رفتن به مطلب

ورود صنعت دیجیتال به دنیای سه بعدی


ارسال های توصیه شده

شايد از سال‌هايي كه رفتن به شهربازي رويا و انگيزه هر كدام از ما براي تعطيلات تابستان بود و سينما 2000 با آن تصاوير سه بعدي جالب و خيره‌كننده‌اش به يك تجربه جديد اما دوست داشتني برايمان تبديل شده بود، زمان چندان زيادي نمي‌گذرد.

 

با اين حال اما حالا ديگر از آن شهربازي و سينماي جالبش چيزي باقي نمانده است؛ هر چه هست همان خاطرات قديمي هستند. تكنولوژي اما انگار تنها ابزاري است كه مي‌تواند روح خاطرات را زنده نگه دارد و به همه چيز رنگ تازگي بزند. همين تكنولوژي بود كه در آن سال‌ها ما را به سينما 2000 مي‌كشاند تا اولين تجربه‌هاي ما از تصاوير سه بعدي را رقم بزند. امروز اما تكنولوژي تصاوير سه بعدي دنياي جديدي را پيش روي ما گذاشته‌اند و قرار است به تدريج اين تصاوير و ابزارهاي تماشاي آنها به زندگي روزمره ما هم وارد شوند.

 

انقلاب سه بعدي

مفهوم تصاوير سه بعدي اگرچه جديد نيست، اما حالا قرار است محصولات ديجيتال جديدي مانند HDTVها و Blu-ray پليرها در سال جديد ميلادي اين تصاوير را به خانه‌ها بياورند. اين تكنولوژي اين روزها آنقدر جذابيت پيدا كرده است كه شركت‌هاي توليد‌كننده را به طراحي و توليد محصولات ديجيتال جديد مبتني بر تكنولوژي تصاوير سه‌بعدي سوق داده است؛ تا جايي كه كارشناسان معتقدند اين روند به تدريج بازاري رقابتي و پر رونق را براي دستگاه‌ها و محصولات مرتبط به وجود مي‌آورد. از طرفي تب تكنولوژي سه بعدي آنقدر داغ شده است كه‌هاليوود را هم با خود همراه كرده است. فيلم موفق و پرفروش سه بعدي «آواتار» نمونه خوبي براي اين اتفاق است.

 

 

با اين همه اما گويا صنعت لوازم مصرفي الكترونيك همچنان براي انقلاب سه بعدي انگيزه بيشتري دارند تا جايي كه شركت‌هاي مختلفي اعلام كرده‌اند كه اولين محصولات مرتبط با تكنولوژي سه بعدي خودشان را در تابستان آينده به بازار معرفي مي‌كنند. از طرفي اما شبكه‌هاي تلويزيوني هم براي توليد محتواي سه بعدي دست به كار شده‌اند. شبكه BSkyB به تازگي اعلام كرده است كه كار روي پروژه‌هاي توليد فيلم و برنامه‌هاي سه بعدي را آغاز كرده است و شبكه ESPN هم قرار است در ماه ژوئن 85 مسابقه ورزشي را به صورت سه بعدي پخش كند. همچنين شركت Sony هم با همكاري Discovery و Imax قرار است در سال 2011 يك شبكه تلويزيوني سه بعدي را راه‌اندازي كند. صنعت فيلم‌سازي هم اين روزها با تكنولوژي تصاوير سه بعدي همراه شده است تا آنجا كه در سال 2009 بيش از 17 فيلم سه بعدي توليد و ساخته شد و پيش‌بيني مي‌شود در سال جديد ميلادي تعداد فيلم‌هاي سه بعدي توليد شده به حدود 20 فيلم برسد.

 

 

هزينه بيشتر براي تصاوير بهتر

«جنيفر كولگروف» يكي از كارشناسان بازار نمايشگر‌ها در اين مورد مي‌گويد: «اين روزها خريداران حاضرند براي تماشاي فيلم‌ها و بازي‌ها به صورت سه‌بعدي هزينه بيشتري هم بپردازند و درست به همين دليل هم هست كه شركت‌هاي توليد‌كننده طبيعتا سعي دارند محصولات متنوعي مانند تلويزيون‌ها، گوشي‌هاي موبايل، نوت‌بوك‌ها و انواع كامپيوترهاي شخصي را براي اين كاربران طراحي و توليد كرده و تكنولوژي سه بعدي را به خانه‌هايشان ببرند.»

