sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۰ سیر تحول موضوعات میراث فرهنگی 1- گرد آوری غنائم جنگی و هدایای برای تفاخر و سرگرمی پادشاهان 2- گرد آوری اشیاء عتیقه و ایجاد مجموعه های خصوصی توسط اشرافیان 3- ایجاد موزه ها برای سرگرمی وتفاخر 4- ایجاد موزه ها برای مطالعه و بررسی 5- انجام حفاریها به قصد یافتن شئی عتیقه ( حفاری تجاری ) برای تکمیل اشیاء مجموعه داران 6- انجام حفاریها به قصد یافتن شئی عتیقه برای تکمیل اشیاء موزه ها و شناسنامه دار کردن اشیاء موجود وبدون هویت موزه ها 7-انجام حفاریهای علمی برای شناخت تاریخ ، تمدن و فرهنگ گذشته جامعه 8-حفاظت ومرمت اشیاء تاریخی و موزه ای 9-حفاظت و مرمت ابنیه تاریخی 10-- حفاظت و مرمت بافت های تاریخی 11-حفاظت و ساماندهی تپه های تاریخی 12-احیاء ابنیه تاریخی 13-احیاء بافتهای تاریخی 5 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۰ منابع میراث فرهنگی : 1- آثار ملموس ( مادي) 2- آثار ناملموس (غير مادي ) 1-آثار ملموس (مادی ) شامل : 1- آثار منقول 2- آثارغير منقول 1-1- آثار منقول شامل: 1- آثار رو خاکی 2- آثار زیر خاکی (ناشی از حفاریها مجاز وغیر مجاز ) 1-1-1- آثار رو خاکی شامل : 1-1-1-1- آثار موزه ای 1-1-1-2- آثار عتیقه 1-1-1-3- آثار هنری معاصر 1-1-2- آثار زیر خاکی ناشی از حفاریها مجاز وغیر مجاز 1-2 - آثار غیر منقول شامل: 1- 2- 1- ( بنا ها - مجموعه ها – بافت ها – محوطه ها – تپه ها- نقش برجسته ها - دست کند ها ی - ... ) تاریخی وفرهنگی 1-3- ميراث زنده شامل صاحبان هنرهاي تاريخي فرهنگي ويژه كه بايد مورد حمايت دولت قرار گيرند 2- آ ثار نا ملموس ( غیر مادی ) شامل : ۲- 1 – نتایج پژوهش های موضوعی تاریخی فرهنگی در خصوص ( مزیت های تاریخی فرهنگی منا طق مختلف - آداب وسنن – موسیقی – باستان شناسی – مردم شناسی – هنر های سنتی – زبان وگویش – ابنیه وبافت - ... ) 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۰ تجديد نظر در نگاه به ميراث فرهنگي تعريف جديد از ميراث فرهنگي : ميراث فرهنگي مجموعه اي از اشياء و آثار بجاي مانده از گذشتگان نيست.....بلكه كشف معنويات و دانش نهفته در نهاد اين آثار و اشياء مي باشد . بنابر اين آثار به اين لحاظ اهميت دارند كه بيانگر آن تجربيات بشري و ارزشهاي نهفته هستند كه بايد كشف شده ، تبديل به دانش گرديده و بصورت دانايي در فرهنگ جاري جامعه جريان يابند . در ديدگاه قديمي : چون خود شئي مهم است ، نهاد مسئول به متولي يك انباري اشياء مستهلك و اسقاطي تلقي مي گردد و حفاظت و مرمت در حد آناستالوزي بر اساس نظريه جان راسكين مورد توجه مي باشد . اما در ديدگاه جديد : چون كشف دانش نهفته در اثر و قرار گرفتن اثر در متن جامعه مهم است ، پژوهش ، احياء و بازسازي براي بهره برداري از بنا ها بر اساس نظريه ، ويوله لدو مورد توجه مي باشد . در اين ديدگاه توجه به اقتصاد ميراث فرهنگي و ورود آثار تاريخي ، فرهنگي به زندگي اجتماعي مردم بسيار اهميت دارد ، لذا توجيه اقتصادي بعنوان بهترين عامل براي حفاظت از ميراث فرهنگي محسوب مي گردد . همچنين از آنجاييكه كشور ها و ملت هاي مختلف دنيا نيازمند تبادل علمي و فرهنگي هستند ميراث فرهنگي بايد از حاشيه زندگي مردم به متن جامعه آورده شده و بعنوان ويترين جامعه خود نمايي كند . 