رفتن به مطلب

لبهای عطش زده ی پریشان در انتظار جرعه ای آب


ارسال های توصیه شده

IMAGE634476150577656250.jpg

 

[TABLE]

[TR]

[TD]به گزارش خبرگزاری محیط زیست ایران،ابراهیمی کارنامی افزود: طی چند سال گذشته آب دریاچه که بیشتر از چشمه ها و آبراهه هایی که از کوه فامور تامین می شده رو به زوال رفته . برای جلوگیری از این امر اقداماتی برای بازگشت دریاچه بصورت یک اکوسیستم پایدار همچون گذشته صورت پذیرفته تا انشا ا... در زمان ترسالی زمینه مساعد برای احیای تالاب فراهم شود. "

 

ابراهیمی کارنامی از حصار کشی و پایش نحوه رشد و احیای گونه ارزشمند لویی در تالاب پریشان خبر داد و گفت: این پایش توسط یکی از تشکلهای مردم نهاد و با حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست صورت گرفت که بیشترین پراکندگی این گونه گیاهی در شرق تالاب یعنی منطقه "فامور" در وسعتی حدود یک هکتار است.

 

وی با اشاره به احداث حوضچه برون زیستگاهی به منظور حفاظت از گونه های بومی تالاب پریشان گفت: در این طرح از ماهیان موجود در منطقه نمونه گیری به عمل آمده و نمونه ها در زیستگاه های خارج از تالاب حفاظت می شود تا زمان احیاء تالاب در زیستگاه اصلی رهاسازی شوند .

 

ابراهیمی کارنامی افزود: با هدف کاهش تبخیر و هدر رفت آب از تنها منبع آبی دریاچه در تیرماه سال گذشته احیاء مجدد تالاب را از طریق ترمیم حوضچه حفاظت از تنوع زیستی احداث حوضچه با کمک جوامع محلی انجام شد.

 

این مقام مسئول با اشاره به نقش جامعه محلی و تشکل های غیردولتی در احیای تالاب پریشان گفت:7 هزار متر مربع از چشمه گپب وسیله کیسه های گل و نوعی ماده عایق محصور شد.

 

وی ادامه داد: این حوضچه در شرایط خشکسالی توانست بخشی از تنوع زیستی تالاب به ویژه موجودات آبزی را در خود حفظ کند.

 

رفع تصرف از اراضی تخریب شده در اطراف تالاب در سالهای گذشته ، آموزش و اطلاع رسانی ، تحدید حدود و تثبیت مرز تالاب و پیش بینی انتقال آب بین حوزه ای از دیگر اقدامات مهم در راستای کاهش اثرات خشکسالی بر تالاب پریشان و فراهم شدن امکان احیاء مجدد آن میباشد.

 

ابراهیمی کارنامی در خصوص اثرات کشاورزی بر وضعیت خشکسالی منطقه بیان داشت: طرح استقرار مزارع نمونه برای معرفی کشاورزی پایدار در اطراف تالاب پریشان اجرا شده، که هدف از این طرح کاهش مصرف آب و سموم در مزارع حاشیه تالاب پریشان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی فارس و کازرون در روستای فامور و در آغاز فصل زراعی می باشد.وی با بیان این نکته افزود: فامور یکی از دو سفره اصلی آب تالاب پریشان است. بر روی این سفره آبی 9 روستا واقع شده است که روستای قلعه نارنجی بیشترین مصرف آب و بهره برداری از سفره را درکشاورزی دارد. با این دیدگاه روستای قلعه نارنجی به عنوان سایت پایلوت کشاورزی پایدار انتخاب گردیده است.

 

وی هدف از اجرای این طرح با توجه به اتکاء معیشت روستائیان به کشاورزی، حفظ معیشت کشاورزان به همراه صرفه جویی در مصرف آب دانست و گفت: در این مزرعه کشاورزان با استفاده از روش های گوناگون آبیاری وکشت از جمله آبیاری تحت فشار، استفاده از مالچ تجزیه پذیر، تانسیومتر، ورمی کمپوست،کمپوست غنی محلی، افزایش عوامل بیولوژیک خاک و تله فرومونی برای دفع آفات) به صورت عینی و تجربی روش برتر را بر می گزینند.

 

ابراهیمی کارنامی ادامه داد : در اولین برداشت از این مزرعه مشخص شد که استفاده از کمپوست غنی شده محلی که باعث افزایش ماده آلی خاک و عدم نیاز به استفاده از کودهای شیمیایی و محصول دهی سریع گردیده است همراه با بکارگیری دستگاه تانسیومتر توانسته است به میزان 5 هزار و 622 متر مکعب آب در هر هکتار صرفه جویی نماید.

 

ایشان فرهنگ سازی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی از طرق مختلف به ویژه انتشار کتاب و سی دی های آموزشی و اطلاع رسانی را ، یکی از راهکارهای حفاظت از تالاب برشمرد و افزود، کتاب "تشریح اطلاعات پایه تالاب پریشان" که مجموعه اطلاعات بیولوژیک،هیدرولوژی و اقتصادی اجتماعی تالاب است به تالیف احمد لطفی در دست چاپ قرار دارد. این کتاب اطلاعات پایه تالاب را در اختیار علاقمندان قرار خواهد داد. همچنین انتشار کتاب "تالی تالاب"که شامل مجموعه چهار جلدی کتاب کودکان با عنوانهای "روزی که تالی تالاب به دنیا آمد" ، "تالی تالاب دیگه تنها نیست" ، "تالی تالاب گلنسا را نجات داد" و "روزی که تالی تالاب مریض شد" برای آشنایی کودکان و والدین با زیستگاههای تالابی را از دیگر اقدامات برشمرد.

 

در پایان مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ضمن بیان این مسئله که اقدامات انجام شده فوق گوشه ای از مدیریت پایداری است که با همکاری دستگاههای ذیربط و تشکلهای مردم نهاد و دوستداران محیط زیست صورت گرفته ، افزود: البته بازگشت دریاچه پریشان به حیات گذشته مستلزم بارش نزولات آسمانی و اجرای یک برنامه مدیریتی منسجم در استفاده از منابع آبی می باشد ، وامید واریم این امر محقق گردد تا بار دیگر بتوانیم شاهد کوچ و زمستان گذرانی پرندگان وبازگشت آب دریاچه و تبدیل به یک اکو سیستم پایدار در منطقه باشیم .

 

 

انتهای خبر //

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
// ایرن

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...