رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

باد و توربین های بادی

wind_turbine.jpg

1: مقدمه

باد توسط سرعت و مسیرش، که متأثر از عوامل متعددی مانند موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی، ارتفاع از سطح زمین و مشخصات سطحی منطقه می باشند، تعریف می شود. توربین های بادی در رابطه متقابل با باد، بخشی از انرژی جنبشی باد را گرفته و آن را تبدیل به یک انرژی قابل استفاده می کنند. يكي از بهترين روش‌هاي استفاده از باد، توليد انرژي الكتريكي است. به اين صورت كه با قرار دادن يك توربين بادي در مسير باد و انتقال انرژي مكانيكي توربين ...

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

[h=2][/h] تابش نامساوي خورشيد در عرض‌هاي مختلف جغرافيايي به سطح ناهموار زمين باعث تغيير دما و فشار شده و در نتيجه باد ايجاد مي‌شود. به علاوه اتمسفر كره زمين به دليل چرخش، گرما را از مناطق گرمسيري به مناطق قطبي انتقال مي‌دهد كه باعث ايجاد باد مي‌شود. انرژي باد طبيعتي نوساني و متناوب داشته و وزش دائمي ندارد.

 

از انرژي هاي بادي جهت توليد الكتريسيته و نيز پمپاژ آب از چاهها و رودخانه ها، آرد كردن غلات، كوبيدن گندم، گرمايش خانه و مواردي نظير اينها مي توان استفاده نمود. استفاده از انرژي بادي در توربين هاي بادي كه به منظور توليد الكتريسته بكار گرفته مي شوند از نوع توربين هاي سريع محور افقي مي باشند. هزينه ساخت يك توربين بادي با قطر مشخص، در صورت افزايش تعداد پره ها زياد مي شود

 

t9ccxthdgq80ajc94.gif

[h=2][/h]

توربينهاي بادي چگونه كار مي كنند ؟

 

توربين هاي بادي انرژي جنبشي باد را به توان مكانيكي تبديل مي نمايند و اين توان مكانيكي از طريق شفت به ژنراتور انتقال پيدا كرده و در نهايت انرژي الكتريكي توليد مي شود. توربين هاي بادي بر اساس يك اصل ساده كار مي كنند. انرژي باد دو يا سه پره اي را كه بدور روتور توربين بادي قرار گرفته اند را بچرخش در مي آورد. روتور به يك شفت مركزي متصل مي باشد كه با چرخش آن ژنراتور نيز به چرخش در آمده و الكتريسيته توليد مي شود.

5flqcrqa1bnizwdbup8a.gif

 

[h=2][/h]

توربين هاي بادي بر روي برج هاي بلندي نصب شده اند تا بيشترين انرژي ممكن را دريافت كنند بلندي اين برج ها به 30 تا 40 متر بالاتر از سطح زمين مي رسند. توربين هاي بادي در باد هايي با سرعت كم يا زياد و در طوفان ها كاملا مفيد مي باشند

همچنين مي توانيد براي درك بهتر چگونكي عملكرد يك توربين بادي به انيميشني كه به همين منظور تهيه شده توجه كنيد تا با چگونگي چرخش پره ها٬ شفت و انتقال نيروي مكانيكي به ژنراتور و در كل نحوه عملكرد يك توربين بادي آشنا شويد.

توربينهاي بادي مدرن به دو شاخه اصلي مي‌شوند :

 

1- توربينهاي با محور افقي

 

2- توربينهاي با محور عمودي .

 

مي‌توان از توربينهاي بادي با كاركردهاي مستقل استفاده نمود، و يا مي‌توان آنها را به يك ” شبكه قدرت تسهيلاتي “ وصل كرد يا حتي مي‌توان با يك سيستم سلول خورشيدي يا فتوولتائيك تركيب كرد. عموماً از توربينهاي مستقل براي پمپاژ آب يا ارتباطات استفاده مي‌كنند ، هرچند كه در مناطق بادخيز مالكين خانه‌ها و كشاورزان نيز مي‌توانند از توربينها براي توليد برق استفاده نمايند مقياس كاربردي انرژي باد، معمولا ً‌تعداد زيادي توربين را نزديك به يكديگر مي‌سازند كه بدين ترتيب يك مزرعه بادگير را تشكيل مي‌دهند.

 

داخل توربين بادي به چه صورت مي باشد:

1- باد سنج (Anemometer): اين وسيله سرعت باد را اندازه گرفته و اطلاعات حاصل از آنرا به كنترل كننده ها انتقال مي دهد.

 

2- پره ها (Blades) : بيشتر توربين ها داراي دو يا سه پره مي باشند. وزش باد بر روي پره ها باعث بلند كردن و چرخش پره ها مي شود.

 

3- ترمز (Brake) : از اين وسيله براي توقف روتور در مواقع اضطراري استفاده مي شود. عمل ترمز كردن مي تواند بصورت مكانيكي ٬ الكتريكي يا هيدروليكي انجام گيرد.

 

4- كنترولر (Controller) : كنترولر ها وقتي كه سرعت باد به 8 تا 16 mph ميرسد ما شين را٬ راه اندازي مي كنند و وقتي سرعت از 65 mph بيشتر مي شود دستور خاموش شدن ماشين را مي دهند. اين عمل از آن جهت صورت ميگيرد كه توربين ها قادر نيستند زماني كه سرعت باد به 65 mph مي رسد حركت كنند زيرا ژنراتور به سرعت به حرارت بسيار بالايي خواهد رسيد.

 

5- گيربكس (Gear box) : چرخ دنده ها به شفت سرعت پايين متصل هستند و آنها از طرف ديگر همانطور كه در شكل مشخص شده به شفت با سرعت بالا متصل مي باشند و افزايش سرعت چرخش از 30 تا 60 rpm به سرعتي حدود 1200 تا 1500 rpm را ايجاد مي كنند. اين افزايش سرعت براي توليد برق توسط ژنراتور الزاميست.

 

هزينه ساخت گيربكس ها بالاست درضمن گير بكس ها بسيار سنگين هستند. مهندسان در حال انجام تحقيقات گسترده اي مي باشند تا درايو هاي مستقيمي كشف نمايد و ژنراتورها را با سرعت كمتري به چرخش درآورند تا نيازي به گيربكس نداشته باشند.

 

6- ژنراتور (Generator) : كه وظيفه آن توليد برق متناوب مي باشد.

 

7- شفت با سرعت بالا (High-speed shaft) : كه وظيفه آن به حركت در اوردن ژنراتور مي باشد.

 

8- شفت با سرعت پايين (Low-speed shaft) : رتور حول اين محور چرخيده و سرعت چرخش آن 30 تا 60 دور در دقيقه مي باشد.

 

9- روتور (Rotor) : بال ها و هاب به روتور متصل هستند.

 

10- برج (Tower) : برج ها از فولاد هايي كه به شكل لوله درآمده اند ساخته مي شوند. توربين هايي كه بر روي برج هايي با ارتفاع بيشتر نصب شده اند انرژي بيشتري دريافت مي كنند.

 

11- جهت باد (Wind direction) : توربين هايي كه از اين فن آوري استفاده مي كنند در خلاف جهت باد نيز كار مي كنند در حالي كه توربين هاي معمولي فقط جهت وزش باد به پره هاي آن بايد از روبرو باشد.

