رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بررسی موتورهای دیزل

 

فهرست مطالبی که به تدریج خدمت شما تقدیم میشن به شرح زیر هست

 

 

فصل اول

 

مقدمه

تاریخچه

بازار رو به رونق خودروهای سبک دیزلی

دلیل انتخاب دیزل

تحولات اخیر در خودروهای دیزلی

مزيت موتور های دیزل

 

فصل دوم

 

طرز کار موتور دیزل

سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه

سیکل موتور دوزمانه دیزل

چرخه موتور دوزمانه ی دیزل

موتور های دیزلی بر خلاف موتور های بنزینی

موتور ديزل و ترجيحات آن بر موتور بنزيني در خودروي سواري

 

 

 

فصل سوم

 

سيستم سوخت رساني موتورديزل

افزودنی های سوخت دیزل

وظايف سيستم سوخت رساني ديزل

انتخای سوخت مناسب برای خودروهای دیزلی

مزایای سیستم سوخت رسانی موتور دیزل

معایب سیستم سوخت رسانی موتور دیزل

استفاده از سوخت مایع درموتور دیزل

گاز طبیعی و موتورهای دیزل

 

فصل چهارم

 

عیب یابی موتورهای دیزل

آینده خودروهای سواری دیزل

لینک به دیدگاه

مقدمه

آقای رودلف کریستین کارل دیزل در سال 1858 در پاریس به دنیا آ مد. رودلف فرزند خانواده ای کم درآمد و پر جمعیت بود ولی سعی و تلاش و جدیت در کار او را به مرتبه ای رساند که یکی از معروفترین محصولات ساخت بشر را به اسم او نام گذاری کردند.

دیزل خواهان راندمان احتراقی بالاتر و مصرف سوخت پایین تر در موتورهای درون سوز بود. راه حل پیشنهادی دیزل بکار گیری یک موتور درون سوز با ضریب تراکم بالاتر و سوخت مصرفی سنگین تر بود. بر طبق قانون « بویل ـ ماریوت »، بین کاهش حجم و افزایش فشار گازها همواره نسبت ثابتی وجود دارد یعنی هر چه گازها فشرده تر کنیم، بر فشار آنها افزوده ایم. وقتی فشار و جنبش مولکولی یک گاز افزایش پیدا کند بر حرارت آن نیز افزوده خواهد شد و این دقیقاً پایه و اساس سیکل دیزل است. تفاوت عمده موتورهای بنزینی و دیزل در نحوه احتراق سوخت آنهاست بدین شکل که در موتورهای بنزینی مخلوط سوخت و هوا پس از فشرده شدن توسط جرقه شمع محترق می شود ولی در موتورهای دیزل هوا به تنهایی متراکم وگرم می شود و سپس بر اثر پاشش یا تزریق گازوئیل، عمل احتراق صورت می گیرد.

 

فصل اول اموزش موتورهای دیزل را ازلینک زیر دریافت نمایید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بخش دوم اشنایی با موتورهای دیزل

 

طرز کار موتور دیزل

به نظر می رسد که رویه دیزل ، که در آن هوا به تنهایی فشرده می شود و سپس سوخت را مستقیما درون هوای فشرده تزریق می کنند، خیلی بهتر با چرخه دو زمانه سازگاری داشته باشد.از این رو بسیاری از تولید کنندگان موتورهای دیزل بزرگ از این رویه برای تولید موتورهایی با قدرت بالا استفاده می کنند.

شمع گرمکن(Glow plug)

گرمکن الکتریکی کوچکی که در محفظه احتراق اولیه موتور های دیزلی نصب می شود تا محفظه احتراق را پیش گرم کند و موتور در هوای سرد آسانتر روشن شود .

