رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

آستمپره كردن

 

آستمپره كردن نوعي عمليات حرارتي است كه گاهي در قطعات نازك و كوچك فولادهاي سخت شونده جهت تشكيل ساختار باينيت به كار مي رود با ايجاد اين ساختار چكش خواري و سختي زياد حاصل مي شود و نيازي به انجام فرآيند مركب«سخت كردن و تمپره كردن» نيست، بعلاوه ساختار باينيت خواص مناسب تري نسبت به ساختارهاي مارتنزيت و تروستيت تمپره شده دارد. در اين فرايند چون تمام جرم فولاد بايد با سرعت بيش از سرعت بحراني سرد شود فولادهاي نازك به راحتي مورد عمل واقع مي شوند در قدم اول فولاد را 50 تا °F 100 بالاتر از محدوده بحراني گرم مي كنند تا ساختار استنيتي ايجاد شود. سپس قطعه با سرعت زياد تا كمي بالاتر از دماي Ms سرد شده و مدتي در آن دما نگاهداشته مي شود. لذا فرصت تبديل آستينت به باينيت در دماي ثابت فراهم مي آيد دماي ثابت معمولاً‌به وسيله وان نمك مذاب يا وان سرب تأمين مي شود باينيت تا اندازه اي چقرتر از مارتنزيت تمپره شده مي باشد.

 

بهعلت ناچيز بودن افت دما در اين فرايند نسبت به فرايند كوئنچ و مارتمپره كاري، احتمال ايجاد ترك و پيچيدگي كم است تنها عيب آستمپره كردن آن است كه فقط در قطعات نازك مانند تيغه چاقو تيغ ريش تراشي و مفتولها قابل اجرا است. فولادهايي كه 6/0 درصد يا بيشتر كربن دارند به راحتي آستمپره مي شوند وان هاي آستمپره كاري معمولاً مخلوط نمك هاي مذاب هستند كه شامل كربنات سديم و كلرورباريم مي باشند.

 

فرايند ديگري كه با آستمپره كاري متفاوت بوده و براي محكم تر كردن فولادهاي آلياژ سخت شونده به كار مي رود به آسفورمه كاري معروف است. در اين فرآيند نيز فولاد به ساختار آستنيت تبديل مي شود و سپس تا كمي بالاتر از دماي Ms سرد مي گردد. به جاي نگاهداشتن فولاد در آن دما و تبديل ساختار به باينيت آن را تحت پلاستيك قرار داده و سپس به مارتنزيت كوئنچ مي كنند.

 

البته چون تغيير دادن شكل جوش ها به وسيله غلطك يا پرس غير مقدور است اين فرايند به ندرت به كار مي رود قابل ذكر است كه تغيير ابعادي آستنيت به اندازه 50 تا 95 درصد سبب افزايش 5 تا 10 درصدي استحكام ساختار مارتنزيتي مي شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...