رفتن به مطلب

توان دفاعي ايران در خدمت صلح و ثبات منطقه است


ارسال های توصیه شده

3/12/1388

کد خبر : 972532

منبع : خبرگزاری ایرنا

2010%5C2%5C22%5Cimg634024311291406250.jpg

اعضاي کميسيون امنيت ملي و صاحب نظران دفاعي در گفت و گو با ايرنا: توان دفاعي ايران در خدمت صلح و ثبات منطقه است

اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و صاحب نظران دفاعي در پاسخ به برخي ادعاهاي رسانه هاي غربي و منطقه مبني بر اينکه توانايي دفاعي ايران، تهديد کشورهاي منطقه است، تصريح کردند که اين توانايي به هيچ وجه در راستاي تقابل با کشورهاي همسايه نيست و صرفا براي صلح و ثبات منطقه است.

اين ادعاها پس از آن مطرح شد که "ناوشکن جماران"، نخستين ناوشکن طراحي شده و ساخته شده بدست متخصصان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و نخبگان و دانشمندان توانمند ايراني، روز جمعه در مراسم ويژه اي ، با فرمان حضرت آيت الله خامنه اي فرمانده معظم کل قوا، رسماً به ناوگان دريايي ارتش ملحق شد.

با الحاق ناوشکن جماران به ناوگان دريايي، جمهوري اسلامي ايران به جمع معدود کشورهاي جهان پيوست که از قابليت طراحي ، ساخت و تجهيز رزمناوها و ناوشکنهاي پيچيده و مجهز برخوردارند.

ناوشکن جماران از جمله رزمناوهاي با ماموريت سه منظوره است که در عرصه هاي ضد هوايي – ضد سطحي و ضد زيرسطحي از تجهيزات کاملاً پيشرفت برخوردار است.

علاوه بر متخصصان و دانش آموختگان مراکز آموزشي نيروي دريايي، نخبگان و دانشمندان دهها دانشگاه و مرکز علمي ، تحقيقاتي و صنعتي و متخصصان بخش خصوصي نيز در طراحي و توليد ناوشکن جماران همکاري داشته اند.

ناوشکن جماران که در کلاس خود ، در شمار ناوهاي پيشرفته محسوب مي شود، و از قابليت حمل و سوختگيري بالگرد نيز برخوردار است : بخشي از سامانه هاي اصلي اين ناوشکن تنها در انحصار چند کشور است اما متخصصان ايراني موفق شدند اين انحصار بين المللي را بشکنند و کشور را به دانش طراحي و ساخت اين سامانه هاي مهم مجهز کنند.

ناوشکن جماران، حاصل تلاش بي وقفه و سنگين علمي ، تحقيقاتي و تخصصي است و بيش از يک ميليون و چهار صد هزار انواع قطعه – دستگاه و سامانه هاي پيچيده داخلي در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.

ناوشکن جماران براي انجام ماموريت‌هاي مختلف روز يکشنبه عازم درياهاي آزاد شد.

 

خبرنگاران گروه سياسي در گفت و گو با نمايندگان مجلس و صاحب نظران دفاعي نظر آنها را درخصوص برخي ادعاهاي مطرح شده در اين زمينه عليه ايران جويا شدند که مشروح اين گفت و گوها را در پي مي خوانيد.

 

** پاسخ سخنگوي کميسيون امنيت ملي به اين ادعاها

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: توان دفاعي جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه در راستاي تقابل با کشورهاي همسايه و منطقه نيست و صرفا براي صلح و ثبات است.

کاظم جلالي در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا درباره ادعاي رسانه هاي غربي در خصوص تهديد امنيت منطقه از سوي ناوشکن جماران خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي همواره توان خودش را در خدمت جهان اسلام و کشورهاي منطقه و در راستاي حمايت از آنها مي داند.

جلالي اظهار داشت: قدرت هاي بزرگ دنيا چون مي خواهند در عرصه علم و تکنولوژي منحصر باشند و ديگران وارد اين اردوگاه فناوري، دانش، توان و علم نشوند لذا تلاش مي کنند که کشورهايي که اين توان را به دست مي آوردند آنها را در تقابل با کشورهاي منطقه و همسايه نشان بدهند.

