رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نگرشی بر آموزش مهندسی متالورژی و مواد در جمهوری فدرال آلمان

 

ناصر توحیدی: دانشکده مهندسی متالورژی و مواد، پردیس دانشکده های فنّی دانشگاه تهران

کامران معینی پور: واحد تحقیق و توسعه، شرکت صنایع فرو آلیاژ ایران (سهامی عام)

 

مقدمه

 

واقعیت انکار ناپذیر در علوم و فنون نشان می دهد، که ایران با مرز های دانش هنوز فاصله زیادی دارد و از طرف دیگر برنامه ریزی تحقیق، توسعه و تولید در صنایع ایران و در سیستم آموزش و پژوهش ناهماهنگی ها و نارسایی های زیادی دارد و باید مورد باز نگری عمیق قرار گیرد. آیا در ایران آموزش در جهت نیاز صنایع، رشد صنایع و در ارتباط با صنایع است؟ آیا پروژه های انجام شده و در حال انجام در دانشگاه ها برای تامین نیاز های صنعت در حال و آینده مفید است؟ برنامه ریزی در دانشگاه های ایران چه سمت و سویی باید داشته باشد؟

 

هم اکنون هر پنج سال دانش بشری دو برابر می شود، در سال 1400 شمسی، دانش بشری درهر دو ماه، احتمالا دو برابر خواهد شد. بدیهی است، آموزش نیز باید متناسبا در فاصله های زمانی بسیار کوتاهتری، متحول گردد تا جوابگوی تغییر و تحولات دانش روز باشد، لذا بازنگری سیستم آموزش و پژوهش در دانشگاه های ایران نیز امری الزامی به نظر می رسد. شناخت برنامه های آموزشی و پژوهشی کلیه کشور های پیشرفته صنعتی از جمله جمهوری فدرال آلمان همواره مورد توجه کشور های صنعتی نیز بوده است و می تواند کم و بیش برای برنامه ریزی های آموزشی و پژوهشی ایران نیز بسیار مفید باشد. جمهوری فدرال آلمان در اروپای مرکزی در بین کشورهای هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، فرانسه، سوئیس، اتریش، جمهوری چک و لهستان قرار دارد. جمهوری فدرال آلمان در سال 2005 میلادی با جمعیت 82360000 نفر دارای 1985765 نفر دانشجو بوده است (حدود دو و نیم درصد جمعیت). از این تعداد 248375 نفر دانشجویان خارجی بوده اند (دوازده و نیم درصد). تعداد ایرانیان مقیم آلمان در سال 2005 میلادی 61792 نفر، که از این تعداد 2428 نفر دانشجو بوده اند (کمتر از یک درصد کل دانشجویان خارجی). موسسات آموزشی دانشگاهی در آلمان عبارتند از:

 

1- آکادمی های حرفه ای

(Professional Academies) "Berufsakademien" (ba)

2- مدارس مهندسی کاربردی

(Polytechnics, University of Applied Science) "Fachhochschulen" (FH)

3- دانشگاه ها و دانشگاه های صنعتی

( TU Universities - Universitäten (U) und "Technische Universitäten" (Universities & Technical

هدف از تدوین این مقاله، آشنایی با آموزش مهندسی متالورژی و مواد به عنوان نمونه ای از تغییر و تحولات آموزش عالی در دانشگاه های آلمان است، به این امیدکه شاید بتواند راه گشای برنامه ریزی آموزش در دانشگاه های ایران نیز باشد. پیش از اینکه آموزش در دانشگاه های آلمان مورد بررسی قرار گیرد، اشاره می شود که سابقه متالورژی و مواد در آلمان به قرن ها پیش بر می گردد. گئورگ آگریکولا ( Georg Bauer : Georgius Agricola) متولد 24 مارس 1494 میلادی در شهر گلاخا (Glauchau) در ایالت ساکسن (Sachsen) در شرق آلمان با تخصص پزشکی و بلور شناسی، پایه گذار بلور شناسی و متالورژی نوین درآلمان بود (شکل1 - پست سوم). او در سال 1546 میلادی کتاب " بلور شناسی" De Fossilium Natura را منتشر نمود. او برای اولین بار دوازده کتاب در زمینه معدن و متالورژی تدوین نمود، که در مجموعۀ "در باره فلزات" (De Re Metallica) یکسال پس از مرگ او در سال 1556 میلادی منتشر شد.

