رفتن به مطلب

یاتاقانهای لغزشی


ارسال های توصیه شده

سلامدوستانی درمورد یاتاقانهای لغزشی درخواستها وسوالاتی داشتند لذا میخوام درطی سلسله مطالبی هرانچه درمورد یاتاقانهای لغزشی لازم است رو تقدیم حضوردوستان کنم تا انشالله مرجع مفیدی دراین زمینه داشته باشیم

 

از تمامی دوستان وصاحبنظران دعوت میشود دراین زمینه مشارکت به عمل اورند

سرفصلهایی که دراین زمینه درنظر گرفته شده است به شرح زیر است

1-مقدمه

2-انواع ياتاقان

3-ياتاقان هاي لغزشي

4-مزايا و معايب ياتاقان هاي لغزشي

5-انواع ياتاقان هاي لغزشي

6- ياتاقان هاي لغزشي شعاعي

7- ياتاقان هاي لغزشي محوري

8-ياتاقان هاي لغزشي راهنما

9-لقي ياتاقان هاي لغزشي

10-روانكاري ياتاقان ها

11-نصب ياتاقان ها

12-جنس ياتاقان ها

13-تعمير و نگهداري ياتاقان ها

14-عيب يابي ياتاقان ها

15-كاربرد ياتاقان هاي لغزشي

منتظر نظرات وهمکاری دوستان عزیز هستم

لینک به دیدگاه

:biggrin:

خب فروغی گام به گام میریم جلو وهمه چیز رو درمورد یاتاقانها مینویسم

مشتری این تاپیک باش ضرر نمیکنی دی:

من برم بخوابم چشام باز نمیشن فردا هم 24 ساعت شیفتم

لینک به دیدگاه

منبع مطلب زیر

طراحی اجزاء یک ودو ، شیگلی

نگهداری وتعمیرات یاتاقان ها ، مهندس مهدی افقی ، انتشارات کارنو

اصول طراحی یاتاقان و روانکاری ~علی حائریان، مصطفی اسلامیان،نشر آستان قدس رضوی

منبعی که من ازش کپی گرفتم: http://fatemehmh.blogfa.com البته خیلی جا ها رو حذف کردم چون:1- شکل نداشت2- بحث ما هم فقط یاتاقان لغزشی هست و توضیحاتی در مورد یاتاقان غلتشی داده بودو اینکه نکات مهم رو پررنگ کردم:

تعریف یاتاقان :

1- یک یاتاقان ساده متشکل از قسمت های بالا که برای تحمل بارهای شعاعی خالص ویا بارهای محوری خالص یا ترکیبی از این دو ساخته می شوند.

2- به هر تکیه گاهی که اصطکاک را کاهش دهد.

یاتاقانهای بسته به نوع کاربردشان به دو نوع تقسیم می شوند؟ لغزشی، غلتشی.

 

كاربرد ياطاقانها :

بطوركلي درصنايع خودروسازي وكارخانجات استفاده زياد ومتنوعي ازياطاقانها مي شود كه كاربرد آنها دركاهش اصطكاك وسائيدگي، تكيه گاه محور، كنترل حركت شعاعي ومحوري است وچون قابل تعويض هستند ازخسارت كلي به دستگاه جلوگيري مي كنند.

یاتاقان چگونه کار می کنند؟

آیا تا به حال، چگو نگی کارکرد وسایلی مانند چرخهای اسکیت یا موتور های الکتریکی که به نرمی و با سرعت می چرخند شما را متعجب ساخته است ؟علت را می توان در کلمه ی کوچک و ساده ی یاتاقان (bearing) یافت. یاتاقانها ممکن است در ابزارهایی که ما همه روزه از انها استفاده می کنیم وجود داشته باشند بدون یاتاقان، می بایست پیوسته اجزایی را که تحت اصطکا ک خراب می شوند عوض کرد.

دراین مقاله می آموزیم که یاتاقان ها چگونه کار می کنند و به برخی از انواع یاتاقان ها گذری اجمالی خواهیم داشت .

