رفتن به مطلب

ضرورت رسیدگی و مرمت بازار قیصریه لار


ارسال های توصیه شده

بازار قیصریه لار در فارس که به عنوان یک مجموعه نفیس و متنوع معماری قدیم ایران شناخته می شود نیازمند رسیدگی بیشتر و مرمت است.

بازار قیصریه در شهرستان لار واقع شده‌است. این بازار یک مجموعه نفیس و پرتنوع معماری قدیم ایران است. جلوه‌های بارزی از شیوه‌ها و شگردهای معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی دیده می شود.

preview.jpg

 

ازار درحال حاضر شامل دو شبکه شمالی و جنوبی است که مدخل ورودی جنوبی آن از میدان جدید الاحداث لار شروع و به محلهای شمالی قدیمی بازار ختم می‌شود. رشته دیگر شرقی و غربی است که در تقاطع بازار شمالی جنوبی دارای یک چهارسوق وسیع است. چهارسوق به صورت هشت گوش است و در چهار گوش آن چهار باب مغازه در هر سمت احداث شده ‌است.

در اطراف چهارسوق و در پشت چهار مغازه هرسمت چهارسوق، بازاری به عرض ۳.۴متر دورتا دور ادامه دارد و به این ترتیب طرح جانبی را به وجود آورده‌ که در سایر بازارهای ایران نظیر آن دیده نمی‌شود. طول بازار شرقی و غربی 6.117 متر و طول بازار شمالی جنوبی 4.124 متر است. جالبترین بخش بازار قیصریه لار طرح چهارسوق آن است که در نوع خود از نظر معماری منحصر به فرد است. گنبد سنگی چهارسوق دارای طرح بسیار جالبی است و ارتفاع آن از ۱۸ متر تجاوز می‌کند. این بازار که از زیباترین بازارهای تاریخی قاره آسیاست این روزها به دلیل بی توجهی مسئولان امر در آستانه تخریب قرار گرفته است.

 

 

01.jpg

 

بازار قیصریه یکی از آثار تاریخی مهم استان فارس و از بناهایی است که در حدود قرن سوم بنا شده است. در کتیبه ای به خط نستعلیق به طور برجسته بر روی سنگ نقش شده تاریخ تعمیر بازار در سال 1015ه.ق (408)سال پیش است. در حال حاضر این بازارنیازمند مرمت در دو حیطه است اول مرمتهایی که جنبه اضطراری دارد و دیگر مرمتهای اصولی که نیازمند دقت و زمان بیشتر است.

این بازار در حال حاضر به دلیل عدم حفاظت دقیق و مرمتهای اصولی در وضعیت مناسبی نیست و در صورت ادامه این روند در آستانه تخریب و نابودی قرار می گیرد.

یک فعال میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون وضعیت بازار قیصریه گفت: با توجه به مشکلات عدیده ای که در این بازار وجود دارد مسئولان ذی ربط باید هرچه سریعتر برای جلوگیری از تخریب بازار قیصریه اقدام کنند.

 

 

02.jpg

 

کاظم رحیمی ن‍‍‍ژاد در خصوص مشکلات این بازار اظهار داشت: سیستم برق بازار بسیار ابتدایی است و با توجه به اینکه کابل ها روی دیوارها رها شده امکان حریق وجود دارد ضمن اینکه سیستم اطفای حریق نیز در بازار وجود ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این برخی از پنجره های بالای مغازه ها برای عبور کانال کولر تخریب شده و نیازمند تعمیر است که باید در این راستا نیز هرچه سریعتر اقدام شود.

 

این فعال میراث فرهنگی اظهار داشت: همچنین وضعیت طبق دوم بازار بسیار اسفناک است و به صورت انبار در آمده و در حال فرسودگی است و علاوه بر این نقاشیهای سقف و دیوارها فرسوده شده و نیاز به رسیدگی دارد.

وی در خصوص دیگر مشکلات بازار نیز بیان کرد: برخی مرمتهای صورت گرفته با معماری کلی بازار همخوانی ندارد و چهره نامناسب و زشتی را برای بازار به وجود آورده است.

رحیمی ن‍‍‍ژاد ادامه داد: ورودی غربی بازار حصار کشی نشده و با توجه به وجود گودالی که در آنجا به احتمال زیاد برای آپارتمان سازی ایجاد شده احتمال سقوط وجود دارد و ضروری است که مسئولان امر اقدام کنند.

این بازار فرصت مناسبی را برای جذب گردشگر به این محدوده فراهم کرده که می توان با مرمت و معرفی آن در راستای احیای گردشگری لار با استفاده از چنین بناهایی تاریخی اقدام کرد.

منبع:خبرگزاری مهر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...