رفتن به مطلب

ساندویچ مغز


ارسال های توصیه شده

چشم هایتان را ببندید و جهان را بدون نابغه ای مثل اینشتین تصور کنید. البته این را قبول دارم که خیلی از دانشجوها خصوصا دانشجویان فیزیک واقعا این دنیا را دوست دارند!، دنیایی بدون اینشتین!! اما از قدیم گفته اند: «برای یک بی نماز که در مسجد را نمی بندند!» ما خیلی هم اینشتین را دوست می داریم. خیلی های دیگر هم همین احساس ما را دارند؛ نشان به آن نشان که کمتر کسی در این دنیا پیدا می شود که اینشتین را نشناسد. اما زندگی اینشتین آن قدر بالا و پائین داشته که حتما چیزهایی پیدا می شود که تا به حال درباره او نشنیده اید. ما این مطلب را برای همین نوشته ایم.

 

 

آقای اینشتین کاشف رابطه نسبیت است؛ همان رابطه ای که هنوز خیلی ها معتقدند مهم ترین کشف قرن بیستم است؛ همان قانونی که رابطه جرم و انرژی را نشان می دهد و من و شما توی کتاب های دبیرستان یک چیزهایی درباره اش یاد گرفتیم؛ همان E=mc۲ معروف خودمان. این رابطه همان است که بعدها مقدمه انرژی اتمی شد. برای همین، انرژی هسته ای که حالا مهم ترین موضوع اقتصادی سیاسی دنیاست، به طور اساسی مدیون اینشتین است. همین تئوری در ظاهر بسیار ساده نسبیت، پایه ساخت و عملکرد موشک ها و سفینه های فضایی، لیزرها و ابزارهای نوری هم هست. با شروع جنگ جهانی دوم، یک دانشمند مجارستانی به نام «اشزیلرد» برای دولت آمریکا خبر آورد که آلمانی ها در فکر ساخت بمبی هسته ای هستند! اما کسی حرف های این بابا، اشزیلرد را گوش نداد و از او اصرار و از آمریکایی ها انکار! اما این آقا چون از آن سیریش های روزگار بود، بی خیال قضیه نشد و چیزی که به ذهنش رسید این بود که دست به دامان اینشتین شود مگر حرف او را باور کنند. اینشتین هم که می دانست چه خبر است، مرام گذاشت و حرف های همکار مجارستانی اش را تائید کرد و در سال ۱۹۳۹ همراه چند دانشمند دیگر نامه ای به رئیس جمهور وقت آمریکا که «روزولت» بود نوشتند و خطر سلاح هسته ای را به او هشدار داد. امضای اینشتین که آن روزها مهم ترین دانشمند دنیا محسوب می شد، آمریکایی ها را به تکاپو انداخت که از رقیب اروپایی شان عقب نیفتند و بالاخره برنده این ماراتن کسی نبود جز آمریکا. اما بازندگان این ماراتن هم خیلی زود مشخص شدند: مردم ژاپن! با اینکه انیشتین در ساخت بمب اتمی هیچ نقشی نداشت، اما بعدا بارها و بارها از نوشتن آن نامه ابراز پشیمانی کرد.

 

انشیتین در سال ۱۹۲۱ برنده جایزه نوبل فیزیک شد و نه به دلیل نظریه نسبیت، بلکه به دلیل کشف اثرات فوتوالکتریک نور. اینشتین تئوری های دیگری درباره خواص الکترومغناطیسی مواد، قوانین اتمی عناصر، مکانیک، جاذبه، ترمودینامیک و کیهان شناسی هم دارد، که تعداد بسیار زیادی از آن ها تازه و بعد از این همه سال با آزمایش های پیچیده ثابت شده اند. حالا این که آقای نابغه این همه سال پیش چگونه به این نتایج رسیده است را باید یادتان باشد تا در آن دنیا از او بپرسید! در کل اینشتین بیش از ۳۰۰ مقاله علمی و ۱۵۰ مقاله غیر علمی منتشر کرد که جالب است بدانید مقالات غیرعلمی اش بیشتر درباره مباحث ضدجنگ، خداشناسی، فلسفه و انسان دوستی است. این را هم بدانید که امروز در سراسر دنیا بیش از ۳۰ دانشگاه به نام آلبرت اینشتین است و علاوه بر جایزه آلبرت اینشتین که هر سال به یک فیزیکدان تعلق می گیرد، جایزه دیگری به نام جایزه صلح اینشتین وجود دارد که به دانشمندان برتر صلح طلب اعطا می شود. این را هم بدانید که از طرف مجله معتبر «تایم» و براساس نظرسنجی ها، اینشتین به عنوان «مرد قرن بیستم» معرفی شده است. به همه این افتخارات اضافه کنید تصویر پروفسورهای نابغه حواس پرت اما دوست داشتنی در کتاب ها، فیلم ها و کاریکاتورها را که بیشترشان از آلبرت اینشتین الهام گرفته شده و تمام این سال ها زندگی ما را با نمک تر کرده اند.

اگر هنوز هم به اهمیت این مرد پی نبرده اید، به یاد بیاورید که اگر اینشتین را نداشتیم، به همه هم کلاسی های باهوش، خرخوان و عینکی مان چه طوری تیکه می انداختیم؟! خوب است بدانید که این تیکه پرانی ها جهانی است و یک بچه مثبت تمام عیار، در هر کجای دنیا که باشد، به او می گویند: «اینشتین!!»

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...