نماينده شاهرود در مجلس شوراي اسلامي افزود: به همين دليل در قبال هر پيشرفت و تکنولوژي که جمهوري اسلامي ايران به عنوان حق خودش به خدمت مي گيرد، جنجال تبليغاتي راه مي اندازند و آن را در راستاي ضديت با کشورهاي ديگر قلمداد مي کنند و يک نوع ايران هراسي ايجاد مي کنند.

جلالي تصريح کرد: غربي ها به دنبال طرح ايران هراسي هستند تا پس از ايران هراسي، ايران گريزي را شکل بدهند تا به انزواي ايران بينجامد و نهايتا و طرح ايران ستيزي در پيش بگيرند.

وي خاطر نشان کرد: در راستاي اين طرح است که تلاش مي کنند توان جمهوري اسلامي ايران را در تعارض با کشورهاي ديگر قرار بدهند.

سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به بيانات مهم رهبر معظم انقلاب در مراسم افتتاح ناوشکن جماران اشاره و تاکيد کرد: فرمانده معظم کل قوا به نکته بسيار هوشمندانه اي اشاره کردند و رفتن به سمت يک امنيت دسته جمعي پايدار با کشورهاي منطقه را مطرح فرمودند.

جلالي در ادامه اظهار داشت: اگر به توان ملي خودمان روي بياوريم مي توانيم با جمع کشورهاي منطقه يک امنيت دسته جمعي و با ثبات در راستاي منافع منطقه دست پيدا بکنيم.

وي تاکيد کرد: همزمان با به بهره برداري رسيدن ناوشکن جماران رهبر معظم انقلاب مقوله امنيت دسته جمعي را مطرح مي کنند که اين پيام بسيار مبارکي براي کشورهاي منطقه است.

نماينده شاهرود در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: بايد با تمام توان تلاش کنيم که اين امنيت دسته جمعي و ثبات بين کشورهاي منطقه ايجاد شود.

جلالي تصريح کرد: بايد بدانيم حضور ناوها و قدرت هاي نظامي فرا منطقه اي و ارتش آنها که امروز در منطقه ما بسيار زياد هستند، تهديدي براي امنيت منطقه هستند و کشورهاي منطقه اين را مي فهمند و نبايد تحت تاثير جنجال رسانه اي غرب قرار بگيرند.

 

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب در مراسم ويژه الحاق "ناوشکن جماران" به ناوگان دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ادعاي دروغ امريکايي ها و برخي ديگر از کشورهاي غربي در باره اقدامات ايران برضد همسايگانش افزودند، همسايگان ما نيز مي دانند که اين ادعاها دروغ است و امريکا و رژيم صهيونيستي با اين اختلاف افکني ها ، تلاش مي کنند نگاه امت اسلامي را از دشمنان اصلي جهان اسلام يعني امريکا و اسرائيل منحرف کنند.

رهبر انقلاب اسلامي در تبيين سياست جمهوري اسلامي ايران در قبال خليج فارس افزودند: کشورهاي منطقه، برادران و همسايگان ما هستند و ما معتقديم مجموعه خليج فارس مي تواند با سياست خردمندانه جمعي ، به سود همه ملتها و کشورهاي منطقه اداره شود.

ايشان ، بيگانگان را ، مخدوش کننده امنيت منطقه دانستند و افزودند: اختلاف انگيزي و حيله ورزي ، سياست مستمر بيگانگان است اما ما اميدواريم که مانند بسياري از مواقع که توطئه ها و حيله هاي تفرقه افکنانه آنها ناکام مانده ، بعد از اين هم با هوشياري همه کشورها ، اين طرحها خنثي شود.

 

** ديپلمات هاي عرب منطقه مي دانند ايران تهديد نيست

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اشاره به جنجال سازي هاي رسانه اي اخير در رابطه با به آب اندازي ناوشکن جماران اظهار داشت: ديپلمات هاي کشورهاي عرب منطقه به خوبي مي دانند و آگاه هستند که جمهوري اسلامي ايران هيچ تهديدي براي آنها نيست.