مفاهیم مربوط به یاتاقانها ساده می باشند چرخهای ماشین شما مانند یک یاتاقان بزرگ عمل می کنند. اگر شما چیزی مانند اسکیت را بجای چرخهای اتومبیل تان مورد استفاده قرار دهید، اتومبیل تان به سختی خوا هد توانست از یک سرازیری به پایین جاده حرکت کند. زیرا وقتی که اشیاء می لغزند اصطکاک بین آنهاباعث ایجاد نیرویی می شود که تمایل به کاهش سرعت آن شئ دارد، اما اگر دو سطح بتوانند نسبت به هم بغلتند اصطکاک به مقدار چشم گیری کاهش می یابد.

یک یاتاقان ساده شبیه چیزی است که در چرخ اسکیت یافت می شود .

یاتاقانها بوسیله ی لایه های فلزی داخلی وخارجی ونیز غلتک یا ساچمه ها ی فلزی صیقلی که نسبت به هم می غلتند ،اصطکاک را کاهش می دهند. این غلتک ها یا ساچمه ها با تحمل بار وارده اجازه می دهند که وسیله بطور یکنواخت وبه نرمی بچرخد .

 

 

انواع باري كه ياطاقانها تحمل مي كنند :

1-بارشعاعي RADIAL LoaD

2-بارمحوري Axial LoaD

بنا به نوع باري كه ياطاقانها تحمل مي كنند ونيزمقداردما ومكاني كه ازياطاقانها استفاده مي شود. ياطاقانها دسته بندي مي شوند.

 

 

فروغ خانم:یاتاقان‌ها اجزایی از خودرو هستند که برای ایجاد محل استقرار و هدایت قطعات متحرک نظیر شافت‌ها و اکسل‌ها استفاده می‌شوند. یاتاقان‌ها از لحاظ نوع حرکت به دو نوع تقسیم می‌شوند:

 

1. یاتاقان‌های لغزشی

2. یاتاقان‌های غلتشی

ياطاقانهايلغزشي :

ساختمان وشكل ياطاقانهاي لغزشي بستگي به محل نصب ونوع كارودورمحورونيزنوع بارونيروئي كه بايد تحمل كنند دارند.

محاسنياطاقانهاي لغزشي :

1-صداي كمي دارند.

2-ساختمان محكمي دارند.

3-جاي كمتري مي گيرند.

4-قيمت آنها ارزان است.

معايبياطاقانهاي لغزشي :

1-اصطكاك زيادي دارند.

2-گرماي زيادي توليد مي كنند.

3-احتياج به روغنكاري مداوم دارند.

4-اتلاف انرژي دراين ياطاقانها زياد است

انواع ياطاقانهاي لغزشي :

1-ياطاقانهاي ساده PLAIN BEARING

2-ياطاقانهاي بوشي ONE PIECE SLEEVE BEARING

3-ياطاقانهاي دوتكه SPLIT BEARING

4-ياطاقانهاي بالشتكي يا انحرافي THRUST BEARING

ساچمه یاتاقان‌ها به شکل‌های سوزنی، کروی، استوانه‌ای، مخروطی و بشکه‌ای هستند. به جز یاتاقان‌های ساچمه کروی که بلبرینگ نامیده می‌شوند، بقیه یاتاقان‌های غلتشی را رولبرینگ می‌نامند.

 

 

 

 

مزاياي ياتافانهاي لغزشي نسبت به غلتشي :

1. زماني كه محور تحت بارهاي مداوم و ثابت قرار مي گيرد قسمتهاي تحت بار ياتاقان تحت تنش ثابت قرار مي گيرند كه موجب كاهش خطر معيوب شدن در اثر خستگي مي شوند

2. چناچه ياتاقانهاي لغزشي از مواد مناسب ساخته شده باشند قادر خواهند بود در داخل مايع مورد پمپاژ كار نموده و روانكاري و خنك كاري شوند .

3. توسط روانكاري و روغنكاري مناسب در سرعت هاي بالا ياتاقانهاي لغزشي نسبت به ياتاقانهاي غلتشي مي توانند بارهاي بيشتري را تحمل كنند .

