رفتن به مطلب

محافظت از ايمني شير از توليد تا مصرف


ارسال های توصیه شده

در دامداري: شير موجود در پستان حيوان سالم قبل از آنكه دوشيده شود كاملا استريل است.عمده آلودگي شير در طول شير دوشي و بعد از آن رخ مي‌دهد.از آنجاييكه پستان دام مي‌تواند در تماس با هر سطحي در چراگاه‌ها و دامداري‌ها با هر گونه عفونت و ميكروبي آلوده شود،كنترل مرتب پستان حيوان در هر نوبت شير دوشي و شستن آن با آب سالم و مواد ميكروب كش و خشك كردن آن در كنار استفاده از ظروف تميز و ضد عفوني شده براي جمع‌آوري شير مي‌تواند از افزايش تعداد باكتري‌هاي شير جلوگيري كند.همچنين اگر بتوان در كنار رعايت موارد فوق، شير را پس از دوشيدن در دماي 6-0 درجه سانتي‌گراد قرار داد احتمال آلودگي آن به شدت كاهش يافته و شيري با تعداد باكتري‌هاي كمتر از 50000 عدد در هر ميلي ليتر وارد كارخانه مي‌شود.

در كارخانه: اما از آنجاييكه شير قبل از رسيدن به كارخانه به راحتي از طريق ظروف و تجهيزات شير دوشي و يا از طريق هوا آلوده شده و به جهت آنكه يك محيط بسيار مناسب براي رشد و نمو ميكروارگانيسم‌ها محسوب مي‌شود به سرعت بار ميكروبي آن افزايش مي‌يابد.علاوه بر اين دام‌هاي ناسالم باعث انتقال باكتري‌هاي بيماري‌زا به شير مي‌شوند كه خطرناك‌ترين آنها باسيل سل است.

به دليل از بين بردن اين ميكروب‌ها و افزايش كيفيت نگهداري و زمان ماندگاري شير و تامين سلامت مصرف كننده،در كارخانجات توليد محصولات لبني آن را پاستوريزه و يا استريليزه مي‌كنند يعني با اعمال فرآيند‌هاي حرارتي ميكروب‌هاي آن را از بين مي‌برند و سپس با بسته‌بندي مناسب از آلودگي آن تا زمان مصرف جلوگيري مي‌كنند.

در خانه: شير اگر به درستي خريداري و نگهداري نشود مي‌تواند محيط مناسبي براي رشد انواع ميكروب‌ها باشد.شير ناسالم براي كودكان،زنان باردار،سالمندان و كسانيكه تحت درمان با دارو‌هاي خاص هستند همانند يك سم مهلك است و ممكن است در آنها سبب بيماري‌هاي جدي و حتي مرگ شود.بنابراين لازم است براي حفظ ايمني شير به نكات زير توجه كنيد:

1- درجه حرارت نگهداري مهمترين فاكتور در حفظ سلامت شير است بنابراين از خريد شير‌هاي پاستوريزه‌اي كه در خارج از يخچال نگهداري مي‌شود بايد خودداري كرد. 2- شير و ساير مواد غذايي فاسد شدني را بايد در انتهاي زمان خريد ابتياع كنيد. 3- تا زمان رسيدن به خانه نبايد شير را به مدت طولاني در ماشين قرار دهيد. 4- در هنگام خريد به تاريخ توليد و انقضاي شير توجه كنيد.هرچه شير تازه‌تر باشد كيفيت آن نيز بهتر است 5- از خريد شير‌هايي كه خارج از مغازه و در معرض تابش مسقيم نور خورشيد است خودداري كنيد زيرا نور خورشيد بسياري از ريز مغذي‌هاي شير را از بين مي‌برد. 6- به محض آمدن به خانه در اسرع وقت شير را در يخچال قرار دهيد. 7- مراقب باشيد در ظرف يا بطري شير كاملا بسته باشد تا از گزند ميكروب‌ها و بو‌هاي ساير مواد غذايي در امان بماند. 8- از حرارت دادن شير پاستوريزه خودداري كنيد.حرارت‌دهي نامناسب بسياري از مواد با‌ارزش شير را ازبين مي‌برد.

از مصرف شير‌هايي كه تاريخ انقضاي آنها به سر رسيده است خودداري كنيد و همواره به خاطر داشته باشيد كه گاهي ضرر مالي ناشي از مصرف شير ناسالم مي‌تواند ده‌ها برابر قيمت يك بطري شير شود.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

الان داخل کارخونه ها تستها ی زیادی میزنند روی شیر خام موقع تحویل متاسفانه دامداران البته در مراکز جمع آوری شیر که شیر از دامداریهای مختلف میاد اونجا یا حالا خود دامدار یا مرکز جمع آوری اگر اسید شیر 18 باشه سعی میکنند با سود اسید رو به 13 برسونند ! که الته تست شناسایی سود هم هست ! و چیری که هست از حالت شیر بوی شیر میشه ( در صورت تجربه زیاد ) تشخیص داد یک شیر سالم هست یا نه !

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...