رفتن به مطلب

ارتباط بین اضطراب و پرولاپس دریچه میترال


ارسال های توصیه شده

شایعترین اختلال دریچه قلبی است که 5تا 10 درصد جمعیت جهان را درگیر می سازد. دریچه میترال به طور طبیعی حاوی دو ورقه نازک است که این ورقه ها بین دهلیز چپ و بطن چپ قلب جای گرفته اند. ورقه های دریچه میترال شکلی شبیه چتر داشته و بوسیله یک سری رشته هایی که " Chordae" نامیده می شوند به دیواره داخلی بطن چپ متصل می شوند. زمانی که بطن ها منقبض می شوند ورقه های دریچه میترال بصورت تنگاتنگ به هم نزدیک می شوند و مانع از برگشت جریان خون از بطن چپ به دهلیز چپ میگردند زمانی که بطن ها منسبط می شوند دریچه ها بازگشته و به خون اکسیژن دار ششها اجازه می دهند که وارد بطن چپ شده و آنرا پر نمایند. در بیماران مبتلا به پرولاپس دریچه میترال ، اجزاء میترال (شامل ورقه های دریچه و chordae) تحت تاثیر پروسه ای به نام زوال و نابودی myxomatous قرار می گیرند. در زوال myxomatous ساختار پروتئین کلاژن غیر عادی گشته و شروع به ضخیم شدن و وسیع شدن می نماید و منجر به بزرگ شدن ورقه ها و chordae می گردد. زمانی که بطن ها منقبض می شوند ورقه های ضخیم بطرف دهلیز چپ متمایل می شوند و در هنگام انقباض به خوبی به هم نزدیک نمی شوند بنابراین گاهگاهی باعث نشت خون از دریچه های باز به سمت دهلیز می گردند. که این پروسه، برگشت خون دریچه میترال نامیده می شود.(mitral regurgitation). زمانی که این حالت شدت می یابد این عمل برگشت خون منجر به نارسایی قلبی و ریتم غیر عادی قلب می گردد. اگر چه علت دقیق پرولاپس دریچه میترال ناشناخته است لیکن این بیماری به شدت توارثی بوده و اعضا خانواده را که معمولاً بلند قد، لاغر با بازوها و انگشتان کشیده بوده همچنین دارای کمری صاف نیز هستند را بیشتر درگیر می کند. این بیماری معمولاً بیشتر در زنان 20 تا 40 ساله پدیدار می گردد ولی مردان نیز از ابتلا به این بیماری در امان نیستند.

 

 

شانه ها و علامتهای پرولاپس دریچه میترال چیست؟

بسیاری از افراد مبتلا به پرولاپس دریچه میترال هیچگونه علامتی را نشان نمی دهند اما افرادی نیز از نشانه های معمولی همچون خستگی، تپش قلب، دردقفسه سینه، اضطراب و سردردهای میگرنی شکایت می کنند. سکته یکی از عوارض نادر پرولاپس دریچه میترال است. خستگی مهمترین و معمولترین شکایت است اگر چه دلیل آن نیز به درستی مشخص نیست. بیماران مبتلا به پرولاپس دریچه میترال ممکن است عدم تعادل را در سیستم غیر ارادی خود تجربه نمایند و در واقع این سیستم سرعت تنفس و سرعت قلب را تنظیم می نماید زمانی که عدم تعادل و توازن بوقوع بپیوندد ممکن است اکسیژن رسانی کافی به ماهیچه ها مثلاً در طول ورزش صورت نگیرد در نتیجه خستگی عارض می گردد.

تپش قلب (Palpitation) در واقع حس تند و غیر عادی بودن تعداد ضربان قلب است در بسیاری از بیماران مبتلا به پرولاپس دریچه میترال تپش قلب مضر است و در موارد نادری غیر عادی بودن ریتم قلب نیاز به ارزیابی و درمانهای خاص دارد.

دردهای سوزش دار قفسه سینه در بعضی از بیماران با پرولاپس دریچه میترال گزارش گردیده است که می تواند به طول بیانجامد. برخلاف آنژین، درد قفسه سینه مرتبط با پرولاپس دریچه میترال بندرت بعد از ورزش اتفاق می افتد و ممکن است به نیتروگلیسیرین نیز پاسخ ندهد.

اضطراب، حمله های وحشت زا (Panic attack) و افسردگی ممکن است با پرولاپس دریچه میترال در ارتباط باشند همچون خستگی، اعتقاد بر این است که این نشانه ها نیز بر اثر عدم تعادل در سیستم عصبی خودکار بوجود می آیند.

سردردهای میگرنی نیز معمولاً با پرولاپس دریچه میترال مرتبط هستند آنها شاید با غیرعادی بودن سیستم عصبی در ارتباط باشند که در واقع کنترل کننده فشار در رگهای خونی مغز است.پرولاپس دریچه میترال ممکن است ندرتاً با وقوع سکته در بیماران جوان مرتبط باشد بنظر می رسد سیستم بدنی این افراد تمایل زیادی به لخته کردن خون داشته باشد که در واقع این امر نیز بخاطر غیر عادی بودن پلاکتهاست که مسئول لخته شدن هستند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...