رفتن به مطلب

نقد و بررسی عملکرد محمد باقر قالیباف


ارسال های توصیه شده

محمدباقر قالیباف، (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اهل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است و هم‌اکنون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. او دارای مدرک دکتری در رشته
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و فرماندهٔ سابق
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که در تاریخ ۱۳ شهریور
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از طرف شورای شهر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به عنوان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این شهر انتخاب شد و در اردیبهشت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
توسط شورای جدید برای ۴ سال دیگر در مقام خود ابقا شد.

او در سن ۲۲ سالگی فرمانده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود. او که دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را گذرانده‌است، در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فرمانده
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شد و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به فرماندهی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منصوب شد و در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای فرماندهی نیروی انتظامی انتخاب شد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
او هم اکنون خلبانی برخی هواپیماهای مسافربری را بر عهده می‌گیرد.

او در سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به حکم رییس جمهور وقت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رئیس و نماینده رییس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد؛ اگرچه پیش از آن از امضاء کنندگان نامه تهدید آمیز جمعی از فرماندهان نظامی سپاه به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود.

از مهم ترین فعالیت‌های قالیباف در نیروی انتظامی، راه اندازی سامانهٔ ۱۱۰، مرکز فوریتهای پلیس، ۱۹۷ مرکز نظارت همگانی مردمی بود.

او پیش از آن که به مقام

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برسد در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شرکت کرد ولی رای کافی نیاورد.

وی هم اکنون علاوه بر شهرداری تهران، به عنوان عضو هیئت علمی و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گروه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دانشکده جغرافیا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، به تدریس مشغول است.

 

شهردار تهران از میان بیش از 800 شهردار جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا در سال 2008 برگزیده و معرفی شد.

 

 

 

در این تاپیک قصد داریم به کمک دوستان شهرساز به نقد و بررسی عملکرد آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران بپردازیم

:w16:

 

 

لینک به دیدگاه

علاوه بر جایزه بهترین شهرداران دنیا که از طرف سایت Worldmayor به قالیباف داده شده، یه جایزه دیگه هم دو سال پیش به خاطر توسعه حمل و نقل پایدار شهری بهش تعلق گرفت که جزو جوایز معتبر در سطح جهان بوده.

قالیباف رو هم در بین شهرداران دیگه بیشتر به خاطر رویکرد مدرنش میشناسن. تا جایی هم که خاطرم هست جایزه سال 2008 رو هم به همین دلیل بهش دادن. استفاده از آخرین برنامه های توسعه شهری که در شهرهای بزرگ دنیا در حال اجرا هست. همیشه شروع کارهای جدید شجاعت بیشتری میخواد و تو کشور ما این شجاعت 10 برابر باید باشه چون مردم ما غالبا در برابر هر موضوع جدیدی مقاومت میکنن. نمونه اش هم یک طرفه کردن خیابان ولیعصر (کاری به درست و غلطش ندارم. ولی قالیباف نشون داده که در شروع مسائل جدید توانایی داره و با قدرت کارش رو پیش میبره که این یه نکته مثبت براش هست.

اما از نظر خود من بزرگترین چالشی که شهرداری تهران باهاش درگیر هست بحث درآمدزایی شهرداری هست که همچنان بخش عمده درآمد شهرداری از گرفتن خلافی و فروختن تراکم غیرمجاز تامین میشه. درواقع شهرداری به شهروندانش اجازه میده خلاف کنند و بعد مبلغی رو به عنوان جریمه به شهرداری بپردازند که این مبالغ به عنوان درآمد سالیانه شهرداری لحاظ میشه که مطمئنا نه منبع پایداری برای شهرداری هست و نه منبع مشروعی!

دو مبحثی که شهرداری قالیباف درش قوی عمل کرده یکی توسعه حمل و نقل شهری هست و دیگری رویکردهای مربوط به نوسازی بافت فرسوده. هرچند با توجه به متمرکز بودن نظام مدیریت شهری، بسیاری از پروژه های حمل و نقل وابسته به بودجه های دولتی هست و تاخیر دولت در بازپرداخت سهم شهرداری باعث توقف و کندی پروژه ها میشه.

از نظر من عملکردش مثبت بوده و شاید اگر در بخش درآمدزایی قویتر (درست تر!) عمل میکرد میشد گفت بهترین شهرداری بوده که تهران تا به حال داشته.

لینک به دیدگاه

قالیباف از اون جهت که یه نظامی بوده، کلا به اعمال ضربتی علاقه داره.درسته که خیلی از اقدامات قالیباف باعث تحول توی شهر تهران شده، اما به صورت غالب دید ترافیکی به شهر داره.درسته که ترافیک و آلودگی هوا مشکل غالب تهران هست، اما قالباف هیچ گاه نتونست به شهر به عنوان محلی به عنوان تعاملات اجتماعی نگاه کنه. اما راه اندازی سامانه های مختلف و نزدیکتر کردن ازتباط مردم با شهرداری مثل 137 از اقدامات خوب قالیباف بود.110 رو هم خود قالباف راه انداخته بود. اما نمیشه به قالیباف خرده گرفت، چون در هر صورت شهرداری تهران هم متاثر از سیاست های نظام هست.و اساسا چیزی به نام عرصه ی عمومی توی ایران معنا نداره. یه ایراد دیگه ای که به قالیباف وارده اینه که نتونست خودشو از دولت بکنه. درواقع توی بحث درآمد زایی هنوز وابسته به یه دولتیه که خودش تو هزینه ها و یارانه های مردم مونده. اینم تا یادم نرفته بگم که آخرشم قالیباف نتونست قولی که در مورد مدیریت واحد شهری داده بود رو عملی کنه. و اوضاع همچنان قاراشمیش ماند. قالیباف برای تهران شهردار خوبی بود.اما من دوران کرباسچی رو به دوران قالیباف ترجیح میدم.

لینک به دیدگاه

بچه ها تقریباً اکثرشو گفتن. اما مهمتریناش به نظرم همون توجهش به حمل و نقل شهری و حمل و نقل پایدار که به نظرم تو این زمینه خیلی خوب کار کرده.

و همینطور نزدیک تر کردن ارتباط مردم با شهرداری و اقدامات مختلف جهت افزایش آگاهی های مردم از فعالیت های شهرداری

توجه بیشتر به بافت های فرسوده که از معضلات بزرگ تهران به شمار میره. البته من با این نظر که به تعاملات اجتماعی توجهی نداشته تا حدی مخالفم. چون به نظرم این کاری نیست که بخواد به صورت ضربتی انجام بشه و نیاز به فرهنگ سازی داره. مثلاً همین مسیرهایی که به عنوان پیاده راه در نظر گرفته زیاد اونطور که باید خوب نبوده. چون به نظرم این قضیه بیشتر به فرهنگ مردم و محدودیت های سیاسی تو جامعه برمیگرده. به نظرم همین افزایش ارتباطات مردمی با شهرداری و یا دید اجتماعی به بافت های فرسوده داشتن و استفاده از دیدگاه مشارکتی تو اونجاها از جمله اقداماتی بوده که تا حدودی می تونه تو این فرهنگ سازی موثر باشه. (البته شاید تو اجرا توسط شرکت ها درست اجرا نشده باشه، ولی سیاست سازمان نوسازی رو این اصل بوده) البته قطعاً نباید گفت خوبم کار کرده چون اگه خوب بود، باید تو اجرای مواردی که گفتم، نتایج خوبی بدست میومد، که اینطور نبود، واسه همین تو این زمینه زیاد موفق نبوده.

ولی شاید مهمترین مشکلی که هنوز نتونسته حلش کنه و دوستان هم اشاره کردن همون استقلال مالی شهرداری و جداییش از دولت بوده.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...