رفتن به مطلب

شیرین سازی گاز طبیعی با استفاده از فرایند غشا


ارسال های توصیه شده

شیرین سازی گاز طبیعی با استفاده از فرایند غشا

 

 

وجود گاز H2S در بسیاری از جریان ها و فرایندها، خصوصا در جریان گازهای طبیعی، نامطلوب می باشد بنابراین حذف این گاز یکی از مسائل مهم در سیستم ها می باشد. یکی از تکنیک های پرکاربرد در این زمینه استفاده از غشاء می باشد که ما دراینجا به بررسی سه روش جداسازی غشایی در سه سیستم متفاوت، پرداختیم. غشاء‌هاي جاذب فیبر توخالی HF ، براي حذف H2S و با بازده بیش از 90% عمل می کنند و از نظر اقتصادي می توان اين سيستم غشايي را براي حذف مواد نامطلوب، با بيو*****هاي مسطح و تعيين آن در شدت جريان های بالای گاز استفاده کرد. با استفاده از غشاء الکتروشیمیایی بازده متوسط حذف H2S بالاتر از 90% در هر مقدار ورودي خواهد بود و بازده‌هاي جريان نزديك 100% در غلظتهاي زياد جريان ورودي خواهد بود. غشاهاي نگهدارنده عالي الكترودهاي نيكل با تخلخل زياد به ما اين اجازه را مي‌دهندH2S را درغلظتهاي پايين حذف ‌كنيم، بدین صورت که ولتاژهاي سلول در دانسيته‌هاي پايين جريان مورد نياز در اين مقدار كم H2s كمتر از 0.25v مي‌باشد. بيو***** ميتواند هم برای غلظت های پایین و هم بالاي گاز مورد استفاده قرار گیرد و بازده این سیستم ها حدود 98% می باشد و بطور متوسط دوره فعالیت آن 170 روز خواهد بود.

بيشتر بوي نامطلوب پساب‌ها از تجزيه بي‌هوازي فاضلابها صورت مي‌گيرد که اين بوي نامطلوب غالباً از فاضلاب‌هاي صنعتي (حلالها، تركيبات آلي فرار) يا فاضلاب‌هاي گوگردي مي‌باشد.

تركيبات زیادی در پساب‌هاي كارخانه‌جات مشاهده مي‌شوند كه شامل تركيبات نيتروژن - سولفور، اسيدهاي آلي، آلدهيدها و كتونها می باشد و از همه مهمتر H2S (سولفيد هيدروژن) كه به وفور ديده مي‌شود و منشأ اصلي آن در پسابهاي كارخانجات و شهرماست.

سولفيد هيدروژن به دو صورت تشکیل می گردد يكي با استفاده از احيا سولفيت ودیگری دي ‌سولفوراسيون تركيبات آلي محتوي سولفورمی باشد. واحدهاي در تماس گاز و مايع در حذف گازهاي نامطبوع و جذب آنها كاربرد خواهند داشت و اين روشها در سيستم‌هاي متداول توسط برجهاي پرشده ،پاششي و برجهاي بيولوژيكي , انجام مي‌شود. اين چنين سيستم‌ها براي فراهم كردن سطحي كه امكان انتخاب ماده گذرنده را داشته باشد از سیستمهای Packing ويا به صورت سيستم‌هاي پاششي استفاده خواهند کرد. یک روش دیگر که امروزه از آن استفاده می شود غشاء است. سيستم غشايي شامل آماده سازي يك سطح تماسي ثابت براي جذب تنظيم شدت جريان‌ها و كاهش عنليات (زماني) و هزينه تمام شده براي اين كارمی باشد. معايب اصلي استفاده از غشاء علاوه بر اينكه مقاومت در برابر انتقال جرم را افزايش مي‌دهد مي‌تواند اثرات زيانباري بر روي سرعت كلي انتقال جرم داشته باشد. مزایا و معایب استفاده از غشاء بطور مختصر در جدول (1) مورد بحث و بررسی قرار گرفته که با توجه به مزایای آن می توان از معایب آن چشمپوشی کرد.

همچنين بازده بالا براي حذف H2S در اين سيستم‌ها توسط عملكرد فاكتورهاي از قبيل خالی كردن، كف كردن و طغيان كردن محدوده مي‌شود يا به عبارتي كنترل مي‌شود.

 

متن کامل پژوهش را ازفایل پیوستی دریافت نمایید

 

پسورد : http://www.noandishaan.com

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...