رفتن به مطلب

سرچشمه انديشه‌های فيليپ كاتلر دركتاب ماركتينگ


ارسال های توصیه شده

فيليپ كاتلر، پدر بازاريابي نوين، نويسنده‌ي كتاب ماركتينگ‌3 (marketing3.0) است. دو همكار ديگر كاتلر در اين كتاب، هرماوان كارتاجايا، و ايوان سيتوان است؛ كتابي متعلق به سال 2010 .

 

كاتلر در ماركتينگ 3 چه مي گويد؟

فشره‌ي ديدگاه كاتلر در كتاب ماركتينگ‌تري اين است كه بايد شركت ها از مشتري محوري، مشتري مداري، و به تعبير لطيف‌تر مشتري نوازي، به روح و روان آدمي توجه بيشتري داشته باشند. وظيفه‌ي شركت ها براي بقا و پابرجايي‌شان تنها در اين عبارت خلاصه خواهد شد كه "روح و روان آدمي را تسخير كنيد". "در قلب انسان ها صادقانه و عميق نفوذ كنيد". در غير اين صورت، در انتظار نابودي و انحلال خود لحظه شماري كنيد.

تبيين اين ديدگاه دشوار است. اما كاتلر با درك دقيق از شناخت روش علمي مي‌تواند. به خاطر داريد كه نيوتن عنوان كرد براي تبيين ديدگاهش يعني جاذبه‌ي زمين، بر شانه‌ي غول هاي علم ايستاد. كاتلر نيز بر شانه‌ي غول ها ايستاده است تا بتواند نظريه‌اش را تبيين كند.

 

كاتلر بر شانه كدام غول هاي جهاني ايستاده است؟

الوين تافلر، نويسنده و فيلسوف شهير آمريكايي يكي از اين غول هاي جهاني علم است. تافلر را به عنوان "آينده‌نگر آينده نگرها" در جهان علمي مي‌شناسند. كتاب" موج سوم "تافلر در جهان و ايران، پارادايم هاي فراواني را شكست و پارادايم هاي تازه‌اي آفريد.

تافلر در "كتاب موج سوم" هر يك از موج‌ها را به همراه ويژگي هايش به تفصيل معرفي و تشريح مي‌كند.

كاتلر نيز با واژگاني نظير تافلر، هر يك از واژگان بازاريابي اول، بازاريابي دوم، و بازاريابي سوم را با شاخصه‌هايش توصيف مي‌كند.

موج اول در ديدگاه تافلر، كشاورزي است و تحولاتي كه انسان شكارچي در خود پديد مي‌آورد و در مزارع ساكن مي‌شود. موج دوم، انقلاب صنعتي است. در اين انقلاب، توليد، روشهاي توليد، و سازماندهي نيروي كار نيروهاي اصلي محسوب مي‌شوند. و در نهايت، پيشرفت بشر و جوامع به سوي موج سوم است كه اصلي‌ترين ويژگي آن اطلاعات و ارتباطات است و به همين دليل به عصر اطلاعات و ارتباطات موسوم شده است.

 

كاتلر نيز بر پايه‌ي ديدگاه تافلر، تكامل بازاريابي را تشريح مي‌كند. بازاريابي عصر كشاورزي در قيد و بند توليد است. آنچه توليد مي‌شود مورد نياز مشتري است. بازاريابي مرحله تكاملي مي‌يابد و به بازاريابي عصر صنعتي وارد مي‌شويم. عصري كه مشتري، مدار و محور فعاليت ها قرار مي‌گيرد. با پديدآيي عصر اطلاعات كه مي‌توان آن را" انقلاب اطلاعات" يا" انفجار اطلاعات" نيز ناميد، عملاً بسياري از مرزهاي پيشين كاملاً در هم مي‌شكند.

كاتلر در عصر اطلاعات يا "عصر سوم بازاريابي" بر آن است كه به شركت ها تفهيم كند" تغيير" بنيان برانداز است. راهي وجود ندارد بجز آنكه شركت ها همواره نيازهاي عالي مشتري را در نظر بگيرند؛ اگر تمايل دارند همچنان در فهرست شركت ها ديده شوند. شركت ها به الزام بايد بتوانند منافع روح و روان آدمي را تأمين كنند.

بخش نخست كتاب ماركتينگ‌3 فراتر از ايده‌هاي الوين تافلر است. كتاب ماركتينگ‌3 آكنده از نام كتاب ها و نويسندگان نخبه و آينده‌نگري است كه در پي آنند تا در اين دنيا، طرحي نو دراندازند. بخش نخست كتاب ماركتينگ‌3 ملهم از آرا و افكار و ايده‌هاي نخبگان جهاني است كه با انتشار كتاب هايشان توانستند در شكل‌گيري ايده‌هاي كاتلر، سهمي شايسته ايفا كنند.

 

چرايي اقبال ايران براي كتاب هاي كاتلر

ديدگاه هاي كاتلر بويژه در كتاب ماركتينگ‌3 هواخواهان زيادي در ايران پيدا خواهد كرد. چرا كه كاتلر در جاي‌جاي اين كتاب از واژه‌هايي استفاده مي‌كند كه بار ارزشي دارند نظير واژه‌هاي ارزش، عدالت، رفاه اجتماعي، و ... كه جملگي در فرهنگ شرقي نظير فرهنگ ما از جايگاه والايي برخوردار است.

شايد به همين دليل است كه مترجمان كتاب كاتلر در ايران، مجذوب ديدگاه وي شده‌اند و تا كنون دو ترجمه از اين كتاب در ايران وجود دارد.

1) بازاريابي3 با ترجمه دكتر عبدالحميد ابراهيمي، صمد عالي، دكتر عليرضا بافنده، و الناز عليزاده اشرفي از سوي انتشارات افق دانش (با همكاري سازمان مديريت صنعتي آذربايجان)

2) نسل سوم بازاريابي با ترجمه حميدرضا ايراني و اصغر رحمتي، ناشر آريانا قلم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...