رفتن به مطلب

ایا ظروف تفلون برای جنین خطرناک هستند ؟


ارسال های توصیه شده

آيا ظروف تفلون براي جنين تراتوژن هستند؟؟!!!

 

داستان

 

بيست و دومين سالگرد ازدواج والدين بوکي بيلي ، روزي است که براي آنها يادآور خاطره تلخ شروع زندگي پسر آنها يعني بوکي است.بوکي ، ژانويه 1981 درست روزي متولد شد که سالگرد ازدواج پدر و مادرش بود.اما بوکي يک کودک عادي نبود. او تنها يک سوراخ بيني داشت و چشمهايش حالت غيرطبيعي و شکلي نابهنجار داشتند. مادر بوکي در حالي که روز تولد او را به خاطر مي آورد، با اندوهي عميق مي گويد: پزشکان به ما گفتند اصلا به او دل نبنديد، چرا که احتمالا تا شب دوام نخواهد آورد.آنها نمي دانستند چه بگويند. هرگز نوزادي شبيه او نديده بودند. من آنقدر گريه کردم که ديگر توان گريستن نداشتم.مي خواستم بنشينم و تا آخر عمر گريه کنم. اولين فرزندم پس از 20 سال انتظار با چنين وضعي به دنيا آمده بود.اکنون بعد از 2 دهه و پس از انجام بيش از 30 عمل جراحي زنده است و مي خواهد بداند چه کسي مسوول ايجاد چنين وضع وحشتناکي براي او بوده است.او مي گويد: هيچ گاه در طول زندگي ام احساس طبيعي بودن و سالم زندگي کردن نداشته ام. چطور مي توانستم احساس خوشايندي داشته باشم ، در حالي که با هر بار بيرون رفتن از خانه همه به چهره ناقص و عجيب من نگاه مي کردند؟ نگاه آنها نگاه عجيبي بود. در چشمان مردم ، تعجب و حيرت موج مي زد.

لینک به دیدگاه

من اين وضعيت را در تمام طول زندگي ام حس کرده ام.مواد شيميايي در خون شناسايي شدندخانواده بيلي حالا مقصر اصلي را کارخانه اي مي دانند که مادر بيلي در زمان بارداري آنجا مشغول کار بوده است ؛ کارخانه معروفي که توليدکننده محصولات تفلون بوده است.تفلون ماده اي است که در ظروف آشپزخانه از آن استفاده مي شود و شهرت آن به دليل خاصيت نچسبيدن مواد غذايي حين پخت به آن است.اين ماده در زيراندازها و لباسها نيز مورد استفاده قرار مي گيرد. تفلون و مواد شيميايي که در آن مورد استفاده قرار مي گيرد، به صنعتي 2 ميليارد دلاري تبديل شده است.يکي از اين مواد شيميايي ، پرفلورو اوکتانوآت آمونيوم (c-8)است که در آزمايشگاهي تحقيقاتي روي حيوانات ، موجب سرطان ، صدمه به اعضاي بدن و ساير عوارض جسمي شده است.ماده شيميايي مذکور (c-8) در خون مادر بيلي زمان بارداري يافت شده بود، اما اين ماده را نه تنها در خون او بلکه حقيقتا در خون هر انسان ديگري مي توان کمابيش شناسايي کرد.بعضي محققان مي گويند توليد اين مواد شيميايي ، يکي از بزرگترين اشتباهات صنعت شيمي بوده است.چگونه مي توان انتظار داشت اين مواد در خون ما وجود نداشته باشند، وقتي تفلون در سراسر دنيا مصارف زيادي دارد.اگر شما لباسي تهيه کنيد که پوشش تفلون روي آن کشيده شده باشد (اين لباسها در مصارف خاصي به کار مي روند تا در برابر لکه و کثيفي محافظت به عمل آورند)، مواد شيميايي درون آن مستقيما از طريق پوست جذب مي شوند.بيشترين ميزان c-8 در کودکان يافت شده استطبق نظريات آژانس حفاظت از محيط زيست امريکا، بيشترين ميزان c-8 در خون بعضي کودکان ديده شده است.مسوولان اين آژانس معتقدند حتي اگر شرکت هاي تفلون ادعا کنند اين ميزان جذب بسيار ناچيز است، اما مواد موجود در تفلون در زيراندازها و فرشها، وارد بدن کودکان مي شوند و مشکل ايجاد مي کنند.توليدکنندگان تفلون ادعا مي کنند مصرف اين مواد کاملا بي خطر است. آنها معتقدند هيچ مشکلي وجود ندارد، در حالي که ماده کليدي c-8 در خون افراد ديده شده است.در مقابل ، توليدکنندگان معتقدند تعداد زيادي مواد شيميايي در خون همه ما وجود دارند که هيچ ربطي به تفلون ندارند

