رفتن به مطلب

سنسورهای enfet


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ترانزیستور اثر میدان آنزیمی یا Enzyme Field Effect Transistors) ENFET) قطعات بایو الکترونیکی هستند که در زمره سنسورهای شیمیایی پتانسیل الکتریکی قرار داشته و حساسیت و قدرت گزینندگی بسیار بالایی نسبت به مواد بیولوژیکی اکتیو (نظیر آنزیمها) دارند. بایوسنسورهای پتانسیلی برای تبدیل واکنش بیولوژی به سیگنال الکتریکی از الکترودهای انتخاب یونی استفاده می کنند. در ساده ترین شکل، این سنسور شامل یک غشای آنزیم غیرمتحرک دور یک پروب pH متر است که در آن واکنش تسریع شده بیولوژیکی باعث تولید یا جذب یونهای هیدروژن میشود. واکنش صورت گرفته در کنار لایه ی نازک شیشه ای باعث تغییر در pH میشود که میتوان آنرا بصورت مستقیم توسط یک pH متر خواند. بکارگیری چنین الکترودهایی برای ایجاد امپدانس بسیار بالا و در نتیجه جریانی معادل صفر است تا از هر گونه تداخل با واکنش بیولوژیکی اجتناب شود.

potent.gif

شکل یک – a نیم غشای رطوبت پذیر، b بایوکاتالیزور، c جاذب نزدیک به غشای شیشه اکتیو، d پروبpH ، e اختلاف ولتاژ الکتریکی که بین الکترودهای داخلی Ag/AgCl در f ایجاد میشود ، g اسید هیدروکلریک رقیق شده، h الکترود مرجع.

دراین قطعات، آنزیم مورد نظر روی لایه ی عایق ترانزیستور اثر میدان حساس یونی ion-selective field effect transistor یا به اختصار ISFET ثابت می شود. برای جبران اتوماتیک نوسانات ناشی از pH و دمای محیط عملاً از زوج ترانزیستور ISFET برای این منظور استفاده میشود که یکی از آنها بسیار شبیه به FET معمولی طراحی میشود با این تفاوت که شامل غشای نازک ژله مانندی از یک آنزیم مشخص است.

fig6_4.gif

شکل دو – ترانزیستور اثر میدان آنزیمی

سه نوع مختلف الکترود انتخابگر یونی شامل الکترودهای شیشه ای برای کاتیون (یونهای باردار مثبت)، الکترودهای pH شیشه ای و الکترودهای نیمه هادی (شامل ترکیبات سولفید و هالید نقره) وجود دارند که ساختار این سنسورها از آنها استفاده میشود.

برای مطالعه بیشتر در مورد ساختار و طرز کار این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می توانید به کتاب BIOELECTRONICS HANDBOOK اثر ماسیمو گراتارولا Massimo Grattarola مراجعه کنید. مطالب این پست از بخش 10.3 این کتاب صفحه ی 294 خلاصه نویسی و ترجمه شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...