رفتن به مطلب

معرفی آنتن های تشدیدگر عایقی


ارسال های توصیه شده

آنتن تشدیدگر عایقی (Dielectric Resonator Antenna) نخستین بار در سال 1939 معرفی شد. در ظاهر، این آنتنها به علت عایق بودن، انتخاب مناسبی برای کاربرد تشعشعی به نظرنمی رسند؛ اما اگر به طور صحیحی تحریک شوند، می توانند در فرکانس مورد نظر تشدید و به خوبی تشعشع کنند.

 

آنتن های عایق، در مقایسه با آنتن های فلزی اندازه کوچکی دارند و اندازه آنها متناسب با عکس جذر ثابت عایقی می باشد. بنابراین برای کوچک کردن آنتن ها، از ضرایب عایقی بالا استفاده می شود. آنتن های عایق را می توان به شکهای مختلفی ساخت ولی اغلب برای طراحی و تحلیل ساده تر، آنها را به سه شکل استوانه ای و کروی و مستطیلی می سازند.

عایق ها انرژی را در درون خود نگهداری می کنند و این امر باعث پایداری فرکانسی و کاهش اثر فضای اطراف بر روی آنتن می شود به طوری که در مدارات مجتمع می توان از آنها استفاده کرد.

در این آنتن ها سازوکار تشعشعی، جریان جابجایی است که در داخل عایق می چرخد و به کار گیری عایق هایی که تلفات عایق آنها کم است، در فرکانس های بالا باعث برتری بازده نسبت به آنتن هایی که دارای هادی هستند، می شود به طوری که تلفات از جریانهای خطوط تغذیه و صفحه زمین ناشی می گردد.

آنتنهای عایق را می توان بر اساس ساختار و پهنای باند طبقه بندی کرد. پهنای باند رابطه معکوس با ضریب کیفیت آنتن دارد. در واقع هر چه نسبت توان تشعشعی و تلفاتی به توان ذخیره شده در آنتن بیشتر باشد پهنای باند افزایش می یابد.

در آنتن ها و تشدیدگرهای عایق، از مواد با ثابت عایقی بالا استفاده می گردد و این مواد باید دارای دو ویژگی تلفات کم و پایداری حرارتی باشند.

امروزه به علت ارزانی و سادگی ساخت آنتن های مدار چاپی، در کاربردهای زیادی از آنها استفاده می شود. ولی در بعضی از کاربردها نیاز به قرارگیری چندین آنتن در کنار یکدیگر داریم. در چنین حالتی آنتن های عایق به علت کوپلاژ متقابل کم و پایداری فرکانسی بالا، مناسبتر می باشند. از آنتن های عایقی به عنوان آنتن WLAN در باند فرکانسی 2.4GHzدرکارتPCMCIA در کامپیوترهای لپ تاپ استفاده شده است.

 

منبع:rf-mw-antenna.persianblog.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...