 

آخرين نظرسنجي انجام شده توسط بنياد لوازم مصرفي الكترونيك در اين مورد نشان مي‌دهد كه بيش از 50 درصد كاربران حاضرند پول بيشتري براي استفاده از چنين محصولاتي بپردازند و 40 درصد هم اعلام كرده‌اند كه ترجيح مي‌دهند به جاي تماشاي تصاوير دو بعدي معمولي، تصاوير را به صورت سه بعدي تماشا كنند.

 

 

طبق اعلام موسسه تحقيقاتي DisplaySearch، پيش‌بيني مي‌شود بيش از يك ميليون دستگاه تلويزيون مبتني بر تكنولوژي سه بعدي در سال 2010 به سرتاسر جهان صادر مي‌شوند كه اين تعداد در واقع 1/0 درصد از صادرات جهاني نهايي در اين سال است. اين پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهند در سال 2018 هم اين رقم به 64 ميليون دستگاه تلويزيون مي‌رسد كه برابر 20 درصد از بازار جهاني در آن زمان خواهد بود.

 

 

 

سرگرمي چند بعدي

تصاوير سه بعدي اين روزها به دنياي سرگرمي‌ها هم وارد شده‌اند؛ تا جايي كه بر اساس آمار اعلام شده، در حال حاضر بيش از 80 درصد بازي‌هاي كامپيوتري در بازار به صورت سه بعدي طراحي و توليد شده‌اند. در حالي كه تلويزيون‌هاي سه بعدي پر طرفدارترين محصولات سه‌بعدي بازار هستند؛ اما همچنان بدون محتواي سه بعدي نمي‌توانند محبوبيت لازم را در ميان كاربرانشان پيدا كنند. درست به همين دليل هم هست كه بازي‌هاي كامپيوتري سه بعدي اين روزها پر فروش‌تر هم شده‌اند. در واقع از طرفي كارشناسان هم معتقدند كه توليد و ورود بازي‌هاي كامپيوتري سه بعدي بازار تلويزيون‌هاي سه‌بعدي را هم رونق مي‌دهند. تحليل‌گران موسسه تحقيقاتي Forrester در اين مورد مي‌گويند: «بازي‌هاي كامپيوتري فضاي مناسبي براي تصاوير سه‌بعدي هستند و مي‌توانند باعث افزايش چشمگير فروش تلويزيون‌هاي سه بعدي بشوند.»

 

در ميان كنسول‌هاي بازي هم، كنسول بازي Gamecube شركت Nintendo كه در سال 2001 توليد و عرضه شده بود قابليت اجراي بازي‌هاي سه بعدي را دارد و اين شركت اعلام كرده است كه در سال 2010 و در صورت تقاضاي كاربران نسل جديدي از اين كنسول را طراحي مي‌كند.

 

 

تلويزيون‌هاي محبوب

با اين همه اما تلويزيون‌ها همچنان تاثيرگذارترين محصولات مصرفي الكترونيك هستند كه مي‌توانند تكنولوژي‌هاي جديد مانند تصاوير سه‌بعدي را به خوبي در دسترس كاربران خانگي قرار بدهند. درست به همين دليل هم شركت Samsung اعلام كرده است كه سال 2010 سال خوبي براي بازار تلويزيون‌هاي سه بعدي خواهد بود. به همين دليل هم مسوولان اين شركت اعلام كرده‌اند كه به زودی خط تولید انبوه تلویزیون‌های سه بعدی‌اش راه‌اندازی می‌شود.