 

حشمت الله فلاحت پيشه در گفتگو با خبرنگار ايرنا با بيان اين مطلب تاکيد کرد: معتقدم به دو دليل برنامه هاي دفاعي جمهوري اسلامي در قالب پروژه ايران هراسي قابل تفسير نيست.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: دليل اول اين است که جمهوري اسلامي ايران اعلام کرده است هر دستاوردي را که در زمينه دفاعي بدست آورده باشد، حاضر است در قالب دستاورد کشورهاي اسلامي در اختيار همه آنها حتي به صورت انتقال فن آوري قرار دهد و نکته ديگر اين است که اعلام کرده ايم در اصل خلع سلاح عمومي خاورميانه و با رويکرد تدابير منطقه اي با هر يک از کشورهاي حاشيه اي خليج فارس مذاکرات امنيتي و نظامي داشته باشيم.

وي با اشاره به قراردادهاي بزرگ نظامي ميان کشورهاي عرب حاشيه خليج فارس با قدرت هاي بزرگ گفت: کشورهاي حاشيه اي خليج فارس با برگزاري مانورهاي مشترک و بستن قراردادهاي بزرگ نظامي و تسليحاتي با آمريکا و اروپا پاي آنها را به منطقه باز کرده اند.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اظهار داشت: واکنش منفي برخي از کشورهاي منطقه نسبت به توانايي هاي دفاعي جمهوري اسلامي ناشي از ايران هراسي نيست بلکه آنها يک سياست تباني را با کشورهاي فرامنطقه اي عليه جمهوري اسلامي در پيش گرفته اند.

وي تصريح کرد: ديپلمات هاي عرب که بيش از 30 يا 40 سال سابقه فعاليت دارند به خوبي مي توانند تهديدها را تشخيص دهند و بفهمند که جمهوري اسلامي ايران تهديدي عليه آنها نيست. اين ديپلمات ها مي خواهند فضاي ميليتاريستي در منطقه باقي بماند .

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اضافه کرد: غربي ها در قبال باقي ماندن فضاي ميليتاريستي، از نوع حکومت و نظام سلطنتي-موروثي نظام هاي سياسي برخي از کشورهاي عرب منطقه حمايت مي کنند و اين کشورها نيز براي توجيه اين مساله پروژه ايران هراسي را بهانه مي کنند.

وي با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي قصد دارد بر اساس چشم انداز 20 ساله قدرت اول منطقه از نظر دفاعي باشد، گفت: مهم ترين مساله در عرصه دفاعي، خودکفايي و شناسايي تهديدات بالقوه و بالفعل عليه جمهوري اسلامي و تهيه تجهيزات لازم در اين راه است.

 

** افزايش توان دفاعي ايران نشانه تقابل با کشورها نيست

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: افزايش توان دفاعي جمهوري اسلامي در خليج فارس در چارچوب مقررات بين المللي است و نشانه تقابل با کشورهاي همسايه و منطقه نيست.

محمود احمدي بيغش در گفت و گو با خبرنگار سياسي درباره جنجال برخي رسانه هاي غربي مبني بر تهديد امنيت منطقه از سوي ناوشکن جماران اظهار داشت: جمهوري اسلامي با کشورهاي منطقه و همسايه دوست است و اگر خود را به سلاح هاي پيشرفته و مجاز مجهز مي کند نشانه تقابل با آنها نيست بلکه اعلام دوستي است.

احمدي بي غش خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي نيازي به سلاح هاي غير متعارف ندارد چون اين خلاف مکتب و خلاف آموزه هاي ديني ماست و بزرگ‌ترين بمب اتمي ما حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن و 9 دي بود.

وي با تاکيد بر اينکه انگيزه و اعتقاد مردم ايران بزرگ‌ترين سلاح هست، اضافه کرد: ايران هيچ گاه نيازي به سلاح هاي ممنوعه ندارد.

نماينده شازند در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: اروپايي ها و استکبار مي دانند که ايران به دنبال سلاح اتمي نيست و به اعتقاداتش پايبند است.

احمدي بيغش ادامه داد: جمهوري اسلامي براي دفاع از تماميت ارضي خود را به پيشرفته ترين سلاح هاي مورد قبول سازمان هاي بين المللي مجهز خواهد کرد.