 

12- باد نما (Wind vane) : وسيله اي است كه جهت وزش باد را اندازه گيري مي كند و كمك مي كند تا جهت توربين نسبت به باد در وضعيت مناسبي قرار داشته باشد.

 

13- درايو انحراف (Yaw drive) : وسيله ايست كه وضعيت توربين را هنگاميكه باد در خلاف جهت مي وزد كنترول مي كند و زماني استفاده مي شود كه قرار است روتور در مقابل وزش باد از روبرو قرار گيرد اما زماني كه باد در جهت توربين مي وزد نيازي به استفاده از اين وسيله نمي باشد.

 

14- موتور انحراف (Yaw motor) : براي به حركت در آوردن درايو انحراف مورد استفاده قرار مي گيرد.

6wrlpmy4mzfdm09yf.jpg

لینک به دیدگاه

تاریخچه استفاده ازانرژی باد: بشر از زمان های بسیار دور به نیروی لایزال باد پی برده و سال ها بود که از این انرژی برای به حرکت در آوردن کشتی ها وآسیاب ها استفاده میکرد . طی سالیان دراز ثابت شده است که میتوان انرژی باد را به انرژی مکانیکی ویا انرژی الکتریکی تبدیل کرد ومورد استفاده قرار داد. منابع تاریخی نشان میدهند که ساخت آسیاب ها در ایران ، عراق ، مصر وچین قدمت باستانی داشته است . چنانچه از شواهد تاریخی بر می آید در قرن 17 قبل از میلاد ، هامورابی پادشاه بابل طرحی ارئه داده بود تا بتوان به کمک آن دشت حاصلخیز بین النهرین را توسط انرژی حاصل از باد آبیاری نمود. آسیاب هایی که در آن زمان ساخته میشدند ازنوع ماشین های محورقائم وشبیه به آنهایی هستند که امروزه آثار آنها در نواحی خواف وتایباد ایران به چشم میخورد . ایرانیان اولین کسانی بودند که درحدود 200سا ل قبل از میلاد مسیح برای آرد کردن غلات از آسیاب های بادی با محور قا ئم استفاده کردند. مثلا در کتابهای قدیمی نوشته اند : دیار سیستان دیار باد و ریگ است و همان شهریست که گویندباد آنجا آسیاب ها را گرداند وآب از جاه کشد و باغ ها را سیراب کند ودر همه دنیا شهری نیست که بیشتر از آنجا از باد سود ببردو نیز نوشته اند که درسیستان بادهای سخت مداوم می وزد وبه همین دلیل در آنجا آسیاب های بادی برای آرد کردن گندم ساخته ا ند. از دیگر استان های داری قدمت کاربرد انرژی باد میتوان به کرمان،اصفهان ویزد اشاره نمود که در این مکان ها در زمان قدیم برای خنک کردن منازل از کانالهای مخصوص جهت هدایت باد استفاده میکردند.بعد از ایرا ن کشورهای عربی واروپایی پی به قدرت باد در تبدیل انرژی بردند.در قرن سوم بعد از میلاد یک محقق مصری که در زمینه نیروی هوایی فشرده تحقیق میکرد آسیاب بادی چهار پره ای را با محور افقی طراحی نمود که از هوای فشرده آن جهت نواختن یک ارگ استفاده میکرد. با توجه به شواهد موجود میتوان ادعا کرد که زادگاه ماشینهای بادی بامحور قائم،حوزه ی شرقی مدیترانه وچین بوده ا ست.در قرون وسطی آسیاب های بادی درایتالیا،فرانسه،اسپانیا وپرتقال متداول گردیده وکمی بعد در بریتانیا،هلند وآلمان نیز به کار گرفته شد. برخی از مورخان اظهار داشته اند که ورود این آسیاب ها به اروپا را باید مدیون شرکت کنندگان در جنگ های صلیبی دانست که از خاورمیانه بازگشتند. آسیاب های بادی که دراروپا ساخته می شدند ازنوع آسیاب های محور افقی چهار پره بودند که برای آرد کردن گندم وحبوبات به کار میرفتند. مردم هلندآسیاب های بادی را ازسال 1350میلادی به منظورخشک کردن زمین های پست ساحلی و همچنین گرفتن روغن از دانه ها وبریدن چوب وریختن رنگ برای رنگرزی به کار گرفتند. آنچه که هلند را در قرن 17میلادی در زمره غنی ترین وصنعتی ترین مردم اروپا قرار داد،صنعت کشتی سازی و ساخت آسیاب های بادی در آن کشور بود.توربین های بادی بطنی که شامل پره های متعدد هستند ، بعدها متداول شدند. درآغاز قرن بیستم اولین توربین های بادی سریع و مدرن ساخته شدند. امروزه فعال ترین کشورها در این زمینه آلمان،اسپانیا،دانمارک،هندوستان وآمریکا میباشند.

مزایای بهره برداری از انرژی باد : انرژی باد مانند سایرمنابع انرژی تجدید پذیرازویژگی وانرژی ومزایای بالاتری نسبت به سایر منابع انرژی برخوردار است که اهم این مزایا عبارت است از : 1. عدم نیاز توربین های بادی به سوخت،که درنتیجه ازمیزان مصرف سوخت های فسیلی میکاهد . 2. رایگان بودن انرژی باد 3. توانایی تامین بخشی از تقاضای انرژی برق 4. کمتر بودن نسبی قیمت انرژی حاصل از باد نسبت به انرژی های فسیلی 5. کمتر بودن هزینه جاری وهزینه های سرمایه گذاری انرژی باد در بلند مدت 6. تنوع بخشیدن به منابع انرژی وایجاد سیستم پایداری انرژی 7. قدرت مانور زیاد ، جهت بهره برداری درهر ظرفیت واندازه (از چند وات تا چندین مگاوات) 8. عدم نیاز به آب 9. عدم نیاز به زمین زیاد برای نصب 10. نداشتن آلودگی محیط زیست نسبت به سوخت های فسیلی 11. افزایش قابلیت اطمینان درتولید انرژی برق 12. ایجاد اشتغال

آینده انرژی باد در ایران : بازار تامین انرژی یک بازاررقابتی است که در آن تولید برق از نیروگاه های بادی در مقایسه با سوخت فسیلی برتری های جدیدی پیش روی دست اندرکاران بخشی از انرژی قرار داده است . همچنین فعالیت گسترده تعدادی از کشورهای جهان برای تولید انرژی جهان برای تولید الکتریسیته از انرژی باد، سرمشقی برای کشورهای دیگری است که در این زمینه راه زیادی در پیش دارند. بسیاری از منابع اقصادی در حال رشد،در منطقه آسیا واقع شده اند.اقتصاد رو به رشد کشورهای آسیایی از جمله ایران،باعث شد تا این کشورها بیش از پیش به تولید الکتریسیته احساس نیاز کرده واقدام به تولید الکتریسیته از منابع غیرفسیلی کنند. افزون بر این موارد نبود شبکه برق سراسری در بسیاری ازبخش های روستایی در کشور های آسیایی مهر تاییدی بر سیستم های تولید الکتریسیته از انرژی باد زده است. در خصوص دورنمای آینده اقتصادی استفاده از انرژی باد در ایران می بایست گفت استفاده از این انرژی موجب صرفه جویی فرآورده های نفتی به عنوان سوخت میشود .صرفه جویی حاصله در درجه اول موجب حفظ فرآورده های نفتی گشته که امکان صادرات ومهم تر این که تبدیل آن را به مشتقات بسیار زیاد پتروشیمی با ارزش افزوده بالا فراهم می سازد. در درجه دوم تولید الکتریسیته از انرژی فاقد هرگونه آلودگی زیست محیطی بوده که همین عامل کمک شایانی برای نیل به توسعه پایدار اقتصادی اجتماعی فراهم میگردد. استفاده از انرژی باد درایران علاوه برعمران وآبادانی موجبات ایجاد مشاغل جدید شده وبلاخره با بومی سازی فناوری انرژی باد اقتصاد کشور رشد بیشتری میابد .