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۰ برنامه جامع صیانت از بنا های تاریخی ضروری است بهره برداری یا معاصر سازی از بنا ها و محوطه های تاریخی در قالب برنامه جامع صیانت از اثر تاریخی انجام شود تا ماندگاری اثر تاریخی بصورت منسجم تضمین شود . مفهوم صیانت از اثر تاریخی : نگهداشت وارتقاء ارزشهای تاریخی ، فرهنگی ملموس یا ناملموس یک اثر تاریخی که سبب ماندگاری و ارتقاء مادی و معنوی اثر به بهترین وجه می گردد . صیانت از اثر تاریخی شامل بخش های زیر است : 1- حفاظت 2- پژوهش 3- حمایت های حقوقی و مالی 4 - معرفی 5 - تعمیر و نگهداری مستمر 6- احیاء - حفاظت : کلیه اقداماتیست که منجر به توقف تخریب بیشتر در سازه ، تزئینات و معنای فرهنگی بنا می گردد . حفاظت شامل : حفاظت فنی اضطراری - حفاظت فیزیکی - حفاظت انسانی می گردد . حفاظت فنی اضطراری : به اقدامات فنی اولیه برای تثبیت خرابیها در تزئینات یا سازه بنا می گویند . حفاظت فیزیکی : انجام کلیه اقدامات کالبدی مانند نصب تابلو های هشدار ، فنس کشی ، حصارکشی و نصب موانع لازم . حفاظت انسانی : استقرار نیروی انسانی به منظور مراقبت بیشتر از اثر . 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۰ 2- پژوهش : انجام مطالعات تاریخی فرهنگی نظام مند و خلاق در مورد اثر برای مشخص کردن دوره تاریخی، سبک ، مصالح ، نحوه اجراء بنا است این پژوهش ها بنیادی ، کاربردی ، توسعه ای یا کاوشهای علمی خواهند بود . 3- حمایت های حقوقی و مالی : دربخش حمایت های حقوقی : توجه به اثر تاریخی ، فرهنگی با استفاده از قوانین جاری یا پیشنهاد وضع قوانین جدید . دربخش حمایت های مالی : ارائه کمک های مالی یا تامین تسهیلات مالی با نرخ بهره پایین برای مالکین اثر . 4- معرفی : استفاده از انواع ابزارهای اطلاع رسانی شامل : اینترنت ، رسانه های مکتوب و غیر مکتوب ، انواع سی دی ها ، فیلم ، انیمیشن ، پوستر ، کارت پستال ، بروشور ، کاتولگ ، کتاب ، انواع تابلو های معرفی ... 5 - تعمیر و نگهداری مستمر: کلیه اقداماتی که بصورت مستمر برای تداوم عمر اثر انجام می شود. 6- احیاء : به مفهوم سازگار کردن یک بنای تاریخی با وضعیت و احتیاجات روز و تامین کاربری مناسب مطابق شان اثر و پیوند آن بنای تاریخی با زندگی اجتماعی امروز . احیاء شامل : 1- تعیین کاربری بنا 2- تعیین اقدامات کالبدی می گردد . 3 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۰ طرح احیاء : برای احیاء یک بنای تاریخی ابتدا باید لندیوز یا پلان احیاء آن تهیه شود . در اين رابطه ابتدا كاربري كلي بنا تعيين مي شود تا با توجه به اين کاربری عملکرد هریک از ریز فضا های بنای تاریخی مشخص شود و سپس متناسب با عملكرد مربوطه اقدامات کالبدی( مرمت – بازسازي – نوسازي )هر یک از ریز فضاهاتعيين مي گردد ، که در آن بدقت مشخص می شود در مورد هر بخش از ریز فضاهای تاریخی به لحاظ تزئینات و یا به لحاظ سازه ای چه اقدام کالبدی باید انجام شود . توجه : در ارائه پلان احیاء باید سه خصلت مهم : ( تاریخی - فرهنگی و هنری ) اثر مورد توجه قرار گرفته و به هیچ وجه مخدوش نگردند . تعیین کاربری بنا: بهترين كاربري آنستكه كمترين تغييرات فيزيكي را در بنا ايجاد كند و آسيبي ه اصالت ( تاريخي ، فرهنگي ، هنري ) اثر وارد نكند .