وي گفت: ايران اعلام کرده است که به هر نوع علم فناوري و سلاح هاي مجاز و قانوني بدون نياز به دنياي غرب و بيگانه دست پيدا خواهد کرد.

نماينده مردم شازند در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: با کاري که در ساخت ناوشکن جماران شد به دنيا اعلام کرديم که براي تجهيز شدن نيازي به غرب نداريم.

وي ادامه داد: مردم وقتي توکل بر خدا و اعتماد به نفس داشته باشند هر پيروزي بزرگ را با اتکاي به خداي متعال به دست مي آوردند.

احمدي بيغش گفت: اين هم يکي از پيروزي هاي مجدد بود که البته در مقابل بحث هسته اي جزيي است اما به همه مردم پيام داديم که مي توانيم.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: بداخلاقي هاي غربي ها در بحث غني سازي 20 درصد بهانه است چون آخرين اميدشان کودتاي نرم در ايران بود و چون اين کودتا شکست خورد هر چيزي را بهانه مي کنند تا نظام جمهوري اسلامي را بکوبند و محکوم بکنند.

وي افزود: آخرين حربه استکبار، کودتاي مخملي و جنگ نرم بود که شکست خوردند حالا چون شکست خوردند مي گويند ايران در حال ساخت سلاح اتمي است در حالي که ايران نيازي به سلاح اتمي ندارد.

احمدي بيغش تصريح کرد: همانطور که به علوم فضا، ماهواره اميد و نانو تکنولوژي دست پيدا کرديم در ساخت ناوشکن جماران نيز روي پاي خودمان ايستاديم.

 

** ناوگان جماران و قدرت بازدارندگي در منطقه

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: ناوگان جماران سبب ايجاد قدرت بازدارندگي در منطقه خاورميانه است و جمهوري اسلامي ايران هنگامي که اين ناوگان را به آب انداخت اعلام کرد که پيام ما صلح و دوستي براي کشورهاي خاورميانه است.

زهره الهيان عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا در خصوص ادعاي رسانه هاي غربي مبني بر تهديد منطقه خاورميانه توسط ناوگان جماران اظهار داشت: ساخت ناوگان جماران نشان از توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه توليد تجهيزات نظامي دارد.

وي توليد اين ناوگان را در راستاي جلوگيري از حمله نظامي به منطقه خاورميانه دانست و خاطرنشان کرد: به دليل اين که ناوگان جماران مجهز به پيشرفته ترين تجهيزات صنايع نظامي است بنابراين بايد مورد استقبال کشورهاي منطقه قرار گيرد زيرا اين ناوگان مي تواند در ايجاد امنيت در خاورميانه نقش اساسي داشته باشد.

الهيان با تاکيد بر اين که وجود ناوگان هاي ايراني در خليج فارس و خليج عدن باعث ايجاد ثبات در منطقه خاورميانه مي شود گفت: حضور ناوهاي دريايي ايراني در خليج عدن به کشورهاي مختلف براي حفظ تعرضات کمک مي کند.

وي با اشاره به سابقه جمهوري اسلامي ايران در تلاش براي حفظ ثبات و امنيت منطقه خاورميانه اظهار داشت: ايران هيچ وقت به حقوق ساير کشورهاي منطقه تعرضي نکرده و ساخت ناوشکن جماران اين پيام را به غربي ها مي دهد که تحريم ها در مورد ايران بي اثر است و اتخاذ مواضع با تهديد در قبال ايران جوابگو نيست.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران با ارتقاي فناوري در کشور مي تواند به آمريکا پيام دهد که اگر ذره اي پاي خود را از حدود تعيين شده فراتر بگذارد جواب دندان شکني را از ايران دريافت خواهد کرد.

 

** يکي از بزرگترين دستاوردهاي ملت ايران

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: ساخت و الحاق ناوشکن جماران يکي از مدرن ترين تجهيزات نظامي به ناوگان نيروي دريايي،‌ دستاورد بزرگي براي ملت ايران است .

علي آقازاده در گفت و گو با ايرنا افزود: اين ناوشکن به جهت نام "جماران" براي ملت ايران بسيار مبارک است .

وي تاکيد کرد: ناوشکن جماران بدست متخصصان ايراني ساخته شده اما براي برخي از کشورهاي غربي و رسانه هاي بيگانه به سوژه اي تبديل شده است.