ECM (مخفف electronic control module مدول کنترل الکترونیکی): جعبه فلزی حاوی واحد پردازنده ی مرکزی (سی پی یو) یا کامپیوتری که اطلاعات را از کلید ها و حسگر ها (ورودیها) دریافت می کند و سپس مدار اولیه را باز و بسته می کند ؛ممکن است مدول مجزایی باشد یا یکی از کارکرد های مدول کنترل موتور یا سیستم انتقال توان باشد.

 

 

سیکل موتورهای دیزل چهارزمانه

زمان تنفس

پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می‌کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلا نسبی در سیلندر ایجاد می‌شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می‌گردد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

فصل سوم

 

اگر شما سوخت دیزل (گازوئیل) با بنزین مقایسه کنید ، شما می دانید که آنها متفاوت هستند . آنها مطمئناً بوی متفاوتی دارند . سوخت دیزل (گازوئیل) سنگین تر و روغنی تر است . گازوئیل نسبت به بنزین دیرتر تبخیر می شود، در واقع نقطه جوش آن نسبت به آب بالاتر است. معمولاً وقتی صحبت از سوخت دیزل می شود تمام توجهات معطوف به گازوئیل می شود .

سيستم سوخت رساني موتورديزل

لوله هاي گازوئيل

در موتور ديزل لوله هاي گازوئيل سوخت را با فشارهاي مختلف انتقال مي دهند.سوختي كه از باك خارج مي شود،تا رسيدن به پمپ گازوئيل،بسته به محل قرار گرفتن باك،تحت فشار گرانش(ثقل)يا مكش است.اگر فاصله باك تا پمپ گازوئيل زياد باشد،سوخت تحت فشار منفي ،يا در معرض مكش است.سوختي كه درلوله بين پمپ گازوئيل وپمپ سوخت پاش جريان دارد تحت فشار متوسط (170تاkpa240يا 25تاpsi35)است.فشار سوخت در لوله هايي كه به سوخت پاشها منتهي مي شوند بسيار زياداست(35تاMpa140يا5000تا psi20000).سوخت در لوله برگشت گازوئيل تحت فشار نيست.لوله هاي گازوئيل را بايد با احتياط باز وبسته كردتا صدمه نبينند،زيرا هر نوع آسيب ديدگي اين لوله ها ممكن است سبب گرفتگي مسير سوخت رساني مي شود .در صورتي كه بخواهيد لوله اي را باز كنيد ،يا اتصالي ر كه نشتي دارد سفت كنيد فبايد دقت كنيد كه لوله نتابد يا چين نخورد .طول همه لوله هايي كه گازوئيل را از پمپ سوخت پاش به سوخت پاشها مي رسانند،برابر است.

باك

طراح موتور اندازه باك را طوري تعيين مي كند كه بتواند سوخت كافي را براي كار موتور براي مدتي معقول را در خود جاي دهد ،بدون آنكه نيازي به سوخت گيري مجدد داشته باشد .باك گازوئيل را مي توان تقريبا به هر شكلي ساخت.

پمپ گازوئيل

در موتور هاي ديزل مدرن ،گازوئيل معمولا به وسيله سوخت رساني كه موتور آن را به خطر مي اندازد وصافي گازوئيل هم دارد،در سيستم سوخت رساني به حركت در مي آيد .در بعضي از پمپ هاي گازوئيل ،اهرمي براي پر كردن پمپ وهوا گيري نيز در نظر گرفته شده است كه با دست كار مي كند.

بعضي از سازندگان از پمپ دنده اي جابه جايي مثبت به عنوان پمپ گازوئيل استفاده مي كنند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

فصل چهارم

عیب یابی در موتورهای دیزل

 

فایل اموزشی عیب یابی در موتورهای دیزل را ازلینک زیر دانلود نمایید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
سلام

به شدت دنبال کتاب موتو احتراق داخلی تیلور میگردم

زبون اصلیش

کمک

 

درخواستتونو با ارائه نام کامل کتاب ونویسنده درتاپیک درخواست کتاب بنویسید اگه داشتم یا پیدا کردم همونجا میزارم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...