لینک به دیدگاه

در حال حاضر، کشف دور از انتظار c-8 و ترکيبات آن در خون افراد و نتايج ناگوار تحقيقات آزمايشگاهي ، تيمي را براي تحقيق بيشتر روانه آزمايشگاه ها و کارخانه ها ساخته است.هوليهان، رئيس اين تيم تحقيق معتقد است اين يک بررسي بالقوه و پوياست و مطالعات ما در اين کار بايد بسيار سريع نتيجه بدهد.ميزان مواد شيميايي مذکور در خون انسان به سطح خطرناکي که در خون حيوانات آزمايشگاهي مشخص شده ، بسيار نزديک شده است.آنفلوآنزاي تفلونيطبق نظريات گروه بهداشت محيط آژانس ، مشکل ديگري که تفلون براي سلامت افراد ايجاد مي کند و بسيار خطرناک تر است ، پخت و پز با تفلون است.پخت و پز با تفلون مي تواند فرد را بيمار کند، البته اگر ظروف تفلون بسيار زياد و بيش از حد حرارت ببينند و داغ شوند.اين بيماري حالاتي شبيه آنفلوآنزا دارد؛ سردرد، لرز، درد کمر و افزايش درجه حرارت بدن.متخصصان معتقدند اگر درجه حرارت مورد استفاده براي ظرف تفلون بسيار زياد باشد، بخارهايي از آن متصاعد مي شود که موجب بيماري مي شود.البته در پخت و پز معمولي چنين اتفاقي نمي افتد. ظرف تفلون بايد بسيار داغ شده و بيش از حد حرارت ببيند، تا اين اتفاق رخ دهد. (مثل وقتي که غذا مي سوزد) اگر حرارت خيلي زياد باشد، ظرف چند دقيقه ، بخارهاي سمي از ظرف متصاعد مي شود.در درجه حرارت 554 درجه فارنهايت ذرات بسيار ريز از ظرف تفلون پخش مي شود که وارد ريه ها مي شود. هرچه ظرف تفلون داغ تر شود، مواد شيميايي آزاد شده از آن بيشتر مي شود. در دماي بالاتر گازهاي سمي نيز از تفلون متصاعد مي شوند.اين گازها و ذرات هستند که آنفلوآنزاي تفلوني ايجاد مي کنند. البته علايم اين آنفلوآنزا قابل برگشت است و دايمي نيست و تنها چند روز طول مي کشد.بد نيست بدانيد اگر ظرف تفلون به درجه حرارت 500 درجه فارنهايت برسد، در صورتي که يک تکه گوشت داخل آن گذاشته شود، بلافاصله و بدون معطلي برشته مي شود

لینک به دیدگاه

پرندگان هم در امان نيستند

 

