رفتن به مطلب

واژه «لُر» اولین بار در چه قرنی و به چه کسانی نسبت داده شد؟


ارسال های توصیه شده

IMAGE634594853788803664.jpg

 

 

کتاب - کتاب «قوم لر» به معرفی تاریخچه، فرهنگ، هویت و مشاهیر قوم لر، از اقوام قدیمی ایرانی به قلم جعفر یوسفی میپردازد.

 

 

انتشارات امیرکبیر کتاب «قوم لر» از مجموعه «اقوام ایرانی» در قطع جیبی و 140 صفحه با قیمت 1500 تومان منتشر کرد. این کتاب پس از پیشگفتار و مقدمه شامل بخشهای «تاریخچه، هویت قومی فرهنگ قومی، جایگاه ادبیات ملی و نقش قوم در حفظ هویت ملی» است.

 

در توضیح ناشر در ابتدای این کتاب اینگونه می خوانیم: «قوم لر یکی از اقوام بزرگ ایرانی است که سکونتگاهشان از هزاران سال قبل مسکون بوده و ورود ایرانیان به این مناطق را 800 - 700 سال قبل از میلاد مسیح میدانند. از سوی دیگر مطابق نظر کارشناسان، زبان لری نیز مشتق از زبان پارسی باستان است که قرابت بسیاری با زبان فارسی دارد. واژه «لر» نامی است که برای اولین بار در قرن چهارم هجری بر ساکنان زاگرس میانی گذاشته شده است. بر این اساس پی میبریم که از قرن چهارم به این سو مردمی به صورت یک قوم به نام لر با هویتی تازه بر اساس دو عنصر زبان و نامشان در این منطقه ظاهر شدهاند.

 

لرستان تا سالها و تا زمان شاه عباس صفوی دو قسمت لر بزرگ و لر کوچک داشته و توسط حکومتهای محلی اداره میشدهاند. پس از سقوط افشاریه با به حکومت رسیدن کریمخان زند که از ایلات در نواحی ملایر بود، باز هم لرها در ایران به قدرت رسیدند ولی با روی قدرت آمدن قاجارها و دشمنی آنها با زندیه به این قوم آسیب زدند. سلسله پهلوی و اقدامات رضا شاه و جنگهای خونینی که میان ایلات لر و دولت رخ داد و قتل عام عشایر لرستان به دست حکومت، عشایر لرستان به قزون و زنجان و سایر نقاط کشور کوچانده شدند و به ضعف اقتصادی ونظامی این ایل منجر شد.»

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...