انرژی باد و توربین های بادی : از نظر عملکردی در توربین های بادی انرژی جنبشی باد به انرژی مکانیکی و وسپس به انرژی الکتریکی تبدیل میگردد. بهره برداری از انرژی باد توسط توربین های بادی تفکر بسیار قدیمی است . مثلا سیستم های اولیه انرژی باد درچین باستان وخاور نزدیک زمانهای طولانی به کار گرفته می شدند. یک دوره نیز درقرن پانزدهم که فعالیت های اقتصادی در اروپای غربی افزایش پیدا کرد از توربین های بادی جهت تامین نیروی مکانیکی برای پمپاژ آب وآسیاب غلات استفاده میکردند. گستره فعالیت ها وکاربرد توربین های بادی طیف وسیعی از صنایع را تحت پوش قرار میدهد مثلا برای پمپاژ آب یا شارژ باتری از این توربین ها استفاده می شود . میتوان این توربین هارا جهت استفاده بهینه و تولید بیشتر قدرت با سلول های خورشیدی (فتوولتاییک) نیز ترکیب نمود . در حال حاضر بیشترین ظرفیت توربین های بادی نصب شده در چند دهه گذشته از نوع متصل به شبکه بوده است . البته گاهی اوقات در نواحی دور افتاده از توربین های بادی منفصل از شبکه استفاده شده است . شارژ باتری از کاربرد های مهم دیگری است که توربین های بادی دارند. تولید انرژی مکانیکی جهت پمپاژ آب نیز از شارژ باتری و پمپ های بادی باوجود کوچک بودن از اهمیت ویژه ای برخوردارند .

لینک به دیدگاه

انواع کاربرد توربین های بادی : الف ) کاربرد های غیر نیروگاهی :

الف - 1) پمپ های بادی آبکش : یکی از کاربرهای مهم غیر نیروگاهی انرژی باد پمپاژآب میباشد . پس از دوران استفاده وسیع از پمپ های بادی در قرن گذشته ونیمه اول این قرن با افزایش کاربرد برق بعنوان انرژی برتر در طی دهه های 1950و1960 وجایگزینی روز افزون پمپ های الکترو موتوری بجای پمپ های بادی، هنوز پمپ های بادی عمدتا در چین ، آفریقای جنوبی ، آرژانتین وایالات متحده آمریکا به فروش میرسند . پمپ های بادی بهره برداری شده عمدتا از نوع توربین های بادی پر پره کلاسیک میباشند که تکنولوژی در این زمینه در طی 15 سال گذشته به طور مداوم بهبود یافته است . امروزه به طور کلی موارد استفاده از توربین های بادی جهت پمپاژ آب عبارتند از : 1. تامین آب آشامیدنی حیوانات در مناطق دور افتاده 2. آبیاری در مقیاس کم 3. آبکشی از عمق کم جهت پرورش آبزیان 4. تامین اب مصرفی خانگی

الف – 2 ) کاربرد توربین های کوچک به عنوان تولید کننده برق : اصلی ترین کاربرد های غیر نیروگاهی توربین های برق بادی ، تامین برق جزیره های مصرف میباشد . یک جزیره مصرف محل یا منطقه ای است که تامین مصرف آن از طریق شبکه سراسری برق بسیار مشکل و غیر منطقی می باشد . تا چند سال پیش تامین برق این مناطق که تعدادشان کم نیست بسیار سخت واز طریق مولد های کوچک دیزلی تامین میشد . امروزه از توربینهای بادی کوچک تا قدرت 10 کیلو وات برای تامین برق مورد نیاز این مناطق استفاده می شود . یک توربین بادی در مقیاس کوچک با نصب بسیار آسان و سریع حتی بر روی قایقها و اتوبوسها بدون هیچگونه هزینه ای برق مورد نیاز این مناطق را تامین می کند و قیمت این توربینها نسبت به مجموع قیمت موتور برق و هزینه سوخت آن اقتصادی نیز می باشد. این توربینها معمولا به همراه باطریهای ذخیره کننده انرژی به کار برده می شود و می توانند با سایر منابع مانند فتوولتائیک با ژنراتورهای دیزلی به صورت ترکیبی مورد بهره برداری قرار گیرد .

الف – 3) شارژ باتری : برای این کار بیشتر از توربینهای بادی با قیمت ارزان و متوسط که روتورهایی به قطر 3 متر دارند استفاده می شود . این نوع بهره برداری عموما توربینهای بادی کوچک جهت مصارف خانگی را شامل می شوند . نمونه کاربرد چنین توربینهایی شامل تامین دستگاههای کمک ناوبری دریایی و مخابرات می شود .

ب) کاربردهای نیروگاهی :کاربردهای نیروگاهی توربینهایبرق بادی شامل کاربردهای متصل به شبکه برق رسانی که به شرح زیر می باشند : توربینهای بادی منفرد : از این توربینها جهت تامین بارهای الکتریکی از نوع مسکونی ، تجاری ، صنعتی یا کشاورزی استفاده می شود . بار مصرفی به شبکه نیز متصل است . اکثرا این توربینها در نزدیکی کشتزارها یا گروهی از منازل قرار داده می شوند .عموما اندازه این توربینها بین 10 الی 100 کیلو وات است . این کاربردها معمولا چندین توربین بادی متمرکز را شامل می شود و به منظور تامین انرژی که از طریق شبکه توزیع می شود طراحی شده و این موضوع در مقابل توربینهای بادی منفرد مورد قبل که به منظور تامین انرژی مصرفی بار الکتریکی در محل طراحی می گردد مطرح است . اندازه های معمولی این توربینهای بادی بین 50 الی 500 کیلو وات است . سیاستهای ملی تولید انرژی تعیین کننده بازار پراکنده توربینهای متصل به شبکه است. مثلا در آمریکا ، دانمارک ، هلند وآلمان به افراد اجازه داده شده که توربین های بادی در تملک خود را به شبکه وصل نموده وتولید اضافی خود را به سازمان برق محلی بفروشند. امروزه هدف اصلی محققین حرکت به سمت راه اندازی واحد های بزرگتر مزارع برق بادی میباشد.

