رفتن به مطلب

ویژگی های پارچه


ارسال های توصیه شده

وزن:

تمامی خواص پارچه از میزان اولیه ای که در پارچه به کار رفته ،اثر میپذیرد.برای نشان دادن وزن پارچه از 2 روش استفاده میشود.1

-روش مستقیم:وزن متر مربع یا وزن یک متر طولی پارچه یا پوند بر یارد

.2- روش غیرمستقیم:تعداد متر طولی پارچه در یک واحد وزن.کمتر استفاده میشود.

با توجه به اینکه تفاوت در سهم تار و پود نشانگر تفاوت نقش آنها در خواص پارچه است،بنابراین وزن تار و پود به تنهایی نیز مهم است.طول نخهای تار یا پود پارچه،به تعداد نخ در واحد طول (به عنوان مثال تراکم در سانتی متر ) و مقدار تجعد آن بستگی دارد.

یعنی:

مقدار نخ تار پارچه:تعداد تار در سانتی متر پارچه*عرض پارچه به سانتی متر*%درصد بازشدگی+1

مقدار نخ پود پارچه:تعداد پود در سانتی متر پارچه*100 سانتی متر*%درصد بازشدگی+1

 

با آگاهی از نمره نخهای تار و پود و نیز طول هریک از آنها،وزن دو دسته مشخص شده و از جمع آن،وزن یک متر طولی پارچه محاسبه میشود.

عوامل اثر گذار بر وزن پارچه عبارتند از:

دانسیته لیف

طرح بافت

آهار نخ

کششهای حین بافندگی

جمع شدگی

نوع تکمیل

 

 

نوشته شده توسط ستاره آریایی

لینک به دیدگاه

ضخامت:

چون ضخامت پارچه بر خصوصیات نفوذپذیری و عایق سازی پارچه تاثیر مستقیم دارد،عامل مهمی است.آزمایش استاندارد برای اندازگیری ضخامت مواد نساجی براساسASTM D1777 تحت فشار خاصی که با thicness gaugeاعمال میشود،انجام و فشار و گیج و ناحیه تحت فشار معمولا همراه با نتایج ازمایش اعلام میشود.ضخامت به عواملی مانند مقدار و تراکم الیاف در نخ یا نمره و قطر نخ،طرح بافت و تراکم نخ در پارچه بستگی دارد.70% خواص پارچه وابسته به کلفتی آن است.با افزایش ضخامت پارچه،مقاومت خمشی،برشی و کششی پارچه نیز افزایش می یابد.

لینک به دیدگاه

مقاومت یا دوام پارچه به قابلیت پارچه در حفظ ظاهر و پایداری آن در فرآیندهای شست وشو و پوشیدن لباس مربوط می شود. دوام پارچه خصوصیاتی چون مقاومت سایشی، استحکام کششی و ارتجاعیت را دربرمی گیرد و همچنین به مقدار زیادی به نوع الیاف و ساختمان پارچه بستگی دارد. الیاف نایلون، پلی استر، پلی پروپیلن و آرامیدها دارای بالاترین استحکام کششی همراه با مقاومت سایشی بسیار خوب می باشند.بنابراین، بی شک متداول ترین الیافی که در حال حاضر برای تولید پارچه های بادوام به کار می روند، پلی استر، نایلون و پلی پروپیلن یا ترکیبی از آن هاست.قابلیت دوام و استفاده در پارچه لزوما تنها به طول لیف بستگی ندارد زیرا الیاف و ترکیبات مختلف از آن ها دارای قابلیت های متفاوت در مقابل پارگی می باشند. ساختار پارچه نیز می تواند در دوام آن موثر باشد. خصوصیت دیگر پارچه ها تمایل به ازدیاد طول است که ممکن است مطلوب ما باشد یا نباشد که در اکثر موارد مطلوب نمی باشد و کیفیت پوشاک براساس قابلیت آن در حفظ ظاهر و حداقل ازدیاد طول تعیین می شود

لینک به دیدگاه

منظور از توپری،غنای پارچه است.این خصوصیت،سهم هوا و الیاف را در پارچه معلوم میکند.یعنی،مقداری را که در واحدی از حجم پارچه به کار گرفته شده ،مشخص میکند.ارزشیابی فاکتور از طریق نسبت وزن مواد(الیاف) به حجم پارچه(کلفتی*طول*عرض)صورت میگیرد.فضای اشغال شده توسط حجمی از الیاف در سه بعد طول،عرض و ضخامت بستگی دارد.از جایی که وزنپارچه همان وزن الیاف است،توپری پارچه از طریق نسبت حجم آن به حجم الیاف ارزیابی میشود و با عنوان فاکتور تراکم الیاف در پارچه معرفی میشود.فاکتور فشردگی الیاف در پارچه،میزان انسجام الیاف در پارچه را مشخص میکند میزان سهم هوا را در لابلای الیاف نشان میدهد.هرچه منفذ در لابلای الیاف بیشتر،فاکتور فشردگی الیاف کمتر است.ارزیابی تراکم الیاف 2 صورت است

.1-سنجش میزان جریان هوا در لابلای الیاف.2

-بررسی میزان سختی و ممانعت از عبور هوا در پارچه

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

در پارچه های نسبتا متراکم، تک تک نخ هاجداگانه در مقابل نیروی پارگی مقاومت می کنند.به همین دلیل انتشار پارگی بسیارراحت است.اگر تعداد نخها در واحد طول خیلی کم باشد،نخ ها جای همدیگر را میگیرند وگروهی را تشکیل میدهند.در این حالت نخها به صورت گروهی نه تک تک در مقابل پارگیمقاومت می کنند.به این دلیل مقاومت پارگی پارچه افزایش می یابد. به همین دلیل مقاومت پارگی پارچه های کم تراکم از پارچه های متراکم بیشتر است.مثلا پارچه های گاز را به خاطر کم تعداد بودن نخ های آن نمیتوان به راحتی پاره کرد.بافت پانامای2*2مقاومت پارگی بیشتری نسبت به تافته دارد زیرا نخها با هم در مقابل پارگی مقاومتمی کنند.

2آزمایش برای مقاومت پارگی وجود دارد:

زبانه:با استفاده از دستگاه استحکام کششی برای تعیین پارگی

ال مندروف:با کمک پاندول برای تعیین انرژی پارگی

لینک به دیدگاه

سفتی و انعطاف پذیری:

استحکام و انعطاف پذیری دو خصوصیتی هستندکه منسوجات را منحصر به فرد میکنند. انعطاف پذیری پارچه از خصوصیات انعطافی لیفهای تشکیل دهنده آن،ساختمان نخ و نوع بافت متاثر است.برای اندازه گیری سفتی وشکنندگی پارچه از دو روش استفاده میشود.خم شدن پارچه تحت نیروی وزن خود ویا یک نیروی خارجی.

در آزمایش آویزش نوار باریکی از پارچه تحت نیروی وزن خود خم میشود.طول خم شده نصف طول آویخته شده است.با چند لا کردن طول خم شده مقدار سفتی پارچه به دست می آید. روش آزمایش حلقه ای و خم شدگی مدور ازسایر روش ها هستند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...