رفتن به مطلب

دستگاه تشخيص ميزان فشار و تغييرات سلولي مايع مغز نخاعي طراحي و ساخته شد


ارسال های توصیه شده

مبتكر جوان شهركردي موفق به طراحي و ساخت دستگاه هوشمند تشخيص ميزان فشار و تغييرات سلولي مايع مغز نخاعي بدون شكاف پوست شد.

Multimedia%5Cpics%5C1388%5C7%5CScience%5C21.jpg

رسول نوروزيان قهفرخي درباره اين طرح اظهاركرد: مايع مغزي نخاعي «CSF» مايعي شفاف و بي رنگ و بسيار حساس است كه ايجاد بيماري‌هاي مختلفي از يك تب ساده تا تشنج(مننژيتي) واغماء وحتي بيماري‌هاي مغز و اعصاب مربوط به تغييرات سلولي و جذب باكتري‌هاي بيماري زا در اين مايع است.

 

وي افزود: در حال حاضر ابزار و يا سيستمي مناسب در دنيا از لحاظ بيوالكتريك وجود ندارد كه بتواند فشاروتغييرات وعدم وجود گلبول‌هاي سفيد و قرمز( نوع باكتري) csf را شناسايي وگزارش كند و هم اكنون در بيمارستان‌ها با فرو بردن سوزن در كنار نخاع در حدود 13 قطره از اين مايع را خارج كرده (روشLP ) و با آزمايشات متنوع بيو شيمي- ميکروبيولوژيستي و اسپكتوفتومتريكي اين پارامترها را بعد از 24 ساعت به صورت تقريبي تشخيص مي دهند كه هم زمان و هزينه بالا و هم دقت پائين را به دنبال خواهد داشت.

 

نوروزيان با بيان اين كه از همه مهمتر ترس از LP براي هم کودک و هم خانواده بسيار ناگوار است، ادامه داد: در نهايت گروه تحقيقاتي در جهت حمايت از حقوق کودکان بعد از دو سال تحقيق، مطالعه و بررسي نمونه هاي مختلف اين مايع و بيماري در پنج نقطه ايران، تصميم به ساخت ابزاري نوين بر مبناي هوش مصنوعي و بيوالكتريك راگرفت كه قادر باشد اين پارامترها را بدون خارج كردن مايع CSF از بدن از روي پوست در كمترين زمان ممکن(کمتر از پنج دقيقه) و صرف هزينه بسيار پايين‌تري تشخيص دهد.

 

اين دانشجوي مهندسي برق تصريح كرد: دستگاه ساخته شده که يک سيستم هوشمند واقعي است به اين معنا که خودآموزنده است يعني در هر مرحله از گزارش براي حافظه دستگاه، تجربه برداري صورت مي پذيرد به همين منظور خطاي سيستم نزديک به صفر است و بدون نياز به جراحي وشكافتن پوست قادر است ضمن كاهش هزينه هاي درمان تا 90 درصد در كمتر از پنج دقيقه فشار وتغييرات سلولي گلبول‌ها و همچنين ميزان پيشروي مننژيت را در اطفال وهمچنين افراد بزرگسال مبتلا به بيماري هاي مغز واعصاب به صورت هوشمند گزارش دهد.

 

 

 

منبع : خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...