رفتن به مطلب

ژئوسنتیک ها


ارسال های توصیه شده

ژئوتكستايل چيست ؟

 

چنانچه مشهود است پيشوند ژئو تكستايل، (Geo) يعني با خاك پوشاندن و Textileيعني پارچه به اين ترتيب آنرا منسوج با قابليت پوشاندن خاك ترجمه مي‌كنند.

 

به اين ترتيب ژئو تكستايل ها محصولاتي هستند كه در فونداسيون ها ، زير خاك روي صخره ها، هر سطحي كه با خاك پوشانده شود و يا هر منظور مشابه ديگري كه در علم مهندسي زمين و يا مواد وابسته به آن و در پروژه هاي ساختمان سازي ، راه سازي و تثبيت خاكها و يا صخره هاي ناپايدار بكار رود.

 

 

 

ژئوسنتیک ها:

 

ژئوسنتیک ها موادی هستند که همگام با پیشرفت صنعت پتروشیمی با استفاده ا انواع مختلف پلیمرها ساخته شده و استفاده از آنها به عنوان مصالحی جدید در رابطه با طرحهای آب و خاک مورد استقبال مهندسین و کارشناسان در بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است. بطور کلی ژئوسنتیک عنوانی فراگیر برای توصیف صفحات نازک و انعطاف پذیری است که در داخل توده خاک و یا در ارتباط با مصالح خاکی با اهداف مختلفی همچون مسلح سازی، جداسازی ، عایق بندی رطوبتی، مهار فرسایش، ایفای نقش صافی( *****)، زه کشی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. در بسیاری از موارد، این ورقه ها ممکن است ترکیبی از وظایف مذکور را به عهده داشته باشند. در این تحقیق امکان استفاده از این ماده با هدف ایفای نقش ***** و زه کش در زیر پوشش کانالها به عنوان جایگزینی برای مصالح معدنی( شن و ماسه) مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

تاریخچه مواد ژئوسنتیک :

 

سابقه تاریخی ساخت و کاربرد مواد ژئوسنتیک به سالهای 1950 که در آن زمان از ورقه های تک رشته برای ژئوتکستایل بافته شده به عنوان ***** در کنترل فرسایش در ایالت فلوریدای آمریکا استفاده شد. باب بارت اولین کسی بود که اولین طرحهای کاربرد مواد ژئوسنتیک در پروژه های آب و خاک را مطرح ساخت و بدین دلیل به نام پدر " ژئوتکستایل ها" مشهور گردیده است.

 

 

 

در اواسط دهه 1960، هیئت مهندسین ارتش آمریکا(COE) امکان استفاده از ژئوتکستایل های بافته شده را به عنوان جایگزینی برای *****های دانه ای در سیستم های کنترل فرسایش و حفاظت شیب ها مورد بررسی قرار داد. این سازمان اولین معیارهای فنی طراحی ژئوتکستایل ها به عنوان ***** را مطرح و در سال 1975 مجموعه ای از استانداردهای فنی در این زمینه را ارائه کرد. در همین زمان، استفاده از ژئوتکستایل ها برای حفاظت سواحل رودخانه ها در هلند مطرح گشت به گونه ای که با اصلاح روش تا سال 1977 تنها برای حفاظت سواحل یک رودخانه در هلند در حدود دو میلیون متر مربع ژئوتکستایل مصرف گردید و در حال حاضر نیز این تکنیک به عنوان روشی استاندارد و پذیرفته شده در آن کشور مطرح است.

 

 

 

در آمریکا نیز از اواخر دهه 1970 کاربرد ژئوتکستایل های تک رشته ای بافته شده رو به افزایش گذاشت و هیئت مهندسین ارتش آمریکا استفاده ا این مواد را برای ***** کنترل فرسایش به صورت استاندارد رواج داد. به دنبال فعالیت های هیئت مهندسین ارتش آمریکا و تبادل اطلاعات با مهندسین اروپایی، اولین کنفرانس ژئوتکستایل ها در سال 1977 برگزار شد و استفاده از ژئوتکستایل ها به عنوان ***** و زه کش مورد پذیرش بسیاری ا کارشناسان و مهندسین فعال در زمینه های مختلف قرار گرفت.

 

کاربرد مواد ژئوسنتیک در ایران متاسفانه به دلیل عدم شناخت دقیق و علمی کارفرمایان و مهندسین و نیز به دلیل کمبود و گرانی این مواد هنوز توسعه قابل توجهی نیافته و تنها در چند پروژه و آن هم به صورت محدود این ماده مورد استفاده قرار داشته است.

 

 

 

ترکیب و انواع مواد ژئوسنتیک :

 

به طور کلی مواد ژئوسنتیک را می توان به دو گروه عمده نفوذپذیر و نفوذناپذیر تقسیم نمود که در مجموع در چند زیرگروه شامل: ژئوتکستایل ها، ژئوممبران ها،ژئونت ها، ژئوفوم ها، ژئوسل ها، ژئوکمپزیت ها، ژئواستریپ ها، رس- ژئوسنتیک ها و لوله های ژئوسنتیک( ژئوپایپ) قابل تقسیم می باشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...