رفتن به مطلب

آشنایی با گرایشهای مختلف رشته مهندسی مکانیک


ارسال های توصیه شده

آشنایی با گرایشهای مختلف رشته مهندسی مکانیک:

در حقیقت رشته مهندسی مکانیک بخشی از علم فیزیک است که با استفاده از مفاهیم پایه علم فیزیک و به تبع آن ریاضی به بررسی حرکت اجسام و نیروهای وارد بر آنها می‌پردازد و می‌کوشد تا با توجه به نتایج بررسی‌های خود ، طرحی نو در زمینه فن‌شناسی و صنعت ارائه دهد و در راه پیشرفت انسان گامی به جلو بردارد.

به عبارت دیگر رشته مکانیک، رشته پیاده کننده علم فیزیک است چون برای مثال بررسی حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن برعهده فیزیک است. اما این که چگونه حرکت آن تنظیم گردد بر عهده مکانیک می‌باشد.

رشته مهندسی مکانیک را شاید بتوان از نقطه‌نظر تنوع موضوعات تحت پوشش، جامع‌ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید ، تبدیل و استفاده از انرژی، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین‌آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی، حرارتی و سیالاتی مرتبط می‌باشد. به عبارت دیگر محاسبات فنی، مدلسازی و شبیه‌سازی ، طراحی و تهیه نقشه‌ها ، تدوین روش ساخت ، تولید و آزمایش تمامی ماشین‌آلات و تاسیسات موجود در دنیا ، با تکیه بر توانایی‌های مهندسان مکانیک انجام می‌گیرد.

 

گرایش‌های مقطع لیسانس:

رشته مهندسی مکانیک دارای سه گرایش «طراحی جامدات ، حرارت و سیالات، ساخت و تولید» در مقطع لیسانس می‌باشد .

 

الف – گرایش مکانیک در طراحی جامدات

هدف تربیت آزمایشگاهی متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه‌ها اجزاء و مکانیزم ماشین‌آلات مختلف را طراحی کنند. دروس این دوره شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، کارگاه و پروژه و کارآموزی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی ، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند و برای این دوره امکان ادامه تحصیل تا سطح کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور وجود دارد. موفقیت داوطلبان به آگاهی آنها در دروس جبر و مثلثات، هندسه ، فیزیک و مکانیک همچنین آشنایی و تسلط آنان به زبان خارجی بستگی فراوان دارد. از جمله دروس این دوره می‌توان دروس مقاومت مصالح، طراحی و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازارکار خوب وجود دارد و مطالب ارائه شده در طول تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است.

 

 

 

ب – گرایش مکانیک در حرارت و سیالات

این رشته در به کاربردن علوم و تکنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی که اساس کار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی و … ) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی ، نیروگاههای حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند.

فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در داخل یا خارج از کشور ادامه تحصیل دهند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک تسلط داشته و با یک زبان خارجی آشنا باشند. دروس این رشته شامل مطالبی در زمینه‌های حرارت و سیالات ، می‌باشد.

نظر دانشجویان: با توجه به اینکه اصولا تحصیلات دانشگاهی به خصوص در زمینه‌های مهندسی نیاز صد در صد به علاقه‌مندی داوطلب دارد، بنابراین عدم داشتن علاقه‌ و همچنین عدم تقویت دروس اساسی و پایه‌ای در بخش مکانیک مانند ریاضی، فیزیک – مکانیک ، شیمی ، رسم فنی (تجسم بالا داشتن) و هوش نسبتا خوب و عدم روحیه تجزیه و تحلیل در مسائل باعث دلسردی و از دست‌دادن انگیزه تحصیل و رکورد شدید در تحصیلات خواهد شد

 

 

 

ج - گرایش ساخت و تولید

هدف تربیت کارشناسانی است که با به کاربردن تکنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته‌گری ، جوشکاری، فرم دادن فلزات ، طرح کارگاه یا کارخانه‌های تولیدی آماده کار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع (کشاورزی ، نظامی، ماشین‌سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و … ) باشند. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولیدی ماشین‌آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک از آگاهی کافی برخوردار باشند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه‌ریزی با ماشینهای اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می‌گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند کارهای کارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد کارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودکفایی صنایع کشور این رشته دارای بازار کار خوبی است.

  • Like 14
لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

معرفی گرایشهای کارشناسی ارشد رشته مکانیک

 

 

معرفی رشته مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک را شاید به توان از دیدگاه تنوع موضوعات تحت پوشش ، جامع­ترین رشته مهندسی به شمار آورد. چون رشته مهندسی مکانیک در برگیرنده همه علوم و فنون است که با ، تبدیل حرکت و انجام کار ، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد گوناگون در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستم­های مکانیکی ، حرارتی و سیالاتی مرتبط می­باشد. به عبارت دیگر محاسبات فنی ، مدل سازی و شبیه سازی ، طراحی و تهیه نقشه­ها ، تدوین روش ساخت، تولید و آزمایش تمامی ماشین آلات و تأسیسات موجود در دنیا، با تکیه بر توانایی­های مهندسان مکانیک انجام می­گیرد. مهندسی مکانیک دارای گرایش­های مهم طراحی کاربردی جامدات، حرارت و سیالات ، ساخت و تولید است.