 

 

 

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

تحصیلات مهندسی در آلمان را می توان در مراکز گوناگون آموزش عالی زیر انجام داد:

 

0_10.jpg

 

در آلمان می توان در سطوح دیپلم مهندسی (Dipl.-Ing.)، دکترای مهندسی (Dr.-Ing.)، لیسانس (B.Sc.)، فوق لیسانس (M.Sc.) و دکترا (Ph.D.) تحصیل نمود. سمت وسو در دانشگاه ها و دانشگاه های صنعتی بیشتر در جهت آموزش و پژوهش در مرز های دانش و کارهای تحقیقاتی، در مدارس مهندسی و آکادمی های حرفه ای آموزش در جهت مسائل مهندسی کاربردی و تجربی برنامه ریزی می شوند. علاوه بر دانشگاه ها و دانشگاه های صنعتی می توان در انیستیتوهای تحقیقاتی مانند انیستیتوهای تحقیقاتی ماکس پلانک (Max-Planck-Institut) در شهر های دوسلدورف (برای تحقیق روی فلزات آهنی) و اشتوتگارت (برای تحقیق روی فلزات غیر آهنی و متالورژی پودر) و هم چنین در مراکز تحقیقاتی فراونهوف (Fraunhofer (Gesellschaft، مرکز تحقیق و امتحان مواد در برلین (BAM) ، مراکز تحقیقات اتمی در شهرهای یولیش (Jülich)، کارلسروهه (Karlsruhe) و درسدن (Dresden) برای انجام تحقیقات و اخذ درجه دکترا نیز اقدام نمود. در مرکز انجماد در فضا (ACCESS) که در انیستیتو ریخته گری شهر آخن مستقر است، امکان تحقیقات در مرحلۀ دکترا نیز وجود دارد. در تمامی دانشگاه های آلمان که رشته های مهندسی ارائه می شود، یک انیستیتوی مهندسی مواد دایر است. اما در دانشگاه صنعتی آخن (Technische Hochschule Aachen) ، دانشگاه صنعتی کلاوستال (پ.ن1) (Technische Universität Clausthal)، دانشگاه صنعتی برلین (پ.ن2) (Technische Universität Berlin) و دانشگاه صنعتی فرایبرگ (Technische Universität Bergakademie Freiberg) یک دانشکده متالورژی و مواد وجود دارد که در آنها شاخه های مختلف رشته متالورژی و مواد دایر است. در زیر فهرست برخی از دانشگاه ها و دانشگاه های صنعتی آلمان که در ارتباط با رشته متالورژی و مواد هستند، آورده شده است:

 

 

0-1.jpg

 

در این مقاله به عنوان الگوی آموزش مهندسی متالورژی و مواد، برنامه های آموزشی در دانشگاه های صنعتی آخن و فرایبرگ به عنوان نمونه ای از امکانات تحصیلات دانشگاهی بررسی و تغییر و تحولات آموزشی در چند دهه اخیر در این دو دانشگاه در رشته متالورژی و مواد به اختصار تدوین شده است. نکته قابل توجه اینکه تحصیلات ابتدایی در آلمان نه سال و تحصیلات متوسطه چهار سال (جمعا سیزده سال در بعضی ایالت ها 12 سال و کوشش می شود که همه جا 12 سال و یکسان شود) است، لذا دانشجویان خارجی که از کشورهایی مانند ایران با دوازه سال تحصیلات ابتدایی و متوسطه به آلمان می آیند، پیش از شروع تحصیلات عالیه لازم است مدت یک سال جهت یکسان سازی پایه های تحصیلی در کالج آموزشی (Studienkolleg) تحصیل نمایند.