وي يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران در تکنولوژي و تجهيزات دفاعي به حدي از خودکفايي رسيده که امکان صدور تجهيزات نظامي را دارد.

نماينده رشت در مجلس به موضع گيري کشورهاي غربي و رسانه هاي بيگانه در ساخت و الحاق ناوشکن جماران اشاره کرد و گفت :‌اين موضوع جديدي نيست، هرگاه جمهوري اسلامي ايران بويژه در عرصه نظامي و دفاعي به موفقيتي دست مي يابد‌، شاهد جنجال ها ،‌بهره برداري و سوء استفاده جريان سلطه هستيم.

وي ادامه داد: کشورهاي استکباري تلاش دارند منطقه خليج فارس و درياي عمان را ناامن و متشنج جلوه دهند و کشورهاي همسايه را وحشت زده کنند.

وي تصريح کرد: آنها حتي دستاوردهاي نظامي ايران را به رقابت تسليحاتي ايران با رژيم صهيونيستي تعبير مي کنند، اين کشورها براي هر موضوع و دستاوردي در ايران سناريويي تهيه کرده اند، تا به اهداف مورد نظر خود در منطقه برسند.

اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشتم با تاکيد بر اينکه تمام مردم ايران به ساخت ناوشکن جماران افتخار مي کنند، گفت: ايران درعرصه نظامي و دفاعي به عنصر معنوي بويژه مردمي با ايمان و با تجربه متکي است.

 

** ايران لنگرگاه ثبات

جواد جهانگيرزاده عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص گفت: ايران لنگرگاه ثبات و ثقل امنيت در منطقه خاورميانه است ولي دشمنان مي خواهند با ايجاد تفرقه ميان کشورهاي منطقه به اهداف خود که يکي از آنها تجهيز و توسعه کارخانه هاي اسلحه سازيشان است برسند.

وي تصريح کرد: عدم امنيت در منطقه خاورميانه به دليل حضور نيروهاي بيگانه در اين منطقه است لذا آنها بايد منطقه را ترک کنند.

 

** بخشي از پازل ايران هراسي

رييس کميته امنيت داخلي مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ موضع گيري آمريکا و اذنابش در قبال موفقيت عظيم جمهوري اسلامي ايران در ساخت و الحاق ناو شکن جماران به ناوگان نيروي دريايي، بخشي از پازل ايران هراسي است.

پرويز سروري در گفت و گو با ايرنا افزود: جمهوري اسلامي ايران داراي مرزهاي پهناور آبي است که به حفاظت نياز دارد. بنابراين تلاش براي حفاظت از اين مرزها از منظرهرعقل سليم و به دور از غرض ورزي کاملا معقول و منطقي است .

وي اظهار داشت: موضع گيري دشمنان جمهوري اسلامي عليه موفقيت بزرگ ايران در ساخت ناوشکن عظيم جماران، به دليل نگراني از تثبيت هر چه بيشتر و قدرت يافتن نظام در منطقه است.

رييس کميته امنيت داخلي ادامه داد: دشمنان که به خوبي دريافته اند، جوانان برومند ايران اسلامي در هر عرصه از علم و فناوري به پيروزي هاي چشمگير دست يافته اند و بروز آنها را در ساخت چنين تجهيزات پپيشرفته نظامي شاهد هستند، با طرح و بزرگ سازي پروژه ايران هراسي تلاش مي کنند موقعيت جمهوري اسلامي را در منطقه و جهان تضعيف کنند.

وي با اشاره به موضع گيري هاي خصمانه مقامات ورسانه هاي غربي در مواجهه با انتشار خبر به آب انداختن ناوشکن جماران گفت:‌ هرگاه جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف به موفقيت هاي قابل توجه دست يافته است، موضع دشمنان قسم خورده نظام، تبليغات سوء عليه چنين پيروزي هايي بوده است.

