رفتن به مطلب

کشف مولکولی که توقف آن حافظه را افزایش می دهد


ارسال های توصیه شده

[table]

[tr]

[td=colspan: 2]کشف مولکولی که توقف آن حافظه را افزایش می دهد

[/td]

[/tr]

[tr]

[td=colspan: 2]دانشمندان آمریکایی پروتئینی را در مغز کشف کردند که در طول عفونتهای ویروسی فعال است و موجب کاهش حافظه می شود.

[/td]

[/tr]

[tr]

[td=colspan: 2] به گزارش خبرگزاری مهر، مولکولی به نام pkr یک پروتئین کیناس دو رشته ای است که توسط rna فعال می شود.

این پروتئین تاکنون به عنوان یک نشانگر عفونتهای ویروسی شناخته می شد. اما اکنون گروهی از دانشمندان کالج پزشکی بیلر نقش این پروتئین را در مغز شناسایی کردند.

نتایج این کشف می تواند راهی برای درمانهای جدید ویژه بیماریهایی که حافظه را ضعیف می کنند و یا توسعه روشهایی برای افزایش حافظه در انسان به روی جامعه علمی بگشاید.

این بررسیها نشان می دهد از زمانی که پروتئین pkr فعال می شود یک سری اختلالات شناختی بروز می یابد و دانشمندان دریافتند موشهای بدون این پروتئین در مغز خود نوعی "سوپر حافظه" دارند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما کشف کردیم که وقتی به صورت ژنتیکی حضور pkr را در مغز متوقف می کنیم تحریک پذیری سلولهای مغزی افزایش می یابند و یادگیری بهبود می یابد. بنابراین در یک سری تستهای رفتاری، ما حافظه بیشتری را در موشها مشاهده کردیم."

برای مثال، زمانی که این دانشمندان حافظه فضایی (حافظه مکانها و حوادث) را از طریق تستی که در آن موشها باید از سیگنالهای دیداری برای یافتن یک سکوی پنهان در یک وان گردان استفاده می کردند مورد ارزیابی قرار دادند مشاهده کردند که موشهای نرمال باید این عملیات را به دفعات بیشتری و برای روزهای طولانی تری تکرار می کردند تا سرانجام موقعیت سکو را به یاد می آوردند. درحالی که موشهای بدون pkr تکلیف خود را تنها پس از یک مرحله تمرین یاد گرفتند.

در ادامه این کشف، دانشمندان به منظور درک عملکرد این فرایند در سطح مولکولی کشف کردند زمانی که pkr متوقف می شود به خاطر اینترفرون گاما فعالیت سیناپسی افزایش می یابد و در نتیجه ارتباطات میان نورونها بهتر می شود. اینترفرون گاما مولکولی است که در سیستم ایمنی بدن حضور دارد.

این پژوهشگران اظهار داشتند: "این اطلاعات که کاملا غیرمنتظره بودند نشان دادند این دو مولکول که از مدتها قبل از نقش آنها در عفونتهای ویروسی آگاه بودیم پاسخ ایمنی نوعی از فعالیت مغزی را تنظیم می کنند که منجر به شکل گیری حافظه بلند مدت در مغز بزرگسال می شود."

براساس گزارش وایرد، این دانشمندان امیدوارند تحقیقات آنها منجر به توسعه دارویی شود که با فعالیت بر روی pkr بتواند حافظه و فعالیت مغزی را بهبود بخشد.

در حدود 35 میلیون نفر در سراسر دنیا از آلزایمر رنج می برند. بنابراین توسعه چنین دارویی می تواند برای این بیماران بسیار سودمند باشد.

[/td]

[/tr]

[/table]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...