 

 

پی نوشت:

1 - دانشگاه صنعتی کلاوستال در ترم زمستانی 2006/2007 میلادی با 3006 نفر دانشجو ( 28 درصد دانشجوی دختر و 39 درصد دانشجوی خارجی) و دانشکده متالورژی این دانشگاه دارای چهار انیستیتو (مواد غیر فلزی، مواد پلیمری ، علم و فناوری مواد و متالورژی استخراجی آهن) بوده است.

2 - دانشگاه صنعتی برلین در ترم زمستانی 2006/2007 میلادی با 28344 نفردانشجو (36 درصد دانشجوی دختر و 21 درصد دانشجوی خارجی) و دانشکده متالورژی این دانشگاه دارای هفت انیستیتو ( مواد فلزی، مواد پلیمری ، ساختار و خواص مواد ، متالورژی فیزیکی، شیشه و سرامیک) بوده است.

 

 

 

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

تاریخچه احداث دانشگاه صنعتی آخن(RWTH-Aachen)

 

دانشگاه صنعتی آخن یکی از دانشگاه های بزرگ آلمان است،که می توان تحصیلات دانشگاهی از جمله رشته مهندسی متالورژی و مواد را در سطوح مختلف آن آموزش دید. تاریخچه بنیانگذاری دانشگاه صنعتی آخن با تاریخچه صنایع این منطقه از آلمان در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی، هماهنگ است. آخن در مرز بین آلمان با هلند و بلژیک و در نزدیکی لوگزامبورک و فرانسه قرار دارد. احداث دانشگاه صنعتی آخن با احداث دانشگاه های صنعتی در اروپا در قرن نوزدهم کم و بیش همزمان بوده است. تماس، ارتباط و مبادله بین دولت ها در محدوده آخن با کشف اولین ماشین بخار در 1794 میلادی و اولین ماشین بافندگی در سال 1810 میلادی، علت نیاز به آموزش فناوری های صنعتی در این منطقه بوده است. در سال 1825 میلادی با اختراع اولین کارخانه کاغذ سازی در پروس (Preussen) نیاز بیشتر به این فناوری ها را ملزم ساخت. به این علت در 15 ماه می 1865 میلادی، مدرسه سلطنتی پلی تکنیک در آخن احداث شد. افتتاح دانشگاه فنی آخن در 10 اکتبر 1870 میلادی مصادف با رشد چشمگیر صنایع و پیشرفت علوم به ویژه در شیمی و برق بود. در آن زمان دانشگاه صنعتی آخن از یک مدرسه عمومی و مدارس تخصصی ساختمان، ماشین و شیمی/ متالورژی تشکیل شده بود. تاسیس رشته معدن در این دانشگاه نیاز آن منطقه صنعتی در کنار رشته های ریاضیات و علوم در آن دوره بوده است.

 

سازماندهی جدید دانشگاه صنعتی آخن با کمک مادی شاهزاده فریدریک سوم، ولیعهد پروس(1831 تا 1888 میلادی) بر اساس برنامه پلی تکنیک پاریس، انجام شد. تصویر شاهزاده فریدریک سوم ولیعهد پروس در شکل 2 نشان داده شده است.

 

 

p1_and_2.jpg

 

از آن تاریخ به بعد، مدارس فنی آلمانی زبان دیگری نیز پایه گذاری شدند. دانشگاه صنعتی آخن نقش اساسی در رشد صنایع معدنی و متالورژی در منطقه صنعتی روهر (Ruhrgebiet) ایفا نموده است. طرح ساختمان اصلی مدرسه پلی تکنیک آخن در سال 1871 میلادی در شکل 3 نشان داده شده است.

 

 

p3.jpg

 

نه تنها رشته های گوناگون مهندسی بلکه علوم پایه، علوم انسانی، علوم پزشکی و دندان پزشکی هم در دانشگاه صنعتی آخن آموزش داده می شوند. در سال 1982 میلادی دانشکده پزشکی دانشگاه صنعتی آخن ساخته شد. طرح دانشکده پزشکی دانشگاه صنعتی آخن در سال 2001 میلادی در شکل 4 نشان داده شده است. در سال 2001 میلادی این دانشگاه دارای 34000 نفر دانشجو در رشته های مختلف مهندسی، پزشکی، دندان پزشکی، علوم پایه و علوم انسانی بوده است.