خبرنگار ايرنا پرسيد: گفته مي شود ساخت و الحاق ناوشکن جماران به نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران، مانور قدرتي عليه تهديدهاي رژيم اشغالگر قدس و هم دستانش براي حمله به ايران است، پس چنين ادعايي چگونه مطرح شده است؟

رييس کميته امنيت داخلي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سئوال گفت: اگرچه صهيونيست ها هرگز جرات حمله به ايران را نخواهند يافت اما ناو شکن جماران با همه عظمت در مقابل ديگر توفيقات ما در ساخت و توليد انواع سلاح و به طور کلي، آن چه که ايران براي مقابله با چنين حمله اي تدارک ديده است،به چشم نمي آيد.

 

** ايران براي دفاع از حريم جغرافيايي خود تلاش مي‌کند

نايب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ جمهوري اسلامي ايران رسما به کشورهاي خليج فارس اعلام مي کند که بومي سازي تجهيزات دفاعي نه تنها تهديدي براي منطقه نيست بلکه براي دفاع از حريم جعرافيايي کشور است.

اسماعيل کوثري در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا با تبريک ساخت و الحاق ناوشکن جماران به ناوگان دريايي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران هرگاه به موفقيتي دست مي يابد ، شاهد موضع گيري کشورهاي غربي بويژه آمريکا و رژيم صهيونيستي هستيم.

وي افزود: آنها دائما در گوش کشورهاي همسايه خليج فارس مي خوانند که ايران به قدرت نظامي رسيده و بايد از آن هراس داشت.

نماينده تهران در مجلس با تاکيد بر اينکه تبليغات آمريکايي ها و همدستان آنها فرافکني عليه ايران است، ‌يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران تنها در بومي سازي تکنولوژي علمي و نظامي تلاش مي کند.

کوثري خاطرنشان کرد: آنها بايد بودجه دفاعي و نظامي ايران را با بودجه کم جمعيت ترين کشور همسايه در منطقه خليج فارس مقايسه کنند،‌ بودجه نظامي و دفاعي جمهوري اسلامي ايران در 10 سال گذشته به مراتب از اين کشورها بسيار کمتر بوده است.

وي افزود: ايران به اين دليل علاقمند است تجهيزات نظامي و دفاعي خود را با استفاده از دانش متخصصان و نخبگان ايراني بومي کند.

نايب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح کرد: کشورهاي غربي تنها تلاش دارند با ايجاد جنگ رواني ،ايران را يک خطر براي منطقه معرفي کنند.

کوثري تاکيد کرد: ايران دستاوردهاي نظامي خود را آشکارا اعلام کرده است و هيچ مورد پنهاني ندارد.

 

** موجب دلگرمي مخالفان سلطه بيگانگان درمنطقه

حسين علايي فرمانده اسبق نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به پيشرفت هاي ايران اسلامي در عرصه دفاعي اظهار داشت: پيشرفت هاي دفاعي کشورمان مي تواند موجب دلگرمي آن دسته از کشورهايي در منطقه شود که با سلطه بيگانگان مخالفند.

 

علايي کارشناس مسائل دفاعي در گفتگو با خبرنگار ايرنا با بيان اين مطلب تاکيد کرد: تمامي کشورها داراي نيروهاي مسلح هستند و براي تامين تجهيزات مورد نياز آن 3 راه را در پيش مي گيرند. يا اينکه اين نيازها را از خارج تهيه مي کنند و کارخانه هاي اسلحه سازي قدرت هاي بزرگ را ثروتمند مي کنند وتوسعه مي دهند و يا اينکه با برنامه ريزي نيازهاي خود را در داخل توليد مي کنند.

اين فرمانده دوران دفاع مقدس تصريح کرد: تعدادي از کشورها نيز بخشي از نياز خود را در داخل توليد مي کنند و بخش ديگري را از خارج تهيه مي کنند. بيشتر کشورهاي منطقه از جمله عربستان سعودي، امارات و کويت عمدتا از قدرت هاي بزرگ مانند آمريکا و اروپا نيازهاي تسليحاتي خود را تامين مي کنند.

وي با اشاره به تلاش کشورمان براي خودکفايي در عرصه دفاعي اظهار داشت: جمهوري اسلامي معتقد است توليد ناوشکن و تسليحات نظامي مي تواند فرصتي را در اختيار صنايع داخلي قرار دهد تا در ابعاد مختلف توسعه پيدا کند. تلاش کشورمان همواره بر اين بوده تا جنگ افزارها و تسليحات از جمله ناوهاي مورد نياز خود را در داخل توليد کند.

