رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اپيزيوتومي چيست و چرا انجام مي شود ؟

 

 

اپيزيوتومي يك برش جراحي در ناحيه پرينه يا مياندوراه (ناحيه عضلاني بين واژن و مقعد) است و قبل از انجام برش بيحسي موضعي داده مي شود.

اين برش جراحي كوچك در صورتي كه نوزاد تحت استرس باشد و نياز به تولد سريع داشته باشد انجام مي شود. اگر ماما تشخيص دهد كه نياز به گشاد كردن واژن به وسيله برش وجود دارد، اين كار را انجام مي دهد. در غير اين صورت احتمال پارگي شديد واژن وجود خواهد داشت. برخي از متخصصين معتقدند كه برش اپيزيوتومي بهتر از پارگي اتفاقي واژن ترميم مي شود. در عين حال اين روش در بيشتر زنان باعث مشكلاتي چون درد، بي اختياري ادرار و مدفوع و بهبودي دير هنگام شده است. بنابراين اپيزيوتومي فقط بايد براي مادراني كه از آن نفع مي برند استفاده شود. پارگي هاي خود به خود درد كمتري داشته و حداقل در روزهاي بعد از زايمان درد ندارند در حالي كه پارگي اپيزيوتومي دردناك است. بررسي ها نشان داده است زناني كه برش اپيزيوتومي براي آنها داده مي شود، زناني كه پارگي خودبخودي پيدا مي كنند، و همچنين زناني كه هيچ آسيبي نمي بينند، همگي مي توانند با انجام ورزشهاي لازم 3 ماه بعداز زايمان از قدرت مناسب عضلات كف لگن برخوردار شوند.

لینک به دیدگاه

[h=2]آيا برش اپيزيوتومي دردناك است ؟[/h]

اكثر زنان اظهار مي كنند كه برش اپيزيوتومي را هنگام زايمان احساس نكرده اند. چون بافتهاي اطراف واژن در هنگام زايمان به شدت كشيده شده و برش به سادگي انجام مي شود، اما ممكن است روند بهبود آن دردناك باشد.

براي التيام درد اين نكات مفيد است :

  • كيسه يخ و يا كيسه هاي ژله اي سرد مي تواند محل بخيه را بي حس كرده و تورم را كمتر كند. اين روش از قديم براي التيام درد استفاده مي شده است .
  • دوش آب گرم بسيار مفيد است. با اين حال تحقيقات نشان مي دهد كه افزودن نمك به آب وان حمام هيچ تاثيري در بهبود ترميم ندارد. بخيه ها را بعد از حمام با حوله نرم و تميز به آرامي خشك كنيد.
  • محل بخيه ها را در معرض هوا قرار دهيد. حداقل روزي 10 دقيقه لباسهاي زير را در آورده و روي حوله تميز استراحت كنيد.
  • به ميزان لازم پياده روي كنيد. ورزشهاي مخصوص عضلات كف لگن را انجام دهيد تا گردش خون تحريك شده و ترميم زخم تسريع شود.

لینک به دیدگاه

[h=2]چه زماني مي توانم آميزش جنسي داشت _?[/h]

بهبود بخيه ها نبايد بيش از 1 ماه طول بكشد و بسياري از پزشكان تا هفته ششم بعد از زايمان براي شما ممنوعيت در نظر مي گيرند. معمولا بعد از اين زمان و در صورت تمايل، ايراد ندارد. اگر شك داريد كه بخيه هاي شما به خوبي بهبود يافته يا خير، به پزشك خود مراجعه كنيد و يا تا موعد ويزيت هفته ششم بعد از زايمان صبر كنيد.

وقتي براي اولين بار بعد از زايمان رابطه جنسي داريد امكان دارد در ابتدا تنگي واژن و درد را احساس كنيد. در اينصورت حفظ آرامش و استفاده از ژل لوبريكانت را توصيه مي كنيم. سعي كنيد قبل از رفتن به بستر دوش آب گرم بگيريد و زمان زيادي را به ابراز احساسات اختصاص دهيد. در موقع انجام عمل جنسي، وضعيت راحتي را براي خود انتخاب كنيد.

لینک به دیدگاه

اگر شما فكر مي كنيد كه روش اپيزيوتومي را نمي پسنديد، بايد موضوع را با ماما يا پزشك خود در يكي از ويزيت هاي پيش از زايمان در ميان بگذاريد. در كلاسهاي مخصوصي كه پيش از زايمان در آن شركت مي كنيد و براي دوران بارداري و زايمان آما مي شويد، حفظ آرامش و استفاده از وضعيت هاي مختلف براي اجتناب از اپيزيوتومي آموزش داده مي شوند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...