يکي از متخصصان درباره اثر بخارهاي متصاعد شده از تفلون روي پرندگان هشدار داده است ، بخارهاي ناشي از تفلون هاي بيش از حد داغ شده ، مي تواند پرندگان را هم از بين ببرد.وقتي تمامي ظروف تفلون در آزمايشگاه باهم داغ شدند، تا آب موجود در آنها به جوش آيد، پرندگان موجود در قفس از بين رفتند. متخصصان مي گويند در اين زمان بويي حس نمي شود و دود متصاعد شده قابل رويت نيست ، اما وقتي پرندگان بخارهاي مذکور را تنفس مي کنند، مي ميرند و هيچ کاري هم براي زنده نگهداشتن آنها نمي توان انجام داد.کساني که پرنده نگه مي دارند، ادعا مي کنند تاکنون هزاران پرنده با بخارهاي ظروف تفلون از بين رفته اند. شايد به اين علت که آنها ريه هايي کوچک و حساس دارند.به همين دليل است که توصيه مي شود مردم در آشپزخانه هايي که تهويه مناسب ندارند از پرنده ها نگهداري نکنند.نگراني درباره اثرات طولاني مدت استفاده از تفلونبيشترين نگراني درباره c-8 آن است که اين ماده ممکن است آسيب طولاني مدت به نسلهاي بعدي وارد کند.دانشمندان معتقدند اگر هرگونه اثرات طولاني مدتي وجود داشته باشد، اولين خطر متوجه افرادي است که بيشترين مواجهه را با اين ماده شيميايي داشته اند؛ يعني کساني که در اين کارخانه ها کار مي کنند، نزديک اين کارخانه ها زندگي مي کنند و يا از آب نزديک اين واحدهاي صنعتي استفاده مي کنند.اگر همسايه شما چنين کارخانه هايي باشند، به دشمن نيازي نداريد. خانواده بيلي نيز از کارخانه تفلون سازي که مادر خانواده در آن مشغول به کار بوده است ، درخواست کرده اند که خطرات موجود در اين کارخانه را مورد بررسي قرار دهد.آنها معتقدند اين کارخانه ها مدتهاي زيادي است که مي دانند چه خطري ايجاد مي کنند، اما اصلا به اين مساله توجه نمي کنند.از ميان 8 زني که در سال 1981 در اين کارخانه مشغول به کار بوده اند، 2 نفر از آنها کودک ناقص به دنيا آورده اند.خانم کارن رابينسون پسري به دنيا آورده است که در چشمهاي او نقص مادرزادي وجود دارد. او معتقد است کارخانه مذکور بايد نسبت به اين واقعه ناگوار پاسخگو باشد.او تازه متوجه شده است که ميزان c-8 در خون او بسيار بالاست و نگران است که دومين فرزندش نيز مشکل پيدا کند.

لینک به دیدگاه

کارخانه موردنظر مي گويد که اصلا مسوول نقايص موجود در فرزندان اين دو زن نيست.زماني که به مسوولان کارخانه اين اتهام وارد مي شود که چرا 22 سال نقص مادرزادي اين 2 کودک به مقامات اعلام نشده است ، اذعان مي کنند مدرکي دال بر ارتباط نقص اين دو کودک با c-8 وجود ندارد.آنها مي گويند تفلون و فرآورده هاي آن براي کارکنان آنها هيچ خطري ندارد. نظر آنها اين است که ميزان بروز نقايص مادرزادي در جامعه چندان هم غيرشايع نيست و طبق نظر محققان 2 مورد در ميان موارد بسيار زياد نقايص مادرزادي از نظر آماري معني دار و مهم نيست.تمامي کودکان متولد شده از مادراني که در اين کارخانه کار مي کردند (بجز اين دو کودک ) در سلامت کامل به سر مي برند. اما مسوولان معتقدند اين کارخانه آزمايش هاي مستمري را در اين باره انجام نداده است.در حال حاضر در دنيا مطالعات زيادي روي مواد شيميايي تفلون در حال انجام است ، که بايد سريع تر به نتيجه برسد. بوکي که دچار نقص مادرزادي است ، معتقد است: نمي دانم ، آيا مي توانم باز هم فرزند داشته باشم يا خير و بر سر فرزندانم چه خواهد آمد؟نظر متخصصان بر اين است که آزمايش هاي تکميلي ديگر براي بررسي دقيق مواد شيميايي تفلون در حال انجام است و توصيه فعلي به مردم اين است که از حرارت دادن بيش از حد ظروف تفلون خودداري کنند و نگذارند اين ظروف بيش از حد داغ شود. در حال حاضر، انجام اقدامات احتياطي براي کارکنان اين گونه کارخانه ها در امريکا به بررسي بيشتر روي ماده c-8 منوط شده است. گاهي هر آنچه که بشر براي آسان ترکردن زندگي خود مي سازد، بلاي جانش مي شود. با همه اين اوصاف اين واقعيت را نمي شود ناديده گرفت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...