 

 

به این ترتیب قرار است این شرکت پنل‌های جدیدی را برای تلویزیون‌های LED سه بعدی و LCD سه بعدی طراحی و تولید کند. این پنل‌ها در اندازه‌های 46،40 و 55 اینچی تولید شده و از تکنولوژی شیشه بهره می‌برند. همه این پنل‌ها دارای تکنولوژی 240 مگاهرتزی بوده و قابلیت نمایش تصاویر به صورت دو بعدی و سه بعدی را دارند. این شرکت همچنین ادعا کرده است که زمان پاسخ‌دهی را در این تلویزیون‌های جدید تا 20 درصد کاهش داده و به کمتر از 4 میلی ثانیه می‌رساند. طبق اعلام شرکت Samsung این پنل‌ها در شش نوع جدید و متفاوت طراحی و تولید می‌شوند. اين در حالي است كه شركت‌هاي بزرگ ديگر بازار تلويزيون مانند Panasonicو، Sony، LG، Toshiba و Vizio هم براي بازار سال 2010 طرح‌هاي جديدي دارند تا سهم مناسبي از بازار پر رونق اين تلويزيون‌هاي جديد به‌دست بياورند.

 

به عقيده بسياري از كارشناسان بازار، در واقع پخش مسابقات جام جهاني 2010 به صورت سه بعدي يكي از موثرترين عوامل در سرعت روند توليد تلويزيون‌هاي

سه بعدي است. بر اساس اعلام فيفا بيش از 25 مسابقه جام جهاني با استفاده از دوربين‌هاي سه بعدي فيلمبرداري مي‌شوند. بعضي از شبكه‌هاي تلويزيوني هم اعلام كرده‌اند كه اين مسابقات را به صورت سه بعدي و البته زنده پخش مي‌كنند. در اين ميان اما نبايد از كنار دستگاه‌هاي Blu-ray پلير هم به سادگي گذشت. نسل جديد اين دستگاه‌‌ها قرار است با گسترش فرمت ‌AVC H.264 فرمت جديدي به نام MVC را براي تصاوير سه بعدي پخش كنند.

 

 

ثبت تصاوير جادويي

تصاوير سه بعدي حالا آنقدر جذاب شده‌اند كه به بازار محصولات مختلف ديجيتال شخصي وارد شده‌اند. درست به همين دليل هم شركت Fujifilm در سال گذشته ميلادي اولين دوربين عكاسي ديجيتال سه بعدي را به بازار معرفي و عرضه كرد. اين دوربين كه با مدل W1 به بازار معرفي شد قابليت گرفتن عكس‌هاي سه بعدي را به كاربرانش مي‌دهد. اين دوربين امكان عكاسي با وضوح تصوير 10 مگاپيكسل را داشته و از يك نمايشگر LCD لمسي با اندازه 8/2 اينچ هم بهره مي‌برد. حالا بعد از دوربين عكاسي ديجيتال سه بعدي، گويا نوبت به پرينترها هم رسيده است. شركت Fujifilm با شروع سال نو ميلادي اعلام كرد كه اولين پرينتر چاپ تصاوير سه بعدي خودش را هم طراحي و توليد كرده است. اين پرينتر با وزن 50 كيلوگرمي، قابليت چاپ اين تصاوير در چهار ابعاد مختلف و با سرعت 90 ثانيه را دارد. شركت Acer هم در سال جديد مانيتور full HD جديدش را كه مبتني بر تكنولوژي سه بعدي بود، به بازار معرفي كرده است. اين مانيتور كه با مدل GD235HZ به بازار معرفي شده، ابعادي برابر 6/23 اينچ دارد و مي‌تواند انتخاب مناسبي براي كاربران بازي‌هاي كامپيوتري سه بعدي باشد. از طرفي دو شركت Asus و Acer هم از طراحي و توليد لپ‌تاپ‌هاي سه بعدي خبر داده‌اند.

 

 

Google هم گويا براي آنكه از انقلاب تصاوير سه بعدي جا نماند هفته گذشته اعلام كرد با استفاده از دوربين‌هاي سه بعدي تصميم دارد اين تكنولوژي را به سرويس Google Earth خودش بياورد. براي اولين نمونه اين شركت يكي از بزرگ‌ترين پل‌هاي شهر نيويورك را انتخاب كرده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...