peyman sadeghian 30244 اشتراک گذاری ارسال شده در 23 مهر، ۱۳۹۰ 18 سال پیش در چنین روزهایی روزنامه های منتشر شده در آن زمان در نخستین صفحات خود آگهیای را به چاپ رساندند که شاید در آن مقطع برای خیلیها تعجبآور بود. تیتر آگهیهای چاپ شده با این مضمون بود: "فراخوان برای ثبت نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی". خواندن همین تیتر میتوانست خیلی از نظرها را به خود جلب کند. تیرماه سال 1372 بود که ثبت نام تلفن همراه در کشور آغاز شد. اما به دلیل عدم استقبال در آن زمان توسط مردم، روند ثبت نام چندین ماه به طول انجامید؛ به نحوی که در نهایت شرکت مخابرات ایران و شرکت پست توافق کردند به کسانی که در این زمینه بازاریابی کنند و قادر باشند یک یا چند مشتری به پست بکشانند، مبلغی به عنوان پاداش پرداخت شود. در آن زمان با تبلیغات فراوان و با شعار "با تلفن همراه همیشه در مقصد هستید" تا اواسط سال 74 جمعا 9 هزار و 947 نفر ثبت نام کردند که در شهریور همان سال واگذاریها آغاز و بلافاصله بعد از ثبت نام به پایان رسید. از این تاریخ به بعد، مردم ورود تلفن همراه به کشور را باور کردند؛ به طوری که هجوم متقاضیان به مخابرات و بازار به حدی رسید که قیمت سیمکارت در آن زمان گاهی اوقات به بالای 30 میلیون ریال نیز میرسید. اولین آگهی که برای معرفی تلفن همراه آن زمان در روزنامههای سیاه و سفید اطلاعات و کیهان به چاپ رسید با این متن همراه بود. "شبکه تلفن متحرک به دو صورت قابل نصب در خودرو به صورت دستی در اختیار متقاضی قرار داده میشود تا در حال تردد، توقف در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار گیرد." در این آگهی آمده بود که 5 هزار شماره ثبتنام به عمل خواهد آمد و یکماه بعد از ثبتنام واگذاریها صورت میگیرد. این شبکه در آن زمان تنها محدوده تهران بزرگ را از شرق به سرخه حصار، از غرب به ابتدای عوارضی جاده کرج، از جنوب به بهشت زهرا و از شمال به ارتفاعات شمال تهران محدود میکرد و تنها از ساعت 8 صبح تا 8 شب قابل دسترس بود. ارائه اولین سیمکارت تلفن همراه در دوران وزارت دکتر غرضی در دولت هاشمیرفسنجانی صورت گرفت. در آن زمان متقاضیان سیمکارت باید یک چک بانکی به مبلغ 5 میلیون ریال بابت هزینه اشتراک، هزینه نصب و بهای گوشی پرداخت میکردند. همچنین به منظور افزایش ایمنی در حین رانندگی، متقاضیانی که درخواست تجهیزات اضافی جهت نصب در خودرو را داشتند، باید مبلغ 700 هزار ریال بابت تجهیزات اضافی پرداخت میکردند. با ورود اولین سیمکارتها به بازار و در اختیار داشتن این کالا که در آن زمان جزو کالاهای لوکس به حساب میآمد، به تدریج بر میزان متقاضیان این کالا افزوده شد. در نتیجه استقبال از سوی مردم، متولیان تلفن همراه در مخابرات تصمیم گرفتند در تهران و چند شهر بزرگ ثبتنام انجام دهند. لذا در بهمن ماه سال 1374، از طریق پست و به صورت مکانیزه ثبتنام آغاز شد. در این سال در مجموع 185 هزار و 75 نفر ثبت نام کردند. واگذاری سیمکارت این گروه از متقاضیان که با گوشی هم تحویل میشد، از طریق پست و در دهه فجر سال 75 شروع و در اواخر سال 76 به پایان رسید. پایین آمدن قیمت تلفن همراه در بازار تا یک میلیون و پانصد هزار تومان، بدقولی مخابرات به دلیل تاخیر در واگذاری باعث شد تا تعداد متقاضیان برای سال 75 به 61 هزار و 900 نفر کاهش یابد. افزایش تعداد مشترکان تلفن همراه در کشور در آن سالهای ابتدایی ورود این فناوری به کشور حاشیههای جالبی را نیز در پیش داشت. با افزایش تعداد مشترکان و آن هم درحالی که در آن زمان چنین فناوری برای کاربران عجیب بود، اداره تحقیقات و مطالعات اجتماعی روابط عمومی شرکت مخابراتایران با درج آگهیهایی در روزنامههای آن زمان اقدام به برگزاری کلاس آموزش آشنایی با نحوه استفاده از تلفن