اين تحليلگر مسائل بين المللي خاطرنشان ساخت: کشورهاي حاشيه خليج فارس ناوهاي پيشرفته فراواني را در اختيار دارند ولي مشکل آنها در وابستگي شان به آمريکاست ولي ايران مي تواند نيازهاي خود را در اين زمينه از داخل تامين کند.

فرمانده اسبق نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با بيان اينکه اقدامات ايران مي تواند الگويي براي کشورهاي منطقه باشد، تصريح کرد: کشورهاي منطقه مي توانند با جمهوري اسلامي همکاري کنند تا يک امنيت منطقه اي دسته جمعي شکل بگيرد. همسايگان ايران حتي مي توانند نيازهاي خود را در زمينه دفاعي از ايران تامين کنند و ايران هم نشان داده است که هر نوع امکاناتي را که در خدمت امنيت منطقه و برادران مسلمان باشد، در اختيار آنها قرار مي دهد.

حسين علايي با اشاره به جنجال سازي هاي رسانه اي اخير عليه پيشرفت هاي ايران در عرصه دفاعي افزود: پيشرفتهاي ما بايستي موجب دلگرمي کساني باشد که با سلطه بيگانگان در خاورميانه مخالف هستند و به ويژه معتقدند امنيت خليج فارس با مشارکت همه کشورهاي ساحلي آن بدست مي آيد.

 

قدرت بالاي دفاعي ايران به صلح و امنيت منطقه کمک مي کند

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره ادعاي برخي رسانه هاي غربي مبني بر اينکه امنيت منطقه از سوي ناوشکن جماران تهديد مي شود، گفت: هر چه يک کشور قدرت دفاعي بالاتري داشته باشد و در زمينه بازدارندگي توسعه بيشتري پيدا کرده باشد به صلح و امنيت منطقه کمک مي کند.

"رامين مهمانپرست" در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا، برخي تحليل ها که نسبت به پيشرفت هاي نظامي ايران انجام مي شود را درست ندانست و تصريح کرد: با اين قدرت دفاعي، کمتر کشوري به خود اجازه تعرض داده يا فکر اشتباهي را نسبت به کشوري ديگر در ذهن مي پروراند.

سخنگوي وزارت خارجه با تاکيد بر اينکه معتقد به همکاري هاي منطقه اي هستيم، ادامه داد: امنيت منطقه را مي توان با مشارکت و همکاري کشورهاي منطقه به بهترين شکل تامين کرد بنابراين دليلي براي حضور نيروهاي خارجي وجود ندارد.

مهمانپرست تصريح کرد: حرکت کشورها به کمک يکديگر در منطقه به سوي پيشرفت هاي مختلف دفاع از امنيت خود، بيش از هر چيزي حافظ صلح و امنيت منطقه خواهد بود.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه دستگاه ديپلماسي در راستاي تاکيدات رهبر معظم انقلاب مبني بر رفتن به سمت يک امنيت دسته جمعي پايدار با کشورها منطقه چه اقدامي انجام داده است، همکاري با همسايگان، کشورهاي منطقه و توسعه رويکردهاي دوجانبه و چندجانبه را جز اصول سياست خارجي کشورمان ذکر کرد.

مهمانپرست اضافه کرد: با توجه به اينکه منطقه خليج فارس و خاورميانه از مهمترين مناطق حساس دنيا به شمار مي رود به همين دليل بيشتر از هر منطقه و بيش از هر زمان ديگري نياز به اين همکاري و همگرايي ها وجود دارد.

سخنگوي وزارت خارجه گفت: پيشنهادهاي خود را در جلساتي که با مقام هاي کشورهاي مختلف منطقه داريم به صورت دوجانبه مطرح مي کنيم.

وي با اشاره به حضور رييس جمهور در اجلاس شوراي همکاري خليج فارس گفت: آقاي احمدي نژاد پيشنهادهاي سازنده اي مطرح کرد که همه آنها مورد تاييد کشورهاي منطقه خليج فارس قرار گرفت که در اين راستا در حال حرکت هستيم.

2010%5C2%5C22%5Cimg634024311291406250.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...