بررسي معايب ياتاقانهاي لغزشي نسبت به غلتشي :

1. ضريب اصطكاك انها 10 تا 15 برابر ياتاقانهاي غلتشي است و اين امر موجب اتلاف پر هزينه مي شود

2. غالب ضريب اصطكاك بيشتر دماي روانسازي را تا حدي افزايش مي دهد كه نسب سيستمهاي دقيق وپرهزينه خنك كاري را اجتناب ناپذير مي سازد

بررسي علل خرابي ياتاقانهاي لغزشي :

1. روغنكاري نامناسب :اين پديده شامل كيفيت روانساز مورد استفاده و همچنين دفعات تعويض روغن ميباشد

2. خنك كاري نا مناسب روانساز :اين پديده در اثر اشكال در سيستم خنكاري يا قصور اپراتور در باز كردن شير مستقيم مايع خنك كننده قبل از راه اندازي پمپ بوجود مي ايد

3. عدم هم محوري چناچه پمپ جهت تعميير يا نگهداري پياده شود اين اشكال بعد از سوار نمودن آشكار مي شود عدم هم محوري مي تواند در اثر ماندن آلودگي بين پايه ياتاقان و محفظه پمپ ويا با توجه به ناهمواريها در اثر ضربه يا سفت نمودن غير يكسان مهره ها حاصل شود همچنين ممكن است در اثر بار هاي اضافي وارده بر ياتاقانها ،خم شدن محور يا برخورد فلزي بين قطعات ثابتوچرخيدن كه غالبا منجر به سايش زياد و گير پاژ مي شود حاصل گردد. عدم هم محوري، از بيرون خود را توسط حرارت زياد و محفظه ياتاقانآشكار مي سازد

4. پيچهاي شل: منبع ديگر مشكلات كه توسط ياتاقان بوجود مي آيد زماني است كه پيچهاي نگهدارنده پايه ياتاقان بطور يكسان و كافي سفت نشده اند و يا در حين كار پمپ شل شده اند در اين موارد ممكن است ياتاقان انقدر از محور خود جابجا شود كه تمام بار ها برروي رينگهاي پروانه يا آب بند وارد شود

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

یاتاقان های لغزشی قسمت دوم

 

 

y_1.jpg

تقسیم بندی تجهیزات دوار درصنعت

 

 

y_2.jpg

y_3.jpg

حركت قسمت متحرك داراي حالت هاي زير مي باشد :

 

1-حركت دوراني مانند انواع ماشين هاي دوار پمپ ، فن ، توربين و ...

2-حركت حركت رفت و برگشتي(خطي ) مانند انواع سيلندر پيستون و ...

3- حركت تركيبي (دوراني – خطي) مانند حركت پيچ ها

4- حركت در راستاي يك منحني مانند بادامك ها

5- حرکت کروی مانند لولای کاسه ساچمه ای .

لینک به دیدگاه

تحليل ياتاقان

 

بخش متحرك روي قسمت ثابت قرار مي گيرد يعني قسمت ثابت تكيه گاه قسمت متحرك مي باشد . وقتي يك قطعه ثابت باشد و يك قطعه ديگر روي آن حركت كند . در محل تماس كه عموماً صيقلي نيست اصطكاك ايجاد مي شود كه موجب سايش و توليد گرما و نياز به نيرو براي غلبه بر اصطكاك مي شود . در نتيجه اين سايش باعث صدمه به قسمت ثابت و متحرك مي شود. در اين حالت يا بايد از قطعات بسيار محكم استفاده كرد يا هر چند وقت يكبار قطعات صدمه ديده را تعويض و يا تعمير نمود . چون اين قطعات بعنوان قطعات اصلي دستگاه هستند و هزينه ساخت و تعمير زياد است . از يك قطعه رابط استفاده مي كنند كه نام آن ياتاقان مي باشد كه داراي قيمت كم و براحتي قابل تعويض مي باشد .

y_4.jpg

 

تعريف ياتاقان

 

به تكيه گاه قسمت هاي متحرك يك دستگاه ، ياتاقان مي گويند .

یا بخش رابط بین قسمت ثابت و متحرک و یا دو دو قطعه که نسبت به هم حرکت دارند یاتاقان گفته می شود.

 

وظايف يك ياتاقان

 

1-قطعه متحرك را نگه مي دارد .

2-اصطكاك را كاهش مي دهد .

3-فرسايش و سايش را كاهش مي دهد .

4-يك سطح سايشي قابل تعويض را تشكيل مي دهد .

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...