 

 

p4.jpg

 

دانشگاه صنعتی آخن ده دانشکده به ترتیب (جدول1) دارد:

 

 

1_116.jpg

 

از بین ده دانشکده در دانشگاه صنعتی آخن، در دانشکده شماره پنج (رشته های زمین شناسی، مهندسی معدن و مهندسی متالورژی) رشته مهندسی متالورژی و مواد یازده انیستیتوتخصصی به شرح جدول 2 دارد.

 

2_16.jpg

 

انیستیتوی متالورژی استخراجی آهن بزرگترین آنها است،که تصویر آن در شکل 5 نشان داده شده است.

 

 

p5.jpg

لینک به دیدگاه

آموزش مهندسی متالورژی و مواد برای اخذ دیپلم مهندسی (Diplom-Ingenieur) در دانشگاه صنعتی آخن

 

دردانشگاه صنعتی آخن می توان در حال حاضر در سطوح دیپلم مهندسی (Dipl.-Ing.)، دکترای مهندسی(Dr.-Ing.)، لیسانس (B.Sc.) ، فوق لیسانس (M.Sc.) و دکترا (Ph.D.) تحصیل نمود. در ترم زمستانی 2006/2007 میلادی کل دانشجویان این دانشگاه، 30180 نفر با 34 درصد دانشجوی دختر و 21 درصد دانشجوی خارجی بوده است. در این نیمسال تعداد 749 دانشجو در رشته مهندسی متالورژی و مواد تحصیل می کردند، که از این تعداد 169 نفر دانشجوی دختر بودند. تا سال تحصیلی 2006/2007 میلادی تحصیلات عالی در رشته مهندسی متالورژی و مواد در آلمان فقط در مقطع دیپلم مهندسی بوده است. اما از سال تحصیلی 2007/2008 میلادی، آموزش در رشته مهندسی متالورژی و مواد در آلمان مانند سایر کشور های اروپایی عضو جامعه اقتصادی اروپا و همچنین ایالات متحده امریکا در مقطع لیسانس (B.Sc.)و فوق لیسانس (M.Sc.) آموزش داده می شود. برای آشنایی با آموزش قدیم و تحول آن به صورت کنونی این دو سیستم به اختصار تشریح می شوند. در سیستم دیپلم مهندسی (Diplom-Ingenieur) در سال تحصیلی 2005/ 2006 میلادی دروس پایه مهندسی متالورژی و مواد به شرح جدول 3 بوده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

آموزش نوین متالورژی و مواد درسطح لیسانس (B.Sc.) و فوق لیسانس M.Sc.)) در دانشگاه صنعتی آخن

 

در دانشگاه صنعتی آخن از ترم زمستانی 2007/2008 میلادی آموزش نوینی در گرایش مهندسی متالورژی و مواد ارائه می گردد و به محصلین این امکان داده می شود، که در سطح لیسانس(B.Sc.) آموزش ببینند، تا قابلیت تحصیلات تکمیلی را در سطح فوق لیسانس (M.Sc.) در چهار گرایش به دست آورند. شرط اولیه برای آموزش عالی در دورۀ لیسانس، گذراندن دورۀ دبیرستانی (داشتن دیپلم دبیرستان) و علاقه به ریاضیات، فیزیک و شیمی و شرط اولیه برای گذراندن دورۀ فوق لیسانس (M.Sc.) گذراندن دورۀ لیسانس (B.Sc.) در رشته مهندسی مواد (Materials Science, Werkstoffkunde) است.

