رفتن به مطلب

دانشگاه سمنان


ارسال های توصیه شده

تاريخچه دانشگاه سمنان

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شهر سمنان ، تنها یک مرکز آموزش عالی کوچک و محدود تحت عنوان « مدرسه عالی تکنولوژی سمنان » وجود داشت . این مدرسه عالی در سال 1353 به صورت هیأت امنایی و با زیربنایی حدود 5000 مترمربع در 7 رشته کاردانی با 580 نفر دانشجو فعالیت خود را آغاز کرده بود. فعالیت های آموزشی این مرکز ادامه داشت تا اینکه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تصمیم به توسعه فعالیت های آن گرفته شد . در این راستا با پذیرش دانشجو در دو رشته کارشناسی (الکترونیک و عمران) و با توسعه نسبی ، این مرکز در سال 1367 به « مجتمع آموزش عالی سمنان » تبدیل شد .

در سال 1372 با گسترش ملموس و چشمگیر فعالیت های این مجتمع از جمله افتتاح دانشکده های مهندسی ، تربیت دبیر و دامپزشکی ، مجتمع مذکور به « دانشگاه سمنان » ارتقا یافت که این دانشگاه با داشتن بیش از 600 هکتار فضا دارای 13 دانشکده و 2 آموزشکده و 5 گروه پژوهشی و یک پژوهشکده (مواد پیشرفته ) ، یک پارک علم و فناوری و با داشتن 200 عضو هیأت علمی ثابت که بیش از 80 درصد آنان استادیار به بالا می باشند دارای بیش از 10000 دانشجو در 20 رشته دکتری ، 55 رشته کارشناسی ارشد ،60 رشته کارشناسی و 2 رشته در مقطع کاردانی است . این دانشگاه همچنین دارای یک مرکز رشد واحدهای فناور است .

پردیس فنی

در سال 1386 با ایجاد دانشکده های مهندسی برق و کامپیوتر ، عمران و مهندسی شیمی ، نفت و گاز پردیس فنی دانشگاه سمنان شکل گرفت . در حال حاضر پردیس فنی دارای 4 دانشکده مهندسی (شامل گروههای مواد و مکانیک) - دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر - دانشکده مهندسی عمران - دانشکده مهندسی شیمی ، نفت و گاز می باشد . بالغ بر 3500 دانشجو در 14 رشته کارشناسی ، 17 رشته ارشد و 13 گرایش دکترا در آن مشغول به تحصیل می باشند و در مهرماه 1388 پذیرش دانشجو در 5 گرایش کارشناسی مجازی نیز انجام خواهد گرفت .

دانشکده مهندسی

در سال 1371 دانشکده مهندسی دانشگاه سمنان افتتاح گردید که در حال حاضر در پردیس فنی واقع و دارای 1447 نفر دانشجو در 6 رشته کارشناسی ، 5 رشته کارشناسی ارشد و 3 گرایش دکترا است .

 

دانشکده مهندسی عمران

در سال 1387 دانشکده مهندسی عمران دانشگاه سمنان افتتاح گردید که در حال حاضر در پردیس فنی واقع و دارای 648 نفر دانشجو در 1 رشته کارشناسی ، 5 رشته کارشناسی ارشد و 5 گرایش دکترا است .

 

دانشکده مهندسی شیمی ، نفت و گاز

در سال 1387 دانشکده مهندسی شیمی ، نفت و گاز دانشگاه سمنان افتتاح گردید که در حال حاضر در پردیس فنی واقع و دارای 504 نفر دانشجو در 3 رشته کارشناسی ، 3 رشته کارشناسی ارشد و 2 گرایش دکترا است .

 

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

در سال 1387 دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه سمنان افتتاح گردید که در حال حاضر در پردیس فنی واقع و دارای 1086 نفر دانشجو در 7 رشته کارشناسی ، 5 رشته کارشناسی ارشد و 4 گرایش دکترا است .

دانشکده علوم پایه

در سال 1381 دانشکده علوم پایه دانشگاه سمنان افتتاح گردید که در حال حاضر در پردیس فنی واقع و دارای 1981 نفر دانشجو در 9 رشته کارشناسی ، 9 رشته کارشناسی ارشد و 3 گرایش دکترا است .

