رفتن به مطلب

Ups تامین برق بدون وقفه


spow

ارسال های توصیه شده

UPS تامین برق بدون وقفه

 

مقدمه:

 

درحالیکه روشهای نسبتاً کم هزینه بسیاری را جهت تامین سطوحی ازحفاظت درمقابل مشکلات برق شهر برای رایانه ها و بارهای حساستان میتوانید بکار گیرید،هیچیک از آنها نمیتوانند به خوبی یک دستگاه تامین برق بدون وقفه (UPS) سیستمهای شما را در مقابل مشکلات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شهر حفاظت کنند.

در این مقاله سعی شده است بصورت بسیار مختصر و عمومی به توضیح در مورد ویژگی یو پی اس ها و همینطور انواع آن و مواردی که باید در انتخاب آن در نظر داشت، پرداخته شود.

یو پی اس چیست ؟

ایده ای که در طراحی UPS درنظر گرفته شده است ازنام آن کاملاً آشکار است.علاوه بر*****ینگ ،افزایش و اصلاح کارآیی برق،مدارهای مخصوص و باتریهایی برای جلوگیری از آسیب دیدن کامپیوتر شما درخلال قطع برق و یا ضعیف شدن آن درنظر گرفته شده است.

Ups ها بگونه ای طراحی شده اند که همواره دو منبع انرژی وجود داشته باشد. یکی منبع انرژی اولیه (برق شهر) ودیگری منبعی که در صورت قطع منبع اول وارد مدارمیشود و به آن منبع ثانویه گفته میشود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

به چه دلایلی می باید از یو پی اس ها استفاده نمود؟

اگرشما تصمیم بگیرید که کامپیوترخود را مستقیماً به برق شهروصل کنید، منبع تغذیه داخلی آن با مشکلات متعددی مواجه خواهدشد.

بعضی ازاین مشکلات کوچک هستند و کامپیوترشما با آن کنارخواهد آمد درحالیکه برخی ازآنها ممکن است موجب ازدست دادن اطلاعات و حتی ایجاد عیوب دائمی برروی سیستم شما شوند.

در ذیل به مشکلات عمومی ومتداولی که برق ورودی شهر با آن دست به گریبان است و ما را مجبور به استفاده از یو پی اس می نماید اشاره می نماییم.

پارازیت خط ، اختلالات الکترومغناطیسی (EMI)،اضافه ولتاژهای گذرا (Surge)، رعد وبرق،افت ولتاژ لحظه ای (Sag)، رفتن برق (Blakout) و همچنین افت طولانی ولتاژ (brownout)، نوسانات فرکانسی ، اعوجاج ناشی از سوئیچینگ (Switching transient)، افزایش سریع و ناگهانی ولتاژ و هارمونیک ها از مشکلات برق شهر می باشد که افراد را مجاب به در نظر گرفتن یو پی اس ها برای سیستم ها می نمایند.

انواع UPS ها؟

یو پی اس ها براساس ساختار و مشخصات به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند. اصلی ترین دسته بندی عبارت است از تقسیم یو پی اس ها به On-line و Off-line

به طور کلی یو پی اس On-line یو پی اسی است که در حالت عادی برق خروجی به طور کامل توسط inverter (مبدل برق dc به Ac) تولید شود. بدیهی است در این صورت برق تولید شده به لحاظ فرکانس، دامنه و شکل موج مستقل از ورودی است (VFI Voltage & frequency independent) .

در یو پی اس های Off-line در شرایط نرمال خروجی از برق ورودی تغذیه می شود. در این حالت می توان توسط Stabilizer و یا مدارات الکترونیکی نوسانات برق را تا حدودی اصلاح کرد، اما در خصوص فرکانس و نوسان لحظه ای در یو پی اس های خانواده Off-line نمی توان اصلاح ویژه ای بعمل آورد. به یو پی اس های Off-line مجهز به استابلایزر، اصطلاحاً Line-interactive و به یو پی اس های Off-line که مجهز به اینورتر Delta می باشند، اصطلاحاً Delta-conversion و به یو پی اس های Off-line مجهز به ترانس هسته اشباع اصطلاحاً Ferro resonance گفته می شود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لازم به ذکر است که شکل موج یو پی اس های Off-line در برخی موارد مربعی و در برخی دستگاهها سینوسی است، که بر این اساس یو پی اس های Off-line به دو دسته سینوسی و مربعی (که از آن بعنوان شبه سینوسی نیز یاد می شود) تقسیم بندی می شوند.

 

در انتخاب یک یو پی اس چه مواردی را باید مد نظر داشت؟

پس از درک اصول اولیه عملکرد یک سیستم تامین انرژی بدون وقفه و شناخت انواع مختلف آن، به مواردی که به تصمیم در مورد انتخاب نوع و اندازه مناسب یک ups که برای کار شما مهم خواهد بود می پردازیم.

 

انتخاب نوع یو پی اس:

یکی از مهمترین مشخصات ups ظرفیت آن ودیگری زمان پشتیبانی میباشد.این دومشخصه به یکدیگر مربوطند ولی مشابه هم نمیباشند. مهم است که فرق بین این دو را بفهمیم زیرا این اعداد نقش بسیارمهمی را دراندازه قدرت ups بازی میکنند.

زمان پشتیبانی:

زمان پشتیبانی یک ups تعداد دقایقی است که یک ups میتواند انرژی لازم را ازباتری برای یک سطح بار مشخص فراهم کند.از آنجا که راه اندازی تعداد بیشتری از تجهیزات نیازمند انرژی بیشتری است که از باتری گرفته شود، پشتیبانی بار بیشتر، منجر به کاهش این زمان خواهد شد. یک ups با باتری بزرگتر یا با باتری اضافه شده، زمان پشتیبانی بیشتری را برای یک بار مشخص فراهم خواهد نمود. زمان پشتیبانی بسیار مهم است زیرا به شما میگوید که چه مدت نیروی خروجی ups قابل تحصیل است قبل از آنکه انرژی باتری تمام شود.

توان UPS :

همانطور که دربحث ظرفیت و زمان پشتیبانی ups مطرح شد یک ups میتواند حدمشخصی از بار راپشتیبانی کند. درواقع دوحد تعریف شده برای ups موجود است. یکی حداکثر توان ظاهری مشخصه بار(برحسب ولت-آمپر) و دیگری حداکثر توان واقعی مشخصه بار (برحسب وات).برخی اوقات توان واقعی تاحد ماکزیمم آن فراهم نمیشود ولی باید محاسبه شود.اگر میزان "وات" پشت دستگاه نوشته نشده باشد، اشکالی ندارد که آن را70% عدد "ولت-آمپر" فرض کنیم.اگر چه مشخصات دستگاه بطور کامل باید خوانده شود زیرابرخی ups ها از نسبت دیگری برای ضریب قدرت استفاده میکنند.

قانون توان ups در مفهوم و عمل ساده است. بارهایی که به ups وصل میشوند نمیتوانند از حد مشخص شده فراتر روند درمورد ups بهتر اینست که ظرفیت آن 20 الی 30 درصد بیشتر از مورد نیاز در نظر گرفته شود.

 

نوع UPS:

بعد از مشخص شدن توان و میزان باتریهای مورد نیاز می باید نوع یو پی اس تعیین گردد.

با توجه به در نظر گرفتن نوع بار می باید از یو پی اس های Online و یا Offline و با توجه به محیط باید از یو پی اس های اداری و یا صنعتی استفاده نمود.

بسته به حساسیت بار می باید از یو پی اس های آنلاین و یا آفلاین استفاده گردد چنانچه بار شما در رسته تجهیزات پزشکی، سوئیچهای مخابراتی، تجهیزات حساس شبکه های رایانه ای و در کل وسایلی هستند که نیازمند تامین برق بدون وقفه حتی در حد صفر ثانیه است می باید از یو پی اس های آنلاین استفاده نمایید. برای تجهیزات غیر حساس و حتی در مواردی رایانه های خانگی، مجاز به استفاده از یو پی اس های آفلاین نیز می باشید که زمان سوئیچینگ بین برق شهر و باتری در این یو پی اس ها 3 الی 4 میلی ثانیه می باشندو برای این گونه بارها مشکلی ایجاد نمی نمایند.

چنانچه محیط شما یک محیط صنعتی باشد بلحاظ تنشهای الکتریکی که بارهای صنعتی ایجاد می نمایند لازم است از یو پی اس های صنعتی در این محیط ها استفاده گردد که این یو پی اس ها مجهز به ترانسهایی است که کلیه اغتشاشات برق شبکه را در این محیطها از خروجی یو پی اس ایزوله و حذف می نماید اما چنانچه محیط مورد نظر شما محیط داخل شهر است و مصرف کننده های آن منطقه عموما خانگی و غیر صنعتی می باشند بهتر است بسته به نوع بار از یو پی اس های Double conversion و یا line interactive استفاده نمایید.

نوشته اقای مصطفی عسگری

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...