رفتن به مطلب

تقسیم بندی مناطق از لحاظ پتانسیل نفتی


*mishi*

ارسال های توصیه شده

از نظر پتانسیل نفتی،مناطق مختلف را به سه گروه تقسیم می کنند که عبارتند از:

1) مناطق غیر محتمل: مناطقی هستند که فقط از سنگ های آذرین،متامرفیک و یا رسوبات غیردریایی که فاقد مواد آلی هستند تشکیل شده است.افزون بر این،مناطق بسیار قدیمی مربوط به کامبرین و قبل از آن ولو اینکه در معرض رویدادهای آتش فشانی و متامرفیسم هم قرار نگرفته باشند به علت محدودیت ارگانیسمهای زنده،از مناطق غیر محتمل تلقی می شوند.

 

2) مناطق محتمل: مناطقی هستند که رسوبات دریایی در آنها شناخته شده اند و عواملی که با تشکیل و تجمع نفت مغایرت داشته باشند در آنها دیده نمی شود.ولی به علت محدود بودن فعالیت های اکتشافی وجود نفت به طور قاطع تایید نشده است.

 

3) مناطق قطعی نفت: مناطقی هستند که از هر جهت برای تشکیل و ذخیره ی مواد هیدروکربنی،مناسب بوده و این مواد در آنها کشف و شناخته شده اند.ضخامت زیاد رسوبات دریایی و شرایط مناسب ساختمانی و چینه شناسی، همه موید وجود نفت در آن مناطق می باشند.در این مناطق وجود هیدروکربن و میزان آن توسط حفاری های متعدد و بررسی های تکمیلی مخزن به اثبات رسیده است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مخزن نفت - میدان نفتی - حوضه های نفتی

• مخزن نفت : ساده ترین شکل جمع یک ذخیره ی نفتی در زیرزمین و کوچکترین واحد از نظر اقتصادی است.محتوی نفت یا گاز یا هر دو باشد.مخازن عمده به طور قراردادی به مخازنی گویند که بیش از 50 میلیون بشکه نفت ذخیره داشته باشد.

 

• میدان نفتی : وقتی چند مخزن در وضعیت مشترک و خاص زمین شناسی اعم از ساختمانی و یا چینه شناسی قرار گرفته باشند،چنین گروه مخازن را میدان نفتی گویند.مخازن مختلفی که در یک میدان قرار گرفته اند،ممکن است در افق های مختلف استراتیگرافیک در یک ساختمان طاقدیسی واقع شده و یا در محل های مختلف ولی در یک مجموعه ی رسوبی-چینه ای مشخص گستردگی پیدا کر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ه باشند.

 

• حوضه های نفتی : حوضه ی نفتی،منطقه یا محدوده ی جغرافیایی است که در آن میدان ها و مخازن نفتی متعددی وجود دارد که همه ی آنها در یک مجموعه ی زمین شناسی مربوط به شرایط محیطی و رسوبی معین و مستقل گرد آمده اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...