رفتن به مطلب

رصد انفجار شگفت انگیز پرتوهای گاما در دو کهکشان دور دست


ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD=colspan: 2]رصد انفجار شگفت انگیز پرتوهای گاما در دو کهکشان دور دست

[/TD]

[TR]

[TD=colspan: 2]تیمی از ستاره شناسان بین المللی با استفاده از تلسکوپ VLT توانستند انفجار شگفت انگیز پرتوهای گاما در دو کهکشان بسیار دور را رصد کنند.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 2] به گزارش خبرگزاری مهر، ستاره شناسان بین المللی با استفاده از تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا (اسو) واقع در شیلی یک نور کوتاه اما بسیار شدید را از یک انفجار پرتوهای گاما در یک زوج کهکشان بسیار دور رصد کردند.

این انفجار را در ابتدا تلسکوپ فضایی پرتوهای گامای فرمی ناسا و ماهواره سوئیفت شناسایی کردند و سپس سیستم GROND تلسکوپ MPG/ESO در شیلی آن را مشاهده کرد و بعد تلسکوپ VLT جزئیات دقیق آن را یک روز پس از انفجار مورد بررسی قرار داد.

رصدهای تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا نشان می دهد که نور برانگیخته از این انفجار که GRB 090323 نام دارد از میان گازهای کهکشانی عبور کرده است که در آن انفجار رخ داده و بعد به کهکشان همسایه رسیده است.

این کهکشانها بسیار دور هستند و در فاصله 12 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "در مدت این تحقیق، ما هیچ تصوری از اینکه چه چیزی کشف خواهیم کرد نداشتیم. گاز سرد این کهکشان دلیلی از ماهیت شیمیایی شگفت انگیز آنها بود. این دو کهکشان محتوی مقادیر بالایی از عناصر سنگین هستند. ما هرگز انتظار نداشتیم که جهان تا این حد از نظر شیمیایی بالغ و تکامل یافته باشد."

زمانی که نور حاصل از انفجار پرتوهای گاما از کهکشانها عبور کرد این گاز به نوعی ***** تبدیل شد و بخشی از نور را در برخی از طول موجها جذب کرد.

براساس گزارش Astronomy Now Online، برپایه تئوریهای تشکیل کهکشانها، عناصر سنگین تر باید در بخش دوم چرخه حیات ستارگان ساخته شوند و به تدریج، زمانی که این ستارگان می میرند در گازهای کهکشانی جمع شوند.

716099_orig.jpg

به همین دلیل، فرایند غنی سازی عناصر سنگین به دانشمندان این اجازه را می دهد که سن کهکشانها را تعیین کنند.

این درحالی است که این دو کهکشان که کمتر از دو میلیارد سال پس از بیگ بنگ به وجود آمده اند غنی از عناصر سنگین هستند و همین مسئله شگفتی ستاره شناسان را برانگیخته است.

رصدهای تلسکوپ VLT از این فرضیه حمایت می کند که انفجارهای پرتوهای گاما در این کهکشانها با فرایندهای شدید تشکیل ستارگان مرتبط هستند.

این ستاره شناسان افزودند: "ما بسیار خوش شانس بودیم که توانستیم GRB 090323 را در لحظه ای که به اندازه کافی درخشان بود رصد کنیم. به این ترتیب موفق شدیم نتایجی با جزئیات بسیار بالا به دست آوریم. انفجارات پرتوهای گاما در دوره های بسیار کوتاهی رخ می دهند و بنابراین جمع آوری اطلاعات دقیق درباره آنها بسیار دشوار است."

[/TD]

[/TR]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...