گرایش ساخت و تولید :

یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است. گرایش ساخت و تولید به زمینه­های کاربردی مهندسی مکانیک می­پردازد و مهندس این گرایش در زمینه شکل دادن فلزات، طراحی و قالب­ها و ساخت قطعه­های گوناگون فعالیت می­کند.

گرایش طراحی کاربردی :

گرایش طراحی کاربردی به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تأثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین می­پردازد. در واقع مهندس طراحی جامدات با توجه به نیازهای جامعه، دستگاهها و ماشین­های مختلف را طراحی می­کند. هر ماشین از دو قسمت متحرک و ثابت تشکیل شده است . حال بررسی این مطلب که حرکت مورد نیاز ماشین از چه راهی تأمین شده و چگونه از منبع تولید به جایگاه مورد استفاده انتقال پیدا کند و بالاخره چگونه از این حرکت استفاده گردد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد، در حیطه وظایف مهندسی طراحی جامدات است.همچنین ابداع و پیش بینی دستگاه تنظیم ماشین آلات نیز از مسایل مطرح در این گرایش می­باشد.

در واقع مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می­شود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده و کارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین کند.طراحی سیستم، طراحی ماشین های تراش، فرز، چاپ و قسمت­های تعلیق ، سیستم­های انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو ، توسط مهندسان این گرایش طراحی می­شود . همچنین یک هواپیما قسمتهای مربوط به فرود ، پرواز، کنترل پرواز به نحوی مربوط به طراحی جامدات می­گردد.

دکتر قرشی استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در معرفی این گرایش می­گوید:

گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین آلات و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین آلات، دینامیک آنها و کنترل سیستم­ها می­پردازد. گفتنی است که دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات بسیار نزدیک به هم هستند و تنها در 20 واحد درسی با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین فارغ التحصیلان آنها نیز توانایی­های مشترک زیادی دارند.

گرایش تبدیل انرژی :

همان طور که از نام این گرایش پیداست مهندسان مکانیک گرایش تبدیل انرژی به مسایل مربوط به حرارت و سیالات می­پردازد . به عبارت دیگر در این رشته عوامل موثر بر خواص مختلف حرکت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه شده و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور مانند نیروهایی که در اثر عبور خود در محل ایجاد می­کند و یا طول­های ناشی از اثر افزایش و یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه ، بررسی می­شود . همچنین از دروس اصلی این رشته می­توان به مکانیک سیالات اشاره کرد که نیروهای وارد بر جسم متحرک در سیال را بررسی می­کند.

گرایش حرارت و سیالات به فیزیک حرارت و مکانیک سیالات می­پردازد و وظیفه­اش تحلیل و طراحی سیستم­ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است . برای مثال در طراحی یک موتور احتراق داخلی، مسائل مربوط به تبدیل حرارت و انرژی ، انتقال حرارت، حفظ موتور در حرارت مناسب و سرد نگه داشتن موتور توسط یک مهندس مکانیک حرارت و سیالات بررسی می­شود.همچنین مسایل مربوط به تأسیسات ساختمان و راکتورها، انتقال آب ، نفت و گاز ، طراحی نیروگاههای مختلف، طراحی توربو ماشین­ها ( ماشین­های دوار) مثل توربین­های بخار، توربین­های گاز و فن گویل­ها به گرایش سیالات مربوط می­شود. دانشجویان این گرایش در زمینه تهویه مطبوع، دستگاههای آب و فاضلاب و گرم کننده ساختمان­ها و به طور کلی مباحث « تأسیساتی » مطالعه می­کنند. در ضمن در این رشته مباحث مربوط به طراحی نیروگاهها، موتورهای احتراق داخلی و طراحی انواع موتورهای درون سوز اتومیبل­ها مطالعه می­گردد.

گرایش مکاترونیک :

انجمن مکاترونیک ایران ، با توجه به کاربرد روزافزون این علم در جهان، از بهمن 1383 با اهداف زیر تشکیل شده است:

گسترش و ارتقای علم مکاترونیک در کشور

ایجاد شبکه ارتباطی میان صاحب نظران ، محققان و کارشناسان مکاترونیک

بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه­های مرتبط با علم مکاترونیک

مکاترونیک تفکری جدید در طراحی و تولید محصولات صنعتی با ترکیبی توامان از مهندسی مکانیک ، الکترونیک ، کامپیوتر ، سیستم­های کنترل و فناوری اطلاعات است. مکاترونیک به مهندسان این توان را می­دهد تا با یکپارچه­سازی حوزه­های تخصصی یاد شده، از اولین مراحل طراحی و تولید ، به خلق محصولاتی با کیفیت بهتر ، قابلیت اعتماد بالاتر ، هزینه کمتر و در زمان کوتاه­تر بیندیشند.

