصمیم گرفت پس از ماه‏ها، نظرسنجی‏ های مثبت، به مناسبت صدمین سال‏گرد تولید کوکاکولا، نوعی کوکاکولای جدید با طعمی نوین را به بازار عرضه کند که با وجود نظرسنجی‏ های مثبت و استقبال بسیار خوبی که در آزمایش‏های انجام گرفته از این کوکاکولا شده بود، با مخالفت بسیار شدید مصرف کنندگان مواجه شد و به تغییر مدیریت انجامید.

 

حال باید دید این ‏بار تغییر مواد اولیه‏ ی موجود در پرفروش‏ترین و محبوب‏ترین نوشابه‏ ی گازدار جهان، چه پیامدهای اقتصادی و هم‏چنین پیامدهای علمی را به همراه خواهد داشت.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...