لینک به دیدگاه

انواع توربین ها ی بادی :

الف )توربین های بادی با محور چرخش عمودی : توربین های بادی با محور عمودی نظیر (ساوینوس،داریوس،صفحه ای وکاسه ای) از دو بخش اصلی تشکیل شده اند. یک میلهاصلی که رو به باد قرار میگیرد و میله های عمودی دیگری که عمود بر جهت باد کار گذاشته میشود. این توربین با اشکال گوناگونبوده که باد را در خود جمع کرده و باعث چرخش محور اصلی می گردد. ساخت این نوع توربین بسیار ساده است ولی بازده پایینی دارد . در این نوع توربین ها یک طرف توربین باد را بیشتر از طرف دیگر جذب میکند وباعث میشود سیستم لنگر پیدا کند وبچرخد . نتیجه این نوع طراحی این است که سرعت چرخش سیستم دقیقا با سرعت باد برابر بوده ودر مناطقی که سرعت باد کم است چندان کار آمد نیست . یکی از مزایای آن وابسته نبودن سیستم به جهت وزش باد می باشد.

ب ) توربین بادی با محور چرخش افقی : این نوع توربین ها نسبت به مدل با محور عمودی رایج تر میباشد ، توربین های بادی با محور افقی پیچیده تر و گران تر از نوع قبلی هستند وساخت آنها هم مشکل تر است ولی راندمان بسیار بالایی دارد و در همه سرعت ها حتی سرعت های پایین هم کارمیکنند ودر انواع پیشرفته تر میتوان جهت آنها را با جهت وزش باد تنظیم کرد. نمای ظاهری این توربین ها 3 یا در مواردی 2 پره است که روی یک پایه بلند نصب شده اند . این پره ها همواره در جهت وزش باد قرار می گیرند .

لینک به دیدگاه

باد سنجها وانواع آنها : برای اندازه گیری سرعت باد در نواحی که مستعد تشخیص داده شده اند .لازم است که ایستگاه های باد سنجی نصب شود . این ایستگاه ها علاوه بر سرعت باد پارامترهای دیگری مانند : v جهت باد v دمای منطقه v میزان رطوبت v شدت تشعشع v میزان فشار هوا را اندازه گیری میکنند . برای سنجش هریک از عوامل فوق حسگر مخصوص این کمیت نصب وتوسط آن مقدارکمیت سنجیده میشود . به عنوان مثال حسگری که شدت رطوبت هوا را اندازه گیری میکند Humidity نامیده میشود. سرعت باد مهمترین عاملی است که در یک دستگاه بادسنجی اندازه گیری میشود. هر ایستگاه باد سنجی حداقل دارای 3 حسگر بادسنج است که درارتفاع 10و20و40 متری نصب شده و سرعت باد را اندازه گیری میکنند . طبق آخرین استاندارد های سازمان هواشناسی اطراف ایستگاه باد سنجی تا شعاع 90 متری نباید هیچ گونه موانع طبیعی یا مصنوعی قرار داشته باشد . سنسورهای بادسنجی امروزه از نظرساخت تنوع بسیار زیادی دارد اما از نظر ساختاری به دو دسته بزرگ تقسیم میشوند : 1

. نوع مکانیکی ( کاسه ای )

2. نوع الکترونیکی یا اولتراسونیک

احداث نیروگاه توسط سازمان انرژی های نو ایران : در کشور ما دفتر باد وامواج سازمان انرژی های نو ایران (سانا) به منظور توسعه ، ترویج ،برنامه ریزی، نظارت ومدیریت اجرای طرح ها وبهره برداری از انرژی بادی ، اقدام به مدیریت ساخت ، نصب و خرید توربین های برق بادی به شرح ذیل نموده است :

1. پروژه احداث نیروگاه برق بادی منجیل : هدف از اجرای این پروژه طراحی ،ساخت ،مونتاژ،نصب وراه اندازی توربین های برق بادی است که در قالب دو فاز تعریف شده است: فاز اول شامل 10واحد 300 کیلووات ، 10واحد550 کیلووات مجموعا به ظرفیت 8.5 مگاوات وهمچنین 32 واحد660 کیلوات با ظرفیت مجموعا 21.5 مگاوات میباشد . فاز دوم 60مگاوات توربین 660 کیلووات در قالب 91 مجموعه توربین است . لازم به ذکر است که در سالهای قبل 10 مگاوات توربین برق بادی در سایت های منجیل ورودبار نصب وراه اندازی شده است که شامل 17 واحد توربین 300کیلووات ،2واحد توربین 500کیلووات و8واحد توربین 550کیلووات میباشد که مجموعا با ظرفیت 10 مگاوات بوده است .

[TABLE=class: MsoTableGrid]

[TR]

[TD]

نوع توربین

[/TD]

[TD]

تعداد نصب شده تا کنون

[/TD]

[TD=width: 158]

ظرفیت نصب شده تا کنون

[/TD]

[TD=width: 197]

تعدادوبرنامه نصب در سال 89

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

300 kw

[/TD]

[TD=width: 178]

27

[/TD]

[TD=width: 158]

8100 kw

[/TD]

[TD=width: 197]

-

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

500 kw

[/TD]

[TD=width: 178]

2

[/TD]

[TD=width: 158]

1000 kw

[/TD]

[TD=width: 197]

-

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

550 kw

[/TD]

[TD=width: 178]

18

[/TD]

[TD=width: 158]

9900 kw

[/TD]

[TD=width: 197]

-

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

600 kw

[/TD]

[TD=width: 178]

1

[/TD]

[TD=width: 158]

600 kw

[/TD]

[TD=width: 197]

-

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

660 kw

[/TD]

[TD=width: 178]

64

[/TD]

[TD=width: 158]

42240 kw

[/TD]

[TD=width: 197]

62960 kw

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

جمع کل

[/TD]

[TD=width: 178]

112

[/TD]

[TD=width: 158]

61840 kw

[/TD]

[TD=width: 197]

188 – 65800 kw

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

2. پروژه احداث نیروگاه بادی بینالود: هدف از اجرای این پروژه نصب وراه اندازی 43 واحد توربین بادی 660 کیلوواتی به ظرفیت 28.4 مگاوات در منطقه بینالود واقع در استان خراسان رضوی در زمینی به وسعت 700 هکتار وبا اعتبار 60 میلیارد ریال و16 میلیون دلار می باشد. احداث مزرعه بادی 28.4 مگاواتی بینالود طی قراردادی فی مابین توانیر و گروه صنعتی سدید در سال 1380منعقد گردید. بر اساس تصمیمات مدیریتی در وزارت نیرو وعملکرد مناسب سانا در اجراو نگهداری پروژه نیروگاه بادی منجیل طی سال های پس از تحویل ، این پروژه باوجود مشکلات متعددی درپروژه ( مانند توقف پیمانکاران ساخت توربین به دلیل افزایش قیمت های تامین وساخت تجهیزات وهمچنین عدم تخصیص به موقع اعتبار تصویب شده ناشی از افزایش نرخ پیمانکار) در سال 1386 به سازمان انرژی های نوایران منتقل گردید. لازم به ذکر است طی سال های 80 تا 86 تعداد43 واحد توربین660جمعا به ظرفیت 28.4 مگاوات نصب گردیده است .

