رفتن به مطلب

سنسور تشخیص حرکت بدن - Pyroelectric Infrared Detectors - سنسور PIR


ارسال های توصیه شده

مفاهیم پایه

bm150187.jpg

 

سنسور PIR مخفف کلمه Pyroelectric Infrared Detectors به معنی سنسور تشخیص حرکت بدن بوده و به نام چشمی معروف است.

فیزیولوژی

از این سنسور می توان برای آگاه کردن اطرافیان بیمارانی که نیاز به انجام حرکت های خاص داشته اما هیچگونه تحرکی ندارند و نیز برای مثال آگاه کردن اطرافیان بیمارانی که آسیب شدید مغزی سبب کاهش هوشیاری آن‌ها شده و باید از حرکت‌هایی که برای فرد مضر است و یا سبب بروز یک خطر ناگهانی برای او می‌شود و همچنین می‌توان برای مانیتور کردن حرکت سالخوردگانی که نیاز به تحرک دارند استفاده کرد.

چگونه کار می کند؟

یک تشخیص دهنده الکترونیکی از یک حسگر حرکت که میتواند تشخیص حرکت را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کند تشکیل شده است. سنسور PIRبه هر جسم متحرکی که داری حرارت باشد واکنش نشان می دهد. این جسم متحرک می‌تواند انسان یا حیوان باشد. سنسور های PIR،سنسورهایی هستند که طول موج Infraredیا مادون قرمز محیط اطراف را دریافت می کنند. هر جسمی که دمایش بالاتر از صفر درجه مطلق باشد دارای تشعشعات مادون قرمز است . اما این موج دارای طول موج های مختلف برای درجه حرارت‌های متفاوت است . کاری که این سنسور انجام می‌دهد در واقع دریافت این امواج در محدوده بدن انسان و تشخیص آن است . از این سنسور در دستگاه هایی که برای تشخیص حرکت بدن انسان حتی به صورت جزئی استفاده می شود و از نظر دقت و قابلیت اعتماد ،در سطح بالایی است.

اجزای مختلف سنسور PIR

سنسور PIRداری سه پایه است. درنزدیکی یکی از پایه ها زایده ای وجود دارد، این پایه، پایه شماره 1 است که تغذیه سنسور نام دارد. حال اگر در جهت عقربه های ساعت به پایه ها نگاه کنید پایه بعدی شماره 2 است که خروجی سنسور بوده و بعد از آن پایه شماره 3 ، که گراند یا زمین است.

زاویه دید یا مورد حس توسط سنسور در حدود 95 درجه است و محدوده دمایی از 30- تا70 درجه دارد و بر اساس انرژی گرمایی کار می کند. محدوده ولتاژ تغذیه این سنسور بین 5 تا 12 ولت است. با توجه به این‌که خروجی این سنسور ضعیف است بنابراین به یک تقویت کننده متصل شده و سپس به میکرو وصل می شود تا عمل کنترل را انجام دهد.

به دلیل اینکه امواج حرارتی دریافتی از فاصله دور بسیار ضعیف است از یک لنز یا عدسی به نام FRESNELاستفاده می شود. وظیفه این لنز، متمرکز کردن امواج دریافتی در مرکز سنسور است. همچنین این لنز می تواند به صورت یک ***** عمل کرده و امواج مزاحم را حذف کند. فاصله لنز تا سنسور حدود 65/0 اینچ است. این نوع لنز دارای شیارهایی بر روی خود است که باعث متمرکز کردن هر چه بهتر سیگنال های دریافتی می شود

برخی از شرکت های سازنده سنسور PIR درجهان

.Shenzhen Wale Security Equipment Co، Century Advanced Network، .Aurex Industries Inc، Blue Technologies، Telkom phone devices، .Ningbo Corin Electrical Coو ...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...