پردیس علوم انسانی

در سال 1376 دانشکده علوم انسانی که از قدیمی ترین دانشکده های دانشگاه جامع سمنان است فعالیت خود را آغاز نمود که در سال 1387 با ایجاد دانشکده مدیریت و اقتصاد و توسعه فیزیکی و علمی تبدیل به پردیس علوم انسانی گردید . هم اکنون پردیس علوم انسانی در محل پردیس شماره 1 دانشگاه واقع بوده و دارای 2 دانشکده علوم انسانی و دانشکده اقتصاد و مدیریت و با 2343 دانشجو در 12 رشته کارشناسی ، 18 گرایش ارشد و 2 گرایش دکترا فعالیت می نمایند .

دانشکده اقتصاد و مدیریت

در سال 1387 دانشکده علوم پایه دانشگاه سمنان افتتاح گردید که در حال حاضر در پردیس علوم انسانی واقع و دارای 1028 نفر دانشجو در 6 رشته کارشناسی ، یک رشته کارشناسی نیمه حضوری ، 14 رشته کارشناسی ارشد و 1 گرایش دکترا است .

 

دانشکده علوم انسانی

در سال 1376 دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان افتتاح گردید که در حال حاضر در پردیس علوم انسانی واقع و دارای 1890 نفر دانشجو در 6 رشته کارشناسی ، یک رشته کارشناسی نیمه حضوری ، 9 رشته کارشناسی ارشد و 1 گرایش دکترا است .

دانشکده هنر

در سال 1382 دانشکده هنر در پردیس شماره 2 دانشگاه فعالیت خود را آغاز نمود که در حال حاضر بالغ بر 528 دانشجو در 6 رشته کارشناسی و یک رشته کاردانی دارد .

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

در سال 1383 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی در شهر مهدیشهر فعالیت خود را آغاز نمود که در حال حاضر بالغ بر 476 دانشجو در 3 گرایش کارشناسی و 4 گرایش کارشناسی ارشد در آن مشغول تحصیل می باشند .

دانشکده کویرشناسی

پیرو سفر اول هیأت محترم دولت به استان سمنان ، در سال 1386 دانشکده کویرشناسی که در حال حاضر در نوع خود جزء اولین دانشکده های موجود در کشور می باشد فعالیت خود را آغاز نمود و دارای بیش از 100 دانشجو در 2 مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد .

دانشکده گردشگری

پیرو سفر اول هیأت محترم دولت به استان سمنان ، در سال 1386 دانشکده گردشگری که در حال حاضر در نوع خود جزء اولین دانشکده های موجود در کشور می باشد افتتاح گردید و دارای بیش از 190 دانشجو در 2 مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد.

آموزشکده دامپزشکی

در سال 1370 فعالیت خود را در غالب آموزشکده دامپزشکی در شهر شهمیرزاد آغاز نموده و در حال حاضر با بیش از 200 دانشجو در 2 مقطع کارشناسی و کاردانی مشغول فعالیت است .

دانشکده دامپزشکی و دامپروری

با اخذ موافقت پذیرش دانشجو در دوره دکترای حرفه ای از دفتر گسترش وزارت علوم ، این دانشکده از سال 88 فعالیت رسمی خود را در دوره دکترا نیز آغاز نموده است و در حال حاضر با بیش از 50 دانشجو در 2 مقطع دکتری حرفه ای و کارشناسی ارشد مشغول فعالیت است.

پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

تأسیس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان از جمله مصوبات هیأت دولت در سفرهای استانی به استان سمنان در سال 1386 بوده است که ساختار اصلی پارک شامل :

الف) مرکز رشد واحدهای فناور

ب ) مرکز کارآفرینی

ج ) دفتر ارتباط با صنعت

د ) دفتر مالکیت معنوی و انتقال فناوری

ﻫ ) مرکز مطالعات توسعه ایده و آینده پژوهی است .

خوشبختانه با صدور مجوز موافقت اصولی این پارک از طرف معاونت فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، استان سمنان بعد از استان تهران دومین استان است که دارای دو پارک علم و فناوری می باشد .

مرکز رشد واحدهای فناور در دانشگاه سمنان

این مرکز از اواخر سال 1386 شروع به فعالیت نموده و چندین هسته فناور و مؤسسات در مراحل پیش رشد و رشد در این مرکز مستقر گریده اند که تسهیل در انتقال فناوری و حمایت از تجاری سازی تحقیقات و تحقق ارتباط بخشهای تولیدی و خدماتی و کاهش ریسک موسسات نو بنیاد با کمک جذب سرمایه های اولیه و مشاوره های لازم از اهداف آن است . در حال حاضر واحد اداری این مرکز در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان و واحدهای فناور این مرکز در پردیس شماره 3 دانشگاه مستقر هستند .

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...