رفتن به مطلب

شهر يادگيرنده چيست؟


ارسال های توصیه شده

چند سالي است كه موضوعي تحت عنوان شهرهاي يادگيرنده مطرح شده است. شهر يادگيرنده چيست؟

 

در هر جائي مدرسه ؛ دانشگاه ؛ دوره هاي آموزش كوتاه مدت مثل زبان ؛ امور هنري ؛ كامپيوتر ؛ كلاس هاي آموزشي و .......... وجود دارد و سمينارهائي هم تشكيل مي شود كه ابعاد آموزشي خوبي دارد. آيا شهر يادگيرنده (Learning cities) ؛ چيزي غير از اين است؟ چه تفاوتي دارد ؟ آيا تفاوت در ميزان و كميت اين آموزش ها است يا در كيفيت همين آموزش ها يا اينكه اصلا چيز ديگري است ؟

 

پاسخ : در شهر يادگيرنده علاوه بر همه موارد فوق ؛ در 3 بعد اتفاقات جديد مي افتد :

 

الف- محتوا : برخي موضوعات خاص (علاوه بر موارد متعارف) نيز در دستور كار قرار مي گيرد . مانند : بلوغ و مسئوليت پذيري شهروندان

  • زندگي جمعي و شهروندي
  • مشاركت و شهروندي فعال
  • توجه به منافع جمعي در قبال منافع شخصي
  • كسب دانش مفيد براي زندگي اجتماعي بهتر
  • مشتري گرائي
  • فن آوري اطلاعات
  • جهاني شدن
  • ......................

ب- روح و اصول يادگيري متفاوت : اين ويژگي ها بر همه يادگيري هاي شهرهاي يادگيرنده ؛ سايه مي افكند : يادگيري مادام العمر

  • يادگيري نحوه بسيج همه منابع اجتماع براي يادگيري (عمومي؛ داوطلبانه؛ رسمي؛ .....)
  • شناسائي نيازهاي محله ها از طريق مشاركت
  • استفاده از يادگيري به عنوان يك روش براي ترغيب انسجام اجتماعي و ......
  • مطرح شدن دانش و يادگيري به عنوان دارائي عمده شهر
  • فراهم كردن اين امكان براي شهروندان كه هركجا ؛هر زماني ياد بگيرند(در مركز خريد و ..)
  • .....................

ج- نتايج : چنانچه شهر يادگيرنده با ديدگاه هاي فوق مورد توجه قرار گيرد؛ به نتايج فوق العاده اي دست پيدا مي كنيم كه براي يك شهر بسيار با ارزش است و كمك بسيار مهمي براي اداره بهتر شهر مي باشد. در مورد اين نتايج در آينده مطالب بيشتري بيان خواهيم كرد.

 

در عصر دانش و جهانی شدن با توجه به رشد ارتباطات و افزایش رقابت جهانی، نیروی انسانی دانشی به عنوان سرمایه اصلی مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است و منجربه رشد سازمان های یادگیرنده شده است و از سوی دیگر با توجه به رشد رقابت جهانی ؛ شهرها نیز می توانند با شهروندان دانشی خود با یکدیگر به رقابت بپردازند. بنابراین موضوعی با عنوان شهر های یادگیرنده مطرح می شود که در سطحی گسترده تر از سازمان ها با هدف ایجاد شهروندان دانشی و یادگیرنده در جهت پیشبرد اهداف و استراتژی های شهر تلاش می کنند و خود را برای رقابت در جهان دانشی آماده می کنند.

 

سوده بیات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

هيوم(Hume)به عنوان شهر يادگيرنده

شهر هیوم در حاشیه روستایی- شهری بیست کیلومتری شمال غرب ملبورن - استرالیا واقع شده است. گستره آن 504 کیلومتر مربع است که 65 % زمین هایش توسط زمین های روستایی، 25 % زمین های شهری و 10 % توسط فرودگاه ملبورن اشغال شده است. هیوم یک مرکز تجمع فعالیت ها با رشد سریع جمعیت است، در حال حاضر، جمعیت آن تقریباً 171207 نفر است . تنوع فرهنگی زیادی دارد (ترکیب تقریبی 140 ملیت و 125 زبان دیگر به جز انگلیسی). تعداد زیادی از جمعیت هیوم جوانان هستند، 31.1 % ساکنین اش 19 ساله و کمتر هستند، در حالی که 9.1 % سنشان 65 سال و بالاتر است. در زیر بخشی از برنامه های هیوم جهت تحقق هدف شهر یادگیرنده اشاره شده است.

 

[h=1]1- القاء يادگيري مادام‌العمر در هيوم[/h]پي آمد: افزايش مشارکت يادگيرنده در ساکنين که خودشان را به عنوان شهروندان يادگيرنده توصيف می‌کنند و هيوم را به عنوان يک اجتماع يادگيرنده می‌بینند.

شاخص عملکرد اصلی( (Key Performance Indicator 1 : درصدي از جمعيت که در يادگيری برای کار با قصد افزایش توانایی بکارگماري مشارکت می‌کنند.

 

شاخص عملکرد اصلی2: درصدي از ساکنين که در يادگيري براي لذت بردن، مشارکت می‌کنند.

 

هدف 1-1: ترغيب و برانگيختن تک تک شهروندان که يک يادگيرنده و معلم باشند.