3. طراحی وساخت توربین بادی 600 کیلووات

4. طراحی ، ساخت ونصب توربین بادی 10 کیلوواتی سهند تبریز

5. پروژه تعمیر وراه اندازی توربین های 1300 کیلوواتی دیزباد همچنین اهداف سازمان انرژی های نو ایران در این راستا عبارتند از : الف ) انجام مطالعات در زمینه انرژی باد ب ) تحقیق وتوسعه تکنولوژی در زمینه انرژی باد ج ) آموزش افراد متخصص وانتشار کتب ومقالات در زمینه تخصصی انرژی باد د ) طراحی ، مشاوره ، ساخت واجرای سیستم های نمونه

لینک به دیدگاه
  • 5 هفته بعد...

مراحل ششگانه مطالعات وبررسیهای فنی تخصصی احداث یک نیروگاه بادی:

به منظوراحداث یک نیروگاه بادی مراحل ششگانه زیربایدبطورموازی انجام گیرد:

-1 دراین مرحله به فراهم نمودن زمین موردنظرطرح باتوجه به تعدادتوربینهاوظرفیت کل آنها

اقدام میشود.

بررسی مسائل حقوقی شامل مواردزیرمیشود :

1- 1) خریداری،رهن ویااجاره زمین موردنظرچنان که زمین ازطرف دولت ویاصاحب ملک اهدایی نباشد.

1-2) راههای ارتباطی به زمین موردنظربررسی و اقدامات ضروری ازهرحیث دراین خصوص بعمل می آید.

1-3) ازسازمانهای ذیربط باطرح ازجمله سازمان منابع طبیعی مجوزلازم اخذمیشود.

1-4)ازسازمان حفاظت محیط زیست به استنادمطالعات EIA مجوّزلازم اخذمیشود.

2- دراین مرحله ازنظرزمین شناسی سه گونه بررسی بعمل می آید.

2-1) بررسی استحکام زمین(سختی وسستی توده خاک)

2-2)بررسی ازنظرلایه های استراتی گرافی زمین (stratigraphy)

2-3) بررسی ازنظرزلزله خیزبودن زمین.

3- بررسی ازنظرمورفولوژی یاشکل زمین(پستی وبلندی های زمین)وتهیه نقشه های دیجیتالی منطقه

3-1) دشت(زمین صاف ومسطح)

3-2) کوههاوتپه هاباپستی وبلندی های زیادوکوهپایه ها

3-3) زمینهای ساحلی دریاهابا و بدون کوه هادرنزدیکی

4-3) زمین های وسیع وتقریباًمسطح دامنه کوه هابا و بدون درّهها

4- بادسنجی ومشخص نمودن جریانات باد درمنطقه(حداقل به صورت میان مدت و در دو ارتفاع متفاوت مثلاًدر 10 متری و 40 متری سطح زمین). اخیراًنیزاندازه گیری در 3 ارتفاع متفاوت 10متری (استاندارد) ودوارتفاع دیگربنابه ظرفیت وارتفاع توربینهامتداول می باشد.

4-1) تعیین جهت بادغالب منطقه(تهیه گلبادهای منطقه)

4-2) تداوم باد منطقه

4-3) سرعت میانگین باد منطقه(درصورت امکان میان مدت و یا درازمدت)

4-4) تعیین مشخصه های بادمنطقه

الف) پارامترهای ویبول k و c منطقه (Weibull parameters)

ب) مشخص نمودن تابع احتمال بادمنطقه

ج) تعیین پتانسیل انرژی بادمنطقه برحسب وات برمترمربع

د) متحمل ترین سرعت بادمنطقه

و) سرعتی که حداکثرتوان را درتوربین ایجادمیکند .

5 - تعیین ظرفیت موردنیازو نهایی نیروگاه بادی وتعداد توربینهای لازم وخریداری آنها

6- بررسی وانتخاب نوع شبکه ای که قرار است برق تولیدی نیروگاه بادی رادریافت نماید.

درنهایت بایستی بااستفاده ازاطلاعات وداده های جمع آوری شده فوق ونرم افزارهای تجاری که دراین زمینه ازطرف شرکت های آلمانی و دانمارکی نظیر FLaP و Wind Pro ، WASP فراهم شده است سایت نیروگاه شبیه سازی وتجزیه وتحلیل های لازم انجامشود.

لینک به دیدگاه

نیروگاه بادی:

-توربین های جدید برای پرندگان کم خطر ترند

-توربین های ساحلی

دانلود:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 5 سال بعد...

هر آنچه باید درباره انرژی بادی و توربین‌ های بادی بدانید

انرژی بادی مزایایی فراوانی دارد و به‌همین دلیل یکی از سریع‌ترین رشدها را نیز در بین منابع انرژی‌های تجدید پذیر جهان دارد.

 
mgia0b3kw86byizl4342.jpg


برای ادامه توسعه‌ی انسانی، ما در نهایت باید منابع انرژی تجدیدپذیر یا عملا پایان‌ناپذیری پیدا کنیم. حتی اگر تصور کنید که ذخیره‌ی نفت و گاز و ذغال سنگی برای صد یا هزار سال داریم، باز هم نمی‌توان به آن اکتفا کرد. به‌جز پیدا کردن راهی که بتوانیم بدون گرم شدن کره‌ی زمین این منابع انرژی را بسوزانیم، بعد از تخلیه‌ی این منابع چه ‌اتفاقی می‌افتد؟

حتی ظاهرا منبع انرژی پایان‌ناپذیری مانند فیوژن (هم‌جوشی هسته‌ای) مقادیر بسیار بالایی حرارت زاید، تولید می‌کند. این گرمای اضافی به‌اندازه‌ای است که می‌تواند روی اکوسیستم و موجودات زنده تاثیراتی مضری داشته باشد. در واقع، ما انسان‌ها مشغول انجام یک آزمایش زیستی/شیمیایی در سراسر جهان هستیم و فرزندان ما، احتمالا همان سوژه‌های آزمایش هستند.

عادت‌های کنونی مصرف انرژی ما، سیاره‌ای کاملا متفاوت را نسبت به‌چیزی که خودمان می‌شناختیم، برای فرزندان ما و نسل‌های بعد به میراث می گذارد. اکنون در دوره‌ای هستیم که عصر تغییرات اقلیمی لقب گرفته و شاید همین حالا که این مطلب را می‌خوانید، حتما گرمایی را تحمل می‌کنید که در طول عمرتان بی‌سابقه بوده، این‌ها اولین موج‌های گرمای ناشی از انفجارِ انتشار گازهای گلخانه‌ای به جو کره زمین هستند.

یکی از حوزه‌هایی که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند، فردای سیاره‌ی زمین را نجات دهد، منابع انرژی تجدید پذیر است. در این مطلب به انرژي بادی می‌پردازیم. باد، شکلی از انرژی خورشیدی است که از گرم شدن نابرابر سطح زمین در اثر تابش خورشید به‌وجود می‌آید، به‌همین جهت، تا زمانی که خورشید می‌تابد، باد هم می‌وزد!

