رفتن به مطلب

ناپروكسن


spow

ارسال های توصیه شده

بازار داغ مسكن‌ها در كشور ما سبب شده كه بيماران هر روز به دنبال اين دارو باشند تا شايد دردشان تسكين يابد، فارغ از اين كه مصرف چشم بسته آنها سبب بروز عوارضي مي‌شود كه شايد تحمل درد قبلي آسان‌تر باشد و متاسفانه اين داروها بدون تجويز پزشك براحتي در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد. در اين بين ناپروكسن جزو قوي‌ترين مسكن‌ها به شمار مي‌رود كه عوارض بسياري براي مصرف‌كنندگانش دارد.

اين دارو را با نام‌هاي متفاوتي همچون آرتروسين، لارافلكس، نيكوپرن، پرانوكسن و... مي‌شناسند و بهتر است بدانيد همه آنها ناپروكسن هستند و اگر برخي داروخانه‌ها براي بازار گرمي از آن به عنوان تركيب جديد ياد مي‌كنند باز چيزي از عوارض آن كم نمي‌كند. ناپروكسن جزو داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي است و دردهاي روماتيسمي، عضلاني، كمردردها و... را تسكين مي‌دهد. بهتر است از فرم‌هاي روكشدار اين دارو استفاده كنيد كه با عنوان entric coated عرضه مي‌شود. از آنجا كه اين دارو براي مخاط معده بسيار مضر است و خاصيت خورندگي دارد، توصيه مي‌شود كه همراه غذا ميل شود و اگر هم مشكلاتي از قبيل زخم‌هاي معده شما را آزار مي‌دهد با مقداري شربت‌هاي آنتي‌اسيد ميل شود. اثر اين دارو در معده تدريجي است و تا چند روز در خون مي‌ماند، از اين‌رو جزو موثرترين داروهاي خوراكي در تسكين دردهاي مفصلي روماتيسمي و عضلاني است.

[h=2]ناپروكسن، فقط زير نظر پزشك[/h] 1 ـ در صورت ابتلا به بيماري‌هاي خوني و انعقادي از مصرف اين دارو بپرهيزيد، چرا كه سيستم انعقادي بدن را بيش از پيش مختل مي‌كند.

2 ـ بيشترين موضوعي كه ما را از مصرف ناپروكسن مي‌ترساند، بروز مشكلات معدي و روده‌اي شديد است كه تا حد خونريزي‌هاي معده هم پيش مي‌رود از اين‌رو اين دسته از افراد بايد با احتياط اين دارو را مصرف كنند و حتي بيشتر پزشكان مي‌گويند كه اصلا مصرف نشود.

3 ـ مصرف ناپروكسن سبب مقاديري كرختي و خواب آلودگي در فرد مي‌شود، بنابراين بايد از انجام كارها و فعاليت‌هايي كه نياز به دقت دارند نظير رانندگي يا كار با ابزارهاي برنده، پرهيز شود.

4 ـ از مصرف همزمان ناپروكسن با داروهايي مانند كتوكونازول؛ وارفارين، ويتامين k و... كه از طريق كبد متابوليزه مي‌شود، بايد پرهيز شود.

5 ـ كساني كه ناپروكسن مصرف مي‌كنند حتي بايد از مصرف نوشيدني‌هاي الكلي خودداري كنند.

6 ـ در صورت بروز دردهاي تير كشنده و تيز و همچنين سوزش شديد معده مي‌بايست سريع به يك پزشك مراجعه كنيد تا از عواقب بعدي آن جلوگيري شود.

دكتر شاهد فدائي‌فرد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...