رفتن به مطلب

كاربراتور وتزريق سوخت(موتورهای پیستونی 2)


bassiri

ارسال های توصیه شده

كاربراتور وتزريق سوخت:Carburator and injector

در اكثر موتورهاي پيستوني انتقال مخلوط سوخت و هوا به سيلندر بوسيله كا ربراتوريا سيستم تزريق سوخت انجام مي شود .وظيفه كاربراتور مخلوط كردن سوخت وهوا قبل از ورود به سيلندر مي باشد.سيستم كاربراتوري معمولآ در موتورهاي كوچك تر استفاده مي شود چون نسبتآ داراي قيمت كمتري است اما در موتورهاي بزرگ تر از سيستم تزريقي (injection) استفاده مي شود كه در آن سوخت به طور مستقيم به درون سيلندر پاشيده شده وعمل تركيب هوا وسوخت در مرحله كشش هوا به داخل (intake) انجام ميشود.

 

سيستم احتراقي:

وظيفه سيستم احتراقي توليد جرقه جهت احتراق مخلوط سوخت در سيلندر ميبا شد . در اكثر موتورها در هواپيما هاي مدرن جهت توليد جرقه از دستگاهي به نام مگنتو(magneto)استفاده مي شود . اگرچه اين سيستم به پيشرفتگي سيستمهاي احتراقي الكترونيكي در اتومبيل هاي پيشرفته جديد نيست اما مزايايي دارد كه باعث استفاده از آنها در موتورهاي هواپيما گرديده است.

اول اينكه سيستم مگنتو جرقه هاي داغ تري(hot spark) نسبت به سيستم مبتني بر باطري اتومبيل براي موتورهاي با دور بالا توليد مي كند.

وديگر اينكه اين سيستم هيچ وابستگي به منبع نيروي خارجي مانند باطري يا ژنراتوريا آلترناتور ندارد.

 

براي روشن كردن موتور، خلبان بايد استارتر را كه نيروي خود را از باتري ميگيرد فعال كرده تا ميل لنگ (crankshaft) به چرخش درآيد. مگنتو ها نيز همراه با ميل لنگ به چرخش درآمده واز طريق جرقه زن ها(sparker) توليد جرقه در هر سيلندر كرده و پس از روشن شدن موتور، استارتر از مدار خارج ميشود. از اين مرحله به بعد ديگر باتري ها هيچ نقشي در روشن ماندن موتور نخواهند داشت. بنا براين در صورت خاموش نمودن سوييچ باتري موتور همچنان به كار خود ادامه خواهد داد.

 

در اكثرهواپيماها موتورهاي پيستوني مجهز به سيستم احتراق دو گانه هستند (dual ignition system) كه در آن دو عدد مگنتو جريان الكتريكي لازم براي جرقه زن هاي هر سيلندر را توليد ميكنند يعني هر مگنتو يك گروه از جرقه زن ها را تغذيه ميكند. در هواپيماهايي نظير Cessna skyhawk 172 پنل استارت كه با نام مگنتو مشخص شده است داراي يك سوييچ پنج حالته شامل حالت هاي START,BOTH,L(left),R(right),OFF ميباشد. زماني كه سوييچ بر روي L ياR باشد تنها يكي از مگنتوها و نتيجتا يك گروه از جرقه زن ها در مدار قرار ميگيرند وزماني كه سوييچ بر روي حالتBOTH باشد هر دو مگنتو و هر دو گروه جرقه زن در مدار قرار ميگيرند.

 

مزاياي سيستم احتراق دو گانه:

- در صورت از كار افتادن يكي از مگنتوها يا قطع شدن مدارآن، مگنتوي ديگر به كار خود ادامه داده وميتواند موتور را روشن نگه داشته تا خلبان هواپيما را در يك حالت ايمن فرود آورد.

- مزيت ديگر اينست كه استفاده از دو جرقه زن در هر سيلندر باعث بهبود عمل احتراق وسوختن سريع تر و كامل ترمخلوط سوخت شده وبازدهي كار موتور را افزايش ميدهد.

 

كار كردن با سيستم Ignition :

معمولا خلبان بايد پس از روشن كردن موتور كليد استارت را بر روي حالت BOTH قرار داده و در حال پرواز نيز در همان حالت نگه دارد و پس از خاموش كردن موتور نيز آنرا بر روي حالت OFF قرار دهد. در صورتي كه خلبان كليد را پس از خاموش كردن موتور بر روي BOTH يا R ياL باقي بگذارد در صورت چرخيدن ملخ به هر دليل (البته به همراه باز بودن مخلوط سوخت) موتور، استارت شده و روشن ميگردد.(بدليل اينكه مگنتوها با چرخش توليد برق كرده وجرقه زن ها را تغذيه ميكنند)

 

 

چك قبل از پرواز(before takeoff check):

جهت اطمينان از كاركرد هردوسيستم Ignition،خلبان قبل از پرواز بايد تك تك حالتهاي R وL را آزمايش كند.دستورالعمل كار بدين صورت است كه دور (RPM) موتور هواپيما ابتدا بايد بر روي یک rpm تنظيم شود، سپس سوييچ استارت از حالت BOTH بهR و از R بهBOTH ودوباره ازBOTH به Lو نهايتا ازL بهBOTH تغيير حالت داده شود. در حالت هاي انتقال از BOTH بهL ياR كاهش كمي(معمولا 50) در دور موتور ديده ميشود. در صورتيكه مگنتوها به طور صحيح كار كنند اين كاهش دور موتور نبايد بيش از حدود 75rpm باشد.ادامه دارد..

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...