بهره‌برداری از انرژی بادی از چه‌زمانی شروع شد؟
باد، مدت طولانی‌ است که در خدمت انسان‌ها است. از زمان‌های دور، انسان‌ها انرژی باد را مهار کرده‌اند. قایق‌های بادبانی بیش از ۷ هزار سال قبل طول رودخانه نیل در مصر را طی می‌کردند، آسیاب‌های بادی ساده در چین، آب را پمپاژ می‌کردند، در حالی که آسیاب‌های بادی عمود محور، برای خُرد کردن دانه‌های غله و گندم در ایران و خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. احتمالا ایرانیان باستان، از ماهرترین و مبدع‌ترین اقوام جهان در مهار انرژي بادی بوده‌اند. ایرانیان علاوه بر آسیاب‌های عمود محور، از دلو (دولاب) یا چرخ چاه برای رساندن آب چاه به مزارع استفاده می‌کردند. آنها همچنین از مدت‌ها قبل با ساختن بادگیرها (از تاریخچه بادگیرها اطلاعات دقیقی در دست نیست) از انرژي باد برای خنک کردن خانه‌ها و عمارت‌های خود بهره‌ برده‌اند.

 
a0sgk4ksvrc3fqi3bqb.jpg
 

گفته می‌شود که آسیاب‌های بادی ایرانی در حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ سال قبل از میلاد به‌کار گرفته شدند. اولین طرح شناخته‌شده از یک آسیاب بادی، همان مدلِ عمود محور ایرانی است که با پره‌های عمودی از جنس از چوب ساخته‌ می‌شدند و با اتصال به ستون‌های افقی و یک محور مرکزی به آسیاب گندم می‌پرداختند.

آسیاب‌های بادی عمود محور در چین نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند که اغلب حتی ادعا می‌شود که این کشور زادگاه آسیاب‌های بادی بوده است. اما در حالی که اعتقاد بر این است که آسیاب بادی در چین بیش از ۲۰۰۰ سال پیش اختراع شد و سپس به همه‌جای جهان رفت، اما اولین اسناد مربوط به آسیاب‌های بادی چین به قرن سیزدهم برمی‌گردد. در آنجا نیز کاربردهای اولیه ظاهرا آسیاب دانه‌ی ذرت و پمپاژ آب بوده است.

به‌تدریج روش‌های جدید استفاده از انرژی باد به سراسر جهان رفتند. در قرن شانزدهم، مردم در خاورمیانه به‌طور گسترده‌ای از آسیاب‌های بادی استفاده می‌کردند. بازرگانان و جنگجویان صلیبی این ایده را با خود به اروپا بردند. هلندی‌ها، معماری آسیاب‌های بادی را اصلاح کردند و از آن برای تخلیه آب در تالاب‌های رود راین استفاده کردند.

 
nsrr5kgnv4929emqcmfa.jpg
 
نمونه‌ای از آسیاب‌های بادی قدیمی روستای نشتیفان، شهرستان خواف در استان خراسان رضوی. این آسیاب‌های بادی که با نام «آس‌بادهای نشتیفان» شناخته می‌شوند، در سال ۲۰۰۲ در فهرست فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد


هنگامی که مهاجران در اواخر قرن نوزدهم این تکنولوژی را به دنیای جدید بردند، آنها شروع به استفاده از آسیاب‌های بادی برای رساندن آب به مزارع و مراتع کردند. آمریکایی‌ها از آسیاب‌های بادی برای خرد کردن گندم و ذرت، پمپ کردن آب و برش چوب در کارخانه‌های چوب‌بری استفاده کردند. با توسعه برق، نیروی باد کاربرد جدیدی برای روشنایی ساختمان‌ها پیدا کرد. در طول قرن بیستم، نیروگاه‌های بادی کوچک مناسب برای مزارع، خانه‌ها و مزارع بادی بزرگ‌تری که می‌توانستند به شبکه‌های برق شهری متصل شوند، توسعه یافتند.

توربین‌ بادی چگونه کار می‌کند؟
تیغه یا پره‌ی توربین بادی مانند بال هواپیما کار می‌کند. همانطور که هوا از هر دو طرف پره عبور می‌کند، شکل پره باعث می‌شود که فشار هوا در دو طرف پره نامتوازن شود و همین باعث چرخیدن پره‌ها به دورِ روتور توربین می‌شود. در بالای توربین‌های بادی، یک بادنما و بادسنج قرار می‌گیرد که به‌ کامپیوتری متصل است و توربین بر اساس اطلاعات بادنما، جهت خود را به سوی باد عوض می‌کند.

 
l7idoakc2pp0z7oyrs6.gif
 

پره‌ها به یک روتور متصل شده‌اند که در هر دقیقه در حدود ۱۸ بار می‌چرخد، اما این میزان دور، به‌اندازه‌ای نیست که برای تولید برق کافی باشد. بنابراین، شفت اصلی یک سری چرخ‌دنده‌ها را می‌چرخاند که میزان دور در دقیقه را به حدود ۱۸۰۰ افزایش می‌دهد و در این سرعت است که ژنراتور می‌تواند شروع به تولید برق کند. معمولا هر چه توربین‌های بادی بزرگ‌تر باشند یا در ارتفاعات بالاتری قرار گرفته‌ باشند، توان بالاتری دارند.

توربین‌های باد چه مزیت‌هایی دارند؟
همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، مهم‌ترین مزیت، توربین‌های بادی، کاهش تاثیرات مخرب زیست‌محیطی است. توربین‌های بادی مستقیما، هیچ‌گونه آلودگی آب‌وهوایی یا زیست‌محیطی ندارند. به همین ترتیب، تجهیزات و ماشین‌آلات توربین‌های بادی هیچ یک از گازهای گلخانه‌ای مضر را که به تغییرات اقلیمی کمک می‌کند، منتشر نمی‌کنند. این عدم آلودگی باعث می‌شود که جمعیت‌هایی که در اطراف مزارع بادی ساکن هستند، از مشکلات جدی پزشکی مانند سرطان ریه یا آسم مصون باشند. علاوه‌ بر این، حیوانات نیز در محیطی سالم‌تر رشد می‌کنند.

 
05.gif
 

با توجه به اینکه انرژی باد یک منبع تجدید پذیر است و به کشتیرانی یا ذخایر زیرزمینی متکی نیست، مانع از آلودگی‌های غیر مستقیم ناشی از حمل‌و‌نقل می‌شود. انرژی بادی برخلاف بسیاری از روش‌ها، قادر به تولید برق بدون استفاده از آب است، به همین جهت، می‌تواند از آلودگی آب و کمبود انرژی ناشی از خشکسالی جلوگیری کند.


توربین‌های بادی به‌ویژه در مناطق بادخیز، می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز برق تولید کنند. این امر به‌خصوص برای مناطق ساحلی و کوهستانی مطلوب است. همچنین می‌توان توربین‌های بادی و پانل‌های خورشیدی متوسط را برای به حداکثر رساندن تولید انرژی تجدید پذیر در مکان‌هایی با آفتاب و باد متناوب ترکیب کرد.

توربین‌های بادی می‌توانند در مکان‌های مختلفی با کاربردهای تجاری یا خانگی نصب شوند. تجهیزات بادی را می‌توان در منازل، مزارع، سکوهای دریایی و در بالای تپه‌های بلند نصب کرد. توربین‌های دریایی می‌توانند پایه‌های ثابت یا شناور داشته باشند و از جریان‌های مداوم بادهای اقیانوسی بهره‌مند شوند. در واقع، این شکل از انرژی تجدیدپذیر بسیار مقیاس‌پذیر است. در حالی که نیروگاه‌های سنتی برای تامین برق جمعیت‌های بزرگ طراحی شده‌اند، توربین‌ها در ابعاد مختلفی توسعه یافته‌اند. مدل‌های مختلف توربین‌های بادی می‌توانند برق یک مزرعه کوچک، یک خانه یا صدها خانه را تامین کنند.

