رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اثربخش کردن شهرداری ها از طریق طراحی ساختار سازمانی متناسب با اندازه شهرها، برای ارائه خدماتی مطلوب و تأمین منافع و حقوق شهروندان هدف اصلی این تحقیق بوده است. از آنجا که بین مأموریت و استراتژی و ساختار سازمانی می بایست رابطه منطقی وجود داشته باشد و ساختار سازمانی ابزاری است که مدیریت با استفاده از آن به هدف های سازمانی دست می یابد، در این مطالعه سعی شده است از طریق آزمون آماری رابطه بین ساختار سازمانی، اندازه شهر و اثربخشی سازمانی شهرداری ها مورد بررسی قرار میگیرد. جامعه آماری این تحقیق، 45 شهرداری در استان گیلان را در بر میگیرد و اطلاعات آن مربوط به سالهای 1377 تا 1380 است. پرسش اصلی تحقیق این است که چه نوع ساختاری با توجه به اندازه شهرها موجب افزایش اثربخشی سازمانی شهرداری خواهد شد. در این پژوهش با سنجش ابعاد ساختار سازمانی (تمرکز، پیچیدگی و رسمیت) و تعیین رابطه آن با اثربخشی سازمانی شهرداری ها با توجه به ویژگی های محیطی (اندازه و حجم خدمات شهری)، شهرداری ها در سه سطح دسته بندی می شوند و در هر سطح بر اساس جمعیت شهری (مصرف کنندگان خدمات شهری) و تعداد کارکنان شهرداری ها (ارائه کنندگان خدمات) ساختار متناسب با آن معرفی می گردد.

با جمع آوری اطلاعات و استفاده از آزمون های آماری که در هر سطح از شهرداری ها انجام شده، نتایج ذیل به دست آمده است:

نخست آنکه ساختاری شهرداری ها در سطوح مختلف با توجه به اندازه شهرها و حجم ارائه خدمات باید متفاوت باشد. دوم، مدل اصلی تحقیق (فرضیه اصلی) در سطح اطمینان مناسبی پشتیبانی شده است. سوم، با استفاده از روش دلفی نیز الگوهای پیشنهادی در سه سطح شهرداری کوچک، متوسط و بزرگ در جامعه مورد مطالعه تحت پشتیبانی خبرگان قرار گرفته است.

 

کلمات کلیدی: شهرداری، اثربخشی سازمانی، طراحی ساختار سازمانی، اندازه شهرها، ساختار ساده، ساختار بخشی، ساختار ماتریسی - پیوندی

نویسندگان: ناصر میرسپاسی، مهرداد گودرزوند چگینی

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...