هدف1-2: تشويق شهروندان براي پذيرفتن يادگيري به عنوان بخشي از همه فعالیت‌های اجتماعي.

 

[h=1]2- شبکه دهکده جهاني يادگيرنده هيوم[/h]پي آمد: اعضاي دهکده براي رسيدن به ديدگاه مشترک در يادگيري از هم مطلع می شوند ، با هم ارتباط دارند و با هم کار می‌کنند.

 

شاخص عملکرد اصلی1: ارزش گذاری دهکده يادگيرنده جهاني هيوم توسط اعضا

 

هدف 2-1: فراهم کردن يک ساختار شبکه ای که اطلاعات و دانش را قابل اشتراک گذاري می‌کند، ارتباطات را می‌سازد و پروژه‌ها را پيوند می‌زند و تعداد زيادي از اعضاي دهکده را برای انجام فعالبت ها متعهد می‌کند.

 

[h=1]3- در سال‌های اوليه[/h]پي آمد: هر کودکي از نظر پايه توانایی دارد و براي مدرسه، يادگيري و زندگي آماده است.

شاخص عملکرد اصلی1: درصد کودکان آسيب پذير در يک يا چند منطقه در مطالعات اخير هيوم استراليا توسعه يافته است.

هدف 3-1 : تضمين يک بنيان مفهومي براي سواد، مهارت رياضي و تکنولوژی اطلاعاتInformation) Technology)

هدف 3-2: ايجاد حس تحقيق، کنجکاوي، خلاقيت و نوآوري

هدف 3-3: توسعه زبان اجتماعي و مهارت‌های ارتباطات

هدف 3-4: پشتيباني و آموزش والدين به عنوان اولين معلم بچه‌ها

 

4- در سال‌های مدرسه

پي آمد: بهبود يادگيري و پي آمدهاي زندگي براي همه دانش آموزان در طي مدرسه و مسير هاي ديگر آموزش و بکارگماري

شاخص عملکرد اصلی1: سالهای تحصیل در مدرسه ابتدایی (شروع از 7 سالگي و در سن 12 سالگي تکميل می‌شود) شامل دانش آموزان در جايگاهی متناوب

هدف 4-1: توسعه دانش آموزاني که از نظر اجتماعی مسئول هستند و فعالانه در زندگی اجتماعی هم در سطح محلي و هم جهاني مشارکت می‌کنند.

هدف 4-2: افزايش مشارکت افراد جوان در يادگيري، آموزش‌های پس از مدرسه و مسيرهاي موفق براي بکارگماري، بهبود سواد، مهارت رياضي، مهارت‌های فناوری ارتباطات

هدف 4-3: افزايش اعتماد به نفس، بلند پروازي، خلاقيت، نوآوري، سرمايه گذاري و پرورش رهبري در افراد جوان

هدف 4-4: تشويق افراد جوان به يادگيري های اجتماعي و سرگرم کننده

 

 

[h=1]5- در سال‌های بلوغ[/h]پي آمد: ساکنين ظرفيت کسب استخدام پايدار و کامل را دارند.

شاخص عملکرد اصلی1: نرخ بيکاري

هدف 5-1: اطمينان از اينکه همه بزرگ‌سالان فرصت براي کسب آگاهي، ادارک، دانش و مهارت دارند که می‌تواند به آن‌ها بهترين فرصت‌ها برای بدست آوردن کار را فراهم آورند.

هدف 5-2: توسعه مهارت‌های آمادگي کار براي آن‌هایی که به عنوان نيروي کار فعالیت نمی‌کنند.

 

[h=1]6- در ساله های میانسالی[/h]پي آمد: ساکنين براي زندگي بر اساس اجتماع از طریق مشارکت در یادگیری آموزش می‌بینند.

شاخص عملکرد اصلی1: درصد ساکنيني که در فعالیت‌های يادگيرنده مشارکت می‌کنند.

هدف 6-1: افزايش مشارکت ساکنين در يادگيري های غيررسمي شامل ورزش، هنر، علايق خاص، گروه‌های فرهنگي و داوطلبانه

هدف 6-2: تشويق بزرگ‌سالان به اینکه مسئولانه و فعالانه در زندگی اجتماعی محلي و جهاني مشارکت کنند و رهبران اجتماع باشند.

هدف 6-3: تشويق خانواده‌ها و شبکه‌های اجتماعي به يادگيري با هم ديگر

 

[h=1]7- در سال‌های پيري[/h]پي آمد: افراد مسن به ظرفیت‌هایشان براي يادگيري بها می‌دهند، در يادگيري مشارکت فعال دارند و به خاطر سهم شان در يادگيري ديگران احساس ارزش می‌کنند.

شاخص عملکرد اصلی1: درصد اجتماعات با سن بالاي 55 سال که در فعالیت‌های يادگيرنده مشارکت می‌کنند.

هدف7-1: تشويق افراد مسن براي ارزش گذاشتن به ظرفيت های در حال پیشرفت شان به عنوان يک يادگيرنده، يک معلم و افزايش مشارکت ساکنين مسن در همه اشکال يادگيري و آموزش (رسمي و غير رسمي) شامل ورزش، هنر، ICT(Information and Communication Technology)، علايق خاص، گروه‌های فرهنگي و داوطلبانه

هدف7-2: به اشتراک گذاري دانش، دانايي و مهارت‌های افراد مسن با گروه‌های ديگر در اجتماع(يادگيري بين نسلي)

 

سوده بیات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...