رفتن به مطلب

درس 4: انواع سیستم های موقعیت یاب و تفاوت های آنها


هادی ناصح

ارسال های توصیه شده

جی پی اس یا به اختصار GPS که مخفف Global Positioning System به معنای "سیستم موقعیت یاب جهانی" است، تنها یکی از سیستم های موقعیت یابی در دنیا است. GPS به دلیل قدمت و کارایی بالا و همچنین رایگان بودن خدماتی که دارد از بقیه سیستم های موقعیت یاب پیشی گرفت و به همین دلیل در حال حاضر از سایر سیستم ها در مصارف عمومی کمتر استفاده می شود. در ادامه صرفا جهت آشنایی بقیه سیستم ها معرفی می شود:

 

1- سیستم موقعیت یاب روسی GLONASS

2- سیستم موقعیت یاب اروپایی Galileo

3- سیستم موقعیت یاب چینی Beidou

4- سیستم موقعیت یاب چینی COMPASS

5- سیستم موقعیت یاب هندی IRNSS

6- سیستم موقعیت یاب ژاپنی QZSS

 

برخی از سیستم های فوق تکمیل شده و برخی نیز در حال تکمیل هستند.

با توجه به اینکه در ایران به غیر از GPS سایر سیستم ها کاربرد عمومی ندارند، از این به بعد درس ها صرفا بر اساس این سیستم گفته می شود و هرجا صحبتی از سیستم موقعیت یاب است منظور GPS می باشد.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اطلاعات مداری برخی از ماهواره های مهم تعیین موقعیت

 

 

 

 

 

 

شرکت های سازنده دستگاه گیرنده موقعیت یاب

 

سیستم GPS صرفا وظیفه تولید سیگنال های صحیح و بدون خطا را بر عهده دارد. اما تبدیل این سیگنال ها به موقعیت نیاز به یک گیرنده و پردازشگر دارد که به "دستگاه گیرنده" معروف است. دستگاه گیرنده همان GPS های معمولی است که همه بارها آنرا مشاهده کرده اید. این دستگاه ها را شرکت های مختلفی می سازند از جمله شرکت های تولید کننده گوشی های همراه. اما در این میان یکی از این سازنده ها موفق تر از بقیه عمل کرده و تا حد زیادی بازار این گیرنده ها را در دست گرفته. این شرکت یک سازنده آمریکایی است به نام GARMIN.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

گیرنده های ساخته شده توسط سه شرکت متفاوت

 

 

 

 

 

گیرنده های گارمین با توجه به تنوع، کیفیت، قیمت مناسب و کارایی بالا بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته و می توان گفته در حال حاضر به ندرت برای کاربردهای معمول از گیرنده ای غیر از گارمین استفاده می شود. لذا ما هم مبنای کار را بر اساس این گیرنده ها گذاشته و بقیه آموزش ها را بر اساس این گیرنده ها پیش خواهیم برد.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

یکی از شعبه های شرکت گارمین

 

 

 

1305920887-28.jpggarmin-etrex.jpg

 

 

garmin-gps-navigators.jpg

 

 

چند مدل معروف از گیرنده های شرکت گارمین

 

 

 

 

 

شرکت گارمین انواع و اقسام گیرنده ها متناسب با تقاضای مصرف کننده تولید و عرضه کرده است. تفاوت انواع گیرنده ها در کارایی و دقت آنها نیست. تقریبا تمام گیرنده ها دارای دقت یکسانی هستند و تفاوت آنها اغلب در امکانات جانبی از قبیل دوربین، دماسنج، ارتباط با جی پی اس دوم، نمایش 3بعدی و... است. تفاوت انواع گیرنده ها بی شباهت با تفاوت انواع موبایل ها نیست. احتمالا شما هم می پذیرید که یک تلفن همراه ارزان قیمت و یک تلفن همراه گران قیمت در وظیفه اصلی که صحبت کردن است تفاوت زیادی با هم ندارند. گیرنده ها هم دقیقا به همین ترتیب در وظیفه اصلی که ارتباط با ماهواره و تعیین موقعیت است تفاوتی با هم ندارند. صرفا شرکت گارمین بنا به سیاست بازارسنجی خود مدل های مختلفی تولید کرده است.

 

بنابراین اگر زمانی قصد خرید یک گیرنده GPS را داشتید و از گیرنده تنها انتظار یک GPS را داشتید می توانید با خیال راحت یک GPS ارزان انتخاب کنید. تا حد امکان سراغ GPS های با لوازم جانبی فراوان نروید. از گیرندهای تاچ (لمسی) به دلیل احتمال آسیب دیدن در طبیعت ترجیحا استفاده نکنید. GPS های بیسیم به دلیل اینکه الزاما برای ارتباط نیاز به یک GPS دیگر (در یک گروه معمولا دو GPS مشابه کمتر پیدا می شود) دارید کارایی چندانی ندارند.

 

اما قابلیت 3بعدی دیدن نقشه ها برای برخی افراد مفید است. اگر از آن دسته افرادی هستید که برنامه های شناسایی و ماجراجویانه دارید این نوع GPSها کار شما را راحت تر می کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...