همراه کرد. همچنین اظهارات مقامات سیاسی کشور در آن زمان نیز پیرامون این فناوری شاید هم اکنون برای کاربران فعلی جالب باشد. به عنوان مثال هاشمیرفسنجانی در دوران ریاست جمهوری درباره استفاده از تلفن همراه در مراسمهای گوناگون گفته بود: "تلفن دیجیتال امروز پیشرفتهترین ابزار استفاده از مخابرات است، خوشبختانه ما این تکنولوژی را داریم و خودمان هم اداره میکنیم. حالا میتوانیم ایمان بیاوریم به قدرت خوب نیروهای داخلیمان" یا در مراسم دیگری تاکید کرده بودند که "یک خط تلفن برکت عمر انسان را کلی بالا میبرد و بسیاری از هزینههای زندگی را پایین میآورد." بهره برداری از اولین فاز شبكه تلفن همراه كشور، در مرداد ماه سال 1373 در شهر تهران با استفاده از 176 فرستنده و گیرنده در 24 ایستگاه رادیویی و با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد. در سال 1374 تعداد تلفنهای دایری به 15907 شماره افزایش یافت و افزون بر تهران، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبكه تلفن همراه قرار گرفت. گسترش شبكه ارتباطات سیار در سالهای بعد نیز ادامه یافت؛ به طوری كه در سال 1375 علاوه برشهرهای یاد شده 28 شهر دیگر به این شبكه پیوست. ضمن آنكه تعداد تلفنهای دایر شده در این سال به 59967 شماره بالغ گشت و در پایان سال 1382 به 3449878 شماره رسید. در همین خصوص و در راستای سیاست برخورداری كلیه اقشار كشور، اعم از ساكنین شهرهای كوچك و بزرگ از امكانات ارتباطی، تعداد شهرهای تحت پوشش تلفن همراه از134شهر در آغاز سال 76 ، به 667 شهر در پایان سال 82 و 1120 شهر در ابتدای سال 90رسیده است. روند توسعه اولین اپراتور تلفن همراه در کشور تا جایی پیش رفت که هم اکنون و بر اساس آمارهای ارائه شده این اپراتور بالغ بر 43 میلیون سیمکارت فروخته است که از این تعداد 34 میلیون سیمکارت فعال و در حال کار است که از این تعداد 16 میلیون سیم کارت متعلق به مشترکان دائمی و مابقی به مشترکان اعتباری تعلق دارد. قیمت نجومی تهیه یک سیم کارت از این اپراتور نیز هم اکنون به شکل ثبتنامی و برای سیمكارتهای دائمی 0910، صد و بیستوچهار هزار و 800 تومان و برای 0911 تا 0918 دائمی 254800تومان است و 10هزار تومان در سیمکارتهای اعتباری است. همراه اول که تا سالهای زیاد تنها خدمات مکالمه را در کنار پیامک ارائه میداد؛ اما از دو سال پیش به ارائه GPRS و ام ام اس نیز پرداخته است. • اپراتور دوم و آغاز رقابت دومین اپراتور تلفن همراه ایران با نام ایرانسل در سال 85 وارد بازار کشور شد. هر چند که از این اپراتور آمار شفافی در تعداد مشترکان وجود ندارد اما به هر حال گفته میشود که این اپراتور هم اکنون بالغ بر 18 میلیون مشترک دارد. در پاییز ۱۳۸۴ قرارداد سهامداران میان شرکت گسترش الکترونیک ایران و امتیان منعقد شد. در ششم آذر ماه ۱۳۸۴، مجوز اپراتوری دوم تلفن همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به شرکت ایرانسل اعطا شد. واگذاری و توزیع سیمکارتهای شرکت ایرانسل در سه شهر تهران، تبریز و مشهد از روز شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۵ آغاز شد. ایرانسل هماکنون در ایران خدمات نسل 2.75 شبکه جی اس ام(GSM) را ارائه میدهد. از جمله خدمات ایرانسل میتوان به اینترنت در موبایل (GPRS)-خدمات پیام چندرسانه ای (MMS)- اس ام اس(SMS) - سیستم E-charge و E-care را نام برد. ایرانسل اما در بخش خدمات ارزش افزوده به باور کارشناسان بسیار سریع تر و جلوتر از همراه اول حرکت میکند. البته ناگفته نماند که حضور و تلاش ایرانسل برای گرفتن سهم از بازار فضای رقابتی ای را در بین فعالان این حوزه ایجاد کرده است که در نهایت به نفع مصرف کنندگان تمام شده است. منبع : دنیای اقتصاد باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده