رفتن به مطلب

بهانه براي توجيه براندازي دولت مصدق


ارسال های توصیه شده

بهانه براي توجيه براندازي دولت مصدق: آيزنهاور از گسترش فعاليتهاي حزب توده اعلام نگراني كرد

 

هفتم آگوست 1953 (1332 هجري خورشيدي) ژنرال آيزنهاور رئيس جمهوري وقت آمريكا كه در ژانويه همان سال، در اين مقام آغاز بكار كرده بود در يك مصاحبه عمومي نگراني عميق دولت آمريكا از گسترش فعاليت و نفوذ حزب توده در ايران و احتمال كمونيست شدن وطن ما را اعلام داشت و اشاره كرد كه وي در برابر اين وضعيت نمي تواند ساكت بنشيند و دست روي دست بگذارد. متعاقب انتشار مصاحبه، حزب توده در تهران بر ضد آمريكا دست به تظاهراتي وسيع زد كه به نوشته مورخين، باعث تاييد ادعاي آيزنهاور در اذهان جهانيان شد و به تقويت بهانه او انجاميد. تظاهر كنندگان در عين حال ورود همزمان ژنرال (سرهنگ) شوارتسكوف دوست آمريكايي شاه به ايران و بازگشت محرمانه اشرف پهلوي (خواهر دوقلوي شاه) را به كشور (ازتبعيد) علائم يك توطئه در شرف وقوع خواندند.

در اين ميان، ديپلماتهاي آمريكايي مقيم تهران به دولت دكتر مصدق اخطار مي دادند كه اگر پشتيبان كمونيست ها نيست، دستور سركوبي تظاهرات را بدهد زيرا كه ادامه تظاهرات، خطر حمله به سفارت آمريكا، كنسولگري هاي آن و موسسات فرهنگي ـ آموزشي آمريكا از جمله كلاسهاي تدريس زبان انگليسي انجمن ايران و آمريكا را دارد و ... كه دكتر صديقي وزير كشور زير بار سركوب كردن تا زماني كه تظاهر كنندگان دست به ارتكاب جرم، تخريب و بي نظمي زنند نمي رفت و استدلال مي كرد كه برگزاري اجتماعات در ايران آزاد است. بايد دانست، اشرف پهلوي كه پس از يك سال، سوم مرداد 1332 با پيامي خارجي و محرمانه براي برادر خود به تهران بازگشته بود دو روز بعد از افشاي بازگشت او توسط تظاهركنندگان و انتشار قضيه در مطبوعات به دستور دكتر مصدق دوباره اخراج شد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...