بنا براين با توجه به اين اصل و با توجه به موقعيت بنا - ظرفيت بنا -كاربري مورد نيز مكان استقرار بنا - يكي از كاربري هاي كلي زير تعيين مي شود : تعيين كاربري گذشته مانند : مساجد . تعيين كاربري معرفي مانند : تخت جمشيد تعيين كاربري جديد مانند : سفرخانه سنتي ، مهمانپذير تعيين كاربري پژوهشي مانند : پايگاه پژوهشي 3 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۰ پلان يا لنديوز عملكردي بنا : پس از تعيين كاربري كلي بنا عملكرد هريك از ريز فضاها در نقشه مربوطه مشخص مي گردد . پلان يا لنديوز اقدامات كالبدي : متناسب با كاربري كلي بنا و عملكرد مشخص شده براي هريك از ريز فضاها پلان يا لنديوز اقدامات كالبدي براي بخش سازه و تزئينات هريك از ريز فضا ها بشرح زير مشخص مي گردد : فضايي كه حدود 10% به لحاظ سازه يا تزئينات آسيب ديده است طبق ضوابط مرمت خواهد شد . ُ فضايي كه تا حدود 80% به لحاظ سازه يا تزئينات آسيب ديده و مدارك و مستندات كافي از آن وجود دارد طبق ضوابط بازسازي مي گردد . فضايي كه تا حدود 80% به لحاظ سازه يا تزئينات آسيب ديده و مدارك و مستندات كافي از آن وجود ندارد و يا اينكه براي انجام كاربري جديد عملكردي براي اين فضا مشخص شده است طبق ضوابط نوسازي مي گردد . 3 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 دی، ۱۳۹۰ اقدامات كالبدي شامل : بازپيرايي مرمت بازسازي نوسازي ( معاصر سازي ) باز پيرايي : عبارت است از برداشتن تمام الحاقات بي ارزش اضافه شده به بناي تاريخي براي روشن شدن جلوه اصلي بنا . مرمت : اصلاح وضعيت بنا با استفاده از كمترين مواد جديد شامل مرا حل (شناخت ، آسيب شناسي ، تعيين عوامل تخريب ، تعيين اقدامات جبراني ، تهيه طرح استحكام بخشي ...) بازسازي : دو باره ساختن قسمت هاي تخريب شده بنا و بازگرداندن كالبد بناي تاريخي تخريب شده به وضعيتي نزديك به وضع اوليه بر اساس مدارك و مستندات تاريخي بنا . نوسازي : ايجاد فضاهاي تخريب شده وقتي مدارك و مستندات وجود ندارد و يا ايجاد فضا هاي جديد براي ساماندهي و تكميل فضاهاي تاريخي ، با ارزش گذاري به عناصر قديمي به نحوي كه فرم وفضاي جديد نه تنها لطمه اي به بنا و محوطه نزند بلكه هردو به روش هاي ذيل متقابلا" باعث ارتقاء و تقويت ارزشهاي هنري ، تاريخي و فرهنگي اثر شوند. طرح هاي هارمونيك ، هماهنگ يا سبكي :ارائه طرحها يي به سبك دوره تاريخي بنا طرح هاي متضاد با سبك قديم : طرح هاي كاملا" نو با مصالح جديد مانند موزه لور و مركز فرهنگي ژرژپمپيدو پاريس . ُ طرح هاي خنثي : استفاده از فرم ها ومصالح بدون تاثير گذاريخاص بر بنا و محوطه آن . انجام متره و برآورد وتعيين : نوع وميزان مصالح تجهيزات و ماشين آلات نيروي انساني اعتبارمورد نياز برنامه زمانبندي انجام كار اجراي طرح : تعيين مديريت اجرايي پروژه تامين اعتبار تجهيز كارگاه فراهم كردن مصالح وتجهيزات لازم شروع كارهاي اجرايي طبق برنامه زمانبندي با نظارت مهندس ناظر پروژه . 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده