رفتن به مطلب

فرخ رو پارسا وزیر دوران پهلوی:برای زنده ماندن حاضر نیستم چادر به سر کنم.


Astraea

ارسال های توصیه شده

حتا یک قدم"من خود پزشک هستم و میدانم مرگ لحظه ای بیش نیست. با روی باز به استقبال مرگ میروم و حاصر نیستم برای چند صباحی دیگر زنده ماندن و زندگی چادر به سر کنم و پنجاه سال تلاش در راه آزادی و تساوی حقوق زن و مرد را با چند کلمه پشیمانم نقش بر آب سازم. من هرگز حاضر نیستم چادر به سر کنم و نه یک قدم به عقب برگردم..."

این بخشی از آخرین پیام یک بانوی فرهیخته ایرانی است به خانواده اش پیش از اعدام در اردیبهشت 1359.

دختری که در نوروز 1301 در یک خانواده خوش فکر تبعیدی چشم به جهان گشود. در شش سالگی مانند دیگر کودکان ایرانی به دبستان رفت تا اینکه خودش روزی آموزگار شد و در همان دوران آموزگاری دانشجوی رشته پزشکی. در دوران دانشجویی با سروان احمد شیرین سخن عروسی کرد. سال 1329 در دبیرستان ژاندارک آموزگار فرح دیبا بود و در اوقات فراغت به زندانها میرفت و به زنان زندانی درس می آموخت. سال 1341 وارد دنیای سیاست شد برای بدست آوردن حق رای زنان در رفراندوم انقلاب سفید. سال 1342 نخستین زن نماینده در پارلمان ایران بود و در 1347 نخستین خانم وزیر آموزش و پرورش ایرانیان. نامش فرخرو بود و پارسا نام خانوادگی او.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...