رفتن به مطلب

بزرگ ترين بناي خشتي دوران اشكانيان نقشه برداري ليزري مي شود


zahra22

ارسال های توصیه شده

مجموعه تاريخي «كوه خواجه» كه با وسعتي بيش از 40 هزار متر مربع از بزرگ ترين بناهاي خشتي باقي مانده از دوران پيش از اسلام است، به منظور انجام عمليات آسيب شناسي، نقشه برداري ليزري مي شود.

kohe-khajeh.jpg

مجموعه تاريخي «كوه خواجه» كه با وسعتي بيش از 40 هزار متر مربع از بزرگ ترين بناهاي خشتي باقي مانده از دوران پيش از اسلام است، به منظور انجام عمليات آسيب شناسي، نقشه برداري ليزري مي شود.

به گزارش «ميراث خبر»، تهيه نقشه هاي ليزري اين محوطه تاريخي با دستگاه هاي مجهز در سه ماهه سوم سال جاري انجام خواهد شد.

چندي پيش نيز آسيب شناسي مقدماتي كوه خواجه پس از 45 روز و با انجام عمليات گمانه زني، عكس برداري، تصوير برداري و نقشه برداري به پايان رسيد.

كوه خواجه به صورت برجستگي بازالتي سياه رنگ در فاصله 30 كيلومتري جنوب غربي شهر زابل و در ميان درياچه هامون قرار داد، مجموعه آثار واقع روي اين كوه شامل يك بناي وسيع و آتشكده درون آن، دو قلعه خشتي، بقاياي راه قديمي و حصارهاي مختلف و چند زيارتگاه مربوط به دوران اسلامي و تعداد بي شماري قبور سنگي است.

شاخص ترين و قديمي ترين بناي اين مجموعه،‌ كهن دژ آن است كه در دامنه شرقي كوه قرار دارد و با نام هاي مختلفي از جمله «قلعه رستم»، «قلعه كافرون» و... شناخته مي شود. روي ديوارهاي اين بنا، نقاشي هاي ديواري منحصر به فرد بسياري وجود داشت كه در حال حاضر تنها آثار و بقاياي اندكي از آن برجا مانده است.

در سال هاي اخير، مستند سازي كامل آثار كوه خواجه و تصحيح و تكميل نقشه هاي كهن دژ انجام شد.

همچنين عمليات مرمت استحفاظي و استحكام بخشي از اضطراري بر روي برخي از بدنه ها، طاق ها و ديوارها براي حفظ شواهد و بقايايي موجود در مجموعه به پايان رسيد.

با تهيه نقشه ليزري اين بنا، علاوه بر مستند سازي دقيق اثر، با توجه به اولويت بندي طرح جامع سامان دهي و مرمت كوه خواجه، كليه اقدامات پژوهشي، مرمتي و معرفي پروژه براي هر فصل مشخص مي شود.

منبع : خبرگزاري ميراث فرهنگي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...