 

آموزش متالورژی و مواد در سطح لیسانس ((B.Sc. در دانشگاه صنعتی آخن

 

دروس دوره سطح لیسانس ( :Bachelor of Science.(B.Sc در سیستم جدید آموزش مهندسی متالورژی و مواد در دانشگاه صنعتی آخن در چهار قسمت زیر و در شش ترم عرضه می شوند:

1) مبانی علوم ریاضیات و علوم طبیعی

2) مبانی رشته تخصصی

3) مجموعه دروس ژرف تخصصی

4) مجموعه تخصص های غیر فنی

مبانی علوم ریاضیات و علوم طبیعی شامل فیزیک، شیمی، جبر خطی 1 و 2، محاسبات دیفرانسیل و انتگرال 1 و2 است. در این دوره به دانشجویان، مبانی علوم که برای توسعه مواد، مهم هستند، آموزش دا ده می شود. دروس این دوره عبارتند از:

مکانیک فنی 1 و 2 ، شیمی مواد، فیزیک مواد، ویژگی مواد، بلور شناسی و فناوری شبیه سازی.

 

در مجموعۀ دروس ژرف تخصصی، آموزش در سطحی است که به پرسش های فناوری مصالح و کارآوری آنها، پاسخ داده می شود. این شاخه شامل دروس فناوری مصالح فلزی، شیشه و سرامیک، کارآوری مصالح، شکل دهی و ریخته گری، شیمی و فیزیک مصالح و پدیده های انتقال است (جداول 4 و 5 و 6)

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

6_21.jpg

لینک به دیدگاه

مجموعه تخصص های غیر فنی بر اساس آموزش روش های انجام پروژه و مبانی علوم اقتصاد، استوار است. در پایان دوره باید یک کارآموزی سه ماهه در صنایع و یک پروژه سه ماهه نیز، انجام شود. مجموعۀ دروس آموزشی در شش ترم به ترتیب جدول 7 می باشد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بدون احتساب پروژۀ لیسانس، دورۀ لیسانس (B.Sc.) شامل 138 ساعت آموزش است، که 68 ساعت آن دروس نظری، 47 ساعت تمرین و 23 ساعت هم آزمایشگاه است. جمع کل امتیازات با احتساب پروژۀ لیسانس معادل 180 امتیاز (Credit Points) است.

 

 

آموزش متالورژی و مواد در سطح فوق لیسانس (.M.Sc) در دانشگاه صنعتی آخن

 

دورۀ جدید آموزش علم مواد در مقطع فوق لیسانس (M.Sc. :Master of Science) در دانشگاه صنعتی آخن شامل چهار ترم است و در چهار گرایش مختلف زیر تقسیم بندی شده است:

1- فناوری میکرو و نانو

2- مواد الکترونی و نوری

3- فناوری سطح و کاتالیز

4- مصالح طراحی

ضمنا دوره های میان رشته ای (Interdisciplinary)، نیز در این دانشگاه آموزش داده می شوند، که از بین آنها آموزش میان رشته ای "مهندسی مصالح و فناوری اطلاعات" که فارغ التحصیلان آن هنوز با مدرکدیپلم (Diplom) فارغ التحصیل می شوند. برنامه آموزشی آن دوره در انتهای مقاله به اختصارآورده شده است. در تمامی این چهار گرایش دروس هسته، دروس ژرف و سایر دوره ها به صورت اجباری، اجباری/ اختیاری و در بسته های مختلف (Box) آموزش داده می شوند.

 

دروس اجباری مشترک چهار گرایش شامل موضوعات مربوط به فناوری سیستم ها، فرایندها و مواد است. الزاما به اینکه گذراندن زبان انگلیسی و اخذ گواهینامه زبان، واجب است. همچنین باید دوره های غیر فنی مانند آموزش تصمیم گیری، مدیریت استراتژیک و یا مدیریت پروژه نیز گذرانده شوند. دروس اختیاری این دوره تلفیقی از دروس اجباری/ اختیاری است. آموزش سایر دوره ها از طریق ارائه سمینار، گذراندن یک دوره کارآموزی دو ماهه در صنعت و یک پروژه فوق لیسانس شش ماهه الزامی است.گذراندن دوره فوق لیسانس (M.Sc.) برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری (Ph.D.) الزامی می باشد. جداول 8 تا 12 مجموعه دروس در گرایش های مختلف را نشان میدهند:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