مزیت دیگر توربین‌ها، جاگیر نبودن است. توربین‌های بادی بر خلاف نیروگاه‌های مرسوم و حتی مزارع خورشیدی، فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. و مردم می‌توانند به فعالیت‌های دیگر خود در مناطق اطراف توربین‌های بادی ادامه دهند. به‌عنوان مثال، توربین بادی می‌تواند در یک مزرعه با محصولات کشاورزی یا دام‌ها نصب شود. این مورد، به‌خصوص برای کشورهای کوچکی که با مشکل کمبود جا مواجه‌اند، می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. به‌این ترتیب، توربین‌های بادی می‌توانند بدون از بین بردن زمین‌های کشاورزی یا زیستگاه‌های حیات وحش به تولید برق بپردازند.

 
2ijb0z4yflg6ua7yg1a.jpg
 
دریانوردان باستان از بادبان برای مهار باد استفاده می‌کردند و کشاورزان از آسیاب‌های بادی برای خرد کردن دانه‌های غلات و گندم استفاده می‌کردند


با توربین‌های بادی در مقایسه با اکثر تکنولوژی‌های تولید انرژی، احتمال بسیار کمتری برای وقوع حوادث فاجعه‌آمیز وجود دارد. توربین‌های بادی متکی به سوخت‌هایی نیستند که باید حفر و استخراج یا در کشتی بارگیری شوند. این مورد می‌تواند، تا حد زیادی از خطرات مرتبط به این تکنولوژي بکاهد. اگر چه چنین حوادثی نادر هستند، اما نیروگاه‌های هسته‌ای می‌توانند نشت کنند و فجایعی مانند چرنوبیل یا فوکوشیما را رقم بزنند و نواحی مسکونی و زمین‌های بزرگی را غیر قابل زندگی کنند یا دریاها و اقیانوس‌های وسیعی را آلوده کنند. استخراج گاز طبیعی هم به آلودگی آب‌های زیرزمینی و حتی زمین لرزه مرتبط است. اما نیروی باد، می‌تواند اجازه دهد که برق زیادی بدون ریسک چندانی تولید شود.

مزیت دیگر انرژی باد، اقتصادی است. صاحبان کسب‌وکارها، کشاورزان و دیگر صاحبان زمینی که توربین‌های بادی را روی زمین‌های خود نصب می‌کنند، صرفه‌جویی‌های قابل‌توجهی می‌کنند. توربین‌های بادی به آنها کمک می‌کند که بدون استفاده از مقادیر قابل‌توجهی زمین، زمین‌های خود را به‌لحاظ اقتصادی زنده نگه دارند. صاحبان خانه‌ای نیز که از توربین‌های بهره می‌برند، می‌توانند از پرداخت هزینه‌های ماهانه برق پرهیز کنند و صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های برق خود کنند.

ظرفیت انرژی بادی در جهان
انرژی باد تقریبا در همه‌جای زمین در دسترس است؛ اما پیرامون میزان سازگاری و نیروی باد، تفاوت‌های وجود دارد. یک برآورد نشان می‌دهد که ۱ میلیون گیگاوات انرژی بادی در کل زمین وجود دارد و اگر فقط ۱ درصد از این زمین‌ها از نیروی باد بهره‌برداری کنند، می‌توان تمامی تقاضای جهانی برق را تامین کرد. اگرچه اکثر انرژی باد در حال حاضر در خشکی‌ها به دست می‌آید، اما به محبوبیت مزارع بادی دریایی به‌عنوان یک منبع بزرگ با اثرات زیست‌محیطی کمتری (به ویژه با توجه به آلودگی صوتی و بصری) افزوده می‌شود. ظرفیت تولید انرژی بادی جهان در اواخر سال ۲۰۱۵ به ۴۳۵ گیگاوات رسید، حدود ۷ درصد کل ظرفیت تولید برق جهان.

 
6fconu41laylo1bbt12.jpg
 

سه کشور از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برق از انرژی بادی، کشورهای چین ایالات متحده آمریکا و آلمان هستند. چین با ظرفیت نصب‌شده‌ی بیش از ۱۵۶٫۷ گیگاوات برق در سال ۲۰۱۶، بیشترین تولید برق از انرژی بادی در جهان را داشته است. این کشور سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش انرژی تجدیدپذیر و به‌خصوص انرژی بادی انجام داده است. بر اساس گزارش انجمن انرژي بادي جهان، بازار انرژي بادي چين بزرگترين بازار جهاني است كه ۵۲ از سهم بازار جهاني را در بر‌می‌گیرد. چین قصد دارد، قبل از پایان سال ۲۰۲۰ ظرفیت ۱۰ گیگاوات برق از توربین‌های دریایی به شبکه برق خود اضافه کند. چین بر اساس گزارش شورای جهانی انرژی باد، از این لحاظ در رتبه سوم قرار داشت.

 
ga1656kl0sy12sv3t7l6.jpg
 
کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا و آلمان، در بین کشورهای جهان؛ بالاترین ظرفیت تولید انرژی بادی را در اختیار دارند


ایالات متحده آمریکا، دومین تولیدکننده انرژی باد است که ظرفیت نصب شده آن به ۸۲٫۱ گیگاوات در پایان سال ۲۰۱۶ می‌رسید. بر اساس گزارش امسال انجمن انرژي بادي آمریکا، بیش از ۱۴۰۰۴ مگاوات پروژه انرژی بادی در دست احداث است و ۱۱۸۱۵ مگاوات هم از این پروژه‌ها در آستانه شروع به کار هستند. ایالات متحده در سال ۲۰۱۷، دارای بیش از ۵۲ هزار توربین بادی تجاری در بیش از ۴۲ ایالت و همچنین در کشورهای گوام و پورتوریکو بود. اواسط سال گذشته بود که شرکت Xcel Energy اعلام کرد که قصد احداث ۱۱ مزرعه بادی در ۱۱ ایالت این کشور را با ظرفیتی ۳٫۳۸ گیگاواتی دارد.

آلمان با نصب ۵۰ گیگاوات برق بادی در سال ۲۰۱۶، سومین کشور جهان در زمینه انرژی بادی لقب گرفت. اداره‌ی فدرال انرژی آلمان، بوندسنتزاگنتور، مناقصه‌ای را برای پروژه‌های انرژی بادی با ظرفیت ۱ گیگاوات اعلام کرد. این کشور قصد دارد که ظرفیت انرژي بادی خود را از طریق مناقصه‌ها تا سال ۲۰۱۹، سالانه به ۲٫۸ گیگاوات افزایش دهد. آلمان، یکی از کشورهای پیشگام اتحادیه اروپا از لحاظ انرژی‌های تجدیدپذیر است و به‌موجب قانون انرژی تجدید پذیر، مزارع بادی از سوبسید‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند.

