رفتن به مطلب

اهمیت برچسب انرژی لوازم خانگی


ارسال های توصیه شده

استاندارد کارآيی انرژی:

استانداردهای کارآيی انرژی، دستورالعمل‌ها و قوانينی هستند که کارآيی انرژی محصولات توليد شده را تعيين مي‌کنند.

به کمک دستورالعمل های مناسب آزمايشگاهی، کارآيی انرژی يک محصول تحت شرايطي مشابه با شرايط بهره برداری محصول به روشی صحيح و قابل اطمينان تعيين شده که حداقل مزيت نسبي کارآيی انرژی محصول در مقايسه با انواع محصولات ديگر، مشخص شده باشد.

 

هدف تعيين حدود کارآيي انرژی محصول (معمولاً حداکثر استفاده از انرژی يا حداقل کارآيی آن) بر اساس يک دستورالعمل آزمايش معين صورت گرفته باشد.

energy-label.gif

برچسب کارایی انرژی:

 

برچسب انرژی چیست؟

 

برچسب مصرف انرژی صفحه ای ،حاوی اطلاعات مربوط به مصرف انرژی تجهیزات انرژی بر می باشد. در این برچسب شاخص مصرف انرژی وسیله مورد نظر به همراه رتبه های برچسب انرژی به صورت حروف A تا G كه دارای رنگ بندی از سبز پررنگ تا قرمز تیره میباشد وجود دارد.

 

این برچسب جهت استفاده مصرف كننده های مختلف و جهت مقایسه وسیله های پربازده و كم بازده می باشد. در برچسب انرژی نام محصول، نام كارخانه تولیدی، مدل محصول به همراه میزان مصرف انرژی وسیله مورد نظر به همراه رتبه های برچسب انرژی، رتبه اخذ شده محصول مورد نظر و آرم موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران كه در داخل آن نام انرژی نوشته شده است دیده میشود. در برخی از برچسب های مصرف انرژی علاوه بر اطلاعات انرژی، برخی از شاخص های مورد نظر مصرف كنندگان نیز نوشته شده است.

 

برچسب های انرژی، مصرف کنندگان را به سوی انتخاب آگاهانه در مورد خريداري محصولات و مديريت هزينه‌ی انرژی، سوق مي‌دهد.

برچسب ها و استانداردهاي انرژي براي بيشتر فرهنگ ها و بازارهاي فروش، مناسبند و به هر حال، استانداردها و برچسب هاي کارآيي انرژي شايستگي آن را دارند تا پايه و اساس برنامه ها و سياستگذاري‌هاي تعديل انرژي هر کشوري را تشکيل دهد.

 

برچسب هاي مصرف انرژی، حاوی اطلاعات مفيدی هستند که به محصولات توليدی، پيوست شده و کارآيی انرژي محصول را (معمولاً در شکل مصرف، کارآيی يا هزينه انرژی) توضيح مي‌دهند تا مصرف کنندگان براي خريد آگاهانه، اطلاعات مورد نياز در اختيارشان قرار گيرد. مي‌توان برچسب ها را بر سه نوع دسته بندي كرد :

 

برچسب‌هاي مقايسه‌‌ای : به مصرف کنندگان اجازه مي‌دهند تا کارآيي محصولات مشابه را در گروه هاي کارآيي مجزا و يا به صورت يک مقياس متناوب- که با يکديگر مقايسه شده‌اند- مشاهده کنند.

برچسب‌هاي اطلاع رسانی : به سادگي اطلاعات مربوط به کارآيي يک محصول را نشان مي‌دهند.

برچسب‌هاي مصوب : عمدتاً گواهي تاييد شده بر اساس معيارهاي از پيش تعيين شده‌اند.

 

برچسب هاي کارآيی انرژی، يا مي توانند به تنهايي استفاده شوند و يا اين که به عنوان مکملي براي استانداردهاي کارآيي انرژي، باشند. برچسب هاي کارآيي انرژي، اطلاعاتي را ارائه مي‌دهند که به مصرف کنندگان، اجازه انتخاب الگوهاي کارآمدتر را مي‌دهند.

همچنين برچسب ها با يک علامت مشترک کارآيي انرژي را نشان مي‌دهند که توسط آن، کار شرکت هاي تامين کننده‌ي انرژي و موسسه هاي دولتي صرفه جويي انرژي، براي تشويق مصرف کنندگان به خريد محصولات با کارآيي انرژي بالاتر، آسان مي‌شود. به طور کلي، تاثير برچسب‌هاي انرژي، به نحوه ارائه اطلاعات به مصرف کنندگان، بستگي دارد.

 

این برچسب به شما می گوید که میزان کارآمدی یا مصرف سالانه انرژی مدلی که مشاهده می کنید نسبت به انواع مشابه خود در کدام رده قرار دارد. به این برچسب به ویژه بر روی وسایل پر مصرف خانگی نظیر: ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، و دستگاههای گرم کننده و خنک کننده مرکزی ساختمان دقت کنید.

 

چرا باید به برچسب انرژی اهمیت بدهیم؟

 

هر چقدر وسیله ای که استفاده می کنید انرژی کمتری مصرف کند، هزینه های مصرفی برق شما کمتر می شود. از این گذشته مصرف کمتر انرژی برای حفظ و نگهداری محیط زیست ضروری است، از آلودگی هوا می کاهد و به حفظ منابع طبیعی کمک می کند و بستر سالم تری برای زندگی نسل های بعدی بشر بوجود می آورد.

چه چیز وسایل برقی را مقرون به صرفه تر می کند؟

بیشتر تفاوت ها به اجزای داخلی موتورها بستگی دارد که در این میان می توان به کیفیت کمپرسور، پمپ، سوپاپ، واشر، و سنسورهای الکترونیکی اشاره کرد. حتی اگر دو وسیله از نظر ظاهر و عملکرد مشابه باشند، یک تغییر کوچک در موتور کافی است که هزینه های ماهانه شما تا میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

 

شاید هنگام خرید ترجیح دهید ارزان ترین و کم هزینه ترین کالا را خریداری کنید، ولی در حقیقت هزینه هر وسیله که شما خریداری می کنید وابسته به سه مولفه متفاوت است: قیمت خرید، هزینه های تعمیرات و نگهداری، هزینه های کارکرد. در حقیقت شما با خرید نمونه ی گرانتر و مصرف انرژی کمتر ، در دراز مدت پول خود را جمع کرده اید و در هزینه ها صرفه جویی بعمل آورده اید. به این منظور محصولات برقی دارای برچسب های انرژی هستند که با توجه به آن می توانید میزان بهینه بودن مصرف آنها را تخمین بزنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...