رفتن به مطلب

آثار باستانی شهر کرج


ارسال های توصیه شده

پل کرج

جاده کرج – چالوس در ضلع شرقی این پل واقع است. پل قدیمی کرج در گذشته ارتباط میان ری و تهران را با قزوین و غرب کشور میّسر می ساخت . طول پل 20/61 و عرض آن 80/8 متر است. پل از ابتدای ساخت مورد بهره برداری قرار گرفت ولی در سال 1330 که بر اثر عبور و مرور بسیار به پل خسارات زیادی وارد آمد، با ساخت پل جدید ، رفت و آمد برای حفاظت از این پل تاریخی ، ممنوع شد. پل دارای دو دهانه است و آب رودخانه از زیر طاق چشمه شرقی عبور می کند. این پل به دوره صفویه تعلق دارد و بخشی از آن در دوره قاجار مرمت و بازسازی شده است. هر چند براساس شواهد موجود در گوشه شرقی پل ، احتمالاً احداث آن به دوران پیش از صفویه باز می گردد. قدیمی ترین تصویری که از این پل به جای مانده ، تصویری است که توسط «اوژن فلاندن» طراحی شده است.

 

pol_karaj.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

حمام تاریخی مصباح

ساختمان اين حمام در اواسط دوره قاجار در بافت مركزی شهر قديم كرج ( محله مصباح ) و اطراف كاخ سليمانيه با معماری خاص و در زيرزمين بنا گرديده است . ورودی حمام با تعدادی پله به كف آن مرتبط شده و فضاهای داخلی حمام از يك سربينه ، رختكن ، گرم‌خانه ، خزينه ، نظافت‌خانه ، محل شستشو و شاه‌نشين تشكيل شده است . مصالح به كار رفته در ساختمان حمام شامل آجر ، سنگ و ملات ساروج می‌باشد . همچنين بقايای برج قلعه‌ای قديمی كه در قسمت شرقی اين حمام بنا شده مشاهده می‌شود .

 

hamam_mesbah.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

قلعه دختر کلاک

قلعه دختر کلاک قلعه دختر کلاک دره کلاک بالا ، سه کيلومتري شرق کرج قرار دارد. بالاي کوه قلعه اسفنديار که در شرق روستاي کلاک واقع شده ، باقيمانده ديوارهاي قلعه اي به چشم مي خورد که کاملا ويران شده و پلان و نقشه آن غيرقابل تشخيص است. قلعه دختر کلاک درخط الراس کوه واقع شده و از بالاي آن ، محدوده کرج و گرمدره و غرب تهران کاملا ديده مي شود . به احتمال زياد قلعه دختر کلاک، جزو پايگاه هاي ديده باني بوده و با قلعه هاي شاه دزد ، ري زمين ، تنگ گسيل و شهرستانک ارتباط داشته است . سفال هاي پراکنده در بالا و اطراف قلعه ، شباهت زيادي به سفال هاي سلجوقي- ايلخاني دارد و مي توان آن را با قلعه هاي اين دوره در ارتباط دانست.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

قلعه دهشاد

قلعه دهشاد با دیرینگی بیش از ۲۰۰ سال در روستایی به همین نام، در ده کیلومتری شرق شهریار و در محدوده شهر باغستان قرار دارد. قلعه دهشاد شايد تنها قلعه روستاي استان تهران است كه كماكان سكونت در آن ادامه دارد. مالک اولیه قلعه تاریخي دهشاد مشار السلطنه بوده و بعدها شخصی به نام حاجی حبیب اله مفید آن را در اختیار گرفت و اکنون در تملک یکی از مؤسسات وابسته به نهاد هاي انفلابی است . این قلعه دارای یک ورودی در ضلع شرقی و چهار برج در زوایای چهار گانه است و دو درگاه کوچک دربدنه باروی شرقی آن به چشم می خورد. باروی آن از چینه ها و کنگره هایی نیم دایره ای تشکیل شده و در چهار گوشه قلعه و در محل اتصال باروها ، یک برج مدور با ساختاری همانند دیوارهای جانبی وجود دارد كه علاوه بر كاربري اصلي يعني ديده باني و حفاظت به استحكام و نگهداري ديوارها كمك ميكند.

 

ghale_dehshad.jpg

 

 

ghale_dehshad.2.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...