رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

قند مایع خرما

 

خرما (Phoenix dactylifera) به عنوان یک منبع تغذیه ای با ارزش و سرشار از انرژی مطرح است و طبق نظر متخصصان علوم تغذیه یکی از باارزش ترین مواد غذایی بوده و حاوی عناصری است که برای زندگی و فعالیت بدن انسان مورد نیاز می باشد.

قند مایع خرما کنسانتره رنگبری شده شیره خرماست که پس از مراحل استخراج عصاره خرما با حذف ترکیبات پکتینی، پروتئین، فیبر و رنگ تولید می شود و رنگ آن از قهوه ای تا زرد روشن قابل تغییر می باشد.

قند مایع خرما برای اولین بار در دنیا در ایران و با هدف تغذیه سالم، تنوع در فرهنگ غذایی، کمک به قشر زحمتکش تولید کننده خرما، تولید محصولات متنوع داخلی، رونق تجارت خارجی و حرکت بخش کشاورزی و صنعت به سوی جهانی شدن تولید شده است. پیش بینی می شود که این فرآورده به دلیل قابلیت های خاص، از استقبال چشمگیری در بازار داخلی برخوردار گردد.

قند مایع خرما با بریکس 76 دارای 73% ماده قندی می باشد. قندهای اصلی تشکیل دهنده آن گلوکز و فروکتوز است که نسبت آنها تقریباً یک می باشد که از نظر ترکیب قندی مشابه عسل کندو و شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) است.

قند مایع خرما در مقایسه با ساکارز دارای مزایایی می باشد (تمایل کم به تبلور (شکرک)، ظرفیت رطوبتی پایین (دارا بودن خاصیت جذب رطوبت)).

شیرین کننده هایی که دارای فروکتوز می باشند نسبت به سایر شیرین کننده ها مانند ساکارز و گلوکز مایع در فرآیند تولید فرآورده های شیرین و قنادی دارای خصوصیاتی هستند که منجر به بهبود کیفیت و افزایش ماندگاری محصول نهایی می شود. شیرین کننده های حاوی گلوکز و فروکتوز دارای خصوصیاتی چون جاذب الرطوبه بودن، کنترل تبلور، گرانروی پایین، بهبود رنگ و طعم، نرم کردن بافت و کاهش فعالیت آبی هستند که این فاکتورها در خصوصیات بافتی و نگهداری محصول تاثیر دارند. این نوع شیرین کننده ها تمایل زیادی به جذب آب دارند و به این علت برای حفظ رطوبت فرآورده و افزایش زمان ماندگاری استفاده می شوند.

طبیعی بودن قند مایع خرما دلیل مهمی برای استفاده بیشتر آن در صنایع مختلف می باشد. خرما و قند مایع آن به دلیل داشتن مقدار گلوکز زیاد تاثیر بسیار مهمی روی عضلات قلب، تحریک و تقویت قلب دارد و سبب بهبود وضع فشار مایعات بدن و تنظیم فشار خون (به دلیل پایین بودن نسبت سدیم به پتاسیم) می شود.

یک مسئله مهم در جایگزین کردن قند مایع خرما با شکر بررسی مسائل اقتصادی است که برای کاهش قیمت تمام شده سایر اجزا فرمول هم جابجا می شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...