گرایش میان رشته ای "مهندسی مصالح و فناوری اطلاعات"

 

همه مهندسین امروز با فناوری اطلاعات(IT) در ارتباط هستند. برای تولید مصالح، نیاز انسان به طور روزافزون به ایده های اطلاعاتی شفافیت پیدا می کند. مهندسین با دانش میان رشته ای (Interdisciplinary)در "مهندسی مصالح و فناوری اطلاعات" جوابگوی این نیازها هستند. صنایع آلمان به فارغ التحصیلانی با دانش میان رشته ای، در زمینه " مهندسی مصالح و فناوری اطلاعات" نیاز وافر دارند، این رشته در کشور آلمان فقط به صورت دیپلم (Diplom) ارائه می شود. آموزش در این رشته در دو سطح دیپلم مقدماتی (Vordiplom) و دیپلم اصلی (Hauptdiplom) و در کل در ده ترم برگذار می شود، که خلاصه دروس این میان رشته ای در جدول 13 آورده شده است:

 

12_18.jpg

برنامه های آموزشی دانشکده مهندسی متالورژی و مواد در دانشگاه صنعتی فرایبرگ

دانشگاه صنعتی فرایبرگ (Technische Universität Bergakademie Freiberg) در 18 نوامبر 1765 میلادی در ایالت ساکسن (Sachsen) در شرق آلمان، تاسیس شد. این دانشگاه احتمالا قدیمی ترین دانشگاه جهان در زمینه متالورژی و مهندسی مواد است (پ.ن.1). در این دانشگاه می توان هم اینک در مقاطع دیپلم مهندسی (Diplom-Ingenieur)، دکترای مهندسی (Doktor-Ingenieur)، لیسانس (.B.Sc)، فوق لیسانس (M.Sc.)و دکترا (Ph.D. ) تحصیل نمود. دانشگاه صنعتی فرایبرگ در ترم زمستانی 2007/ 2008 میلادی 4656 دانشجو داشته است، که 34 درصد آن دختر و 9 درصد آن دانشجوی خارجی بوده اند. در این قسمت به عنوان مثال برنامه آموزش در دورۀ دیپلم مهندسی (Diplom-Ingenieur) رشته مهندسی متالورژی و مواد در دانشگاه صنعتی فرایبرگ ارائه می شود. اشاره می شود، که طول دوره برای اخذ دیپلم مهندسی به طور متوسط شش سال است. جدول 14 دروسپایهدر مرحله دیپلم مقدماتی(Vordiplom) در رشته مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه صنعتی فرایبرگ را نشان میدهد:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

در مرحلۀ دیپلم اصلی (Hauptdiplom)، رشته مهندسی متالورژی و مواد در این دانشگاه به ده رشته تخصصی تقسیم میشود،که دروس و ساعات آموزش آنها با یکدیگر متفاوت است. این دروس می توانند دو تا چهار ساعت در هفته باشند. مجموع دروس آن تخصص ها به ترتیب جدول 15 می باشد:

 

 

15_4.jpg

 

دانشجویان علاوه بر دروس اجباری، اختصاصی و اختیاری موظف هستند پروژه مروری بر منابع، شش ماه کار آموزی در صنایع و پروژه اصلی فوق لیسانس (حداقل شش ماهه) را انجام دهند.

 

 

پی نوشت:

 

1- در این دانشگاه متخصصینی مانند پروفسور وینکلر(Winkler) کاشف فلز ژرمانیم (Ge) ، آدولف لدبور (Adolf Ledebur) کاشف چدن اویتکتیکی ناپایدار (Ledeburite) ، ادوارد مائرر (Edward Maurer ) بنیان گذار دیاگرام Fe-C-Si و الکساندر فون هومبولت

(Alexander von Humboldt) متخصص علوم و زمین شناسی به امر آموزش و پژوهش مشغول بوده اند.

