رفتن به مطلب

ابگرمکن خورشیدی


ارسال های توصیه شده

shw.GIF

 

سیستم های آبگرم خورشیدی، انرژی را از خورشید دریافت کرده و از آن برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند. دو نوع از آبگرمکن خورشیدی در کشور استفاده می‌شود:

1. پانل‌های صفحه تخت خورشیدی

2. تیوپ‌های خلاء خورشیدی

هر دو سیستم مناسب برای نصب در سراسر کشور می‌باشند. این آبگرمکن‌ها از نور خورشید و دمای محیط برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند.

1. پانل‌های خورشیدی صفحه تخت

پانل های صفحه تخت یک جعبه بسیار عایق شامل یک شبکه از لوله های مسی متصل به یک صفحه سیاه مسطح مسی جاذب است. شیشه باعث افزایش جذب انرژی گرمایی از خورشید است.

 

12345.JPG

 

 

پانل های صفحه تخت خورشیدی اغلب به یک جایگزین ارزان تر از لوله خلاء تبدیل شده اند. برای گرم کردن آب مصرفی خانه‌ها بسیار مناسب می‌باشند. اغلب در خانه ها از این نوع آبگرمکن استفاده می‌شود.

 

1. تیوپ خلاء خورشیدی

تیوپ خلاء خورشیدی شامل مجموعه ای از تیوپ‌هایی است به صورت جداگانه مهر و موم شده و تحت پوشش مواد جاذب گرما قرار گرفته‌اند. در داخل تیوپ‌ها، لوله‌هایی وجود دارند که در داخل آنها مایع جاذب انرژی خورشید در گردش می‌باشد.

 

123456.JPG

 

از آنجا که داخل تیوپ‌ها از هوا تخلیه شده است، گرما را حفظ می‌کنند(درست مانند یک فلاسک). تنها جایی که گرما می‌تواند برود، بالای تیوپ‌ها می‌باشد.

 

تیوپ‌های خلاء خورشیدی کارآمدی بیشتری در تبدیل نور خورشید به حرارت در مقایسه با از پانل‌های صفحه تخت دارند. نصب این تیوپ ‌ها به دقت بالایی نیازمند است تا سایز بزرگتر انتخاب نشود. اگر محاسبات را بر مبنای سرمای زمستان قرار دهیم موجب می شود در گرمای تابستان حرارت خیلی بالا برود.

 

سیستم های ترکیبی

پانل‌های صفحه تخت خورشیدی و تیوپ‌های خلاء خورشیدی میتوانند بصورت ترکیبی برای گرمایش استفاده شوند. ابتدا پانل صفحه تخت آب را گرم می‌نماید و سپس تیوپ‌های خلاء خورشیدی درجه حرارت آب را افزایش می‌دهند و در انتها آن را به مخزن آب گرم ارسال می‌کند.

 

 

انتخاب نوع سامانه

كلكتور خورشيدي مي­بايد در جهت جنوب (جنوب شرق يا جنوب غرب) در بام نصب گردد. در هر صورت مي­بايد توجه داشت كه انتخاب نوع سامانه مي­تواند تحت تاثير هريك از عوامل زير قرار داشته گيرد:

اندازه

براي توليد ميزان مشخصي گرما اندازه يك سامانه كلكتورهاي تخت مي­بايد 20 درصد بزرگتر از سامانه تیوپ‌های خلاء باشد. در واقع همان گونه كه از نام سامانه تخت بر مي­آيد، اين نوع از كلكتورها معمولا سطح مقطع كمتري را در مقايسه يا سامانه تیوپ‌های خلاء دارند. علاوه بر اين تیوپ‌های خلاء به طور مشخص سنگين­تر از صفحات تخت خورشيدي هستند. به طور كلي شناسايي نوع بام مولفه مهمي است كه در انتخاب نوع سامانه (تخت يا تیوپ) مي­بايد مورد توجه قرار گيرد.

 

 

 

-كارايي

سامانه تیوپ‌های خلاء كارايي بيشتري در مقایسه با صفحات تخت برای گرم کردن آب دارند بنابراین ابعاد آنها کوچکتر از صفحات تخت می‌باشد. كلكتورهاي تخت، آب را در دماي كمتري توزیع مي‌کنند كه البته هميشه به عنوان يك نقص مطرح نيست. دما دربعضي قسمت‌هاي سامانه لوله هاي تخليه مي‌توانند به چند صد درجه سانتيگراد برسد در صورتي كه طراحی سیستم آبگرمکن از قبیل سطح مقطع لوله، دور پمپ و فاصله تا مخزن نگهداری آب گرم صحیح نباشد، این گرمای جذب شده به هدر می‌رود. اگر تیوپ‌های خلاء بيش از اندازه بزرگ باشند عليرغم آنكه مي‌توانند آب گرم بسيار زيادي تولید کنند اما نفس این كار اتلاف انرژي زيادي را به دنبال دارد.

 

هزینه

سیستم های صفحه تخت به طور معمول ارزان تر و آسان تر نصب می‌شوند.در مورد اینکه طراح و نصاب شما بهترین محاسبات را در ارتباط با دستاورد های کوتاه مدت و بلند مدت و مناسب با بودجه و محیط زیست را انجام داده‌اند یا خیر، اطمینان حاصل فرمایید. هزینه نهایی صفحه مسطح یا لوله های تخلیه با توجه به اندازه، موقعیت و بهره وری گرما از خانه خود متفاوت خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...