ظرفیت انرژی بادی در ایران
از زمان نصب توربین‌های بادی در ایران، تولید انرژی بادی رشد چشمگیری داشته است. توربین‌های بادی ایران عمدتا با کمک گروه صنعتی سدید و همکاری و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خارجی از جمله شرکت هندی سازلن انرژی و شرکت زیمنس آلمان ساخته و راه‌اندازی شده‌اند.

 
js494gjvblii6h88mrtd.jpg
 

در سال ۲۰۰۴، تولید برق از انرژی بادی در ایران تنها ۲۵ مگاوات بود. اما یک سال بعد، این میزان به ۳۲ مگاوات افزایش یافت و در سال ۲۰۰۶ به ۴۵ مگاوات رسید. خوشبختانه با افزایش تولید پایدار برق، ایران به سرمایه‌گذاری در مزارع بادی ادامه داده است. در سال ۲۰۰۹، ظرفیت تولید برق حاصل از انرژی بادی به ۱۳۰ مگاوات افزایش یافت.

 
o34z0exvq2vcz6ao8ti5.jpg
 
یکی از بهترین نیروگاه‌های بادی ایران در منطقه بادخیز منجیل در استان گیلان ساخته شده که به سبب بادهای تند موسوم به «هفت باد منجیل» مشهور است


این نتیجه ساخت مزارع بادی بزرگ‌تر در مناطق ساحلی و بادخیز مانند منجیل در استان گیلان و بینالود در خراسان رضوی بود. به گزارش شورای جهانی انرژی باد، با رشد سریعی در بخش انرژی باد، ایران در حال حاضر در رتبه ۳۰ جهان به‌لحاظ تولید انرژی بادی قرار دارد. اما با وجود پیشرفت قابل‌توجه صنعت انرژی بادی در کشور، مجموع کل ۱۵۰ مگاوات برق تولیدی از انرژی بادی، هنوز بخش کوچکی از برق مصرفی سالانه ایران را تشکیل می‌دهد که حدود ۳۳ هزار مگاوات است.

واقعیت این است که ایران هنوز به‌شدت وابسته به سوخت‌های فسیلی است و این سوخت‌ها تقریبا تمام برق کشور را تامین می‌کنند. و با وجود دورنمای مثبتی که در این حوزه دیده می‌شود، احتمالا شاهد رکود ایران در زمینه‌ی صنایع پاک و ارزان و منابع انرژی تجدیدپذیر خواهیم بود. در واقع، با وجودی که سرمایه‌گذاری‌های اخیر از تمایل بالا برای سرمایه‌گذاری در این صنعت خبر می‌دهد، اما با وجود تحریم‌های بین‌المللی اخیر که در پی خروج آمریکا از توافق برجام اتفاق افتاد، صنعت نوظهور انرژی بادی کشورمان به مشکلاتی عدیده‌ای برخواهد خورد.

مورد دیگر اینکه، حتی ممکن است که ایران، ظرفیت فعلی برق تولیدی از انرژی بادی را هم از دست بدهد. در واقع، بیشتر توربین‌های بادی هر ۱۰ تا ۱۵ سال نیاز به تعمیرات عمده‌ای دارند و اگر به درستی نگهداری نشوند، دیگر کار نخواهند کرد. با توجه به اینکه، تهیه قطعات یدکی در آینده، دشوارتر خواهد شد، متاسفانه چشم‌انداز این صنعت، تیره‌ خواهد بود.

آینده انرژی بادی: آیا در همه‌جای دنیا توربین‌های بادی خواهیم دید؟
انرژی باد همچنان یکی از امیدوارکننده‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر است. در طول دهه گذشته، صنعت انرژی بادی رشد چشمگیری داشت و مزارع باد در سراسر جهان نصب شدند. در حال حاضر منبع انرژی تجدید پذیر، بهترین رقیب نیروگاه‌های سوخت فسیلی هستند، حتی در برخ نقاط جهان، این انرژی پاک و ایمن، ارزان‌تر از ذغال سنگ است.

 
2ilkf3xy7xtxysmm5gxb.jpg
 

همه‌ی شواهد نشان می‌دهد که احتمالا در آینده، توربین‌های بیشتری در نقاط مختلف جهان خواهیم دید. به باور تحلیل‌گران، حتی اگر با رشد انرژی بادی روندی که برنامه‌ریزی شده پیش نرود، بازهم توربین‌های بادی در سال‌های آینده گسترش خواهند یافت.
 

مزارع بادی می‌توانند برای شهرهای صنعتی روبه‌زوال و متکی به نفت، رفاه افتصادی به همراه داشته باشد


اما این بدین معنا نخواهد بود که توربین‌های بادی در همه‌جا به‌چشم خواهند خورد. مخالفان انرژی بادی، ادعا می‌کنند که توربین‌های بادی، جلوه‌‌ی طبیعت را خدشه‌دار می‌کنند. هرچند در مقابل، موافقان انرژی بادی هم مدعی هستند که توربین‌های بادی به جذابیت‌های طبیعت خواهند افزود. بنابراین تاحدی منطقی است که تصور کنیم، دیدن توربین‌های چرخان بادی تقریبا در همه‌جا، ترسناک است و اینکه مناظر کوهستانی و زمین‌های کشاورزی دیگر هیچ‌گاه مانند گذشته نخواهند بود.

اما، احتمال اینکه شاهد افزایش توربین‌های بادی دریایی باشیم، بسیار بالاست. تکنولوژی انرژی بادی دریایی به سرعت در حال افزایش است و پتانسیل تولید برق از انرژی بادی در دریاهای آزاد به‌مراتب بیشتر از خشکی است. به این ترتیب، احتمال بیشتری وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک هرگاه که از پنجره هواپیما به بیرون نگاه کنیم، توربین‌های بادی را در دریاهای وسیع ببینیم.

البته، در این شکی نیست که توربین‌های بادی در نواحی بادخیز، به‌شدت افزایش خواهند یافت. اما به دور از مخالفت‌ها با چنین پیشرفت‌هایی، اکثر مردم محلی با کمال میل توربین‌های بادی را پذیرفته‌اند. مزارع بادی می‌توانند به‌خصوص برای شهرهای صنعتی روبه‌زوال و متکی به نفت که بدون انرژی بادی، قطعا با رکورد اقتصادی مواجه می‌شوند، رفاه افتصادی را به همراه داشته باشد.

مزارع بادی به‌همان میزانی که به نفع اقتصاد محلی هستند، برای محیط‌زیست هم مفیدند. علاوه بر این، در آینده نزدیک شاهد تولید انبوه توربین‌های بادی کوچک‌تر و قابل‌حمل خواهیم بود که می‌توانند به‌جز کسب‌وکارهای کوچک برای مصارف شخصی هم مورد استفاده قرار گیرند. از این رو، در آینده احتمالا دیدن توربین‌ بادی در حیاط خلوت همسایه‌ به‌امری عادی بدل می‌شود. توربین‌های بادی ممکن است که با مجتمع‌های مسکونی و آسمان‌خراش‌ها نیز ادغام شوند. بنابراین، آینده مملو از توربین ‌بادی است و همه‌جا توربین‌ بادی خواهیم دید!

منبع: زومیت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...