رفتن به مطلب

درس 9: ثبت مسیر در طول مسافرت با استفاده از gps


هادی ناصح

ارسال های توصیه شده

یکی از مهمترین کاربردهای جی پی اس، ثبت یک مسیر است تا در آینده مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال شما قصد اجرای یک برنامه سفر را برای یک تور دارید. طبیعتا قبل از زمان برنامه خودتان باید یک بار مسیر را طی کرده تا شناخت کافی از منطقه حاصل کنید. جی پی اس این قابلیت را به خوبی دارد و می تواند یک مسیر را با دقت خوبی طوری ثبت کند که بعدن قابل استفاده باشد.

 

برای شروع ثبت مسیر نیاز به کار خاصی نیست. تنها کافی است جی پی اس را روشن نمایید. در صورتی که قبلا دستور توقف ثبت مسیر را نداده باشید عملیات ثبت مسیر با روشن شدن جی پی اس آغاز می شود. ثبت مسیر زمانی آغاز می شود که گیرنده با ماهواره ها ارتباط برقرار کرده و سپس موقعیت شما به شکل یک مثلث کوچک در نقشه نمایش داده شود.

 

 

gps-training-012.jpg

با تعیین موقعیت یک مثلث مشکی در صفحه نقشه ظاهر می شود

 

 

 

 

 

 

محل ذخیره اطلاعات در گیرنده و تفاوت حافظه ها

 

در گیرنده ها دو حافظه مختلف برای ذخیره اطلاعات وجود دارد که اندکی با هم تفاوت دارند. برای تقریب ذهن این دو حافظه را می توان به حافظه موقت و دائمی تشبیه کرد. البته حافظه موقت طوری نیست که با خاموش کردن گیرنده پاک شود. صرفا در یک محل موقتی نگهداری می شود که در صورت نیاز قابل انتقال و ذخیره سازی در حافظه دائمی است.

اهمیت شناخت این دو حافظه در آن است که حافظه موقت می تواند پر شود و در صورت پر شدن این حافظه اطلاعات ذخیره نمی شوند و یا موجب پاک شدن اطلاعات قبلتر خود می شوند. به عنوان مثال در صورتی که شما یک برنامه طبیعت گردی 3 روزه داشته باشید و در تمام مدت گیرنده شما روشن باشد، اگر به حافظه گیرنده خود بی توجه باشید احتمالا اطلاعات روز اول خود را از دست خواهید داد.

 

برای چک کردن حافظه گیرنده از دستورالعمل تصویری زیر استفاده نمایید:

 

 

gps-training-006.jpg

 

gps-training-020.jpg

 

 

 

 

 

در صورت پر بودن فضای ثبت اطلاعات کافی است، اطلاعات را در یک فایل مشخص ذخیره کرد و سپس حافظه را برای ثبت مسیر بیشتر خالی کرد. برای این کار از بخش Track Log گزینه Save را انتخاب کرده، بعد از انتخاب نام مناسب فایل را ذخیره می نماییم. سپس می توان با استفاده از دکمه Clear اطلاعات در حافظه موقت را تخلیه کرد.

 

اغلب جی پی اس های دستی قابلیت ذخیره 20 مسیر را در حافظه دائمی خود دارند. عدد و رقم مشخصی برای زمان پر شدن و یا فاصله هر مسیر نمی توان ارائه کرد اما به طور معمول هر 2 تا 3 روز یک مسیر پر می شود.

مسیرهای ثبت شده در جی پی اس به صورت پیش فرض با یک خط قرمز رنگ مشخص می شود. بعد از پاک کردن این مسیر از صفحه پاک می شود مگر اینکه به صورت دستی تعریف شود که مسیر همچنان نشان داده شود.

 

نکته مهم:

ذخیره کردن اطلاعات در حافظه دائمی موجب از دست رفتن برخی اطلاعات ارزشمند Track می شود که در درس های بعدی به آن می پردازیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...