 

 

لینک به دیدگاه

نتیجه گیری

از بررسی برنامه های آموزشی رشته مهندسی متالورژی و مواد در جمهوری فدرال آلمان به ویژه در دانشگاه های صنعتی آخن و فرایبرگ نتیجه گیری می شودکه:

 

1- دوره های آموزشی، برنامه های آموزشی و تعداد گرایش ها در دانشگاه های مختلف در ایالت های مختلف یکسان نیست.

 

2- برنامه ریزی آموزش در دانشگاه های آلمان دینامیک است و متناسب رشد و توسعه صنایع، تغییر می کند. در گذشته متالورژی بیشتر جنبه مهندسی فناوری داشته و به مرور نقش دروس علوم پایه نظری بیشتر شده است.

 

3- تعداد گرایش ها به مرور زمان افزایش و سپس کاهش یافته است.

 

4- طول دوره های آموزش کوتاهتر شده است، که دلیل اصلی آن یکسان سازی سیستم آموزش عالی در اروپای متحد و جذب بیشتر دانشجویان خارجی است.

 

5 - کارآموزی و پروژه های فوق لیسانس هم چنان در ارتباط با صنعت است.

 

6- طول مدت آموزش درآکادمی های حرفه ای (ba) شش ترم، در دوره لیسانس(B.Sc.) در مدارس مهندسی(FH ) هفت ترم، دیپلم مهندسی (Diplom-Ingenieur) در دانشگاه ها (U) و یا دانشگاه های صنعتی (TU) دوازده ترم است.

 

7- آموزش دیپلم مهندسی ((Diplom-Ingenieur در رشته مهندسی متالورژی و مواد، به آموزش لیسانس (B.Sc.) / فوق لیسانس (M.Sc.) مشابه سایر کشورهای اروپایی همسایه، انگلستان و ایالات متحده امریکا تغییر یافته است.

 

8- اهمیت زبان انگلیسی بیشتر شده و برخی از دروس در مقطع فوق لیسانس به انگلیسی ارائه می شوند.

 

9- ارائه دروس در دانشگاه های صنعتی آخن و فرایبرگ یکسان نیست، به طوری که هم اکنون دروس فنی/ مهندسی در دانشگاه صنعتی فرایبرگ بیشتر و در دانشگاه صنعتی آخن الگو سازی و شبیه سازی بیشتر آموزش داده می شوند.

 

10- در سیستم جدید آموزش در دانشگاه صنعتی آخن، آموزش و تحقیقات بیشتر در مرز های دانش (مانند نانو تکنولوژی) صورت می گیرند.

 

11- در مدارس مهندسی کاربردی (FH) و آکادمی های حرفه ای آلمان (ba) بیشتر دروس فنی/ عملی آموزش داده می شوند و فقط بعضی از گرایش های متالورژی وجود دارند وتنها در مقطع لیسانس (B.Sc.) می توان آموزش دید. در حالی که در دانشگاه ها (U) و دانشگاه های صنعتی (TU) اکثر گرایش های نظری و فنی وجود دارند و در مقاطع دیپلم مهندسی (Diplom-Ingenieur)، دکترای مهندسی (Doktor-Ingenieur)، لیسانس (B.Sc.)، فوق لیسانس (M.Sc.) و دکترا (Ph.D.) می توان آموزش دید. در برخی از مراکز تحقیقاتی مانند انیستیتوهای تحقیقاتی ماکس پلانک نیز تحقیقات در دورۀ دکترا انجام می شود.

 

12- آموزش و پژوهش در مراکز آموزشی در ارتباط با نیازهای صنایع و در جهت رشد و توسعه مواد و مصالح برای فروش بیشتر در بازارهای جهانی می باشد.

 

 

از جناب آقای پروفسور دکتر ناصر کنعانی استاد دانشکده مهندسی متالورژی و مواد در دانشگاه صنعتی برلین(TU-Berlin) برای بازبینی و تکمیل این گزارش تشکر می شود.

 

 

:icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...