رفتن به مطلب

وقتي دچار اضطراب يا دلشوره مي‌شويم، چه كنيم؟


ارسال های توصیه شده

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

اضطراب‌ عبارت‌ است‌ از احساس‌ ناراحت‌ کننده‌ و مبهم‌ ترس‌، وحشت يا خطر با علتي‌ ناشناخته‌ که‌ بر فرد مستولي‌ مي‌شود. براي‌ برخي‌ از افراد اين‌ حالت‌ ممکن‌ است‌ ناگهاني‌ باشد و برطرف‌ شود، اما براي‌ برخي‌ ديگر اين‌ حالت‌ به‌ صورت‌ مزمن‌ در مي‌آيد. به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، زماني كه دچار استرس يا اضطراب و دلشوره مي‌شويد اقدامات زير را انجام دهيد: - درخواست كمك از ديگران در صورت نياز - مشغول شدن به انجام كاري در خانه ترجيحا كار مورد علاقه مانند تماشاي تلويزيون، كتاب خواندن، باغباني و ... - صحبت كردن با دوستان و اقوام - ديدار با دوستان و آشنايان - خارج شدن از خانه براي مدت كوتاه و تماشاي مغازه‌ها يا قدم زدن در پارك - ورزش - انجام تمرينات آرام سازي: در اين تمرين عضلات به ترتيب از سر به طرف پا يا برعكس سفت مي‌شود 10 تا 15 ثانيه در اين حالت نگه داشته و بعد به آرامي شل مي‌شود اين سفت و شل شدن عضلات تاثير خوبي بر آرامش ذهن مي‌گذارد.

لینک به دیدگاه

روش تمرينات آرام سازي: - ابتدا به يك مكان خلوت برويد روي صندلي بنشينيد و پشت خود را صاف نگه داريد. كف پاها را روي زمين بگذاريد و دست‌ها را روي ران قرار دهيد. - ابروها را تا جايي كه مي‌توانيد به طرف بالا بكشيد و در اين حالت نگه داريد. سپس به آهستگي رها كنيد. - چشم‌ها را محكم ببنديد و پلك‌ها را روي هم فشار دهيد در اين حالت نگه داريد. سپس به آهستگي چشم‌ها را باز كنيد. - زبان خود را به سقف دهان فشار دهيد آن را چند ثانيه نگه داريد. سپسبه آهستگي رها كنيد. - دندان‌هاي خود را روي هم به مدت چند ثانيه فشار دهيد، سپس به آهستگي رها كنيد در صورتي كه دندان مصنوعي داريد اين حركت را انجام ندهيد. - شانه‌ها را بالا بكشيد و سفت نگه داريد. سپس به آهستگي رها كنيد. - دست راست را مشت كنيد و ساعد را روي بازو خم كنيد و محكم فشار دهيد در اين حالت نگه داريد سپس به آهستگي رها كنيد اين حركت را با دست چپ نيز انجام دهيد. يك نفس عميق بكشيد و ريه خود را از هوا پر كنيد و نفس خود را حبس كنيد ودر اين حالت به شكم خود فشار آوريد. سپس به آهستگي نفس خود را بيرون دهيد و ريه را كاملا خالي كنيد. - كتف‌ها را تا جايي كه مي‌توانيد به عقب ببريد و فشار دهيد و در اين حالت سفت نگه داريد، سپس به آرامي رها كنيد. - پاي راست را صاف نگه داريد و پنجه پا را به طرف بيرون بكشيد و در اين حالت نگه داريد بعد پنجه پا را به طرف خود خم كنيد و پا را سفت در اين حالت نگه داريد، سپس به آهستگي پا را زمين بگذاريد. اين حركت را با پاي چپ تكرار كنيد. - زانوي راست را خم كنيد و ران را تا جايي كه مي‌توانيد بالا بياوريد و سفت نگه داريد، سپس به آهستگي پا را زمين بگذاريد اين حركت را با پاي چپ تكرار كنيد.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

کمبود خواب عميق، موجب فشارخون بالا مي شود

 

کمبود خواب عميق يکي از دلايلي است که باعث مي شود مردم مبتلا فشارخون بالا بشوند.متخصصان دريک تحقيق يافتند کساني که خواب عميق خيلي کمي دارند، نسبت به کساني که خواب طولاني تر و بدون وقفه دارند، 80درصد بيشتراحتمال دارد که مبتلا به فشارخون بالا بشوند.

محققان حدود 800نفر مرد بالاي 65 سال را که درابتداي تحقيق فشارخون بالا نداشتند را مورد بررسي قرار دادند. محققان روي اين افراد درخانه تست هاي خواب انجام دادند و الگوي خوابشان را مورد بررسي قرار دادند و خواب بدون حرکت سريع چشم هايشان را که به خواب با نوسان آرام يا به خواب عميق (non rem) هم معروف است را اندازه گيري کردند. محققان بيش از سه سال تغييرات فشارخون مردان را زير نظرگرفتند.

مطالعات قبلي نشان داده اند هنگامي که افراد کمتراز6ساعت درشب مي خوابند، خطرابتلا به فشارخون بالادرآنها افزايش مي يابد. اگرافراد مرتب بيدارشوند(به خاطرداروها يا مشکلات خواب و بيماري هاي مختلف) ونتوانند دوباره سريع بخوابند، اين مسئله هم تاثيرمنفي روي فشارخون دارد.

محققان اغلب خواب با حرکت يا نوسان آرام را به زماني نسبت مي دهند که بدن ذخايرانرژي اش را بازمي گرداند: فشارخون پايين مي آيد، تنفس آرام مي شود وسرعت ضربان قلب کاهش پيدا مي کند. افراد معمولا درساعات اوليه ي شب به خواب عميق مي روند.اگر فشارخون افراد ، درهنگام خواب به اندازه ي کافي کاهش پيدا نکند، ممکن است به رگ هاي خوني شان آسيب برسد. همچنين خواب عميق خيلي کوتاه، ممکن است باعث شود قسمت هايي ازمغزبه طور موثر عمل نکنند که وظيفه ي کنترل آزاد کردن تعدادي ازهورمون ها وساير موادي را دارد که مربوط به حفظ فشارخون مناسب مي باشد.

محققان مي گويند انجام بعضي کارها باعث مي شوند که افراد به اندازه ي کافي خواب عميق داشته باشند. ازپزشک تان سوال کنيد آيا داروهايي که مي خوريد روي خواب تان تاثيرمي گذارند و آيا داروي جايگزيني براي آن وجود دارد. محققان توصيه مي کنند که فعاليت جسمي وذهني هم مي توانند به شما کمک نمايند.

فشارخون بالا قاتل خاموش ناميده شده است و باعث افزايش خطرابتلا به بيماري هاي قلبي و ساير بيماري ها مي شود. بنابراين هنگامي که کيفيت خواب شما با فشارخون تان ارتباط پيدا مي کند، بايد به آن توجه ي فراوان داشته باشيد.

منبع: http://thechart.blogs.cnn.com

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...