گرایش مهندسی پزشکی – بیومکانیک

تقریباً در اوایل دهه 70 میلادی ، جامعه بین المللی واژه « بیومکانیک» را برای دانش مطالعه سیستم­های حیاتی از دید مکانیکی انتخاب نمود. بیومکانیک از ابراز مکانیک برای مطالعات آناتومیکی و بررسی کارکرد اندام حیاتی استفاده می­کند. این علم طیف گسترده­ای را از مطالعه تئوری تا کاربردهای عملی می­پوشاند.

مطالعه کامل مکانیک شامل دو موضوع اساسی می­باشد: استاتیک، که مطالعه اجسامی است که ، در اثر نیرویی که بر آن­ها اعمال می­شود، در حال سکونی یا وضعیت تعادل باقی می­مانند و دینامیک ، که مطالعه اجسام متحرک است. دینامیک را به نوبه خود می­توان به زیر گروههای سینماتیک و سینتیک تقسیم بندی نمود. سینماتیک را می­توان علم حرکت نامید، زیرا این علم، در مورد روابطی بحث می­کند که مابین جابجایی­ها، سرعت­ها و شتاب­ها در حرکت انتقالی و دورانی وجود دارند. این علم با نیروهای درگیر کاری ندارد بلکه فقط به توصیف حرکت ناشی از آن­ها می­پردازد. سینتیک در مورد اجسام متحرک و نیروهایی بحث می­کند که عمل می­نمایند تا ایجاد حرکت کنند. اما سوالی که ممکن است در این قسمت مطرح شود این است که وارد کردن علم مکانیک در حوزه مباحث زیستی و حیاتی چه ثمری دارد؟ و اگر علمی به نام بیومکانیک وجود نمی­داشت ، چه اتفاقی رخ می­داد؟

برای پاسخ به این گونه سوالات و روشن شدن ضرورت وجود دانش بیومکانیک چند مثال می­زنیم:

رشد و نمو در انسان از آغاز تولید شروع می­شود و به صور مختلفی در بخش­های متفاوت بدن، در تمام طول حیات ادامه می­یابد. نیروهای مکانیکی می­توانند اثر عمده­ای بر رشد بدن ایجاد کنند. نیروهای عمود بر بدن به آن اجازه دهند تا به یک روش نمونه رشد کند. برای مثال ساختار داخلی کلی استخوان عمدتاً با تعداد دفعات بارگذاری بر روی استخوان کنترل می­شود. حال فرض کنید در زمان رشد سریع، نیروهایی غیرطبیعی بر بدن وارد شود، این مسئله می­تواند منجر به الگوهای رشد غیرعادی شود. اگر بتوانیم تعیین کنیم که یک تغییر شکل چگونه ایجاد شده یا می­شود، قادر خواهیم بود تا نیروهای تغییر شکل دهنده را رفع کنیم و نیروهایی را به کار بریم که می­توانند فرآیند را معکوس نموده و آن را تصحیح نمایند. درمان بسیاری از تغییر شکل­های مادرزادی و غیرمادرزادی توسط ابزار آلات توانبخشی نظیر ارتزها، نمونه­­هایی برای فهم اصول بیومکانیکی به کار رفته در رشد و نمو می­باشند.

گرایش سیستم محرکه خودرو :

سیستم محرکه خودرو عبارت است از مجموعه­ای که قدرت را از موتور دریافت کرده و آن را به چرخهای محرک ارسال می­کند. در این رشته دروس مربوط به این مجموعه مطالعه می­شود و در تمامی رشته­های مربوط به خودرو فقط صرف بر بهینه کردن مجموعه خودرو می­باشد برای مثال این مجموعه شامل گیربکس و دیفرانسیل می­باشد و به بررسی انواع نیروها، حرکتها و تأثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین می­پردازد.

گرایش طراحی سیستم تعلیق ، ترمز و فرمان :

این رشته نیز همانطور که از اسمش پیداست مربوط به مجموعه خودرو می­باشد. این رشته نیز برای بهینه کردن مجموعه خودرو در زمینه تعلیق و ترمز و فرمان می­باشد. نحوه بهینه کردن و نیز دروس مربوط به طراحی و تحلیل این مجموعه در این گرایش مورد بررسی قرار می­گیرد. در واقع در این مجموعه باید تمامی نیروها و گشتاورها و همچنین کارایی مناسب قطعه را تضمین کنند.

گرایش سازه بدنه خودرو :

این رشته نیز مربوط به بدنه خودرو می­باشد و این گروه نیز طراحی و تحلیل­های مربوط به بدنه خودرو را تضمین می­کنند. و نیز راههایی برای بهینه کردن این مجموعه را مورد بررسی قرار می­دهند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...